US-GB-RU-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.200 21. listopada 2002. GLAS AMERIKE - VOA20. X. 2002.TisakAmerički dnevni listovi i danas posvećuju prostor na
naslovnicama trenutno dominantnim temama ? Iraku i washingtonskom snajperistu. ?Iz palača u Bagdadu, svijet se čini pun saveznika? - piše jutros The New York Times ukratko rezimirajući raspoloženje u iračkom vrhu pred mogući američki napad. Bez sumnje ? razjašnjava njujorški dnevnik - svijet je bolje raspoložen prema Iraku danas nego u doba invazije na Kuvajt.U arapskom svijetu, Sadam ne vidi niti jednu zemlju, koja bi podupirala američku akciju, a u Europi Washington ima samo jednog odlučnog saveznika ? Britaniju. Ipak, to još uvijek ne znači da se stavovi drugih zemalja neće promijeniti u tjednima koji dolaze. S druge strane ? piše list ? pitanje je koliko irački diktator poznaje svjetsku situaciju. Sa zapadnim novinarima nije razgovarao još od prije rata u Perzijskom zaljevu, zemlju ne napušta, a nekoliko neuspjelih atentata učinilo ga je još sumnjičavijim i nepovjerljivijim.Njujorški dnevnik također piše o snajperskim napadima u Washingtonu, koji su do izražaja doveli zanimljivu činjenicu ? da
GLAS AMERIKE - VOA
20. X. 2002.
Tisak
Američki dnevni listovi i danas posvećuju prostor na naslovnicama
trenutno dominantnim temama ? Iraku i washingtonskom snajperistu.
?Iz palača u Bagdadu, svijet se čini pun saveznika? - piše jutros
The New York Times ukratko rezimirajući raspoloženje u iračkom vrhu
pred mogući američki napad. Bez sumnje ? razjašnjava njujorški
dnevnik - svijet je bolje raspoložen prema Iraku danas nego u doba
invazije na Kuvajt.
U arapskom svijetu, Sadam ne vidi niti jednu zemlju, koja bi
podupirala američku akciju, a u Europi Washington ima samo jednog
odlučnog saveznika ? Britaniju. Ipak, to još uvijek ne znači da se
stavovi drugih zemalja neće promijeniti u tjednima koji dolaze. S
druge strane ? piše list ? pitanje je koliko irački diktator poznaje
svjetsku situaciju. Sa zapadnim novinarima nije razgovarao još od
prije rata u Perzijskom zaljevu, zemlju ne napušta, a nekoliko
neuspjelih atentata učinilo ga je još sumnjičavijim i
nepovjerljivijim.
Njujorški dnevnik također piše o snajperskim napadima u
Washingtonu, koji su do izražaja doveli zanimljivu činjenicu ? da
je strah javnosti u potpunom nesrazmjeru s realnom opasnošću od
napada. Stanovnici Washigtona, naravno, znaju da su mali izgledi da
će biti ubijeni dok toče benzin ili idu u trgovinu, no ipak žive u
strahu ? objašnjavaju stručnjaci ? prije svega, zato jer ne mogu
ocijeniti rizik kojem su izloženi. Ljudi ? kažu upućeni ? imaju
prirodan osjećaj za reguliranje rizika, no kada je u pitanju
snajperist, taj im osjećaj nije od velike realne koristi. Naime,
njegovi napadi su potpuno nepredivivi, što u očima javnosti daleko
povećava osjećaj ugroženosti ? objašnjava ?New York Times?.
(VOA)
DEUTSCHE WELLE - DW
19. X. 2002.
Berliner Zeitung analizira američku politiku prema Iraku:
"U međuvremenu za Busha sve teže postaje obrazložiti svoju
ekstremnu fiksiranost na Saddama Husseina. Ionako on s time nikad
nije bio uvjerljiv. Sad je Sjeverna Koreja priznala da odavno
posjeduje ono čemu Irak čak i prema američkim spoznajama samo teži:
funkcionirajući program za razvitak atomskog oružja. Valja
pozdraviti to što Washington traži političko rješenje tog
problema. Ali, to je istodobno još jedan argument u prilog
nastojanju da se problem Iraka riješi ne-vojnim sredstvima,"
naglašava Berliner Zeitung.
Radikalno novom vanjskopolitičkom doktrinom bavi se i Sueddeutsche
Zeitung iz Muenchena. "U biti ta doktrina naglavačke okreće
dosadašnje razmišljanje o sigurnosnoj politici: sloboda bi trebala
biti proširena, a ne više samo branjena. Država ne reagira na
agresiju, nego agresiju preventivno uočava i djeluje prije nego što
je mogući neprijatelj počeo djelovati. Ta doktrina vidi SAD kao
jasno dominirajuću silu u svijetu kojoj cilj mora biti tu snagu
održati i još proširiti. Ili, rečeno Bushovim riječima izrečenim na
(vojnoj) Akademiji u West Pointu: "Mi moramo bitku odnijeti
neprijatelju, pomrsiti njegove planove, suočiti se s njegovim
najopasnijim prijetnjama, prije nego što one postanu stvarnost."
18. X. 2002.
Tisak
Stanje državnog proračuna u središtu je pozornosti komentara u
današnjim njemačkim novinama. Westdeutsche Zeitung iz
Duesseldorfa piše: "Još se ni tinta potpisa pod koalicijskim
ugovorom nije bila osušila, a ministar financija Hans Eichel se
oprostio od svoga naziva najuspješnijeg njemačkog povjerenika za
štednju i sam se raskrinkao. Objavio je da granica deficita od 3
posto ne može biti postignuta, da će novo zaduženje ove godine biti
iznad te granice. Zbog deficita državnog proračuna koji se oteo
kontroli zacijelo će doći do stvarnih povećanja poreza - osim ako
tijesni korzet propisa stabilnosti eura, kojeg su svojedobno
Nijemci smislili, postane tijesan i drugim budućim grešnicima, kao
Francuskoj i Italiji, te bude učinjen elastičnijim. Onda će mo
imati ne samo poskupljenja, nego i nestabilan euro," upozorava
Westdeutsche Zeitung iz Duesseldorfa.
Leipziger Volkszeitung vrlo je slikovit: "Savezni ministar
financija se ne mora bojati džepara. Jer, golom čovjeku se ne može
zavuci ruku u džep. A Hans Eichel je više nego gol. Aktualno stanje
državnog proračuna je zastrašujuće. Novo zaduženje mora biti tako
jako povećano da će Njemačka čak prekoračiti dopuštenu europsku
granicu deficita i da prijeti pismo opomene iz Bruessela. Situacija
ne može biti neugodnija za ministra koji je u Europi vrijedio kao
najstroži štediša," naglašava Leipziger Volkszeitung.
Mannheimer Morgen osvrće se na trenutak objavljivanja očekivanog
prekoračenja granice deficita: "S obzirom na konjunkturu koja teži
prema nuli taj razvitak se nazirao i prije izbora. Ali, svojom
taktikom da činjenice objavljuje samo malo po malo, crveno-zelena
koalicija se uspjela provuci kroz krizu bez posljedica. Sad maska
mora pasti: što nas još očekuje. Građani imaju pravo na punu
istinu," ističe Mannheimer Morgen.
Druga tema. Jučerašnja konstituirajuća sjednica novog Bundestaga
pokazala je da će u parlamentu ubuduće vrijediti grublja pravila
ponašanja. Predsjednik Bundestaga Wolfgang Thierse izabran je s
jednim od najlošijih poslijeratnih rezultata, jer velik dio oporbe
nije za njega glasovao predbacujući mu pristranost. CDU/CSU je
najavio da se ne će držati ni ranijeg dogovora da prilikom
glasovanja isključi onoliko svojih zastupnika koliko je kod
vladajuće koalicije spriječeno bolešću ili na drugi način.
Nordsee-Zeitung iz Bremerhavena ovako to tumači: "CDU i CSU se
jednostavno osjećaju od socijaldemokrata prevarenima za izbornu
pobjedu, jer su biračima lagali o stvarnom financijskom i
gospodarskom stanju zemlje. Sukobi između koalicije i velike
oporbene frakcije vodit će se ogorčeno u iduće četiri godine,"
predmnijeva Nordsee-Zeitung.
(DW)
FRANCUSKA
LE FIGARO
18.X.2002.
Istine i laži o proširenju
"Čini se u Francuskoj vlada jako velika zbrka u svezi s proširenjem:
ono izaziva vrtoglavicu u nekih političara koji su o njemu
odlučivali. Reforme koje proširenje zahtijeva izazivaju
bezrazložan strah i dovode do ograničavanja planova. Građani se
pitaju. Pokušajmo jednostavno odgovoriti na četiri pitanja.
Treba li u ovoj fazi zaustaviti proširenje?
Ne, nipošto. Prijam zemalja iz srednje i istočne Europe koji je
predviđen prema ugovoru iz Rima, ne da se izbjeći. Svršetak
Hladnoga rata i ugodan nestanak sovjetskog bloka potaknuli su ih da
se priključe Europskoj zajednici. Nostalgičari imaju kratko
pamćenje.
Dana 31.XII.1989. Francois Mitterrand je pokušao ponuditi
alternativu za prijam, ali je njegov prijedlog 'konfederacije'
propao. Bila je to neka vrsta 'diplomatske sloge': sjajan izum koji
nikada nije imao prođu. Prestanimo, dakle, gajiti izrazito
francusku nadu u pričuvnu politiku.
