DE-US-diplomati, supersila, savezi-Politika nj - 29. XII. deutsche welle - odnosi njemačka i sad NJEMAČKADEUTSCHE WELLE29. XII. 2002Godišnji pregled njemačke vanjske politike: njemačko-američki odnosi U njemačkoj vanjskoj politici u
protekloj je godini dominirala prije svega jedna tema: odnosi sa Sjedinjenim Američkim Državama. Oni su u tijeku 12 mjeseci doživljavali do sada nezapamćenu krizu: "neograničenu solidarnost" nakon terorističkih napada od 11. rujna 2001, početkom je ove godine zamijenila sve glasnija kritika koja se mogla čuti na račun političkog kursa američke Vlade."Ovo je objava rata čitavom civiliziranom svijetu. Ja sam američkom predsjedniku Georgu W. Bushu obecao neograničenu solidarnost Njemačke" - izjavio je savezni kancelar Gerhard Schr?der nakon terorističkih napada u New Yorku i Washingtonu. O "neograničenoj solidarnosti" govorilo se u Berlinu puno u tjednima koji su uslijedili nakon 11. rujna. Postojeće trzavice u američko-njemačkim odnosima, kao npr. odbijanje Amerikanaca da prihvate sporazum o klimi iz Kyota ili planovi Washingtona za izgradnju nacionalnog obrambenog stita (NMD), tada su dospjele u drugi plan.Sve to zasjenila je borba protiv terorizma a prvenstveno protiv
NJEMAČKA
DEUTSCHE WELLE
29. XII. 2002
Godišnji pregled njemačke vanjske politike: njemačko-američki
odnosi
U njemačkoj vanjskoj politici u protekloj je godini dominirala
prije svega jedna tema: odnosi sa Sjedinjenim Američkim Državama.
Oni su u tijeku 12 mjeseci doživljavali do sada nezapamćenu krizu:
"neograničenu solidarnost" nakon terorističkih napada od 11. rujna
2001, početkom je ove godine zamijenila sve glasnija kritika koja
se mogla čuti na račun političkog kursa američke Vlade.
"Ovo je objava rata čitavom civiliziranom svijetu. Ja sam američkom
predsjedniku Georgu W. Bushu obecao neograničenu solidarnost
Njemačke" - izjavio je savezni kancelar Gerhard Schr?der nakon
terorističkih napada u New Yorku i Washingtonu. O "neograničenoj
solidarnosti" govorilo se u Berlinu puno u tjednima koji su
uslijedili nakon 11. rujna. Postojeće trzavice u američko-
njemačkim odnosima, kao npr. odbijanje Amerikanaca da prihvate
sporazum o klimi iz Kyota ili planovi Washingtona za izgradnju
nacionalnog obrambenog stita (NMD), tada su dospjele u drugi plan.
Sve to zasjenila je borba protiv terorizma a prvenstveno protiv
organizatora napada u SAD-u - terorističke organizacije Al Qaide
Osame bin Ladena i talibanskog režima u Afganistanu koji je
teroristima pružao podršku i utočište. Njemačka se u toj stvari
snazno angažirala: krajem prošle godine savezna je Vlada bila
domaćin konferencije o budućnosti Afganistana. Kada je 1. siječnja
2002. izviđački tim međunarodne zaštitne jedinice ISAF-a krenuo u
Kabul, njemački vojnici su s kontingentom od 200 vojnika bili
najbrojniji. Stoga je američki predsjednik prilikom Schr?derova
posjeta Bijeloj kući bio pun riječi hvale za Njemačku: "Jako sam
zadovoljan suradnjom Njemačke, sa činjenicom da su u Afganistan
poslani vojnici koji, prema izvještajima koje dobijam, obavljaju
izvrstan posao. Čestitam kancelaru i na sjajnoj konferenciji o
Afganistanu u Bonnu. Nijemci daju iznimno važan doprinos tome da
Afganistan, oslobođen od stege talibanskog režima, uskoro ponovno
može stati na vlastite noge", rekao je tada George W. Bush.
