FR-DE-SE-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Tržište/cijene FRANCUSKA-LE MONDE OD 2.1.01.O PROŠIRENJU EU-A FRANCUSKALE MONDE2. I. 2001.Srednja Europa pred vratima Unije"Švedska je 1. I. preuzela štafetnu palicu iz
francuskih ruku, kako bi šest mjeseci predsjedala sudbinom Europske unije koja je još pod utjecajem sukoba na susretu na vrhu u Nici. S objavljenim prioritetom: što je moguće prije započeti novu fazu u proširenju bez presedana koje očekuje Uniju nakon 2003.Još uvijek nesigurni u budućnost europskog projekta, petnaestorica su neslavno završila raspru o preustroju europskih ustanova. Unija je službeno spremna za prihvat novih članova. Premda su zabrinute zbog osuda zbog rezultata summita, zemlje kandidati nisu se nećkale. 'Zadovoljni smo Nicom, kaže poljski premijer Jerzy Buzek koji je zadovoljan što su petnaestorica bila oprezna u reformama. Ako se Unija odveć ne promijeni, bit će nam lakše ući; zaključuje, računajući da će se budući novi članovi integrirati do sljedećeg susreta 2004. na temu europskog ustroja.Poljska ne želi biti statist u Uniji. Francuska je u Nici načinila pogrješan korak dvojeći da li da joj dade isti broj glasova kao Španjolskoj koja ima isti broj stanovnika, u odlučivanju europskog
FRANCUSKA
LE MONDE
2. I. 2001.
Srednja Europa pred vratima Unije
"Švedska je 1. I. preuzela štafetnu palicu iz francuskih ruku, kako
bi šest mjeseci predsjedala sudbinom Europske unije koja je još pod
utjecajem sukoba na susretu na vrhu u Nici. S objavljenim
prioritetom: što je moguće prije započeti novu fazu u proširenju
bez presedana koje očekuje Uniju nakon 2003.
Još uvijek nesigurni u budućnost europskog projekta, petnaestorica
su neslavno završila raspru o preustroju europskih ustanova. Unija
je službeno spremna za prihvat novih članova. Premda su zabrinute
zbog osuda zbog rezultata summita, zemlje kandidati nisu se
nećkale. 'Zadovoljni smo Nicom, kaže poljski premijer Jerzy Buzek
koji je zadovoljan što su petnaestorica bila oprezna u reformama.
Ako se Unija odveć ne promijeni, bit će nam lakše ući; zaključuje,
računajući da će se budući novi članovi integrirati do sljedećeg
susreta 2004. na temu europskog ustroja.
Poljska ne želi biti statist u Uniji. Francuska je u Nici načinila
pogrješan korak dvojeći da li da joj dade isti broj glasova kao
Španjolskoj koja ima isti broj stanovnika, u odlučivanju europskog
Vijeća ministara. Poljski čelnici misle da Pariz ne shvaća njihovu
zemlju dovoljno ozbiljno i zamjeraju mu da se odveć ne zanima za
trostranu suradnju poznatu pod imenom 'Weimarski trokut' koju su
nakon njemačkog ujedinjena uspostavile Francuska, Njemačka i
Poljska. Ministar vanjskih poslova Wladyslaw Bartoszewski ističe
da samo ove tri zemlje čine blok od sto osamdeset milijuna
stanovnika i pokrivaju prostor od Bjelorusije do Atlantika.
Poljska bi u tom trokutu mogla dobiti ulogu čuvarice istočnih
tržišta Unije, uz dvostruki blagoslov Europe i Sjedinjenih Država
čiji se savez još uvijek shvaća kao temelj sigurnosti.
Ove geostrateške brige ne prati nužno velik interes za raspru o
produbljenju europske integracije koju jedan dio europske
političke klase želi pokrenuti istodobno s proširenjem. G.
Bartoszewski je govor poput onog njemačkog ministra vanjskih
poslova Joschke Fischera o federalnoj budućnosti Europe otvoreno
nazvao 'nekorisnim'. 'Poljaci su skloni ljudima poput generala De
Gaullea koji je govorio o domovini, o naciji', kaže. To ne znači da
će se Poljska zadovoljiti ulaskom u Europu koja će biti tek područje
slobodne trgovine. Državni tajnik Jan Kulakowski koji vodi
pregovore o prijamu, drži da je poljska predodžba bliža predodžbi
Finske koja u Uniji vidi prostor stabilnosti i sigurnosti, nego
Švedske koja je paralizirana isključivo trgovačkom predodžbom.
'Sadašnja politička klima između Europske unije i zemalja
kandidata jako je napeta', napomenuo je povjesničar poljskog
podrijetla Franciszek Draus u istraživanju koje je u studenom
objavila grupacija Naša Europa Jacquesa Delorsa. 'Obilježava ju s
jedne strane agresivno nepovjerenje ovih zemalja prema sadašnjem
djelovanju Unije kojim se institucijski želi produbiti i
konsolidirati europska integracija, a s druge, nezadovoljstvo
samom politikom proširenja'. Bilo je to prije Nice. Obećanje da
institucijski pregovori više neće odgađati proširenje, popravilo
je ozračje. No Europa nije na kraju svojih muka.
Poljaci žele do konca 2001. završiti pregovore s Povjerenstvom koji
su u tijeku, o prihvaćanju europskih stečevina. Zemlje kandidati
polažu veliku nadu u švedsko predsjedanje, ali još treba riješiti
mnoge probleme, kako tehničke, tako i političke. Važne su se
reforme započele u zemljama Srednje Europe koje su za svoju
prilagodbu platile veliku socijalnu cijenu. Unatoč tomu i unatoč
stranim ulaganjima, prihod po stanovniku u Poljskoj iznosi tek
trećinu prosječnog prihoda Unije. Pitanje solidarnosti starih
članova Unije s novima, postavlja se već sada, ne samo na moralnom,
već i na financijskom planu.
O podjeli troškova među starim članicama Unije žestoko će se
raspravljati. Kancelar Schroeder ovih je dana upozorio da će
Njemačka, gdje se pogranično stanovništvo plaši priljeva jeftine
radne snage, zatražiti sedmogodišnje prijelazno razdoblje kako bi
prihvatila slobodno kretanje ljudi. Reforma agrarne i područne
politike na koje odlazi glavnina sadašnjih prihoda Unije, ponovno
će biti aktualna. Izgradnja proširene Europe zahtijevat će vrlo
velik oprez. Bilo bi dobro da se, istodobno s pregovorima oko
proširenja, shvati da je priprava susreta u 2004. važna za sve, za
stare i za buduće članove", piše Henri de Bresson.