Od tada je prošlo gotovo trinaest godina. Pregovori u kojima su
francuske vlasti stalno sudjelovale, jako su napredovali s
deseterim zemljama. Zadnja odluka petnaesterih vlada trebala bi se
donijeti u prosincu, ovisno o sutrašnjem rezultatu drugog irskog
referenduma o ugovoru iz Nice. Zatim će doći vrijeme ratifikacija.
Milijuni ljudi pripremaju se za proširenje po cijenu velikih
žrtava, a da im mi, Francuzi, zatvorimo vrata u času kada naziru
kraj tunela? To bi bilo neodgovorno.
Je li proširenje skupo?
Ne, prema brojkama, proširenje nije skupo. Prijam spomenutih
deseterih zemalja u cijelosti se financira iz proračunskih
sredstava predviđenih za tekuće razdoblje (1999-2006.). Povrh
toga, proširenje će, dakako, imati svoju cijenu, ali i pozitivne
učinke: pristupnici su drugo tržište po veličini za izvoz
petnaestorice. Stopa rasta u tim zemljama veća je od stope rasta u
sadašnjoj Uniji. Razmišljajmo kao ulagači koji su spremni na
srednjoročnu stratešku raščlambu: proširenje nas stoji 0,15 posto
našega bogatstva; za pristupnike to ulaganje iznosi 3 posto njihova
nacionalnog bogatstva, a dolaskom privatnog kapitala osigurava im
ukupno ulaganje od 10 posto. Proizvodni je učinak stvaran.
Naprotiv, računovodstveni je pristup (koliko neka država
uplaćuje/koliko dobiva) ograničen. Uz to bi mogao uništiti
europsku solidarnost, iako je Francuska bila veliki korisnik
zajedničke poljodjelske politike.
Samo nepoznavanje reda veličina omogućuje da se bulazni. Sa
zajedničkim proračunom koji iznosi najviše 1,27 posto našeg
bogatstva, tko može ozbiljno tvrditi da je Europa skupa? 1,27 posto
našeg bogatstva za mir, stabilnost kontinenta i jedinstveno
tržište od kojeg živimo, to je smiješno. Dakako, moramo otkrivati
prijevaru i reformirati neke politike, ali se ukupne svote moraju
staviti u kontekst. Tako europski porezni obveznici, a da toga nisu
ni svjesni, plaćaju puno više da bi pomogli poduzećima iz prošlog
doba i ispravili državne pogrješke u upravljanju (primjerice, u
Francuskoj Credit lyonnais jučer, France Telekom sutra;
ugljenokopi u Njemačkoj).
Hoće li Francuska nestati u masi proširene Europe?
Ne, binarno razmišljanje ne pomaže jasnom viđenju. Bivši ministar
Hubert Vedrine nedavno je pred Francuze postavio sljedeću dilemu:
ili će Francuska prihvatiti nužne reforme da bi se Unija proširila
na 25 država članica i to će biti kraj njezinog suvereniteta; ili ih
neće prihvatiti, pa će se Unija paralizirati. Takvo je tumačenje
prijeporno.
Prvo, premda proširenje zahtijeva temeljite reforme, smiješno je
govoriti o bezuvjetnom napuštanju suvereniteta. Konvent koji
predvodi Valery Giscard d'Estaing upravo je i utemeljena radi
obnove europskih ustanova i izrade Ustava. Nitko u Konventu ne
govori o ukidanju država. Pustimo ih da u miru rade do proljeća
2003. (...)
Nemojmo se više držati samo ustanova: Europa je ponajprije prostor
intelektualnog suparništva. Bit ćemo manjina u EU-u? Moramo se
boriti da bismo progurali svoje zamisli? Pa što! Francuzi u
privatnom sektoru koji se svakodnevno bore da bi bili konkurentni,
neće oplakivati sudbinu nekolicine francuskih diplomata i
političara koji svoje zamisli moraju prodavati svojim partnerima,
ako treba i na engleskom. Biti objektivan znači shvatiti ne samo da
su Francuzi manjina u Uniji, već i da su Europljani potpuna manjina
u svijetu: po broju, a ujedno i po svome iznimnom komforu u kojemu
uživaju, dok milijardama ljudi nedostaje sve. Ukratko, europski
partneri trebaju nama, kao što i mi trebamo njima; zato nemojmo
tražiti bračna prava ako živimo u... celibatu.
A što je s francusko-njemačkim odnošajima u svemu tomu?
Nakon puno zajedničkih gubitaka i pogrješaka, važno je da se
Francuzi i Nijemci nagode oko europske budućnosti kako bi, na dobro
sviju, ostvarili sintezu dviju političkih kultura čije je
suparništvo pogubno koliko je njihov spoj koristan.
Francuska i Njemačka moraju opet biti 'laboratorij integracije'.
Uzmimo konkretan primjer: naš izbor u UN-u nije samo da ljubomorno
čuvamo svoje sjedište stalne članice i da ga 'jeftino prodamo'
Europskoj uniji. Između tih dvaju krajnjih slučajeva ima mjesta za
pragmatičnu, sve tješnju suradnju između Francuza i Nijemaca.
Potonji će u siječnju sljedeće godine, kada će Elizejski ugovor
između De Gaullea i Adenauera navršiti četrdeset godina, postati
članovi Vijeća sigurnosti na dvije godine. Zajedničke akcije imat
će istodobno simboličnu vrijednost i političke posljedice. Nitko
bolje od ovih dviju pomirenih zemalja ne može zagovarati prednost
prava nad silom", piše Sylvie Goulard, istraživač-suradnik u CERI-
ju (Središte za studije i za međunarodno istraživanje).
19.X.2002.
'Plašimo se europske supersile'
S profesorom političkih znanosti na University Collegeu u Dublinu
Richardom Sinnottom razgovarao je A.B: " - Što će presuditi na
današnjem glasovanju?
= Prvo, odaziv glasača koji kane glasovati 'za'. Ako se svi odazovu,
pobijedit će pristaše ugovora iz Nice. To znači da bi oni morali
biti sigurni u svoju odluku i u važnost pozitivnog glasovanja, a to
nipošto nije slučaj. Da bi se to dogodilo, opći odaziv morao bi biti
barem 44 posto birača, što je 10 posto više nego u lipnju 2000.
- Unatoč medijskoj kampanji, čini se da je mobilizacija jako slaba.
Zašto?
= Prema našim istraživanjima, Irci su, istina je, najslabije
informirani među petnaestoricom i najmanje zainteresirani za
europsku raspru. Općenito, imaju vrlo pozitivnu sliku o Europi, ali
se osjećaju udaljeni od problema. Taj fenomen pripisujem činjenici
da je Irska otok i njezinoj povijesti. Irci se ne protive načelu
proširenja, ali imaju nejasnu predodžbu o tome kolika je njegova
povijesna važnost. Nije im bila bliska podjela između europskog
Istoka i Zapada. Ne zaboravimo, k tome, da Irska nije sudjelovala u
Drugom svjetskom ratu.
- Politika irske vlade nailazi na žestoku kritiku. Ne postoji li
velika pogibelj da će ju birači kazniti?
= Puno manje nego se misli. Istina je da se birači na svom pragu žale
na korupcijske afere i neispunjena obećanja vlade. To je prirodna
reakcija, ali to ne znači da će to presuditi kada budu ubacivali
listiće u kutije. Mislim da će na referendumu velika većina Iraca
znati razlikovati ta dva pitanja.
- Zašto se Irci toliko plaše povrede neutralnosti?
= To je glavna tema u Irskoj, pravi problem koji blok protivnika
vješto koristi. Problem se pojavio 80-ih, a bio je skopčan s
ljevičarskom kritikom nuklearne internacionale. Irci se danas ne
žele ravnati prema europskoj supersili koja bi uime zajedničkih
probitaka Europe zanemarila njihovo stajalište. Unatoč jamstvima
vlade, misle da će Bruxelles na koncu nametnuti europsku obrambenu
politiku.
- Ne plaše li se Irci da će im pasti ugled u očima drugih europskih
zemalja ako kažu 'ne' proširenju?
= Taj dokaz vlada nije jako isticala tijekom kampanje. No mislim da
će biti presudan u glasovanju. Irci, zacijelo više nego drugi
narodi, žele da ih se voli, jer su dugo bili kolonizirani. Na prvom
se referendumu nije govorilo o proširenju. Nije se razmišljalo o
razočaranju zemalja pristupnica i institucijskoj zbrci koju će
izazvati 'ne'. Ovaj put Irci će, idući na glasovanje, imati to na
umu."
FRANCUSKA
L'EXPRESS
17.X.2002.
Njemačka je u pravu
"Da ukratko ponovimo. Indonezijski će pokolj povećati odlučnost
Amerike da se konačno obračuna sa Sadamom. Prije, tijekom i nakon
rata, broj terorističkih atentata će porasti, pa odatle proizlaze
dvije postavke. Prema prvoj, SAD ostaje u Iraku koliko god treba,
jako dugo, kako bi preustrojio i stabilizirao to područje. Prema
drugoj, vraća postrojbe kući čim sruši Sadama, a Bliski istok
uskoro zahvaća trajni nered. U obama slučajevima Europa gubi. Ili
ćemo morati živjeti s anarhijom koju će Amerika ostaviti pred našim
granicama, ili ćemo se sučeliti s pobjedonosnim carstvom koje će
moći nametati svoje gospodarske probitke i suvereno vladati
svijetom. Kako god bilo, američki nas izazov tjera da se ujedinimo,
da postojimo i da barem pokušamo to ostvariti, a što mi činimo?
