IT-US-IQ-BA-intervencija-Politika-Nemiri/sukobi/ratovi it - 13. XI. la stampa - ex-yu, irak i sad ITALIJALA STAMPA13. XI. 2002.Iz jugoslavenske lekcije dolaze uznemiravajuće sjene na budućnost Iraka"Je li obećanje Bushove
administracije da će stvoriti demokratski raj u Iraku nakon Saddama, realna stvar ili način da se 'proda' rat? Kako bi odgovorili na ovo ključno pitanje dobro ćemo učiniti ako preispitamo nedavna iskustva drugdje. Afganistana bi mogao još čuvati neko iznenađenje, no za sada osjetljivi partnerski problemi te zemlje izgledaju sasvim izvan američke angažmana ili vizije, bili oni financijski ili moralni. Trenutno bolji model za uobličiti predviđanja bi mogla biti bivša Jugoslavija, u osnovi suvremena zemlja uz određenu infrastrukturu i razmjerno napredno stanovništvo, gdje je Washington imao nekoliko godina da uvede reforme. No ako je ona indikativna za angažman SAD-a nakon kraja bombardiranja, onda budućnost Iraka neće biti lijepa slika. Na gotovo svim poljima, mir i napredak, preobrazba i transparentnost, demokracija i javno povjerenje, izgleda da se nalazimo vrlo daleko od cilja. Srba na prvim predsjedničkim izborima poslije Miloševića u listopadu bilo je toliko malo da je rezultat poništen. Niti jedan
ITALIJA
LA STAMPA
13. XI. 2002.
Iz jugoslavenske lekcije dolaze uznemiravajuće sjene na budućnost
Iraka
"Je li obećanje Bushove administracije da će stvoriti demokratski
raj u Iraku nakon Saddama, realna stvar ili način da se 'proda' rat?
Kako bi odgovorili na ovo ključno pitanje dobro ćemo učiniti ako
preispitamo nedavna iskustva drugdje. Afganistana bi mogao još
čuvati neko iznenađenje, no za sada osjetljivi partnerski problemi
te zemlje izgledaju sasvim izvan američke angažmana ili vizije,
bili oni financijski ili moralni. Trenutno bolji model za uobličiti
predviđanja bi mogla biti bivša Jugoslavija, u osnovi suvremena
zemlja uz određenu infrastrukturu i razmjerno napredno
stanovništvo, gdje je Washington imao nekoliko godina da uvede
reforme. No ako je ona indikativna za angažman SAD-a nakon kraja
bombardiranja, onda budućnost Iraka neće biti lijepa slika. Na
gotovo svim poljima, mir i napredak, preobrazba i transparentnost,
demokracija i javno povjerenje, izgleda da se nalazimo vrlo daleko
od cilja. Srba na prvim predsjedničkim izborima poslije Miloševića
u listopadu bilo je toliko malo da je rezultat poništen. Niti jedan
od dvojice glavnih kandidata nije pošteno govorio o ratnim
zločinima ili raspravljao o načinima kako zajamčiti trajan
regionalni mir. Prevladali su nacionalistička retorika, apatija i
skepticizam. Vojnici čuvaju neupitnu moć i samostalnost. Bivši
Miloševićevi pomoćnici koje se sumnjiči za sudioništvo u ratnim
zločinima ostaju na utjecajnim položajima. Napor za stvaranjem
slobodnog tržišta vodi predsjednik vlade kojega se sumnjiči da se
obogatio sa svojim prijateljima. Monopoli i poslovni ljudi
mafijaškog tipa vladaju mnogim industrijama. U Bosni, umjesto da
jamče mir i sigurnost, postrojbe SAD-a angažirane su na takozvanom
'osiguravanju snage'. Visoki vojni časnici mogu se pohvaliti
činjenicom da je tom politikom do sada izbjegnut bilo kakav napad na
američke vojnike. No što je drugo postigla ta misija? Prvi američki
zapovjednik savezničkih snaga izjavio je da je jedina odgovornost
postrojbi razdvajanje sukobljenih strana i ustvrdio je, netočno,
da nema nikakav mandat za hvatanje ratnih zločinaca. Uz neke
iznimke, postrojbe u Bosni stalno su izbjegavale preuzeti važnije
inicijative. Čak su bile prisiljene povući se pred gomilom koja je
bacala kamenje. Fundamentalističke muslimanske postrojbe
djelovale su u sektoru SAD-a barem od 1995. do 11. rujna, no
američke postrojbe odbile su izvoditi ophodnje selima ili
djelovati protiv tih boraca, a još manje otjerati ih kako bi morale
činiti, prema uvjetima daytonskih sporazuma. Unatoč stvaranja, na
papiru, središnje višeetničke vlade, danas Bosnom zapravo vladaju
tri različite nacionalističke vlade; srpska, hrvatska i
muslimanska. 'Zli' gospodari rata i sektaši, ostali su tamo gdje su
bili. Lokalni izbori bili su katastrofa. A bez vojne zaštite
postigao se slab napredak u pogledu povratka izbjeglih, što je
osnovni sastojak ako se želi stabilizirati regija. Posljednjih
mjeseci je jedan življi povjerenik UN-a pokušao riješiti stanje,
dok se čini da se na Kosovu odvija jedan zajednički napor u učenju
grešaka iz Bosne. No na obje te lokacije ostaju isti politički
problemi, nedostaje struktura za osuvremenjivanje, doslovno nema
gotovo nikakve gospodarske perspektive, a resursi se iscrpljuju.
Još je važnije to da se čini kako u svijetlu rasprava o tome kako u
Iraku ostvariti jednu okupaciju u japanskom stilu po svršetku
Drugog svjetskog rata, interes Washingtona za Balkan brzo nestaje.
Dok diplomati SAD-a i međunarodne nevladine organizacije čine
jedan pohvalan napor, bez punog angažmana Bijele kuće teško je
ostvariti napretke. Može li se doista na temelju tih iskustava
vjerovati da su snage SAD-a u stanju lokalizirati i ukloniti 'ratne
zločince' koji su doprinijeli opstojanju Saddamove vladavine
terora? Hoće li SAD učiniti ono što je nužno kako bi se zamijenili
regionalni i mjesni dužnosnici koji stupaju u savez s kriminalnim
elementima iz osobne koristi, ili čak spriječiti ono što će ostati
od Saddamove vojne elite i tajne policije da uspostave svoje feude i
zaustave svaku promjenu? Irak, zemlja sa šijitskom većinom, je pod
nadzorom sunitske manjine; Kurdi koji su dugo bili pod represijom
žele domovinu. Što će biti potrebno kako bi se potisnuli vjerski i
etnički rivaliteti koji će se vjerojatno pojaviti u praznini
stvorenoj Saddamovim padom?
Stanje na Balkanu i u Afganistanu sugerira da Washington neće
obaviti cijelu operaciju. Možemo li onda ovisiti o Arapskoj ligi? U
Srbiji je barem postojala jedna živa oporba. No u Iraku nema ničeg
takvog, a vodstvo zajednice u progonstvu izaziva velike dvojbe među
promatračima. Ako Bushova administracija nije spremna
usredotočiti se na složen posao u bivšoj Jugoslaviji, tko može
vjerovati i samo jednu sekundu da će se angažirati na pretvaranju
Iraka u priču o uspjehu?"