US-BA-HR-YU-balkan-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe-Kriminal-Nac. manjine i etn. zajednice-Ratovi IHT 12. XII. amerikanac na balkanu? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. XII. 2002.I Amerika treba stabilnost na
Balkanu"Dok je pažnja usredotočena na Irak, zanemaruju se manje dramatični interesi. To je štetno, jer postoji snažna veza između Balkana i rata protiv terorizma, kao i odnosa Amerike i njenih europskih saveznika. Stabilnost na Balkanu od ključne je važnosti za uspjeh u ratu protiv terorizma. Bez stabilnog političkog, gospodarskog i sigurnosnog okružja, ova regija će postati vakuum u kojem dominira organizirani zločin, siromaštvo potiče nelegalne i destabilizirajuće migracije u Europu i Ameriku, a teroristi će u njemu pronalaziti sigurno utočište. Takav bi razvoj stanja bio porazan za Balkan a za Ameriku bi predstavljao veliki politički neuspjeh. Štetu bi pretrpjeli i balkanski muslimani a trpjeli bi i američki odnošaji s muslimanima u cijelom svijetu. Balkan predstavlja i ispit za sposobnost Europske Unije i za razvoj novog tipa suradnje između Sjedinjenih Država i Europe, što bi na kraju moglo rezultirati novom shemom za buduću transatlantsku suradnju.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. XII. 2002.
I Amerika treba stabilnost na Balkanu
"Dok je pažnja usredotočena na Irak, zanemaruju se manje dramatični
interesi. To je štetno, jer postoji snažna veza između Balkana i
rata protiv terorizma, kao i odnosa Amerike i njenih europskih
saveznika.
Stabilnost na Balkanu od ključne je važnosti za uspjeh u ratu protiv
terorizma. Bez stabilnog političkog, gospodarskog i sigurnosnog
okružja, ova regija će postati vakuum u kojem dominira organizirani
zločin, siromaštvo potiče nelegalne i destabilizirajuće migracije
u Europu i Ameriku, a teroristi će u njemu pronalaziti sigurno
utočište.
Takav bi razvoj stanja bio porazan za Balkan a za Ameriku bi
predstavljao veliki politički neuspjeh. Štetu bi pretrpjeli i
balkanski muslimani a trpjeli bi i američki odnošaji s muslimanima
u cijelom svijetu. Balkan predstavlja i ispit za sposobnost
Europske Unije i za razvoj novog tipa suradnje između Sjedinjenih
Država i Europe, što bi na kraju moglo rezultirati novom shemom za
buduću transatlantsku suradnju.
Sudjelovanje SAD-a u regiji bilo je od iznimne važnosti 1990-tih,
no danas je odgovornost u pogledu Balkana isključivo na leđima
Europljana. Europska Unija pruža gospodarsku i tehničku pomoć ( u
vrijednosti od 4.65 milijardi dolara do 2006. godine) i potiče
političku, pravnu i društvenu reformu.
U interesu je Amerike da potiče napore balkanskih država s ciljem
provedbe promjena - posebice koristeći svoj utjecaj u NATO-u. Treba
se pobrinuti da se ostvari stabilno sigurnosno stanje i treba
predvoditi vojnu reformu - istodbno priznavajući i podupirući
čelnu ulogu EU-a u određivanju standarda i pružanju pomoći.
Ovo ne znači da Amerika Balkan može ostaviti u potpunosti na teret
Europljanima. Ne znači niti to da se Sjedinjene Države trebaju
odreći svojih principa ili interesa, u slučaju da se razlikuju od
onih saveznika.
SAD shvaća da, iako je nastavak uključenosti SAD-a na Balkanu nužan
ako se želi ostvariti stabilnost koja će balkanske države potom
učiniti produktivnim partnerima, postojeći problemi s kojima je
suočen SAD znače kako je u interesu Sjedinjenih Država da preuzmu
sporednu ulogu u rekonstrukciji Balkana.
U toj regiji treba obaviti još mnogo posla. Glavni prioritet je
uhititi i izručiti Haagu ratne zločince koji se još uvijek nalaze na
slobodi, u regiji, posebice Radovana Karadžića i Ratka Mladića. I
lokalne i međunarodne vlasti trebaju hitno provesti akciju protiv
organiziranih političko - zločinačkih sindikata koji potkopavaju
reforme i vladavinu zakona na čitavom Balkanu.
Prijašnja iskustva u Bosni i na Kosovu pokazala su kako odlučna
akcija koja cilja središta moći, pod kontrolom ilegalnih
sindikata, daje rezultate. Kampanje protiv tih skupina u početku
mogu predvoditi međunarodne snage, dok ih balkanske vlade ne budu
bile u stanju provoditi same. Može se početi prvo u Bosni i na
Kosovu, u kojima je autoritet međunarodnih institucija najveći, a
zatim proširiti i na Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Hrvatsku, u
kojima bi uključenost međunarodne zajednice varirala prema
potrebama lokalnih vlasti.
Na Balkanu je od ključne važnosti i intenziviranje trgovine a
zahtijeva nastavak reforme bankovnog sektora i ubrzanje
privatizacije i restrukturiranja poduzetništava u vlasništvu
države. Potrebne su i inicijative za razvoj privatnog sektora i
zakonodavna i pravosudna reforma. Te reforme može se poduprijeti
programima tehničke pomoći, koje bi financirali EU i Svjetska
banka.
Balkanski čelnici i međunarodna zajednica u regiji, koja je do sada
djelovala neusklađeno i ad hoc, moraju zajednički poduprti
standarde i odredbe procesa za stabilizaciju i pridruživanje EU-u i
NATO-ovih Partnerstva za mir i Plana djelovanja za ostvarivanje
članstva. Ti programi, zajednički, nude nužne standarde za
udruživanje sa, i integraciju u Europu. Uvjetovanje međunarodne
pomoći ostvarivanjem konkretnih ciljeva najbolji je način da se
osigura to da složene i nepopularne, ali nužne, promjene budu
ostvarene.
Sjedinjene Države su u proteklih osam godina u Balkan uložile mnogo
resursa, a ta se ulaganja sada počinju isplaćivati. Ovaj je projekt
previše važan da bi ga se ostavilo nedovršenog", piše Edward C.
Meyer, general i umirovljeni bivši šef štaba Vojske
SAD-a, i predsjednik operativnog tima za Balkan pri Vijeću za
međunarodne odnose.