US-E-integracije-Obrana-Diplomacija-Političke stranke-Proračun IHT 6. XI. referendumi SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE6. XI. 2002.Što sve referendumi mogu u Europi"Često se može čuti kako, da je o osnivanju Europske
gospodarske zajednice glasovalo svih šest zemalja članica te 1957., osnivanje bi vjerojatno bilo odbijeno. Ovo je možda i točno, ali ako su projekt pokretale europske elite, onda je tim više njihova dužnost da se pobrinu da birači daju potporu EU-u. Uz smanjenje potpore Europskoj Uniji i krizu legitimnosti, sve je očitije da ovo nije učinjeno. Irski referendum o Sporazumu iz Nice, sužavajući jaz između ne pretjerano oduševljenih birača i EU-a, pružio je korisne lekcije. Unatoč zamjerkama što se od njih tražilo da ponovno glasuju o istom sporazumu kojeg su već odbili prije 16 mjeseci, i unatoč zalaganju nepopularne vlade za taj sporazum, irski su birači u listopadu glasovali za odobrenje neinspirativnog i nesavršenog sporazuma. Koliko god velike bile greške izravne demokracije, irsko iskustvo dokazuje kako nema boljeg načina da se nadoknadi manjak legitimnosti. Nedavno održani referendum pokazao je kako se ovo može realizirati na tri različita načina.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. XI. 2002.
Što sve referendumi mogu u Europi
"Često se može čuti kako, da je o osnivanju Europske gospodarske
zajednice glasovalo svih šest zemalja članica te 1957., osnivanje
bi vjerojatno bilo odbijeno. Ovo je možda i točno, ali ako su
projekt pokretale europske elite, onda je tim više njihova dužnost
da se pobrinu da birači daju potporu EU-u.
Uz smanjenje potpore Europskoj Uniji i krizu legitimnosti, sve je
očitije da ovo nije učinjeno.
Irski referendum o Sporazumu iz Nice, sužavajući jaz između ne
pretjerano oduševljenih birača i EU-a, pružio je korisne lekcije.
Unatoč zamjerkama što se od njih tražilo da ponovno glasuju o istom
sporazumu kojeg su već odbili prije 16 mjeseci, i unatoč zalaganju
nepopularne vlade za taj sporazum, irski su birači u listopadu
glasovali za odobrenje neinspirativnog i nesavršenog sporazuma.
Koliko god velike bile greške izravne demokracije, irsko iskustvo
dokazuje kako nema boljeg načina da se nadoknadi manjak
legitimnosti. Nedavno održani referendum pokazao je kako se ovo
može realizirati na tri različita načina.
Prvo, referendum potiče pravu raspravu u pogledu problema EU-a i
omogućava suočavanje s mitovima o Europi i njihovo eliminiranje,
umirujući zabrinutost i uključujući u raspravu birače. Drugo,
prisiljava pristaše EU-a da odbace svoj euro - žargon i
komuniciraju s biračima običnim jezikom. Konačno, daje moć
biračima dajući im konačnu riječ u odlučivanju o velikim
promjenama.
Prva lekcija posljednjih tjedana u Irskoj jest ta da referendumi EU
postavljaju u središte pozornosti na način koji se to inače ne bi
moglo ostvariti. Tisak je prenosio analize i komentare. Posteri su
se nalazili posvuda. Pristaše i protivnici raspravljali su o
problemima u medijima, unijevši toliko potrebnu dozu ljudskosti i
dramatičnosti u obično nezanimljiva pitanja EU-a.
Uključeni nisu bili samo aktivisti i profesionalno zainteresirani
nego i obični birači. Novine su bile preplavljene pismima
čitatelja. Pojavio se veliki broj organizacija građana, za ili
protiv sporazuma. Održavani su sastanci javnosti.
Usredotočenost na Europu omogućila je da u suočavanju s mnogim
mitovima o Nici i EU-u sudjeluje i građanstvo. Irskim populistima,
kao i onima drugdje u Europi, nezadovoljstvo birača ne može
promaknuti, pa to često koriste za svoje kampanje. Mogla su se čuti
upozorenja kako će ratifikacija sa sobom donijeti beskonačni
diktat navodno svemoćnih eurokrata, dolazak hordi imigranata,
dominaciju velikih zemalja nad onim manjima i stvaranje
centralizirane superdržave.
Takvi strahovi šire se diljem Unije. Kao manje spornim pitanjima
EU-a, ne posvećuje im se previše pažnje na nacionalnim izborima,
čak niti za vrijeme izbora za Europski parlament. Ipak, ako im se ne
suprotstavi, vremenom se ukorjenjuju u svijesti javnosti i
postupno dobivaju na važnosti. Kada se irska umjerena većina
suočila s tim strahovima, teoretičari zavjere koji stoje iza njih
prikazani su kao ekscentrici.
Drugo, spuštanje pristaša integracije na zemlju - onima koji se
uključe u EU, od službenika, ministara koji nazoče redovnim
sastancima vijeća do ponekog seljačine koji dobije mjesto u
Europskom parlamentu, redovno se dogodi neobična stvar. Nakon
nekoliko mjeseci, savršeno svladaju eurožargon. Grandiozna
retorika i govori začinjeni kraticama u pogledu opskurnih pitanja
EU-a uskoro postanu njihov ustaljeni način govora. Zauzetim
ljudima s ograničenim interesom za politiku ovo ide na živce.
Suočeni s takvim načinom govora pristalica EU-a, na prvom irskom
referendumu za Sporazum iz Nice, neki su glasovali 'ne' a većina
ostalih uopće nije glasovala. No, poraz je polučio rezultate.
Svjesni toga što je na kocki, eurofili su shvatili potrebu da
objasne biračima običnim jezikom, i sa žarom, ne samo prednosti
Nice nego i to zbog čega je EU i dalje u njihovom interesu.
Disciplinirajući učinak referenduma na političare ima i druge
prednosti. Irski predstavnici dvaput će promisliti prije no što
pokleknu pred europskim porokom- okrivljavanju 'Bruxellesa' za
nepopularne politike kada im god to bude odgovaralo.
Treća prednost referenduma je ta da moć vraća u ruke birača. Lekcija
prvog irskog referenduma bila je jasna: ako birače uzimate zdravo
za gotovo, to činite preuzimajući na sebe rizik- prije ili kasnije
to će vam se osvetiti. Irci su lipnju 2001. upravo to i učinili.
Izbori jamče da svatko ima glas i da je svaki glas važan. Čak i za one
koji se protive daljnjoj integraciji u EU, ovo barem sprječava
osjećaj bespomoćnosti.
Nakon drugog irskog referenduma o Nici, razloga za održavanje
referenduma u pogledu promjena sporazuma ima više no ikad. Ova
zamisao trebala bi zanimati i Europski konvent o budućnosti Europe.
Konvent je za sada bio usredotočen na ostvarivanje veće
učinkovitosti EU-a i rješavanje najočitijih primjera manjka
demokracije. No učinkovitije predsjedništvo i rigoroznija
primjena principa o subvencioniranju neće povećati entuzijazam
birača i smanjiti njihovo zaziranje od EU-a.
Stajalište 'mi znamo najbolje' u Europi je funkcioniralo neko
vrijeme, ali neće još dugo. Bez radikalne promjene, manjak interesa
i nevoljki pristanak mogu se pretvoriti u nešto mnogo gore.
Referendumi su pravi način za rješavanje problema legitimnosti u
EU-u", piše Dan O'Brien, urednik "Economist"-ovog istraživačkog
odjela.