E-FR-GB-US-EU-VOJSKA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija au 6. XI. DS: europska je vojna slabost AUSTRIJADER STANDARD6. XI. 2002.Europska vojna slabost"'Uvjetno operativno sposoban', glasi presuda o postrojbi EU za brze
intervencije, koja bi zapravo trebala preuzeti ulogu čelične ruke zajedničke Sigurnosne i obrambene politike EU (ESVP). Naime, bez komunikacijskih i sredstava za izviđanje, kojima raspolaže NATO, ta je postrojba gluha i slijepa.Budući da trenutno ne funkcionira ni komunikacija među glavnim uporištima ESVP, EU napreduje vrlo sporo na tom području bremenitom simbolikom: napokon, upravo je sporazum Francuske i Velike Britanije u Saint Malou 1998. g. postavio temelj istinskoj obrambenoj politici EU.No, Europljani postaju sve slabiji i unutar NATO-a: za razliku od do zuba naoružanih Sjedinjenih Država, ne mogu staviti savezu na raspolaganje vojnu tehniku ni logistiku, koju bi ovaj trebao u kontekstu novog scenarija prijetnje nakon završetka sukoba Istoka i Zapada. Ta će tema - takozvani 'Capabilities Gap' (duboka razlika u sposobnostima op. prev.) - biti prioritet na sastanku na vrhu NATO-a, zakazanom 22. studenog u Pragu.
AUSTRIJA
DER STANDARD
6. XI. 2002.
Europska vojna slabost
"'Uvjetno operativno sposoban', glasi presuda o postrojbi EU za
brze intervencije, koja bi zapravo trebala preuzeti ulogu čelične
ruke zajedničke Sigurnosne i obrambene politike EU (ESVP). Naime,
bez komunikacijskih i sredstava za izviđanje, kojima raspolaže
NATO, ta je postrojba gluha i slijepa.
Budući da trenutno ne funkcionira ni komunikacija među glavnim
uporištima ESVP, EU napreduje vrlo sporo na tom području bremenitom
simbolikom: napokon, upravo je sporazum Francuske i Velike
Britanije u Saint Malou 1998. g. postavio temelj istinskoj
obrambenoj politici EU.
No, Europljani postaju sve slabiji i unutar NATO-a: za razliku od do
zuba naoružanih Sjedinjenih Država, ne mogu staviti savezu na
raspolaganje vojnu tehniku ni logistiku, koju bi ovaj trebao u
kontekstu novog scenarija prijetnje nakon završetka sukoba Istoka
i Zapada. Ta će tema - takozvani 'Capabilities Gap' (duboka razlika
u sposobnostima op. prev.) - biti prioritet na sastanku na vrhu
NATO-a, zakazanom 22. studenog u Pragu.
Takva konstelacija snaga dodatno potencira obrambeno-političku
slabost Europljana i premoć Sjedinjenih Država. Tu činjenicu bitno
ne mijenja ni proširenje NATO-a na sedam istočnoeuropskih država,
koje će najvjerojatnije biti utanačeno u Pragu. Zastarjele vojske
tih zemalja ne nude ništa što bi obrambenom savezu danas bilo
potrebno.
Kao da to nije dovoljno samo po sebi, SAD priželjkuju još i
osnivanje NATO-ve postrojbe za brze intervencije, koja bi
obuhvatila 20 tisuća vojnika. Nitko u EU ne zna zasada kako bi
europski partneri mogli osloboditi resurse za tu svrhu i istodobno
ne zakinuti postrojbu EU-a.
Da je zaostajanje Europe u vojnoj sferi u prvom redu politički
problem znaju ponajprije i Austrijanci, koji nisu spremni
izdvojiti novac čak ni za učinkovitu obranu vlastitog zračnog
prostora. No, protiv potrebe za štednjom i opće nesklonosti
izdvajanju za vojsku bori se i njemački ministar obrane.
Trenutno je samo Pariz spreman istinski izdvajati za naoružanje -
Britanci su već sada na relativno visokim tehničkom nivou. Upravo
je ta točka, naime, strateški interes Francuza: investicije bi u
prvom redu trebale biti namijenjene jačanju obrambene politike EU,
u kojoj Pariz - uz London - igra vodeću ulogu. U idealnom slučaju,
interventna postrojba EU također će zahvaljujući tome postati
neovisna o NATO-vim resursima.
Doduše, francuski plan krije u sebi i dvije kvake: prvo, može
funkcionirati samo ako su i drugi partneri u EU spremni ulagati - a
oni pak preferiraju štednju uz pomoć NATO-a. Drugo, London slijedi
dijametralno suprotan cilj - Britanci žele u svakom slučaju vezati
ESVP za NATO kako se ne bi izgubila povratna veza sa Sjedinjenim
Državama.
Opisani sukob očituje se danas u konkretnom obliku na Egejskom
moru. Naime, planirani sporazum, koji bi Europskoj uniji omogućio
automatsko korištenje resursa NATO-a, visi već dvije godine na
koncu u vidu dogovora između članica NATO-a Grčke i Turske.
Doduše, Atena je u posljednje vrijeme popustila, omogućivši
članicama EU da na sastanku na vrhu EU, održanom prije dva tjedna u
Bruxellesu, napokon formuliraju zajedničku ponudu NATO-u. U toj su
ponudi Turskoj priznata dostatna prava na konzultacije u okviru
ESVP da dvojbe Ankare budu raspršene. No, zbog formiranja vlade u
Turskoj ne treba očekivati brzo sklapanje odgovarajućeg
sporazuma.
Vremena pak ponestaje želi li nova postrojba EU za brze
intervencije u prosincu ove godine započeti svoj prvi veliki pilot-
projekt: riječ je o preuzimanju misije u Makedoniji pod nazivom
Amber Fox. U svakom slučaju, Pariz bi želio započeti operativno
djelovanje upravo tamo - uz potporu sporazuma s NATO-m ili bez
njega.
London pak nije moguće pridobiti za taj projekt čak ni argumentom da
misiju Amber Fox ionako već sada nose gotovo isključivo Europljani.
Britanci ne žele stvoriti presedan", zaključuje na kraju komentara
Joerg Wojahn.