DE-HR-KOMENTARI-Politika-Obrana nj 18.X.-faz-hrvatska, nato i eu NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG18. X. 2002.Vojska nastala u ratu"Zbog tvrdoglavosti sijedog generala i popuštanja socijaldemokratske vlade pritisku iz
nacionalističkih redova, Hrvatskoj na putu u NATO prijeti osjetan nazadak. Ako će vlada predsjednika Račana i dalje odbijati izručenje bivšeg hrvatskog šefa glavnoga stožera Janka Bobetka Međunarodnom sudu za ratne zločine u Haagu, to bi po mišljenju zapadnih diplomata moglo imati vrlo neugodnih posljedica po ambicije Zagreba. No među vodećim se hrvatskim političarima do sada samo predsjednik Mesić bez ako i ali očitovao za pridržavanje obveza prema sudu.Hrvatska se, zaklinjao se nekoć predsjednik Tuđman, isključivo usmjerava na NATO i EU i ni u kojim okolnostima neće sudjelovati u nekim novim gospodarskim ili političkim udruživanjima sa zemljama Balkana. Ali na kraju je baš u Tuđmanovoj eri promicana hrvatska ekskluzivnost odvela u izolaciju. U Bruxellesu su se vrata otvorila tek nakon Tuđmanove smrti i izbora u siječnju 2000. Novo političko vodstvo uvidjelo je da Hrvatska Europi nije korisna kao 'bedem' protiv pravoslavlja i islama, nego kao partner koji može
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
18. X. 2002.
Vojska nastala u ratu
"Zbog tvrdoglavosti sijedog generala i popuštanja
socijaldemokratske vlade pritisku iz nacionalističkih redova,
Hrvatskoj na putu u NATO prijeti osjetan nazadak. Ako će vlada
predsjednika Račana i dalje odbijati izručenje bivšeg hrvatskog
šefa glavnoga stožera Janka Bobetka Međunarodnom sudu za ratne
zločine u Haagu, to bi po mišljenju zapadnih diplomata moglo imati
vrlo neugodnih posljedica po ambicije Zagreba. No među vodećim se
hrvatskim političarima do sada samo predsjednik Mesić bez ako i ali
očitovao za pridržavanje obveza prema sudu.
Hrvatska se, zaklinjao se nekoć predsjednik Tuđman, isključivo
usmjerava na NATO i EU i ni u kojim okolnostima neće sudjelovati u
nekim novim gospodarskim ili političkim udruživanjima sa zemljama
Balkana. Ali na kraju je baš u Tuđmanovoj eri promicana hrvatska
ekskluzivnost odvela u izolaciju. U Bruxellesu su se vrata otvorila
tek nakon Tuđmanove smrti i izbora u siječnju 2000. Novo političko
vodstvo uvidjelo je da Hrvatska Europi nije korisna kao 'bedem'
protiv pravoslavlja i islama, nego kao partner koji može
pridonijeti stabilizaciji jugoistočne Europe.
Predsjednik Mesić i Račanova vlada željeli su da se Hrvatsku sa
zapadnog stajališta više ne gleda kao na dio problema nego kao na
dio rješenja. Prevladavanje 'neproduktivnog i štetnog
egocentrizma', kojeg je Mesić obilježio kao karakteristiku
Tuđmanove ere, pretpostavljao je novo razumijevanje odnosa prema
susjedima, osobito s Bosnom i Hercegovinom s kojom je trebalo
postupati kao s ravnopravnim i suverenim partnerom. Osim toga je
morala prestati potpora hrvatskim nacionalistima u Bosni i
Hercegovini. Nova se vlada osim toga očitovala za povratak
izbjeglica, Srba iz Hrvatske također, kao i Hrvata iz Bosne i
Hercegovine. I napokon je Zagreb počeo i s izručivanjem vjerojatnih
ratnih zločinaca u Haag. Sve te mjere dovele su nacionalnu oporbu u
bijes a veteranske udruge na ulicu, no ponajprije su otvorile put u
transatlantsku zajednicu.
I to vrlo brzo. Još za svojeg prvog posjeta NATO-ovom glavnom
tajniku Robertsonu u Bruxellesu, mjesec dana nakon izbora,
predsjednik vlade Račan dao je zahtjev za pristup svoje zemlje
'Partnerstvu za mir' u koji je primljena u svibnju 2000. U svibnju
prošle godine Hrvatska se u Bratislavi priključila kandidatima za
NATO tako zvane 'Vilniuske skupine' koja se sastoji od Slovačke,
Slovenije, Bugarske, Rumunjske, Makedonije, Albanije, Estonije,
Letonije i Litve. Osim Albanije, Makedonije i Hrvatske, sve bi
zemlje trebale biti primljene u NATO na praškom vrhu u studenom.
Hrvatska je u svibnju ove godine na NATO-ovom vrhu u Reykjaviku
integrirana u akcijski plan za članstvo (MAP) koji bi trebao
omogućiti brzo približavanje NATO-ovim standardima u politici,
gospodarstvu i obrani. Budući da ostvarenje tog akcijskog plana
zahtijeva najmanje tri godine, Hrvatska bi mogla pristupiti savezu
najranije 2005. Ispitivanja mišljenja ukazuju da se strah Hrvata od
ugroze od strane susjeda znatno umanjio. S novim jugoslavenskim
vodstvom održavaju uglavnom trijezno i sadržajno ophođenje. Zbog
dubokog raskola unutar hrvatskoga društva koji je nasljeđe
Tuđmanove ere, isprepletenost nacionalne oporbe i veteranskih
udruga rata za neovisnost s hrvatskim nacionalistima u Bosni i
Hercegovini, najopasnija je prijetnja zemlji. Destabilizacija u
Bosni i Hercegovini mogla bi prijeći na Hrvatsku.
Hrvatska je jedina među zemljama kandidatima koja je devedesetih
godina vodila dva rata i s tim u skladu raspolaže s iskusnim
oružanim snagama. Proces prilagodbe vojske nastale u ratu uvjetima
mira ipak još nipošto nije svršen. Tomu pripadaju parlamentarni
nadzor nad oružanim snagama, drastično smanjenje osoblja i
ukidanje povlastica. Ministrica obrane Željka Antunović mora
otpustiti tisuće pripadnika vojske i službenika ministarstva, među
njima i mnoge časnike koji su zemlju branili od srpske agresije. Pod
Tuđmanom je vojska bila beskrupulozno ispolitizirana. Jedna od
najtežih zadaća sastoji se u tomu da se depolitizira umjesto da se
politički iznova polarizira.
Na reformi vojske i daljnjoj suradnji s haaškim sudom pokazat će se
koliko je zapravo jaka Račanova vlada koju u hrvatskim medijima
zbog dominantne uloge socijaldemokratske vladine stranke ponekad
već nazivaju 'poluatoritarnom'. Jer kao i u drugim
postkomunstičkim zemljama, i u Hrvatskoj vrijedi da prihvaćanje
programa reforme od strane parlamenta još ni izdaleka ne znači da će
se odgovarajuće mjere i ostvariti. Državni se aparat do sada
pokazao vrlo otpornim na reforme. Birokratizam, nedjelotvornost,
korupcija i samovolja, ponajprije u pravosuđu, zajedno s
političkom kulturom klijentelizma, najveći su kameni spoticanja
koji Hrvatima ometaju put u Europu", zaključuje Karl-Peter
Schwarz.