Dangubimo. Proširit ćemo Uniju na Europu koju je komunizam bio
pokorio. To je razumljivo i opravdano. I nama je u interesu da
proširimo naše tržište, da ojačamo, da primimo susjede koji bi se,
ostavljeni pred vratima, strmoglavili u nacionalne sukobe, ali što
smo učinili i što činimo da bismo uspješno proveli tu promjenu?
Poluparalizirani s petnaest članica, s ustanovama koje su
predviđene za njih šest, za dvije godine ćemo primiti deset novih
članova, ne razmišljajući o budućem djelovanju Unije. Istina je, tu
je Konvent o europskoj budućnosti. To nije mala stvar. On radi. Vidi
se pomak. Ipak, institucijske nagodbe koje će se postići bit će
nabrzinu sklepane i tako daleko od građana da će to biti neobična
tvorevina. Mogli bismo time biti zadovoljni. No kada taj europski
Ustav dođe na referendum, koliko će ga država prihvatiti? Koliko će
zemalja glasovati 'za' u jeku gospodarske krize, premda bi svemu
htjele reći 'ne'? Odgovor ne znamo, ali kada se Ustav donese, otkrit
ćemo da su novi čanovi Unije tek nedavno izašli iz sovjetske orbite
a da ne bi htjeli živjeti pod američkim okriljem i da ne bi zdušno
branili tek stečeni suverenitet. Europu očekuje velika kriza.
Nećemo ju izbjeći ako Francuska i Njemačka žurno ne pomire svoja
institucijska gledišta i zajedničke ne uhvate u ruke upravljač
Unije. Francuska ne prihvaća federalnu zamisao. Poput Tonyja
Blaira, Jacques Chirac želi ostaviti ovlasti državama i njihovim
čelnicima okupljenim u Europskom vijeću. Gerhard Schroeder to
prihvaća, ali uz uvjet da se sačuvaju izgledi za federalizam, da
predsjednika Povjerenstva bira Parlament, europski zastupnici, da
se političkoj Uniji dade dvostruki suverenitet, državni i narodni,
da se Europa gradi odozdo, da se ne bi počela rušiti odozgo. Ako se
ne želimo odreći snažne Europe i gledati kako Francuska uništava
francusku ambiciju, treba poslušati Njemačku. Ona je u pravu", u
uvodniku lista piše Bernard Guetta.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST *
18. X. 2002.
Rat i nafta
"'Zapravo se radi isključivo o nafti'. To je prva stvar koju mnogi
sumnjičavi Arapi kažu za američku politiku na Bliskom istoku, a
isto kažu i neki skeptični Amerikanci. Pretpostavimo na trenutak da
su cinici u pravu: kada se zaviri pod svu tu uzvišenu retoriku o
arapskoj demokraciji, američki nacionalni interes zapravo je u
ostvarenju kontrole nad pouzdanim izvorom nafte po stabilnim
cijenama.
Stoga je prvo pitanje o ratu s Irakom - koje su posljedice tog rata
po tržište nafte. Promatrajući stanje sa stajališta gospodarskog
interesa, neki analitičari predviđaju katastrofu. Upozoravaju na
povećanje cijena nafte i moguću nestašicu sirove nafte.
Ipak, najviše iznenađuje predviđanje nekoliko stručnjaka za naftu
da će se cijena nafte slijedeće godine zapravo dramatično smanjiti,
sa sadašnjih 29 dolara na 15 dolara po barelu ili manje. To je stoga
što bi Saudijska Arabija mogla povećati svoju proizvodnju kako bi
snizila cijene i porazila svoje suparnike koji svoju naftu prodaju
po višim cijenama, posebice u Rusiji.
Ti stručnjaci za naftu odbacuju i arapsku teoriju urote, da je pravi
cilj Bushove vlade zapravo taj da svrgavanjem Sadama Huseina glavni
opskrbljivač nafte SAD-a postane stabilni, prozapadni režim u
Bagdadu, umjesto nestabilne Saudijske Arabije.
Besmislice, tvrde stručnjaci za naftu. Ističu kako su viši
dužnosnici Bushove vlade toliko zauzeti brigom zbog oružja
masovnog uništenja da nisu obraćali dovoljno pažnje na naftnu
politiku u Iraku.
Zaista, govori se da se američke naftne tvrtke pribojavaju kako će
biti isključene iz poslijeratnih naftnih ugovora. Čak i iračka
oporba niječe da bi američke tvrtke dobile ikakve posebne prilike
nakon oslobođenja.
Teorija o dramatičnom smanjenu cijena nafte je jednostavna. Cijene
su se ove godine povećale iz dva razloga: zbog sposobnosti OPEC-a da
bude glavni opskrbljivač nafte i neizvjesnosti oko toga što će se
dogoditi u Iraku. Oba faktora nestala bi nakon iračkog rata.
Vjerojatno je da će cijene nafte pasti kada počne rat, ili ako
Bushova vlada svoje ciljeve ostvari preko inspekcija oružja ili na
neki drugi način. Cijene su pale već prvi dan početka operacije
Pustinjska oluja, u siječnju 1991. godine, a slijedećih su tjedana
pale za gotovo 50 posto. 'Svi pretpostavljamo da će se ponovno
dogoditi isto', kazao je Walid Khadduri, glavni urednik
publikacije 'Bliskoistočno gospodarsko istraživanje', s bazom na
Cipru.
Jedini faktori koji bi spriječili oštar pad cijena bio bi
produljeni rat ili irački napad nekonvencionalnim oružjem na
naftna polja u Kuvajtu ili Saudijskoj Arabiji, kazao je. U slučaju
da dugački rat uzrokuje sustavno povećanje cijena nafte, to bi
vjerojatno pogoršalo sadašnje globalno gospodarsko usporavanje.
Vjerojatni pad cijena nafte u slijedećoj godini objašnjen je u
nedavnom izvješću tvrtke Petroleum Finance Co. Washingtonska
tvrtka za konzalting ističe kako bi se izvoz nafte iz samog Iraka
povećao za barem milijun barela dnevno u slijedećih nekoliko
godina. Uz stabilni, prozapadni režim u Bagdadu, proizvodnja bi se
lako mogla dodatno povećati, na više od 5 milijuna barela dnevno sa
sadašnje razine proizvodnje od 3 milijuna barela.
Druge dvije zemlje OPEC-a, Nigerija i Alžir, također povećavaju
svoj proizvodni kapacitet- za 1.1 milijun i 410.000 barela dnevno
svaka, ističe Petroleum Finance. Tržište bi u tom slučaju trebalo
apsorbirati mnogo dodatne nafte.
Konačno, tu je i Saudijski faktor. Ako se cijene počnu smanjivati,
'jedini mogući odgovor za Saudijsku Arabiju u tom slučaju jest
prisilno smanjivanje cijena nafte zemalja koje nisu članice OPEC-
a, trajno nižim cijenama', tvrdi se u izvješću Petroleum Finance.
Cijene bi mogle ostati niže od 15 dolara po barelu između 18 i 24
mjeseca, predviđaju, a neko bi vrijeme mogle biti između 11 i 13
dolara po barelu. Tako niske cijene nafte mogle bi potaknuti novu
globalnu gospodarsku ekspanziju, posebice u Aziji. Ipak, takve
cijene bi se mogle pokazati katastrofalnima za Rusiju i njeno
gospodarstvo ovisno o nafti.
'Kockanje s rizicima za naftne je tvrtke uobičajeno', kazao je J.
Robinson West, predsjednik Petroleum Finance, koji je sponzorirao
okupljanje izvršnih direktora glavnih naftnih tvrtki, ovog mjeseca
u Veneciji. Konsenzus te skupine, kazao je West, bio je taj da će
tržište nafte ostati nestabilno, napao SAD ili ne Irak.
Stručnjaci su skeptični u pogledu nedavnih izvješća da su Rusi,
Francuzi i Amerikanci već među sobom podijelili prava na naftu u
Iraku nakon Huseina. Ruske tvrtke definitivno spletkare kako bi
zadržale svoje sadašnje iračke kontakte, bez obzira na to što se
dogodilo u budućnosti. No direktori francuskih naftnih tvrtki
neslužbeno se žale kako nisu dobili nikakva jamstva za to da će
ugovori zaista biti i poštivani, a nije sigurno ni da su ih dobili i
Rusi. Irački oporbeni čelnici u svakom slučaju ne obećavaju ništa.
Ovotjedno izdanje 'Bliskoistočnog gospodarskog istraživanja'
objavljuje intervjue s gospodarskim savjetnicima triju vodećih
oporbenih skupina. Svo troje složili su se kako postojeće ugovore
'treba revidirati', i upozorili su na to da američke tvrtke neće
imati nikakvih protekcija. 'Ovo je 2002., ne 1930-ta ili 1940-ta',
kazao je Salah Al Shaikhly, viši dužnosnik Iračkog nacionalnog
sporazuma. 'Niti jedna iračka vlada ne bi potrajala niti jedan dan
da dopusti nešto slično.'