Iako su prilikom posjeta saveznog kancelara Bijeloj kući jos obje
strane demonstrirale vrhunsku harmoniju, u zraku se već dugo
osjećala napetost i svađa je bila na pomolu: dan prije toga Bush je
prvi put u svom govoru o stanju u zemlji spomenuo "osovinu zla",
koja, kako je rekao, ugrožava svjetski mir, a koju čine Sjeverna
Koreja, Irak i Iran. On je tom prilikom također najavio da će
Sjedinjene Države, citiramo: "učiniti sve sto je potrebno da bi se
osigurala sigurnost nacije".
U tjednima nakon toga Amerikanci su sve jasnije i očitije na nišan
uzimali Irak: ne samo da Saddam Hussein proizvodi oružje za masovno
uništavanje, čulo se iz Washingtona, nego on i održava kontakte s
Bin Ladenovom Al-Qaidom. Američki je predsjednik najavio da borbu
protiv terorizma namjerava proširiti i na Irak. Tada su se u
Njemačkoj, kao i u ostalim europskim zemljama, počele čuti sve
glasnije izrečene kritike na račun stava Amerikanaca a kretale su
se u ovome smjeru: ne smije se dozvoliti da Bush iskoristi pogodnost
trenutka za objavljivanje rata svim režimima koji mu nisu po
volji.
Osim toga, upozoravalo se, postoji opasnost da slučaj Iraka ponuka
neke druge arapske zemlje da napuste mukotrpno kovanu međunarodnu
koaliciju protiv terorizma. Kancelar Schr?der pokušavao je neko
vrijeme smiriti duhove: njemu, stalno je ponavljao, nisu poznati
nikakvi planovi Washingtona za vojni napad na Irak. Američka bi
Vlada, da tako nešto planira, govorio je, sigurno konzultirala
svoje partnere u NATO-u. Istovremeno je Schr?der izražavao
mišljenje da su Bushovi zahtjevi od Iraka u svom sadržaju
opravdani: "Primjereno je i ispravno vršiti pritisak na Vladu
Saddama Husseina, kako bi on ispunio zahtjeve Ujedinjenih naroda:
dozvolio kontrolorima ulazak u zemlju da bi se moglo provjeriti
proizvodi li se tamo oružje za masovno uništavanje ili ne. To je bio
smisao i svrha očitovanja američkog predsjednika i ja dijelim
njegovo mišljenje po tom pitanju."
Kritičniji je bio savezni ministar vanjskih poslova Joschka
Fischer u svom stavu: solidarnost sa SAD-om da, ali međunarodna
koalicija protiv terorizma ne smije biti dozvola za invaziju na
neku zemlju. Takva kritika mora se moći izreći, rekao je Fischer
jer... "Ovdje je rijec o raspravi medju partnerima, štoviše, među
prijateljima. I moramo razumijeti da Amerikanci imaju različito
viđenje stvari od nas Europljana - kao što i, obrnuto, Amerikanci
moraju razumjeti da mi neke stvari vidimo drugačije od njih."
Krajem svibnja Bush je došao u Europu kako bi izgladio trzavice
nastale njegovom izjavom o "osovini zla". U svom govoru pred
Bundestagom američki je predsjednik naglasio da bez obzira na sve
razlike između Europe i SAD-a - obje strane brane, citat: "istu kucu
slobode", te da se ne smije potcijeniti opasnost koja prijeti od
terorizma i režima koji ga podržavaju.
"Optimizam može biti ugodan, ali on ne donosi sigurnost. Nazovite
to strateškim izazovom. Nazovite to, kao sto to ja činim, osovinom
zla. Nazovimo to kako želimo, ali recimo istinu. Ako budemo
ignorirali ovu prijetnju, onda dozvoljavamo da nas se može
ucjenjivati, a time ćemo riskirati sigurnost milijuna naših
gradjana. Američka Vlada će u svakom trenutku blisko surađivati sa
svojim prijateljima i saveznicima, ali ne smije biti sumnje: mi se
moramo i hoćemo boriti protiv ove zavjere koja ugrožava našu
slobodu i naš život."
Bush je pronašao riječi koje su vidljivo dojmile njemačke
političare: ministar vanjskih poslova, Joschka Fischer, govorio je
o "sasvim novom tonu" američkog predsjednika. Bush je, rekao je on
tada, napravio veliki korak prema Nijemcima. Prvog čovjeka Bijele
kuće pohvalio je i Schr?der riječima: "Mislim da smo svjedoci
jednog doista važnog govora. Govora koji je opovrgnuo brižljivo
njegovane predrasude o američkoj politici i predsjedniku".
