GB-US-IQ-KP-rat, kriza, terorizam-Nemiri/sukobi/ratovi-Politika gb - 29. XII. reuters - američki ratovi VELIKA BRITANIJAREUTERS29. XII. 2002.Dva velika rata znače jedan veliki izazov za SAD"Ovo bi se moglo nazvati scenarijem
katastrofe. Sjedinjene Države kreću u rat kako bi predsjednika Saddama Husseina lišile oružja za masovno uništavanje, no nepredvidljivi sjevernokorejski čelnik Kim Jong Il pokreće napad na Južnu Koreju, primoravajući Ameriku da istovremeno vodi dva velika regionalna rata. I sve se to događa dok oružane snage nastavljaju i vojnu operaciju u Afganistanu pokrenutu nakon napada na Ameriku 11. rujna 2001.Ministar obrane Donald Rumsfeld izrazio je uvjerenje da će vojska SAD-a biti i više nego dorasla zadaći pobjeđivanja u dva tako velika regionalna rata istovremeno, dok nastavlja rat protiv terorizma. No vojni analitičari su kazali da bi u suočavanju s takvom trostrukom prijetnjom postojale brojne teškoće, uključujući i upućivanje dovoljnog broja vojnika i oružja tamo gdje bi trebali biti, inteligentno dijeljenje sredstava i umnih sposobnosti glavnih političara.'Na papiru je to ostvarivo. Logistički je vjerojatno složeno', kazao je Charles Pena, analitičar obrambene politike iz Cato
VELIKA BRITANIJA
REUTERS
29. XII. 2002.
Dva velika rata znače jedan veliki izazov za SAD
"Ovo bi se moglo nazvati scenarijem katastrofe. Sjedinjene Države
kreću u rat kako bi predsjednika Saddama Husseina lišile oružja za
masovno uništavanje, no nepredvidljivi sjevernokorejski čelnik
Kim Jong Il pokreće napad na Južnu Koreju, primoravajući Ameriku da
istovremeno vodi dva velika regionalna rata. I sve se to događa dok
oružane snage nastavljaju i vojnu operaciju u Afganistanu
pokrenutu nakon napada na Ameriku 11. rujna 2001.
Ministar obrane Donald Rumsfeld izrazio je uvjerenje da će vojska
SAD-a biti i više nego dorasla zadaći pobjeđivanja u dva tako velika
regionalna rata istovremeno, dok nastavlja rat protiv terorizma.
No vojni analitičari su kazali da bi u suočavanju s takvom
trostrukom prijetnjom postojale brojne teškoće, uključujući i
upućivanje dovoljnog broja vojnika i oružja tamo gdje bi trebali
biti, inteligentno dijeljenje sredstava i umnih sposobnosti
glavnih političara.
'Na papiru je to ostvarivo. Logistički je vjerojatno složeno',
kazao je Charles Pena, analitičar obrambene politike iz Cato
institute-a. 'Pravi problem je što, iako smo supersila, a trebali
bismo biti u stanju istovremeno hodati i žvakati žvakaću gumu, kada
dolazi do utvrđivanja onoga što treba biti učinjeno, stvarno je
teško usmjeriti potrebnu pozornost za više stvari u isto vrijeme',
dodao je Pena.
Na konferenciji Pentagona 23. prosinca Rumsfeld je bio upitan jesu
li Sjedinjene Države u stanju voditi rat s Irakom i Sjevernom
Korejom i rat protiv terorizma u isto vrijeme. 'Da, mi smo savršeno
sposobni činiti ono što je potrebno', kazao je Rumsfeld. 'Sposobni
smo voditi dva velika regionalna sukoba', dodao je Rumsfeld. 'U
stanju smo odlučno pobijediti u jednom i brzo poraziti protivnika u
drugom. I neka nema dvojbi glede toga.'
Razdoblje tranzicije
Jack Spencer, analitičar za obrambenu politiku pri Heritage
Foundation-u, kazao je da je vojska SAD-a u 'razdoblju tranzicije'
između hladnog rata i nove stvarnosti.
'Tijekom Hladnog rata naša je strategija bila obuzdavanje, i
gradili smo naše snage kako bismo bili sposobni obuzdati sovjetsku
ekspanziju', kazao je Spencer. 'Nakon Hladnog rata odlučili smo da
je u našem interesu mehanizam određivanja veličine vojske (u odnosu
na broj vojnika SAD-a) odrediti prema sposobnosti vođenje dvaju
regionalnih sukoba, jednog na Srednjem istoku, i jednog na
Korejskom poluotoku. I da ćemo izgraditi snage tako da budu
sposobne to učiniti'.
'No stvar je u tome što nikada doista nismo imali te snage jer smo
nakon Hladnog rata smanjili snage na mjeru na kojoj smo danas',
dodao je Spencer. Prema Ministarstvu obrane postoji oko 1,3
milijuna djelatnih vojnika u vojsci SAD-a, s otprilike jednakim
brojem pričuva. Djelatne snage SAD-e su negdje između polovice do
dvije trećine hladnoratovskih razina s kraja osamdesetih.
Dokument ministarstva obrane nazvan 'Četverogodišnja obrambena
revizija' kaže da su snage SAD-a strukturirane i financirane kako
bi bile u stanju boriti i zaposjesti jednu protivničku državu
istovremeno pobjeđujući drugog neprijatelja. Dokument je naglasio
skretanje prema onome što je nazvao 'pristup obrani temeljen na
sposobnostima... koji se usredotočuje više na to kako bi se
protivnik mogao boriti nego na to tko bi mogao biti protivnik i gdje
bi se rat mogao dogoditi'.
Michale O'Hanlon, stručnjak za obrambene politiku pri Brookings
institution-u, kaže da jednostavna matematika pokazuje da SAD može
prikupiti snage potrebne za vođenje dva velika regionalna rata
istovremeno, i uz nastavljanje afganistanskih operacija. No
upućivanje ljudi i strojeva tamo gdje trebaju ući predstavlja
veliki problem, kazao je.
'Mi nemamo dostatan zračni i pomorski prijevoz za brzo razmještanje
glavnih borbenih snaga na oba mjesta istovremeno', kazao je
O'Hanlon.
'Bili bismo u pravom škripcu ako bi se nekako te krize pretvorile u
sukob unutar 10 do 100 dana, jedna do druge. U tom vremenskom
razdoblju došlo bi do velikih izazova u dopremanju snaga na oba
mjesta, i povećali bismo svoje razdoblje izloženosti i ranjivosti
šaljući snage polako na oba mjesta'.
O'Hanlon kaže da bi vođenje dvaju velikih regionalnih ratova
primoralo čelnike SAD-a na donošenje teških odluka kamo poslati
ograničeni broj oružja posebne namjene i vojnike specijalnih
snaga. Drugi veliki izazov u vođenju više od jednog rata
istovremeno jest osigurati da glavne osobe koje određuju politiku
mogu ostati usredotočeni na višestruke zadaće.
'Iskreno, političari imaju umne sposobnosti kakve mogu imati',
kazao je O'Hanlon. 'Zacrtavanje i provođenje politike i za samo
jedan rat u velikoj mjeri traži puni napor predsjednika,
dopredsjednika, njegovih savjetnika za nacionalnu sigurnost. I
stoga se postavlja pitanje kako možete raditi dvostruko u isto
vrijeme?'", piše Will Dunham