Rat u Iraku mogao bi potaknuti gospodarsku ekspanziju ili još veću
krizu. No (...) ako bi se morao okladiti na to kakve će cijene biti
za godinu dana, razuman čovjek bi se kladio na smanjenje cijena - i
odgovarajući poticaj globalnom gospodarstvu", piše David
Ignatius.
RUSIJA
IZVESTIJA
18. 10. 2002.
Širenje bez podgrijavanja
"Primanje sedam novih zemalja u NATO bit će rezultat tijekom
pariškog sastanka u studenom, pročulo se na međunarodnom seminaru u
Pskovu o posljedicama širenja NATO-a.
Tajnu su sudionicima otkrili predstavnici Sjevernoatlantskog
bloka na seminaru, ističući listom kako je popis sedam članica još
uvijek neslužben. Tako bi 'slavnu sedmorku' trebale sastavljati
sljedeće zemlje: uza sve tri baltičke (Litvu, Letoniju i Estoniju),
još Slovenija, Slovačka, Bugarska i Rumunjska.
Informacije nije među nazočnima izazvala neku senzaciju, već stoga
što će se 'pozivnice' objaviti tek na sastanku u Pragu, a taj se
popis među diplomatima i političarima smatra očitim. Upravo su
diplomati i političari činili sudionike seminara 'Regionalna
sigurnost i širenje NATO-a'., koji je organizirao Odbor za
međunarodne poslove Vijeća federacije (op. prev. gornji dom ruskog
parlamenta) i Informacijski ured NATO-a u Moskvi.
Inicijator seminara i senator Pskovske oblasti Mihail Margelov se
pitao: Stupanjam u blok Latvija i Estonije, NATO će doći na granice
Pskovske oblasti - a što to nosi ovoj regiji, budući da se u Rusiji
na širenje NATO-a i dalje ne gleda kao na korisnu stvar.
Ni drugi sudionici nisu nalazili 'pluseva' toj tendenciji, osim
'povećavanja opće razine sigurnosti' i pretpostavki za poboljšanje
odnosa sa susjedima'. Pa i to je više koristi nego od širenja
Europske Unije, od čega Rusija ima samo 'brige i neprilike', čulo se
na seminaru, ali uz ogradu da je to ipak samo prva etapa.
Politolog Andrej Poljakov: 'Svaki vojno-politički savez doživi s
vremenom raspad, ili se pretvara u viteški red. Tako i
Sjevernoatlantski blok već deset godina nema neprijatelja zbog
kojega je osnovan (Sovjetski Savez i Organizacija Varšavskog
ugovora). Zato je daljnje širenje NATO na istim osnovama
besmisleno, drži Poljakov.
Američki veleposlanik u Moskvi Alexander Wershbau potvrđuje tu
hipotezu: 'Nama je potreban savez u skladu s izmijenjenom
situacijom u svijetu. Odgovara li tome NATO, mi ne znamo'.
Predstavnik Europskog instituta u Moskvi Dmitrij Danilov je razvio
tu tezu: 'SAD je zainteresiran za NATO, ali kao jedan od mehanizama
sigurnosti, jer danas neki drugi načini rješavanja međunarodnih
problema mogu biti učinkovitiji'.
Predstavnici NATO-a na seminaru odbacivali su ideju 'polovične
svrhe bloka'. 'Da, vojna reforma će uslijediti, ali kakva, još nije
jasno, budući da su financijske ljudske pričuve alijanse vrlo
ograničene. Zato će značaj reforma uvelike ovisiti o 'najstarijeg
dioničara' bloka - Sjedinjenih Država. Zasad se NATO-ovi
analitičari slažu u tome da će središnjim pravcem modernizacije
bloka biti stvaranje Snaga za brzo djelovanje (SBD), ali se
europske zemlje još nisu dogovorile ni o koncepciji te zamisli.
U NATO-ovom stožeru smatraju da će probni kamen biti razmatranje
iračkog problema na predstojećem summitu bloka u Pragu. SAD
računaju okupiti saveznike protiv režima Saddama Huseina,
uvjeravajući ih da SBD moraju biti jedinstvene u okvirima bloka, i
da nikakvih alternativnih europskih snaga ne treba biti. U tome se
razlikuju europska stajališta, uz shvatljivo izuzeće Velike
Britanije. Vodstvo bloka, na čelu s Georgom Robertsonom pokušat će
obrađivati Europljane tako što bi, u slučaju daljnje europske
neodlučnosti, SAD mogao 'odmahnuti' rukom na Bruxelles, a to znači
da će vojno-politički savez pogoditi marginalizacija. Tako da bi
Prag, smatraju u stožeru NATO-a, mogao biti mjestom gdje se rješava
sudbina Sjevernoatlantskog bloka", piše Aleksandr Lebedev.
KOMMERSANT
18. 10. 2002.
"M. Hattami: "Dijelimo stajališta s Turskom"
"Predsjednik Irana Muhammad Hattami dao je interview ruskom
dopisniku lista iz Ukrajine o svojem posjetu Kijevu te o sastanku
Organizacije za gospodarsku suradnju u Turskoj.
"'Razmijenili smo mišljenja s predsjednikom Turske o svim važnijim
pitanjima i došli do zaključka kako su naša stajališta o Iraku vrlo
bliska, kazao je iranski predsjednik u Kijevu, kao je stigao
poslije sastanka Organizacije za gospodarsku suradnju u
Istambulu.
"Turski se predsjednik također složio s našim mišljenjem kako je
nužno rješavati iračku krizu mirnim putem. Bili smo protiv američke
operacije u Iraku, a za tijesnu suradnju radi sprečavanja vojne
akcije', kazao je Hattami o svom razgovoru s turskim predsjednikom
u Ankari. Na sastanku u Istambulu predsjednik Hattami se susreo i s
predsjednicima Afganistana te Tadžikistana te razmijenio
mišljenja o razvoju uzajamnih odnosa glede planova o uništavanju
plantaža opijuma u zajedničkoj regiji.
Odgovarajući na novinareva pitanja o posjetu Ukrajini 16.
listopada, predsjednik Irana je rekao kako je 'uspio pripremiti tlo
za razvoj bilateralnih odnosa u raznim oblastima, napose u
zrakoplovnoj industriji".
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
19. X. 2002.
Pogrješan osjećaj sigurnosti
"Snagom rasprave na daleko najjače zemlje, Amerika je na dnevni red
postavila jednu temu svjetske politike koja će svim zapadnim
državama idućih godina zaustavljati dah: širenje atomskog,
kemijskog i biološkog oružja zajedno s pripadajućim raketama u
Trećem svijetu. Za šaku zemalja danas je poznato da su
zainteresirane za oružje za masovno uništenje. Osim Iraka među njih
pripadaju Iran, Sjeverna Koreja, Libija i Sirija. Indija i Pakistan
već imaju atomske bombe. Sjeverna Koreja upravo je priznala da svoj
atomski program - unatoč suprotnim tvrdnjama - i dalje provodi.
Može se zaključiti da je ratnička retorika američkog predsjednika
odbojna, isto tako i njegova podjela svijeta na prijatelje i
neprijatelje - no da je George W. Bush shvatio koje opasnosti krije
takav razvitak, uzdiže ga iznad njegovih (europskih) kritičara
koji sebe često drže puno pametnijima.
Još u raspravi o proturaketnoj obrani većina europskih vlada nije
shvaćala o čemu se zapravo radi. Kad je Amerika pod predsjednikom
Clintonom prvi put razmišljala o štitu protiv balističkih raketnih
napada iz tako zvanih huljskih država, ovdašnji su se političari
tješili (navodnom) sigurnošću da za sada nitko na Bliskom istoku ne
raspolaže bombama i raketama koje bi mogle dohvatiti Europu. I
otkako se pozornost usmjerava na Irak, kod nas je otkriven dodatni
argument da je Sadamu Huseinu s njegovim naoružavanjem stalo 'samo'
do prevlasti na Bliskom istoku. Takvo razmišljanje posve odgovara
miroljubivom životnom osjećaju današnje Europe: ako uopće postoji
neka prijetnja, ona pogađa druge, ratničke narode poput Amerike ili
Izraela. Osobito u Njemačkoj, gdje strateško razmišljanje dugo
nije bilo potrebno, navikli smo na taj način tumačiti
vanjskopolitičke opasnosti.
Na žalost stvarnost nije tako jednostavna. Širenje oružja za
masovno uništenje, na stručnom njemačkom jeziku nazvano
proliferacijom, opasno je ponajprije stoga što stvara sredstva
moći koja se mogu primijeniti za razne svrhe. Diktator poput Sadama
Huseina možda je imao u vidu izraelske nuklearne arsenale kad je
prvi put izradio svoje programe naoružavanja. No ako će jednoga
dana i sam imati takvo oružje, tada ga ništa neće spriječiti da ga
upotrijebi i kao (političko) sredstvo pritiska na zapadne zemlje.
