FR-SE-integracije-Diplomacija-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament FRANCUSKA-LE MONDE OD 4.1.01.ŠVEDSKA I EU FRANCUSKALE MONDE4. I. 2001.Švedska želi požuriti s proširenjem Europe"U prigodi obilaska europskih prijestolnica koji je
Jacques Chirac poduzeo kako bi pripremio susret na vrhu u Nici, u Predsjednikovu se okružju govorilo da je Stockholm jedna među najosjetljivijm etapama puta. 'Problem sa Šveđanima je što još nisu prihvatili pravu 'kulturu' Europske unije', moglo se čuti u francuskom izaslanstvu. Ti tobože novi pristaše velikih europskih pothvata, 1. I. preuzeli su štafetnu palicu od Francuza, na dužnosti rotirajućeg predsjedateljstva EU-a. Skandinavska će kraljevina pola godine usklađivati rad petnaesterice. To je prvi put nakon njezina ulaska u Uniju u siječnju 1995.Švedski su čelnici u nezgodnu položaju. Njihova želja da uspiju nije ništa manja od straha da ne uspiju u toj novoj zadaći, pod sumnjičavim pogledom puka koji je još uvijek većinom suzdržan prema Europi. Neslužbeni je cilj Stockholma da ostvari rezultat koji će biti pozitivan barem koliko i onaj što ga je zabilježila Finska - susjeda i suparnica - nakon njezina prvog predsjedanja u drugom polugodištu 1999. Švedsko je predsjedateljstvo, k tome, s
FRANCUSKA
LE MONDE
4. I. 2001.
Švedska želi požuriti s proširenjem Europe
"U prigodi obilaska europskih prijestolnica koji je Jacques Chirac
poduzeo kako bi pripremio susret na vrhu u Nici, u Predsjednikovu se
okružju govorilo da je Stockholm jedna među najosjetljivijm
etapama puta. 'Problem sa Šveđanima je što još nisu prihvatili
pravu 'kulturu' Europske unije', moglo se čuti u francuskom
izaslanstvu. Ti tobože novi pristaše velikih europskih pothvata,
1. I. preuzeli su štafetnu palicu od Francuza, na dužnosti
rotirajućeg predsjedateljstva EU-a. Skandinavska će kraljevina
pola godine usklađivati rad petnaesterice. To je prvi put nakon
njezina ulaska u Uniju u siječnju 1995.
Švedski su čelnici u nezgodnu položaju. Njihova želja da uspiju
nije ništa manja od straha da ne uspiju u toj novoj zadaći, pod
sumnjičavim pogledom puka koji je još uvijek većinom suzdržan prema
Europi. Neslužbeni je cilj Stockholma da ostvari rezultat koji će
biti pozitivan barem koliko i onaj što ga je zabilježila Finska -
susjeda i suparnica - nakon njezina prvog predsjedanja u drugom
polugodištu 1999. Švedsko je predsjedateljstvo, k tome, s
olakšanjem dočekalo rasplet susreta na vrhu u Nici koji je priveo
kraju međuvladinu konferenciju o reformi europskih ustanova.
Goeran Persson, socijaldemokratski premijer, vjerovao je odmah
nakon povratka iz Nice, da može proglasiti 'uspjeh'. Jer, rekao je,
put k proširenju Unije sada je čist. A to je najvažnija zadaća
Stockholma. Nema dvojbe da je g. Persson tog dana imao na umu i
najveće teškoće pred koje bi njegovu zemlju svakako stavio potpuni
neuspjeh summita u Nici.
Premda je svjesna malog manevarskog prostora kojim uglavnom
raspolažu zemlje koje naizmjence predsjedaju EU-om - napose ako su
među 'malim' zemljama - Švedska je istaknula tri prioriteta u svom
mandatu. Nazvala ih je tri 'E', tj. 'proširenje, zapošljavanje i
okoliš' (elargissement, emploi i environnement). Prvi joj najviše
leži na srcu. Baltičke su zemlje oko sat vremena zračne linije
udaljene od Stockhoma, a ni Poljska nije daleko. Kao i drugi
Nordijci, Šveđani osjećaju odgovornost prema novim demokracijama
iz srednje i istočne Europe. Njihova integracija u EU 'povijesna je
zadaća', jer 'Europa više nikada ne smije biti podijeljena', kaže
g. Persson u nedavnom napisu u kojemu je iznio svoju predodžbu o
'budućnosti EU-a'. Odgoditi proširenje i 'postaviti mu nove
zapreke, znači izložiti se pogibelji od velikih potresa u zemljama
kandidatima', upozorava one među petnaestericom koji žele zakočiti
proces.
