FR-IL-interview-Književnost-Diplomacija-Oružani sukobi franc-le figaro od 14.11.02. razgovor s finkielkrautom FRANCUSKALE FIGARO14.XI.2002.Alain Finkielkraut: 'Kategorija 'reakcionar' je prividna'S francuskim piscem i filozofom
Alainom Finkielkrautom razgovarali su Joseph Mace-Scaron i Alexis Lacroix. Iz razgovora izdvajamo: " - Što se promijenilo u francuskom intelektualnom krajoliku?= Mržnja je srušila sve ograde. Dva primjera: u 'Opomeni', knjizi objavljenoj u nakladi Seuil, u biblioteci 'Republika zamisli' čiji je direktor Pierre Rosanvallon, profesor u College de France i predsjednik Središta Raymond-Aron, Daniel Lindenberg, član upravnog odbora časopisa 'Esprit' ovih mi je dana otkrio da sam ne samo pravi reakcionar - imali li i reakcionara koji nisu pravi? - već da sam, zajedno s Regisom Debrayom, Pierreom Manentom, Pierreom-Andreom Taguieffom, Marcelom Gauchetom, Philippeom Murayom, Mauriceom Dantecom, Michelom Houellebecqom, Shmuelom Triganom i nekim drugim, pripremao poraz 21.IV., tj. ulazak Jeana-Marie Le Pena u drugi krug predsjedničkih izbora te da sam se, osudom masovne kulture, ideologije ljudskih prava, svibnja 68. i sveprisutne apologije miješanja rasa, svrstao među intelektualce koji se, u doba smeđe kuge, srde na mješance i na demokratske
FRANCUSKA
LE FIGARO
14.XI.2002.
Alain Finkielkraut: 'Kategorija 'reakcionar' je prividna'
S francuskim piscem i filozofom Alainom Finkielkrautom razgovarali
su Joseph Mace-Scaron i Alexis Lacroix. Iz razgovora izdvajamo:
" - Što se promijenilo u francuskom intelektualnom krajoliku?
= Mržnja je srušila sve ograde. Dva primjera: u 'Opomeni', knjizi
objavljenoj u nakladi Seuil, u biblioteci 'Republika zamisli' čiji
je direktor Pierre Rosanvallon, profesor u College de France i
predsjednik Središta Raymond-Aron, Daniel Lindenberg, član
upravnog odbora časopisa 'Esprit' ovih mi je dana otkrio da sam ne
samo pravi reakcionar - imali li i reakcionara koji nisu pravi? -
već da sam, zajedno s Regisom Debrayom, Pierreom Manentom,
Pierreom-Andreom Taguieffom, Marcelom Gauchetom, Philippeom
Murayom, Mauriceom Dantecom, Michelom Houellebecqom, Shmuelom
Triganom i nekim drugim, pripremao poraz 21.IV., tj. ulazak Jeana-
Marie Le Pena u drugi krug predsjedničkih izbora te da sam se,
osudom masovne kulture, ideologije ljudskih prava, svibnja 68. i
sveprisutne apologije miješanja rasa, svrstao među intelektualce
koji se, u doba smeđe kuge, srde na mješance i na demokratske
vrijednosti. Kako sreća nikad ne dolazi sama, u časopisu 'Le Monde
diplomatique', pod potpisom Mauricea T. Maschina, otkrivam ovaj
put da sam, u društvu Pascala Brucknera, Andrea Glucksmanna,
Pierrea Nore, Jacquesa Julliarda i Bernarda-Henrija Levyja, 'novi
reakcionar', tj. potpora izaelsko-američkom carstvu.
Gromoglasan povratak kategorije 'reakcionara' znači da se završava
antitotalitarna epizoda. Opredijeljena inteligencija, od
radikalnog krila do ekstremnog središta, militarizira duhovni
život. Nema više pojedinačnog djela, samo dva tabora-čovječanstvo
i njegovi neprijatelji.
- Ne mijenja li se u ovom času definicija intelektualca, o čemu
svjedoči uobičajeno tumačenje izraelsko-palestinskog sukoba?
= Zlostavljanje intelektualnog života jest posljedica izraelsko-
palestinskog rata. U 'Dissentu', časopisu američke ljevice,
filozof Michael Walzer piše da se na Bliskom istoku vode četiri
rata: rat koji pomoću terorizma vode Palestinci za uništenje
Izraela, palestinska borba za državu pokraj Izraela, izraelski rat
za vlastitu sigurnost i rat nekih Izraelaca za očuvanje naselja i za
pripojenje čitavog ili dijela Cisjordana. Ta zamršenost u
Francuskoj nije razvidna. Intelektualna ljevica, u svojoj
trećesvjetskoj, kao i u mekoputnoj inačici, kaže nam da teroristi
djeluju iz očaja i da ima samo jedan rat, sukob između naroda
zanesenog slobodom i kolonijalne sile.
- Nije li čudno da su političari iz ljevice skloniji od mnogih
intelektualaca kritici antirepublikanskog stajališta stanovitog
broja predstavnika islama?
= Neumorno treba opetovati da je kategorija 'reakcionara' u
potpunosti prividna. Neprijatelju s tisuću lica Lindenberg zamjera
što je 1999. osudio NATO-ovo upletanje u bivšoj Jugoslaviji. No još
u studenom 1991., u doba okruženja Vukovara, kada je posvuda
vladala ravnodušnost prema borbi crnaca u tunelu, usprotivio sam se
srpskoj agresiji i zalagao se za odlučno djelovanje međunarodne
zajednice. No razlike u osjećajnosti ne priječe da se ponekad dođe
do zajedničkog stajališta.
G. 1989., s Regisom Debrayom, Catherine Kintzler, Elisabeth de
Fontenay i Elisabeth Badinter napisao sam proglas protiv nošenja
islamske feredže u školama. Prije nego ga je podastro državnom
Vijeću, ministar Lionel Jospin je mislio da treba poduzeti sve kako
bi se djevojke uvjerilo da odbace feredžu i da, ako ove ustraju, to
treba uzeti na znanje i popustiti. Takva mogućnost nagodbe oko
načela činila nam se pogubna, poglavito za te djevojke.
Daniel Lindenberg uzalud nas optužuje da odbacujemo islam i da se se
prepuštamo rasizmu, mislim da nam daljni tijek događaja daje za
pravo: nema gore gostoljubivosti od one koja nema što ponuditi osim
svoje otvorenosti, i nema goreg odgovora na muslimanski integrizam
od 'sheme pridea' - kako kaže moj supatnik Philippe Muray -
Francuske koja se narcisoidno ustoličila u sramu i ocrnjivanju same
sebe."