Ne naziva se atomsko oružje uzalud velikim izjednačiteljem: uz
pomoć svoje razorne snage siromašne se zemlje u razvitku mogu
katapultirati u prvu ligu međunarodne politike. Tako većina
zapadnih političara u normalnom stanju ne bi na zemljovidu znala
pronaći Sjevernu Koreju. No otkako je režim u Pjongjangu
eksperimentirao s raketama i uranom, izaziva pozornost od
Washingtona do Tokija.
Još veću težinu ima što gotovo samo nedemokratske države danas teže
za najsmrtonosnijim od svih oružja. Neki stratezi vjeruju da se čak
i čovjeka poput Sadama Huseina može zauzdati zastrašivanjem.
Podsjećaju da je tijekom Zaljevskoga rata 1991. odustao od
opremanja raketa Scud koje je ispalio na Izrael oštrim eksplozivom,
jer mu je Amerika u tom slučaju zaprijetila nuklearnim udarom
odmazde. Ali tko može već danas reći hoće li sljedeći irački vladar
jednako postupiti? U diktaturama mogu doći na vlast i usijane glave
koje sve stavljaju na jednu kartu. Tijekom hladnoga rata ravnoteža
zastrašivanja funkcionirala je samo zato što su na obje strane bili
aparati koji su razumno razmišljali. A baš takvi nedostaju u većini
zemalja u razvitku. U Pakistanu primjerice nije problem
disciplinirana vojska, nego vještičje kolo fundamentalista kojima
bi u slučaju islamističke revolucije atomsko oružje palo u ruke.
Treba dodati i organizacijsku slabost država u Trećem svijetu koje
prvi put u suvremenoj povijesti omogućuju 'privatno vlasništvo'
oružja za masovno uništenje. Od raspada Sovjetskog saveza -
ponajprije u istočnoj Europi - uhvati se sve više osoba s tovarom
urana u prtljažniku automobila ili onih koje na crnom tržištu nude
škakljive tehnologije. Stručnjaci za sigurnost ne dvoje da te
opasne tvari često potječu iz loše čuvanih ruskih postrojenja
kojima upravlja korumpirano osoblje. Što više siromašnih zemalja
ima oružje za masovno uništenje, veća je opasnost da će tu nastati
podzemna trgovina koja se ne može nadzirati, iz koje se mogu
opskrbljivati ponajprije teroristi.
Sporazumom o razoružanju i s pomoći za razvitak, u Europi tako
omiljenim 'civilnim' sredstvima diplomacije, neće se tomu stati na
kraj. Lukavi diktatori poput Sadama Huseina rado potpisuju
ugovore, jer znaju da papir sve podnosi. Ni Sjeverna Koreja, kako se
sada ispostavilo, nije dala otkupiti svoj program naoružavanja. A
da demokratizacija u utrci s proliferacijom na kraju vodi za dužinu
nosa, nema naznaka, ponajprije u arapskom svijetu. Time se opcija
nasilnog razoružavanja sve više otkriva kao jedina djelotvorna.
Ako Europa sada ne nauči tu lekciju, jednoga bi dana mogla platiti
visoku cijenu za svoje gledanje u stranu", zaključuje Nikolas Busse
u uvodniku lista.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
19. X. 2002.
Prodijev ispad
"Kada je bivši njemački kancelar Kohl 1999. g. čuo da je Romano
Prodi imenovan predsjednikom Povjerenstva EU, njegova reakcija
bila je sasvim ispravna: 'Zar su pošandrcali?' Neki u Bruxellesu
tvrde danas da Kohl raspolaže proročanskim sposobnostima. Prodi
nije snažan predsjednik kakav je bio Jacques Delors, koji je
europskom projektu osamdesetih godina nakon krize ponovno dao
krila. Nakon najnovijeg Prodijeva gafa u Bruxellesu danas
izjavljuju: ovaj neće biti ni osrednji predsjednik.
Zadaća Povjerenstva EU jest uloga čuvara Europskih sporazuma i
ostalih zajedničkih zakona iz EU. Ako predsjednik Povjerenstva EU
proglasi bilo koji od tih zakona glupim, tada se od njega ograđuje.
Hoće li ubuduće itko ozbiljno shvaćati Prodijevo inzistiranje na
poštivanju zakona EU?
Prodijev istup izaziva gorčinu kod svih koji žele spasiti pakt za
stabilnost eura. Konstrukcija na koju se euro oslanja nalazi se u
krizi zato što Njemačka i Francuska ne štede. Budu li te dvije
zemlje ponovno osujetile opomenu iz Bruxellesa, vezanu za njihove
proračunske prijestupe, pakt će biti upropašten. Jedan od
gubitnika u takvom razvoju događaja bilo bi Povjerenstvo EU, koje
je željelo proširiti svoj utjecaj kroz ulogu čuvara financijske
politike svojih članica. Napadima na pakt za stabilnost eura Prodi
slabi vlastitu instituciju, istodobno potičući sumnjičavost malih
članica EU, koje takvo ponašanje tumače kao ustupak Njemačkoj i
Francuskoj. Bio bi to katastrofalan signal uoči referenduma u
Irskoj, koji je bitno povezan sa strahom malih od onih velikih.
Sasvim je moguće da malene zemlje kod Prodija pretpostavljaju
taktiziranje i tamo gdje ga zapravo nema te da je posrijedi bio tek
ispad. U tom slučaju Prodi ne bi trebao toliko inzistirati na
muževnom ponosu već bi se trebao jednostavo korigirati", upozorava
komentator.
DPA *
20. X. 2002.
Brazil se priprema za promjenu vlasti koja prelazi u ruke
"proletarijata"
"Bravar bez mature našao se u Brazilu na pragu izborne pobjede, koja
je već sada na mnogim mjestima proglašena povijesnom. Nekoliko dana
prije drugog kruga predsjedničkih izbora, koji će biti održani 27.
listopada, socijalist Luiz In cio Lula da Silva nalazi se u svim
anketama u vodstvu s oko 65 posto glasova ispitanika. 'Samo čudo
može spriječiti Lulinu pobjedu', priznaje čak i čelnik evangeličke
crkve Rene Terranova, koji podupire predsjedničkog kandidata vlade
desnog centra (...) Serru. 'Ljevica će doći na vlast vjerojatno
prvi put u povijesti Brazila', smatra i Sydney Kuntz, ravnatelj
instituta za ispitivanje javnog mnijenja UP.
Nakon tri propala pokušaja u utrci za predsjedničku dužnost u
najvećoj zemlji Latinske Amerike, 57-godišnji bradati bivši
sindikalni čelnik Lula izvukao je neke pouke. Čelnik i utemeljitelj
'Stranke radnika' (PT) zamijenio je prsluk od trapera i iznošene
cipele odijelom skrojenim po mjeri a njegovi su napadi na
kapitalizam i establishment postali blaži. Više ne želi ni čuti za
međunarodni moratorij na otplatu brazilskih dugova koji je nekoć
propagirao. Danas mnogi poduzetnici koje je Lula prije nekoliko
godina nagonio u paniku aktivno podupiru čelnika ljevice. Jedan od
njih - tekstilni magnat (...) Alencar - imenovan je čak kandidatom
za potpredsjedničku dužnost.
No, nisu baš svi napustili skepsu i strah kada je Lula u pitanju.
(...) Njegov protivnik u drugom izbornom krugu, šezdesetgodišnji
Serra, upozorava sugrađane da će u slučaju Luline pobjede Brazil
doživjeti sudbinu Venecuele. Naime, u susjednoj je zemlji populist
Hugo Chavez 'revolucijom u korist siromašnih' podijelio društvo i
otjerao ga do ruba građanskog rata. Čak je i predsjednik u odlasku i
sociolog Fernando Cardoso, koji se borio rame uz rame s Lulom protiv
vojne diktature (1964-1985. g.), ovih dana izjavio: 'Treba
pričekati i vidjeti misli li Lula zaista ono što govori'.
U Sjedinjenim pak Državama mnogi danas strahuju da bi Lula zajedno
sa Chavezom i 'vođom kubanske revolucije' Fidelom Castrom mogao
formirati novu 'osovinu zla' 'u stražnjem dvorištu' svjetske sile.
Neki se u Washingtonu i Braziliji pitaju kako će se PT, koja
obuhvaća i marksiste i trockiste, nositi s 'vulkanom dugova', kako
je napisao list Folha. Dugovi u javnom sektoru narasli su u
razdoblju od siječnja ove godine s 53 na 62 posto BDP-a - ukupno 250
milijardi dolara. Burzovni guru George Soros prognozira slom
Brazila ako vlast preuzme ljevica.
Obične pak građane Brazila muče drugačije brige. 'Živimo u zemlji s
velikom bijedom, s nasiljem poput onog u Kolumbiji i gospodarskim
problemima poput onih u bankrotiranoj Argentini te bi bila već
prava revolucija kada bi Lula svakom Brazilcu mogao zajamčiti jedan
obrok dnevno', izjavio je pisac i teolog oslobođenja Frei Betto. Po
procjeni crkve, u Brazilu svakodnevno gladuje 50 od ukupno 170
milijuna stanovnika.
Deset posto stanovnika raspolaže s više od 50 posto svih
bogatstava. Je li Lula zato pobijedio u prvom krugu izbora sa 47
posto glasova? 'Rezultat odražava želju sazrelih birača za
promjenama ali ti će birači od vlade tražiti skore rezultate',
uvjeren je ugledni politolog Yan de Souza Carreirao.
