FR-US-kriza-Diplomacija-Vlada-Terorizam franc-le monde od 29-30.12.02. tri izvora američkih briga FRANCUSKALE MONDE29-30.XII.2002.Tri izvora američkih briga"Nakon 11. rujna 2001. u svijetu vlada neobično ozračje. Američkoj vojnoj moći
svakako nema premca. Premda zabrinjava protivnike Sjedinjenih Država, ne ulijeva sasvim povjerenje ni njihovim prijateljima. Brige su skopčane s činjenicom da tri izvora nesigurnosti imaju sve veće posljedice. Riječ je o gospodarstvu, terorizmu i o Iraku.Nakon Clintonove osmogodišnje anticiklone srušio se mit o nestanku gospodarskih ciklusa - zahvaljujući 'novom gospodarstvu' i globalizaciji, dakle, zahvaljujući većoj produktivnosti i konkurentskom pritisku. Čini se da danas nitko nije kadar da uspostavi pouzdanu dijagnozu o naravi krize koja se zapravo počela očitovati u proljeće 2001.Sučeljavaju se dvije krajnje teze. Neki misle da je američko gospodarstvo u biti zdravo; reguliranje viškova iz prethodnog razdoblja koje je povećala nova tehnološka revolucija je razmjerno neznatno podešavanje na razini povijesti kapitalizma. Oni naglašavaju sve u svemu izvanredno ublažavanje šoka 11.IX.2001.,
FRANCUSKA
LE MONDE
29-30.XII.2002.
Tri izvora američkih briga
"Nakon 11. rujna 2001. u svijetu vlada neobično ozračje. Američkoj
vojnoj moći svakako nema premca. Premda zabrinjava protivnike
Sjedinjenih Država, ne ulijeva sasvim povjerenje ni njihovim
prijateljima. Brige su skopčane s činjenicom da tri izvora
nesigurnosti imaju sve veće posljedice. Riječ je o gospodarstvu,
terorizmu i o Iraku.
Nakon Clintonove osmogodišnje anticiklone srušio se mit o nestanku
gospodarskih ciklusa - zahvaljujući 'novom gospodarstvu' i
globalizaciji, dakle, zahvaljujući većoj produktivnosti i
konkurentskom pritisku. Čini se da danas nitko nije kadar da
uspostavi pouzdanu dijagnozu o naravi krize koja se zapravo počela
očitovati u proljeće 2001.
Sučeljavaju se dvije krajnje teze. Neki misle da je američko
gospodarstvo u biti zdravo; reguliranje viškova iz prethodnog
razdoblja koje je povećala nova tehnološka revolucija je razmjerno
neznatno podešavanje na razini povijesti kapitalizma. Oni
naglašavaju sve u svemu izvanredno ublažavanje šoka 11.IX.2001.,
premda su mnogi sektori poput zračnog prometa, osiguranja i
turizma, bili jako pogođeni.
Drugi su pak zabrinuti zbog visine zaduženosti poduzeća i
kućanstava u SAD-u i zato najavljuju početak depresije slične onoj
iz 1929. Ovi pesimisti gledaju na aferu Enron kao na početak velike
krize povjerenja u kapitalistički sustav.
G. 1997-1998., u doba tajlandske krize, bilo je poželjno svisoka
osuditi dosluh između banaka i države u nekim zemljama s tržištima u
nastanku, ali se nije pomišljalo da u zapadnom svijetu može doći do
tako teških poremećaja. Liberalna je ideologija bila na vrhuncu.
Isticale su se zasluge tržišta i potpune deregulacije. Poduzeće
poput Enrona bilo je uzor, a njegovi čelnici nisu propuštali
prigodu da pred pobožnim slušateljstvom daju pouke iz dobrog
poslovanja.
Danas s užasom otkrivamo da su, kada je riječ o transparentnosti,
čelnici mnogih nekad vrlo uglednih poduzeća masovno zlorabili
društvena dobra, ponovno bacajući ljagu na čitav kapitalistički
sustav. Tako nije trebalo dugo čekati da se zamrači pobjeda
kapitalizma nad komunizmom. Bez obzira na isključivo moralnu
stranu tog pitanja - stara je tema liberalne misli da plaća mora
odgovarati pruženoj usluzi - trenutno i dalje postoji dvojba oko
pravih razmjera sindroma Enron, kao i sposobnosti državne uprave da
ograniči štetu. Tako je predsjednik Bush odlučio obnoviti svoju
momčad.
Drugi razlog nesigurnosti tiče se 'rata protiv terorizma'.