Čini se da se ta želja temelji na javnom mišljenju: 58 posto Šveđana
sklono je prijamu dvanaesterice kandidata. Kao i pragmatični
direktori poduzeća u kraljevini koji traže nova tržišta. Dok je
vlada pazila da u svom 'predsjedateljskom' programu ne spominje
nadnevke ulaska kandidata, Anna Lindh, ministrica vanjskih
poslova, navela je 2003. kao godinu ulaska za najbrže. Stockholm
također mora svratiti pozornost na problem Kalinjingrada, ruske
enklave, kada njezine dvije najbliže susjede, Poljska i Litva, budu
članice EU-a.
Zapošljavanje i okoliš vlada također shvaća kao način da pokaže
euroskepticima da EU može djelovati na konkretnim područjima u
svakodnevnom životu građana. Švedska, zemlja s razvijenim
socijalnim osjećajem, nastojat će otkriti recept koji joj je
omogućio da službenu stopu nezaposlenosti smanji na gotovo četiri
posto (u stvarnosti, više od šest posto). U ožujku će se na tu temu u
Stockholmu održati susret na vrhu, na kojemu će petnaesterica prvi
put utvrditi stanje, godinu dana pošto su si za cilj odredili punu
zaposlenost. Zajahavši za utrku uobičajenog skandinavskog konja,
Švedska planira da napokon poduzme korake kako bi 'zahtjeve u svezi
s okolišem uključila u sva područja europske suradnje'. Susret na
vrhu kojim će se 15. i 16. VI. u Goeteborgu (na jugozapadu zemlje)
završiti njezino predsjedanje, trebao bi pridonijeti tomu.
Uspjesi u ovim trima najvažnijim pitanjima omogućili bi manjinskoj
vladi da izbjegne protueuropske udarce malih saveznika u
parlamentu, Stranke ljevičara (bivši komunisti) i zelenih.
Suzdržanost prema Europi prevladava među biračkim tijelom ovih
dviju stranaka. Šest godina nakon ulaska u Uniju, gotovo svaki
drugi Šveđanin još se nije navikao na tu činjenicu, premda se ona
postupno nameće.
Zajedno s Britancima, ovaj se narod smatra najvećim protivnicima
Unije. Nije slučajno da čelnici ovih dviju zemalja nisu uspjeli
nametnuti prijelaz na zajedničku europsku valutu koji je odgođen za
bolje dane. Dansko odbacivanje eura na referendumu u rujnu 2000.,
povećalo je protimbu Šveđana. Tako, prvi put zemlja koja predsjeda
EU-om neće voditi sjednice Euroskupine, tijela koje usklađuje rad
ministara financija s područja eura. Tu će zadaću preuzeti Belgija
prije nego u srpnju zamijeni Švedsku na dužnosti predsjedatelja.
Čini se da ta pojedinost ne smeta odveć švedskom ministru Bosseu
Ringholmu. Naprotiv, neki se plaše da bi ta izočnost mogla oslabiti
položaj kraljevine za njezina mandata.
Švedski se dužnosnici nadaju da će sljedećih šest mjeseci pomoći
puku da shvati kako je sada sastavni dio EU-a. Tomu bi trebalo
pridonijeti održavanje 80 europskih konferencija, u 44 različita
mjesta. Uz stanoviti rizik. Šveđani koji se užasavaju
protuzakonitih povlastica i odgajani u kultu socijalne jednakosti,
mogli bi loše prihvatiti dolazak velikog broja raskošnih službenih
automobila s pratnjom, zaglušujućim sirenama i sveprisutnom
policijom. Neki se već mrgode zbog iznosa koje država mora
izdvojiti za financiranje predsjedateljstva: 835 milijuna kruna,
tj. 95 milijuna eura.
EU ovdje bije glas da je odveć rastrošan i korumpiran. Afera oko
lažnih računa za reprezentaciju Europskog povjerenstva u
Stockholmu nije nimalo uljepšala tu sliku. Drugi, kojih je manje,
misle da je sramotno ići ususret mjesnim običajima i za objedom u
sklopu europskih konferencija služiti vino...", iz Stockholma
izvješćuje Antoine Jacob.