Lula dosada nije otkrivao ni moguće ministre ni konkretni program
vladanja. Kazao je samo da želi uz pomoć 'socijalnog pakta'
premostiti dubok jaz u društvu, ublažiti ovisnost o međunarodnim
financijskim institucijama i otvoriti deset milijuna radnih
mjesta. 'Mi smo nešto više od obične stranke - mi smo jednostavno
nada', tvrdi on" na kraju priloga Emilia Rappolda.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
19. X. 2002.
Na pomolu je treća liga atomskih sila
"Na potezu od Sjeverne Koreje preko Irana do Iraka nazire se - ne, ne
osovina zla već neugodno svitanje novog doba. Naime, navedene su
zemlje mogući ali ni u kom slučaju jedini aspiranti za treću ligu
atomskog doba. Prva nuklearna liga utemeljena je prije pola
stoljeća a obuhvaća pet tradicionalnih atomskih sila: SAD, Rusiju,
Veliku Britaniju, Francusku i Kinu. Druga je liga obuhvatila u
početku više kasnije manje tajne regionalne velesile u atomskom
klubu: države poput Izraela, Indije i Pakistana. Otvoreno
sjevernokorejsko vjerolomstvo i kršenje sporazuma o zabrani
proliferacije atomskog oružja potpiruje zabrinutost da bi u 21.
stoljeću atomsko oružje moglo postati dostupna roba široke
potrošnje i za trećerazredne sile.
Doduše, javnost ne raspolaže brojnim pouzdanim informacijama o
aktualnim ambicijama i programima. Pjoengjang se još nije očitovao
o tvrdnji Amerikanaca a nisu pokrenute ni nužne inspekcije u Iraku.
Nije poznato da li se ikoja od država koje SAD često nazivaju
negativcima približila atomskom pragu. No, potvrda pretpostavke
Washingtona da su Pakistan i Sjeverna Koreja zamijenili raketnu
tehnologiju za nuklearni know-how predstavljala bi prekoračivanje
opasne granice: okolnost da je atomsko oružje odnosno njegove
komponente roba koju je moguće kupiti na međunarodnom tržištu
naoružanja predstavljala bi istočni grijeh proliferacije.
Ako je sklopljena kakva pogodba, međunarodna zajednica mora
najoštrije reagirati. Doduše, u tom bi slučaju inteligentan
politički pritisak trebao biti usmjeren ne samo na Pjoengjang već i
na Islamabad. Neodgovorna pomoć izvana još je uvijek najveća
opasnost jer omogućuje režimima zemalja čija je privreda
bankrotirala a tehnologija je ograničena - poput onog u Pjoengjangu
- da jednog dana uistinu steknu status atomskih sila.
Ako su Sjedinjene Države u slučaju Sjeverne Koreje uočile da
maksimalna oštrina ne podrazumijeva i sva raspoloživa sredstva, to
je dobar znak. Sjedinjenim Državama pripada zasluga za pravodobno
uočavanje i dosljednu problematizaciju rizika koje sa sobom donosi
proliferacija oružja za masovno uništenje i nakon završetka
hladnog rata. No, aktualni američki kabinet nije se baš toliko
iskazao u potrazi za mogućim rješenjima tih problema.
Možda je točna pretpostavka da će se tradicionalna politika
međunarodne zabrane i sporazumima zajamčenog neraspačavanja
spomenutog oružja, koja se u prošlosti nedvojbeno mogla pohvaliti
uspjesima, sudariti u određenom trenutku s vlastitim
ograničenjima. U Sjevernoj Koreji upravo je pretrpjela težak
udarac. No, i američka doktrina preventivnog udara sve je drugo
samo ne patent koji valja slijediti. Štoviše, sada se pokazuje da je
i pogrešna i opasna budući da se oslanja na pogrešnu temeljnu
formulu: naime, zamisao da je režime koji se žele domoći oružja za
masovno uništenje moguće odvratiti od njihova nauma prijetnjom
oružanom silom doživjela je neuspjeh upravo na korejskom
poluotoku.
Vrijedi upravo suprotna teza. U svakom slučaju, planirana kaznena
akcija protiv Iraka nije zastrašila vodstvo u Pjoengjangu. Na
iznenađenje Bushovih ratnika Sjevernokorejanci nisu kajanjem
popratili priznanje da su razvili program za proizvodnju atomskog
oružja. Štoviše, utemeljena je pretpostavka da je rad u korejskim
bunkerima zapravo intenziviran otkada Washington otvoreno prijeti
neposlušnim vladama vojnim udarima i smjenom režima. Sljedeći
spekulativni slijed bio bi sasvim logičan: težnja nabavci oružja za
masovno uništenje mogla bi izazvati bijes supersile ali
posjedovanje spomenutog oružja osigurava imunitet na taj bijes.
Kada određena zemlja dođe u posjed atomskog oružja, preventivni
udari više ne dolaze u obzir. Valja strahovati da će primjer
Sjeverne Koreje slijediti i druge zemlje: službeno će se zaklinjati
da ne raspolažu atomskim oružjem i istodobno u tajnosti još
intenzivnije raditi na proizvodnji bombe koja će ih štititi",
zaključuje na kraju komentara Dietmar Ostermann.
AUSTRIJA
APA *
20. X. 2002.
Irsko prihvaćanje sporazuma iz Nizze označava uklanjanje tek jedne
u nizu prepreka
"Uzdah olakšanja u EU bio je čujan. Već nakon nedjeljne objave prvih
nepotpunih rezultata iz sedam od ukupno 42 irska izborna okruga
predsjedatelj Povjerenstva EU Romano Prodi izjavio je da je
posrijedi 'zeleno svjetlo proširenju' EU. Time je nastavljena
realizacija 'projekta stoljeća' u EU - riječ je o prijemu 10 novih
članica u europsku zajednicu 2004. g, i još dvije možda do 2007. g.
No, valja otkloniti još neke prepreke s tračnica prije no što vlak
stigne na odredišni kolodvor.
Nakon mogućeg pristanka Iraca na sporazum iz Nizze, instrument
osposobljavanja EU za proširenje, broj članica EU koje su ga
usvojile popet će se na 15. Od pristupa u europsku zajednicu sve će
nove članice moći imenovati po jednog povjerenika i time biti
zastupljene u najvažnijem tijelu EU. Kako time ne bi bila blokirana
sposobnost djelovanja Povjerenstva, maksimalni broj povjerenika
bit će ograničen. Od 1. siječnja 2005. g. Njemačka, Francuska,
Velika Britanija, Italija Španjolska morat će se odreći po jednog
od svoja dva povjerenika.
Nadalje, sporazum iz Nizze predviđa i preraspodjelu važnosti
glasova u Europskom vijeću. Dok je aktualna 'kvalificirana većina'
definirana s najmanje 62 od ukupno 87 glasova, u Europskoj uniji
koja će brojiti 27 članica, spomenuta će većina iznositi 225 od
ukupno 345 glasova. Broj glasova u Europskom vijeću, kojima će
raspolagati nove članice, ovisit će o broju njihovih stanovnika.
Primjerice, Poljska, zemlja s 38 milijuna stanovnika, koja će
ubuduće biti šesta po veličini članica EU, imat će 27 glasova u
Europskom vijeću. Njemačka, Velika Britanija, Francuska i Italija
imaju po 29, Španjolska 27 glasova a Austrija 12 glasova u tom
tijelu - kao i Mađarska i Češka.
Nadalje, za donošenje određene odluke u Europskom vijeću bit će
ubuduće potrebna i potpora većine država, drugim riječima, potpora
najmanje 62 posto stanovništva EU, koje te države zastupaju.
Proširenjem kategorije odluka čije je usvajanje uvjetovano
potporom većine u odnosu na odluke koje zahtijevaju jednoglasnu
potporu, Europsko vijeće trebalo bi postati djelotvornije. Broj
zastupnika u Europskom parlamentu bit će povećan sa 626 na 732, pri
čemu će također biti definiran broj zastupnika pojedinih zemalja.
Sporazum iz Nizze, utanačen nakon višednevnog i višenoćnog
natezanja, označen je uoči referenduma u Irskoj kao 'conditio sine
qua non' za proširenje ali valja napomenuti da je u praksi još i
danas predmet žestokih sporova. Primjerice, navedeni sporazum
regulira djelovanje EU koja obuhvaća 27 članica, pri čemu valja
napomenuti da će broj članica EU u prvoj fazi - 2004. g. - narasti na
ukupno 25 država. Pojedine zemlje-kandidati - poput, u prvom redu,
Mađarske - još uvijek nisu zadovoljne brojem dodijeljenih im
zastupničkih mjesta u Europskom vijeću i u Europskom parlamentu.
No, najveće prepreke proširenju - i to će nakon referenduma u Irskoj
postati sasvim jasno već sljedećih dana u Bruxellesu - još su uvijek
prisutne među sadašnjim članicama EU. I dalje ne postoji zajednička
pregovaračka pozicija u dva odlučujuća otvorena pitanja -
poljoprivredi i financijama. Odluka o tim pitanjima trebala bi biti
donesena 24. i 25. listopada u Bruxellesu, na izvanrednom sastanku
na vrhu šefova država i vlada. Nitko ne zna kako bi mogao izgledati
eventualni kompromis. Proteklih se dana opravdano spekuliralo da
nekim državama uopće ne bi bilo krivo kada bi Irci odbacili sporazum
iz Nizze.