Talibanski je režim protjeran iz Afganistana, ali režim koji ga je
zamijenio nije kadar da upravlja zemljom. Predsjednik Karzaj ima
puno dobrih osobina, ali je njegova vlast ograničena na Kabul, a i
to nije sigurno. Za njegovu osobnu sigurnost zaduženi su američki
osobni čuvari. Kada je riječ o borbi protiv terorizma u užem smislu,
kakav je rezultat te borbe? Čini se da su američke specijalne snage
razočarale i, premda je uhićen i likvidiran mali broj čelnika Al
Qaide i premda se nove urote redovito sprječavaju, Bin Laden je
očito živ, u Afganistanu. Sa svojim suradnicima i dalje prijeti
Americi i Zapadu.
Uprava u Washingtonu na neobičan način prikazuje taj 'rat' u
javnosti. Američki čelnici koje na riječima više-manje podupiru
čelnici u Velikoj Britaniji, redovito prijete mogućnošću skorog
vala većih atentata koji se mogu dogoditi bilo gdje na planetu.
Upozorenje je ne samo neprecizno, već ga prati dojam nemoći. Kakva
se poruka doista želi prenijeti javnosti? Kako god bilo, ta
neobična komunikacijska politika pridonosi velikoj zabrinutosti.
I tu se sučeljavaju dva tumačenja. Jedno ističe da terorizam nije
nov fenomen i da su njegovi uzroci različiti. Primjerice, što je
zajedničko irskom terorizmu koji preživljava desetljećima i
pokretu Action directe iz osamdesetih prošlog stoljeća? U
prošlosti je terorizam, već prema svojoj naravi, nestajao zajedno
sa svojim uzrocima (tipičan je otpor okupatoru), ili je bio
ograničen. U tom smislu, atentati od 11. rujna 2001. bili su posebno
razorni, ali je SAD i svijet posebno obilježila njihova
dojmljivost. Nažalost, mogući su, pa i vjerojatni, drugi napadaji
velikih razmjera, ali su najveće države u svijetu dobile važne
rezultate i sve se bolje organiziraju u borbi protiv pošasti koja će
se na koncu suzbiti, kao i sve pošasti.
Prođu ima i puno pesimističnije tumačenje. Sa 11. rujnom počeo je
treći svjetski rat. Cilj Al Qaide je srušiti takozvane umjerene
muslimanske vlade - koje smatra protudemokratskim, ovisnima o
Zapadu i pokvarenima - i uvesti šerijat. To bi značilo sukob
orijaških razmjera. Europa je osjetljiva točka i ona bi najviše
patila. Takva teza, u ekstremnoj inačici, graniči s kavanskom
geopolitikom, ali nije zanemariva, jer je zastupaju utjecajne
skupine, napose integristički židovsko-kršćanski savez koji je
trenutno vrlo jak u Washingtonu.
Treći se izvor nesigurnosti tiče Iraka. Bushova uprava došla je na
vlast početkom 2001. s čvrstom nakanom da se svakako otarasi
Saddama Husseina. Događaj od 11. rujna 2001. bio je u tom smislu tek
katalizator. Nema nikakva dokaza o povezanosti diktatora i Al
Qaide. Naprotiv, u očima 'jastrebova' kao što su Cheney, Rumsfeld i
Wolfowitz, širenje terorizma i sumnjičenje Saudijske Arabije
učinili su zamisao o upletanju još prikladnijom, budući da bi
uspostava američkog protektorata nad Irakom zapravo omogućila da
se u cijelosti preuredi karta Bliskog istoka. Tijekom čitave 2002.
Washington je nastojao organizirati scenarij vojne intervencije.
Za one koji najviše vjeruju snazi diplomacije, SAD se uhvatio u
stupicu kada je na koncu odlučio da će igrati na UN-ovu kartu i da će
izbjeći izolaciju, pa rata zamalo da nije bilo. Za one koji imaju
realniju predodžbu o odnosu snaga u Washingtonu, rezolucija 1441
nije drugo do varka - na koju su više ili manje svjesno pristali
američki saveznici - koja je trebala osigurati zakonitost i
legitimnost operacije od koje je Bush mogao odustati samo ako se
izloži pogibli da u očima protivnika bude papirni tigar i
prevrtljivac.
Signali koje svakim danom odašilju američki čelnici, potvrđuju
drugu tezu. Uostalom, ako se režim Saddama Husseina, na ovaj ili
onaj način, ne svrgne za dva do tri mjeseca, nesigurnost neće biti
ništa manja i nitko neće vjerovati u konačno odustajanje od tog
cilja. Bude li rata, iskrsnut će mnoga srednjoročna i dugoročna
pitanja, ali u novim okolnostima, jer će se sve karte temeljito
izmiješati. Gomilanje nesigurnosti poput onih koje u ovom času
pritišću svijet može biti to kraće što će u 2003. početi američka
predizborna utrka za predsjedničku dužnost. Koprena će neizostavno
početi padati, otkrivajući dobro, kao i zlo", piše Thierry de
Montbrial.