IT-YU-rat, vjere -Politika-Religija/vjerovanje-Zanimljivosti it - 24. XII. corriere - romano o betizzi-knjiga, komentar ITALIJACORRIERE DELLA SERA24. XII. 2002.Ako smo u ratu a da to ne znamo?"Po završetku rata u Bosni bio sam pozvan
u Beograd da govorim o odnosima između Jugoslavije i Europe. Kada sam probao objasniti na tiskovnoj konferenciji kakve su reakcije u europskom javnom mišljenju izazvali pokolji u Srebrenici i koliku su štetu nanijeli slici Srbije, shvatio sam da izazivam iznenađenje i ogorčenje. Je li moguće, upitao me netko, da Vi ne uviđate muslimansku opasnost? Je li moguće da Europljani Srbiji ne priznaju zaslugu da je još jednom bila branik kršćanstva protiv islamske plime? Kasnije, svaki puta kada bih kritizirao pogrešnu beogradsku politiku na Kosovu sudario sam se sa sličnom reakcijom. Objašnjeno mi je da će za nekoliko godina plodnost albanskih muslimana izmijeniti ravnoteže u regiji i svesti Srbe na vazale. Reagirati, dakle, bilo je opravdano i nužno.Enzo Bettiza ne zanemaruje te argumente. U svojoj posljednjoj knjizi 'Viaggio nell'ignoto' (Put u nepoznato) govori o 'izrazito plodnim Albancima, većinski muslimanima' i pita se što će moći učiniti europske demokracije 'kako bi spriječile da se kosovski
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
24. XII. 2002.
Ako smo u ratu a da to ne znamo?
"Po završetku rata u Bosni bio sam pozvan u Beograd da govorim o
odnosima između Jugoslavije i Europe. Kada sam probao objasniti na
tiskovnoj konferenciji kakve su reakcije u europskom javnom
mišljenju izazvali pokolji u Srebrenici i koliku su štetu nanijeli
slici Srbije, shvatio sam da izazivam iznenađenje i ogorčenje. Je
li moguće, upitao me netko, da Vi ne uviđate muslimansku opasnost?
Je li moguće da Europljani Srbiji ne priznaju zaslugu da je još
jednom bila branik kršćanstva protiv islamske plime? Kasnije,
svaki puta kada bih kritizirao pogrešnu beogradsku politiku na
Kosovu sudario sam se sa sličnom reakcijom. Objašnjeno mi je da će
za nekoliko godina plodnost albanskih muslimana izmijeniti
ravnoteže u regiji i svesti Srbe na vazale. Reagirati, dakle, bilo
je opravdano i nužno.
Enzo Bettiza ne zanemaruje te argumente. U svojoj posljednjoj
knjizi 'Viaggio nell'ignoto' (Put u nepoznato) govori o 'izrazito
plodnim Albancima, većinski muslimanima' i pita se što će moći
učiniti europske demokracije 'kako bi spriječile da se kosovski
demografski uzorak u budućnosti ne okrene protiv njih šireći se s
Balkana na cijelu Europu'. To nije sve. U drugom poglavlju podsjeća
da prema gledanju Islama postoje dvije kategorije nevjernika. Prvi
su 'harbi': neprijatelji protiv kojih se treba boriti i uništiti
ih. Drugi su 'dimmi': građani zemalja koje nisu neprijateljske, i
kojima je dopušteno dati, ukoliko koriste islamskoj stvari
'privremeno primirje'. Dok Amerikanci i Izraelci pripadaju prvoj
kategoriji, Europljani uz moguću iznimku Engleza, smatraju se i
ponašaju kao 'dimmi'. Njihove naklonosti spram Palestinaca,
kritike izraelskoj vladi, 'tolerantna politika spram
useljavanja', dobrohotnost kojom dopuštaju islamskim zajednicama
da ne poštuju građanska načela demokratskih društava, neslaganja s
Amerikom glede nekih političkih pitanja, od Afganistana do Iraka,
dokazali bi da je Europa već psihološki 'dimmi', i stoga objektivno
suučesnik islamskih strategija. Svojim donekle drugačijim stilom,
i istančanijim argumentima od Oriane Fallaci, Bettiza pripada onoj
skupini europskih intelektualaca koji prijavljuju postojanje
islamske opasnosti i zamjeraju popustljivost svojih vlada. Za
njega bi teroristički napadi 11. ruja bili samo najistaknutija
epizoda jednog 'trećeg svjetskog rata s prekidima', započetog na
Kavkazu sredinom osamdesetih godina i nastavljenog devedesetih na
Balkanu.
Trebamo li onda činiti pokoru radi naše antisrpske politike,
priznati greške NATO-a na Kosovu, rehabilitirati Miloševića i u
pismohranu staviti apsurdno haaško suđenje? Bettiza odbija te
zaključke. Kao i devedesetih godina, srpski je čelnik u njegovim
očima 'hladan, beskrupulozan birokrat pokolja,
nacionalboljševičkog tipa'.
Pa ipak, koju stranicu dalje, autor implicitno tvrdi da je Islam
nova prijetnja i nasljednik komunizma, i piše da njegove taktike
izlažu istim učincima, za kojima su išle komunističke policije,
njima izložene narode. (...) No nije li to bio argument kojime su
Srbi opravdavali svoje kosovske represije? Oni koji ne vjeruju ni u
suđenju Miloševiću ni u postojanje velike islamske strategije
protiv zapada naći će u Bettizinoj raščlambi točke s kojima se neće
složiti. No neslaganje će uvijek biti praćeno zgražanjem uz
divljenje za književnu kvalitetu njegove proze, njegovu sposobnost
korištenja osobnog sjećanja kao političkog argumenta i izvanrednu
oštrinom njegova pogleda na svijet. Ne poznajem mnogo drugih knjiga
za koje se može kazati, nakon što ih se zatvori, 'ne slažem se, ali
bi mi bilo drago da sam to ja napisao'", piše Sergio Romano.