No, sredinom godine, počeo se naslućivati novi prijepor: 1. srpnja
trebao je stupiti na snagu statut o Međunarodnom kaznenom sudu
Ujedinjenih naroda u Haagu. Za taj projekt prvenstveno su se
zalagale europske države, no brojne velike zemlje nisu ga htjele
podržati: pored Rusije i Kine, ratifikacijske povelje nisu
potpisale ni Sjedinjene Drzave.
Kada je u proljeće 60. država ratificirala statut čime je ostvarena
potrebna kvota, američki predsjednik je prvo pokušao izvršiti
pritisak jednom simboličnom gestom: proglasio je potpis svog
prethodnika Billa Clintona na povelji nevažećim. Kao razlog je
naveo bojazan da bi Međunarodni kazneni sud mogle manipulirati
zemlje neprijateljski nastrojene prema Americi. Konkretno je
spomenuo strah da bi američki vojnici mogli biti optuženi pred
Haškim sudom za eventualno sudjelovanje u vojnom napadu na Irak.
U Njemačkoj su Bushova objašnjenja naišla na nerazumijevanje:
savezna ministrica pravosudja Hertha D?ubler-Gmelin, jedna od
najangažiranijih zagovornica Međunarodnog kaznenog suda,
neumorno je ponavljala da su strahovanja SAD-a potpuno
neutemeljena. Ovakav međunarodni sud, argumentirala je ona,
potpuno je u skladu, konačno, s tradicijom američkog prava:
"Amerikanci su imali puno pozitivniji stav prema Međunarodnom
kaznenom sudu prije ove sadašnje vlade. Američki predsjednik John
F. Kennedy tako je, npr. vrlo jasno rekao da cilj američke politike
nisu prava snažnijeg nego snaga prava. Vjerujem da je nužno
potrebno podsjetiti sadašnju američku vladu na ovaj cilj."
No svi apeli na američku Vladu da potpiše Statut urodili su
neuspjehom. Umjesto toga, Washington je dodatno pooštrio svoj
kurs: početkom srpnja na dnevni red je došlo produženje UN-ovog
mandata za Bosnu i Sjedinjene Države su uložile veto kako bi
ishodile imunitet za svoje građane pred novim sudom u Haagu.
To je Vladu u Berlinu stavilo pred novi problem: sada se na kocki
našla i misija oko 1500 njemačkih vojnika u SFOR-u jer je ona strogo
povezana s UN-ovim mandatom. Prepirka oko produženja mandata u
Vijeću sigurnosti trajala je 2 tjedna, tadašnji savezni ministar
obrane Rudolf Scharping uzalud je upozoravao: "...da mandat jedne
mirovne misije nije prikladno sredstvo za očitovanje razlika u
mišljenjima o Međunarodnom kaznenom sudu."
Natezanje je završilo sredinom srpnja i to kompromisom: američkim
vojnicima u UN-ovim misijama bit ce osiguran ograničeni imunitet,
mandat za Bosnu produžen je za novih 6 mjeseci. No, ljutnja zbog
krutog stava američke Vlade nije tek tako nestala. Bush je pritom
jos pooštrio svoje prijetnje Iraku: više mu nije dovoljna dozvola
kontrolorima razoružanja za ulazak u zemlju nego sada želi i
svrgnuće Saddama s vlasti - ako treba i uz pomoć oružja. Time su i u
službenom Berlinu i u njemačkom narodu umrle nade u pomirljiviju
politiku Washingtona pobuđene Bushovim govorom pred Bundestagom.
Uz to se još i kampanja za parlamentarne izbore počela zahuktavati.
Schr?der je pitanje Iraka učinio glavnom predizbornom temom.
"U ovakvim egzistenicijalnim pitanjima moguć je samo jasan odgovor
- i nema izmotavanja: ja sam protiv vojne akcije u Iraku. I pod mojim
vodstvom Njemačka u njoj neće sudjelovati," bio je decidiran
njemački kancelar.
Njegov protivnik, kandidat CDU-a i CSU-a, Edmund Stoiber nije, pak,
želio potpuno isključiti mogućnost sudjelovanja njemačkih vojnika
u eventualnom vojnom napadu, pod pretpostavkom da za to bude
dobijen mandat Ujedinjenih naroda. Stoiber je Schr?deru prije
svega predbacivao da svojim predizbornim parolama riskira
ugrožavanje dobrih odnosa sa SAD-om: "Vi, gospodine savezni
kancelaru", obratio mu se jednom prilikom, "Vi svojim ponašanjem
štetite američko njemačkim odnosima - to je neosporno!"