Njemačka, Velika Britanija, Švedska i Nizozemska i dalje se
striktno protive izravnim isplatama subvencija novim članicama EU.
Doduše, pozicija Den Haaga oslabljena je padom vlade. U Austriji se
ministar financija Karl-Heinz Grasser (FPOE) opetovano
izjašnjavao protiv izravnih isplata subvencija novim članicama ali
njegovi istupi ne definiraju službeni stav vlade. No, Beč je još
uvijek rezerviran kada su u pitanju Benešovi dekreti i tranzitni
promet.
Zato će vlak proširenja sljedećih tjedana morati razviti
strahoviti tempo - želi li stići točno na vrijeme na odredišni
kolodvor. Izletnički vlakić morat će se preobraiti u Eurostar,
superbrzi, suvremeni vlak, kako bi bili ispunjeni uvjeti da
sredinom prosinca u Kopenhagenu napokon bude signalizirano zeleno
svjetlo za proširenje, koje je Prodi uočio već ove nedjelje. Nitko
više ne očekuje iskakivanje vlaka iz tračnica", napominje na kraju
analize Axel Reiserer.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
18. X. 2002.
Gerry Adams: "Ovdje smo da bi kazali 'ne' superdržavi"
"'Unija povećava demokratski manjak, doći će se do Europe na dvije
razine, a korist će izvući najmoćnije države. Male, poput Irske,
izgubiti. Eto zašto kažemo 'ne' referendumu o sporazumu iz Nice
(...).
Stari borac kakav je Gerry Adams, predsjednik Sinn Feina, nije
želio propustiti priliku da posljednjih dana preuzme ulogu
karizmatskog čelnika antieuropeista.(...)
Osim bitke za 'ne', gdje kao saveznike ima Zelene, socijaliste,
stranku radnika i pokrete euroskeptika, je suočen s krizom upravo u
Sjevernoj Irskoj nakon što je vlada Tonyija Blaira odlučila
suspendirati miješani protestansko-katolički parlament nastao
nakon sporazuma potpisanog 1998.. Tu je inicijativu na upravo
završenoj tiskovnoj konferenciji kritizirao radi rizika stvaranja
institucionalne praznine.
- Što Vam se ne sviđa kod ove Europe?
= Sinn Fein je republikanska stranka te stoga smatra da narod treba
biti suveren. Imamo viziju Irske 'zemlje jednakih' i želimo da se
ona odrazi i na europskoj razini.
- Odnosno?
= Vidim opasnosti u rastućoj globalizaciji, militarizaciji,
neravnotežama, Prvom svijetu koji zanemaruje druge. A mi smo u
Europi za slobodnu federaciju slobodnih osoba. (...)
- Imate li nešto protiv Prodija?
= Ma ne, nisam ga ni upoznao. Polazim samo od onoga što je izjavio i
nalazimo se na potpuno suprotnim stranama. Protiv smo Europe kao
superdržave. Želimo više demokracije i manje korupcije, uzimajući
u obzir slučajeve koji su se utvrdili u Komisiji. Tražimo da
nacionalni zakonodavci čuvaju gospodarski suverenitet.
- Irska, ne možete to zanijekati, izvukla je koristi od bivanja u
Europi. Postala je 'keltski tigar', bogatija zemlja s više
zaposlenih. Prije 30 godina dohodak po stanovniku Irske bio je 60
posto europskog prosjeka, danas je čak 122 posto. Poljoprivredu su
pomogli fondovi EU-a.
= Istina svi smo imali koristi, posebice poljoprivrednici. Europa
je dala i druge dobre stvari poput socijalnog zakonodavstva, u
pitanju jednakosti napravljeni su koraci naprijed. No na
gospodarskom planu platili smo i visoku cijenu u pogledu prirodnih
resursa i rasprodaje nekih djelatnosti. A poglavito su najvećim
zemljama pripale najveće koristi. Sporazum iz Nice samo naglašava
razlike.
- Objasnite to bolje.
= Ne trebamo izgubiti mogućnost veta Irske u Europskoj Uniji, niti
odustati od naše neutralnosti. Nakon prve pobjede glasovanja
protiv vlada je trebala poštivati rezultat i pregovarati s
Bruxellesom o neutralnosti, to nije učinila.
- Još jedan uspjeh glasovanja protiv mogao bi zakočiti integraciju
i širenje Europe.
= Širenje nije tema referenduma.
- No o njemu se upravo govori u sporazumu iz Nice.
= Da, no glede toga parlament će se moći eventualno očitovati u
korist.
- I onda?
= Mi tražimo da se preispita sporazum ostavljajući nam neutralnost.
Nica predstavlja korak prema militarizaciji Europe. Članci 1.2 i
1.5, kako je podsjetio naš zastupnik Martin Ferris na tiskovnoj
konferenciji, dopuštaju Snagama za brzu intervenciju da djeluju
izvan granica EU-a i u ofenzivnoj ulozi. Mi nismo za to.
- Kakvo je vaše stajalište glede borbe protiv terorizma?
= Izgubio sam prijatelje u napadu na Tornjeve blizance, ja sam, i mi
smo, svjesni potrebe suprotstavljanja terorizmu. No isto tako
mislima da svi demokrati trebaju kazati ne ratu kojega žele Bush i
Blair protiv Iraka i podržati UN kao jedino zakonito tijelo za
autorizaciju vojnih operacija bilo kakve prirode", razgovarao
Claudio Lindner.
LA REPUBBLICA
18. X. 2002.
Chirac i europsko dostojanstvo
"Antiamerikanizam je tema o kojoj se u ovom trenutku najviše
raspravlja. Ima veliki odjek poglavito u Francuskoj. Aktualnom je
ovih dana poglavito čini Jacques Chirac. Koji, tumačeći jedan
rašireni europski osjećaj, nastoji zakočiti Georgea W. Busha,
željnog promicanja preventivnog rata protiv Iraka. A do sada Chirac
nije radio uzalud, pošto su Sjedinjene Države smanjile svoju
nepopustljivost, omekšale svoja stajališta te tako pridale
pozornost europskim prigovorima koje je izrazio francuski
predsjednik.(...)
Nakon njemačkih izbora, završenih pobjedom lijevog centra, upravo
radi njena protivljenja preventivnom ratu Georgea W. Busha,
francusko stajalište u Vijeću sigurnosti daje naslutiti nastajući
europski pravac u vanjskoj politici, barem u jednoj osnovnoj točci:
onoj odnosa sa supersilom.
S plana Francuske učinio je ono što Europa u cijelosti nije uspjela
učiniti sa šireg plana Unije. Iza njega je stajao kancelar
Schroeder, koji mu je donio njemačke glasove. Tako se pojavio
pravac od kojega se druge zemlje Unije teško mogu previše
odvojiti.
Već se ukazuje varijabilna slaganje od jedne do druge
prijestolnice, do koje u nekim slučajevima dolazi uslijed smetenog
oportunizma (Berlusconi), a u drugim uslijed opreznog, sporog
realizma (Blair). To su još nesigurni koraci od kojih će, nada se,
ostati neki trag.
Slika antiyankeeja ne pristaje Chiracu. Treba, međutim, naglasiti
da je on jedan od manje protuameričkih političara, unatoč
neogollističkih izvora, kojega je Francuska pete republike
vidjela. On taj pridjev nikako ne zaslužuje. Njegovo je sadašnje
stajalište ono saveznika koji ima pravo dostojanstveno iznijeti
svoje argumente. Sjedinjene Države nisu Sovjetski savez
liberala.(...)
Francuski antiamerikanizam je istovremeno zagonetka, povijesna i
kulturalna, i paradoks. Za razliku od drugih velikih europskih
zemalja (Velika Britanija, Njemačka, Španjolska, Italija)
Francuska nikada nije bila u ratu sa Sjedinjenim Državama. U
velikim povijesnim trenucima uvijek je bila uz njih. Bila je to i u
vrijeme američkog rata za neovisnost. Francuski antiamerikanizam
je više tradicija nego diktirano raspoloženje kojega polako hrane
različite političke situacije. Ili ideološke sklonosti. To je
običaj. Uvjetovani refleks. (...)
To su naslage starog spora između Novog i Starog svijeta. Između
društva ideja i društva trgovaca. Nedvojbeno postoji trag, sve
slabiji, nostalgije za vrijeme kada je Francuska imala veliki
utjecaj na svijet, u kojemu se njena kultura i jezik bili
dominantni. Te su prostore, koji su se polako proširili na znanost,
tehnologiju, gospodarstvo, već odavno zauzele Sjedinjen Države.
Koje vladaju čak i našom budućnošću kao što niti jedan drugi imperij
nije uspio to učiniti, pošto je sam pojam napretka vezan za njihovo
društvo.
No sve to nije u korijenu pravog francuskog ili europskog
antiamerikanizma. Američki dinamizam i uspjesi više izazivaju
divljenje ostatka Zapada. Zabrinuto divljenje kada ta nadmoć bez
presedana prijeđe preko granica vrijednosti koje danas Europa
dijeli s Amerikom. Odnosno, kada Amerika misli da utjelovljuje
apsolutno dobro te prema tome i djeluje. U tom slučaju Europa ima
obvezu iznijeti dvojbe. Ima se pravo suprotstaviti. To se zove
europsko dostojanstvo", piše Bernardo Valli.
