VINKOVCI/ZAGREB, 12. studenoga (Hina) - Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) smatra kako je ocjena prijedloga državnog proračuna za 2003. te ukupne fiskalne politike otežana jer su dostupni dokumenti nepotpuni i loše obrazloženi, a
postoji i nesklad prezentiranih podataka s podacima iznesenim u izjavama dužnosnika Ministarstva financija.
VINKOVCI/ZAGREB, 12. studenoga (Hina) - Hrvatska udruga
poslodavaca (HUP) smatra kako je ocjena prijedloga državnog
proračuna za 2003. te ukupne fiskalne politike otežana jer su
dostupni dokumenti nepotpuni i loše obrazloženi, a postoji i
nesklad prezentiranih podataka s podacima iznesenim u izjavama
dužnosnika Ministarstva financija.#L#
Iz HUP-a također napominje kako se stječe dojam da je proračun pod
snažnim utjecajem političkih odnosa u vladajućoj koaliciji.
Nedostaje analiza makroekonomskih pretpostavki na kojima se
zasniva proračun, a bez toga projekcije ekonomske i financijske te
fiskalne politike su konfuzne i neodređene. Rečeno je to na
današnjoj konferenciji za novinare u Vinkovcima na kojoj je
ravnatelj HUP-a Željko Ivančević iznio ocjene Hrvatske udruge
poslodavaca o prijedlogu državnog proračuna za iduću godinu.
U HUP-u smatraju da nisu jasno prikazane različite razine države,
posebno lokalna država.
Podaci o deficitima središnje i opće države razlikuju se u
pojedinim dokumentima te u izjavama dužnosnika Ministarstva
financija. Tako se primjerice deficit središnje države u 2003.
postavlja na 2,6 posto, a opće države na 4,5 post BDP-a. Isti se
deficiti planiraju u iznosu 2,6 i 5,5 posto, dok se u izjavama
postavljaju na 2,5 i 5,4 posto.
Projekcije primitaka i izdataka državnog proračuna nisu ili su
nedovoljno obrazložene, pa se ne može uvidjeti zašto se očekuje
značajan rast, odnosno pad trošarina na pojedine proizvode,
značajan rast prihoda od carina, značajan rast prihoda od
doprinosa, relativno slab rast prihoda od PDV-a itd. Isto tako,
nedostaje obrazloženje za predviđeno kretanje izdataka za plaće,
te niza drugih značajnih izdataka. Nije obrazloženo jesu li ta
predviđanja rezultat očekivanih ekonomskih kretanja, promjene
zakona, politike restrukturiranja ili nekih drugih faktora. Stoga
je teško procijeniti njihovu realnost, smatraju u HUP-u.
Dostupne (polu)informacije, po ocjenama HUP-a, sugeriraju da se
fiskalna politika predviđena za 2003., fiskalna prilagodba u vidu
smanjenja deficita središnje i opće države te udjela javnih
prihoda, rashoda i javnog duga u BDP-u, kreću u pravom smjeru, no
intenzitet prilagodbe dosta je skroman.
HUP zabrinjava snažan porast izdataka za subvencije, koje se
prikazuju, kao jačanje razvojne komponente proračuna, što je
dvojbeno. Stječe se dojam, smatraju u HUP-u, da je proračun pod
snažnim utjecajem političkih odnosa u vladajućoj koaliciji. S
obzirom na to, ni jača prilagodba, najavljena za 2004. i 2005. nije
vjerodostojna.
Najavljene promjene u poreznoj politici koje ne prati detaljna
analiza razloga i očekivanih učinaka, odnosno koristi i troškova,
smanjuje jednostavnost i transparentnost sustava i povećava
troškove porezne administracije. Porezna politika prečesto se
mijenja što uvodi stalnu neizvjesnost u uvjete poslovanja
poduzetnika.
Sve brojnije olakšice i izuzeci, po ocjenama HUP-a, narušavaju
jednakost uvjeta poslovanja, što šteti poduzetničkoj klimi i
dugoročno vodi manjim stopama rasta.
(Hina) pp/ds ds