Washington se, međutim, nije samo uzrujavao zbog Schr?derovog
odbijanja vojnog napada na Irak, nego i zbog predizbornih izjava
savezne ministrice pravosuđa, Herthe D?ubler-Gmelin: jedan
novinski list prenio je da je ona usporedila Busha s Hitlerom.
D?ubler-Gmelinova je to, doduše, demantirala, ali bijes američke
Vlade nije time stišan: "nečuveno je" to što je njemačka ministrica
pravosuđa izrekla, grmio je Washington. Posljedica tog incidenta
je bila odluka Herthe D?ubler-Gmelin da se povuče s ministarske
funkcije u novom mandatu crveno-zelene Vlade. Joschka Fischer
pokušao je izgladiti nesporazume: "Sjedinjene Države nisu samo za
nas nego i za druge naše europske partnere najvažniji saveznik
izvan Europe. Nikada nećemo zaboraviti da je oslobođenje od
nacionalsocijalizma bilo moguće samo uz angažman SAD-a, najstarije
demokracije. Nikada nećemo zaboraviti njemačko jedinstvo - ponovno
ujedinjenje u slobodi i miru - imamo bitno zahvaliti angažmanu
američkog predsjednika. To su činjenice. Mi ćemo i dalje njegovati
naše tradicionalno dobre odnose i raditi na tome da postanu još
bolji", rekao je Fischer.
No, Bijela kuća odgovorila je na ove pokušaje pomirenja hladnoćom -
nije bilo telegrama čestitaka za izbornu pobjedu, kao što je to
uobičajeno.Umjesto toga, stiglo je upozorenje predsjednikovog
glasnogovornika Arija Fleischera: ono sto su njemački političari
izgovorili za vrijeme predizborne kampanje, neće se tako brzo
zaboraviti.
"Nitko ne bi smio gajiti iluzije i praviti grešku vjerujući da će
nakon izbora sve biti kao što je bilo prije. To jednostavno nije
automatski slijed stvari s obzirom kako je protekla ova predizborna
kampanja."
Krajem rujna Njemačka je izabrana da kao privremena članica 2
godine sjedi u Vijeću sigurnosti Ujedinjenih naroda sa 180 od 183
moguća glasa. I Sjedinjene Države glasovale su za nju. To se, kako
je nakon glasovanja rekao američki veleposlanik pri UN-u James
Cunnigham, podrazumijevalo. Široka podrška na generalnoj
skupštini UN-a može se objasniti i činjenicom da je savezna
republika Njemačka povećala kontingent vojnika s kojima sudjeluje
u mirovnim misijama - s gotovo 10 000 vojnika, druga je najjače
zastupljena država na svijetu. Osim toga, Bundeswehr je do sredine
ove godine zapovijedao misijom "Jantarna lisica" u Makedoniji i
šest mjeseci imao zapovjedništvo nad flotom u morskom tjesnacu na
Rtu Afrike.
Prvog ožujka iduće godine, Njemačka ce, zajedno s Nizozemskom,
preuzeti vodstvo i međunarodnom zaštitnom jedinicom ISAF u
Afganistanu, što bi također trebalo pomoći zatopljavanju američko-
njemačkih odnosa. Već prilikom zadnjeg posjeta saveznog ministra
vanjskih poslova Fischera i novog ministra obrane Strucka SAD-u,
ton domaćina je postao malo srdačniji. No, ni demonstrativno
rukovanje Schr?dera i Busha na sastanku NATO-a u Pragu ne bi smjelo
zavarati: ljutnja Amerikanaca jos nije sasvim nestala. Schr?der im
je doduše obećao da će, u slučaju napada na Irak, smjeti letjeti
kroz njemački zračni prostor i koristiti vojne baze na njemačkom
teritoriju, ali njegov stav je i dalje ostao nepromijenjen: "I
dalje vrijedi ono sto smo rekli: sudjelovanje njemačkih vojnika u
vojnoj akciji protiv Iraka ne dolazi u obzir," piše Klaus Dahmann.