VELIKA BRITANIJA
THE INDEPENDENT
20. X. 2002.
Boriti se protiv terorizma, ne Iraka
"U roku od nekoliko sati od prošlotjednog napada na Bali,
predsjednik Bush i Tony Blair obznanili su kako je moguće voditi rat
na dvije fronte, protiv terorizma a možda i protiv Iraka. Nekoliko
dana kasnije, utvrđeno je da još jedna 'razbojnička zemlja',
Sjeverna Koreja, već posjeduje nuklearno oružje. Kako bi SAD i
Britanija trebale reagirati na ovo? Nije li to razlog za
prevencijski napad i na Sjevernu Koreju? To bi značilo rat na tri
fronte, a ne bi prošlo mnogo vremena prije nego bi se rat proširio na
četiri ili pet fronti, jer Sjeverna Koreja nikako nije jedina u svom
apetitu za nuklearno oružje. Dok George Bush razmišlja o
potencijalnim opasnostima diljem svijeta, teroristi djeluju.
Tony Blair je najelokventniji zagovornik prevencijskog napada,
tvrdeći uvjerljivo kako prije 11. rujna nije bilo mnogo pristalica
napada na Afganistan, dok je nakon tog kobnog datuma napad na
Afganistan dobio gotovo univerzalnu podršku. Ipak, teroristička
zvjerstva na Baliju ističu i nepreciznost te tvrdnje. U takozvanom
ratu protiv terorizma, prevencijski je napad, u većini slučajeva,
besmislen. Kako je ovakva strategija mogla spriječiti uništenje
Balija? Koja država je mogla biti cilj prevencijskog napada?
Teroristi su raštrkani u različitim zemljama, relativno ih je malo,
ali su sposobni prouzročiti prava krvoporolića i uništiti
gospodarstva. Dok su međunarodni čelnici bili zaokupljeni
povezivanjem rata protiv terorizma sa svojom opsesijom Irakom,
teroristi su se pregrupirali. Prošlog mjeseca, Clare Short je
upozorila kako je već, tek godinu dana nakon 11. rujna, pažnja SAD-
a, i u određenoj mjeri Britanije, već preusmjerena s Afganistana
unatoč obećanjima predsjednika Busha i Blaira. Short tvrdi kako
ratni starješine ponovno djeluju van Kabula. Ona se boji, s dobrim
razlogom, da bi Afganistan ponovno mogao postati teroristička
jazbina.
Staromodni princip zastrašivanja u slučaju Iraka je djelovao.
Sadam nije upotrijebio oružje masovnog uništenja van svoje zemlje
dijelom i zbog toga što zna da bi time prouzročio po njega fatalnu
reakciju SAD-a. Tiranin pokazuje sve znakove toga da mu je više
stalo da ostane na vlasti nego da počini samoubojstvo. Ipak, SAD i
Britanija teže ratu koji prijeti destabilizirati regije koje su već
terorističke jazbine. Razmislimo o utjecaju američke vojne
okupacije Iraka, koja bi uslijedila nakon poraza Sadama, u
Afganistanu, Pakistanu i Indoneziji, Bliski Istok da ni ne
spominjemo. Rat protiv Iraka perverzan je prioritet kada teroristi
već predstavljaju mnogo veću prijetnju međunarodnoj sigurnosti",
stoji u uvodniku lista.
SLOVENIJA
DELO
19. X. 2002.
Željezo u vatri, figa u džepu
"Nitko nikomu ništa nije dao, nitko ništa nije potpisao, čak nitko
nije ni pregovarao o opipljivim stvarima. Još se uopće ništa nije
dogodilo a vatra je već na krovu a zloduh u štali. To znači da su
posrijedi ozbiljne stvari, odmahuju glavom oni koji su ovih dana
negdje u Italiji gledali Begninijevog Pinocchija i znaju da uvijek
moraš barem malo lagati ako hoćeš da te shvate ozbiljno.
Naši zapadni susjedi Talijani majstori su politike, kod njih je već
uobičajeno ono što drugi, oni više na Istoku, još uče. Još su veći
majstori u diplomaciji. Kad kažu pacta sunt servanda, to može
značiti da sporazumi uistinu vrijede i da ne mogu biti predmet
ponovne provjere, ili nešto sasma drugo. Kao lukavi političari i
diplomati uvijek imaju više željeza na vatri a i barem jednu figu u
džepu.
Naši južni i istočni susjedi Hrvati, sudeći po svemu što im se
događa, nisu tako veliki majstori politike i diplomacije kao
Talijani. Ali nisu bezvrijedni, tu i tamo još uvijek mogu nekoga
pobijediti, prijeći, rekli bismo političkim jezikom. Unatoč
slabostima i nedostatnim pripremama. Ovoga trenutka Britanci ih
pritišću u kut i prijete im da Bruxelles neće smjeti gledati ni
izdaleka ako ne budu dobri. Tako su nekako prije nekoliko godina nas
stiskali Talijani.
Hrvate melju zbog generala Bobetka, ne zbog imovine ezula koji su
pobjegli ili optanata koji su prešli na zapadnu stranu kad im je na
istočnoj bilo teško. O imovini koja je ostala Hrvatima kad su
Talijani otišli, Hrvati pregovaraju s Rimom iza dobro zatvorenih
vrata. Tako su se ministri Picula i Berlusconi dogovorili kad su se
sastali na East Riveru. Zatim se počelo šaputati o ovom i onom, kao i
uvijek kad je informacija malo a razloga za nagađanja puno. Na
jednoj i na drugoj strani ponavljaju ono slavno pacta sunt servanda
prije skoro godine dana smijenjenog ministra Ruggiera. Glasno
govore da razgovaraju samo o imovini izvan zone B, što je zapisano u
međunarodnim i bilateralnim sporazumima i stoga nedodirljivo.
O potpisanom u Osimu i Rimu ne razgovaraju, iako Zagreb svoj dio
duga za odštetu optantima nije položio na neki račun u inozemstvu i
zatim mirno čekao da se netko smiluje i uzme novac. Mi Slovenci svoj
smo dio položili, iako ga Talijani nisu uzeli. To može značiti da
nas zafrkavaju i uvijek ostavljaju neko željezo primjereno za
kovanje ili uistinu ne priznaju Osimski niti Rimski sporazum i ono o
'sporazumima koje treba poštovati', govore s figom u džepu.
Hrvati imaju sa svoje strane pravo kad nas usput ošinu pripomenom da
smo mi Slovenci Talijanima platili za odštetu točno toliko koliko i
oni. Znači ništa. A mi smo položili novac na račun Dresdenske banke
a oni nisu. Pa što onda.
Upravo u tom grmu može se skrivati neki zec. Ili Pinocchio. Jedva je
moguće povjerovati da se najlukavija diplomacija na svijetu i
diplomacija države koja je desetljeće poslije osamostaljenja
unatoč europskoj povijesti i kulturi još uvijek gurnuta na Balkan
(i boli ju što će za nju i slovenska granica biti europska), ne mogu
i ne žele dogovoriti ništa što bi moglo dirati, možda čak i pogoditi
državu koja ih dijeli.
I u tom trenutku, kad nema odgovora na pitanje kog se vraga
dogovaraju Talijani i Hrvati, na pozornicu izlaze ezuli i krajnja
desnica iz Trsta i odigraju ulogu koja im je namijenjena svaki put
kad je željezo vruće a u džepu figa. Najtvrđi među tršćanskim
suvremenim fašistima Roberto Menia, član najužeg vodstva Finijeve
stranke Alleanza Nazionale i njegov pobočnik Giulio Camber koji je
Berlusconijev izaslanik (obojica su prije nekoliko godina nosili
zastavu protiv slovenskog zaštitnog zakona), dignu viku i kriku,
proglase da potpisano u Osimu i Rimu više ne vrijedi i obznane da će
sve skupa dovesti na međunarodne sudove. Budući da se dogodila
krivnja i ezuli ne dobivaju natrag ono što im je oduzeto. Činjenica
da je ezulima i optantima zapravo dužna talijanska država koja im je
u novom proračunu napokon namijenila 450 milijuna eura,
talijanskoj je javnosti malo poznato, stalno su im nudili maglu i
poluistine.
Meniava i Camberova akcija ima bezbroj dimenzija i lica. Kad će
pregovaračima ići dobro i ako istrže ono što su kanili, mogu im se
samo nasmiješiti, a također i tršćanskom usporednom povjerenstvu
za imovinu ezula. Rim ima svoje povjerenstvo a Trst svoje. U oba su
ljudi iz istih stranaka. Za svaki slučaj. Jedni mogu reći bijelo,
drugi crno, kad i jedni i drugi vide šareno. Mogu se i razljutiti
kako se već razljutio ministar Giovanardi koji je obznanio da je
Menia bio nazočan kad se pripremao temelj za pregovore s Hrvatima i
da se s dogovorenim složio.
Rim dakako može uzeti novac sa slovenskog računa i pritisnuti
Hrvate, može zajedno s Hrvatima stisnuti Slovence, a sve skupa može
i sačuvati za iduće prigode. S figom u džepu", piše Tone Hočevar.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk