IT-FR-integracije-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Politika it 22. X. il manifesto - europski prosvjetljeni despotizam ITALIJAIL MANIFESTO22. X. 2002.Uskraćeni izbor Europe"Petnaestorica su nadmetala, od nedjelje na večer, u
čestitanju Ircima koji su 'dobro' glasovali, iz drugog puta. No već u ponedjeljak su tonovi bili realističniji; prvo je francuski ministar Raffarin izjavio da 'sada ostaje za riješiti gospodarske i financijske probleme', kako bi se omogućilo širenje Europske Unije. Prodi je kazao: 'Bliži smo cilju, no ostaje još puta za prijeći'. (...) Osim toga, Irci jesu rekli 'da' sporazumu iz Nice, Šteta, međutim, što taj sporazum, nije primjenjiv, pošto je predviđen za širenje na 12 a ne 10 zemalja, te je utvrdio broj mjesta u europskom parlamentu i razmjernu težinu ponderiranog glasa svake države na temelju 27 sudionika. 'Širenje', piše ekonomist Jean-Paul Fitoussi u knjizi koja je upravo objavljena u Francuskoj 'Le regle et le choix. De la souvrainete economique en Europe', 'se ukazuje kao pokazatelj svih slabosti sadašnjih gospodarskih institucija: Europa, kojom je teško upravljati kada je petnaestoro članica, s 27 članica se najavljuje kao prostor kojime se ne može upravljati osim kao područjem slobodne razmjene, u kojoj će vlasti
ITALIJA
IL MANIFESTO
22. X. 2002.
Uskraćeni izbor Europe
"Petnaestorica su nadmetala, od nedjelje na večer, u čestitanju
Ircima koji su 'dobro' glasovali, iz drugog puta. No već u
ponedjeljak su tonovi bili realističniji; prvo je francuski
ministar Raffarin izjavio da 'sada ostaje za riješiti gospodarske i
financijske probleme', kako bi se omogućilo širenje Europske
Unije. Prodi je kazao: 'Bliži smo cilju, no ostaje još puta za
prijeći'. (...) Osim toga, Irci jesu rekli 'da' sporazumu iz Nice,
Šteta, međutim, što taj sporazum, nije primjenjiv, pošto je
predviđen za širenje na 12 a ne 10 zemalja, te je utvrdio broj mjesta
u europskom parlamentu i razmjernu težinu ponderiranog glasa svake
države na temelju 27 sudionika. 'Širenje', piše ekonomist Jean-
Paul Fitoussi u knjizi koja je upravo objavljena u Francuskoj 'Le
regle et le choix. De la souvrainete economique en Europe', 'se
ukazuje kao pokazatelj svih slabosti sadašnjih gospodarskih
institucija: Europa, kojom je teško upravljati kada je petnaestoro
članica, s 27 članica se najavljuje kao prostor kojime se ne može
upravljati osim kao područjem slobodne razmjene, u kojoj će vlasti
s minimalnim nadležnostima osiguravati poštivanje načela
slobodnog protoka i konkurencije između tvrtki i javnih
nacionalnih politika, dok će ostale osiguravati monetarnu
stabilnost. Fitoussi prokazuje sadašnji razvoj, koji će se
širenjem samo pogoršati: Europom se danas upravlja 'preko pravila'
(pakt o proračunskoj stabilnosti, neovisnost i politička
neodgovornost Središnje europske banke, upravljanje
konkurencijom pri Komisiji), na račun 'izbora' političkog
karaktera. S jedne su strane države izgubile široke sektore
suvereniteta, a s druge demokratska pravila nisu utjecala na razine
odlučivanja EU-a. 'To što je pravac gospodarskih politika Unije, u
osnovi, neovisan od bilo kojeg demokratskog procesa je istovremeno
suprotno političkim tradicijama europskih naroda i opasno po
sveukupnu gospodarsku učinkovitost'. Prema Fitoussiju Europa
polako klizi prema režimu drukčijem od onoga kojega bi htjela
utjelovljivati, odnosno prema jednom obliku 'prosvijetljenog
despotizma', koji bi trebao upravljati logikom razvoja koja se
smatra 'objektivnom', koja vodi prema sve liberalnijem
gospodarstvu, pošto, više ili manje automatski, instrumenti za
upravljanje makroekonomijom ne ostavljaju nikakvu mogućnost niti
jednoj demokratski izabranoj vladi da čini drugačije. 'Jedina
vlast se sastoji u pojačavanju konkurentnosti na jedinstvenom
tržištu'. No je li to ono što želi većina europskih građana?
'Povijest nije jednako blaga prema despotima, makar i
prosvijetljenima, kao čista teorija tržišnog gospodarstva',
odgovara Fitoussi.
Uobičajena hijerarhija vlasti je izokrenuta u europskoj izgradnji,
vlade su stavljene ispod jedne 'neovisne agencije', Središnje
europske banke, za koju nije predviđena nikakva procedura
političke odgovornosti. Sa širenjem, uz to, Središnja europska
banka riskira da se njome više ne može upravljati: ako pravila
ostanu ista, postat će preveliko tijelo, kojega čini tridesetak
članica, koje će teško uspijevati jednoglasno govoriti. Rizik je da
se rješenje nađe u jačanju 'vlade stručnjaka' na račun demokratske
predstavljenosti. Fitoussi kaže kao Prodi da je sadašnji Sporazum o
proračunskoj stabilnosti 'krut i nedovoljno vjerodostojan' i svoju
knjigu zaključuje pozivom za 'povratkom vlasti gdje izbori vladaju
nad pravilima' kako bi se izbjegao tehnokratski i autoritarni
razvoj, jer je 'u demokraciji Europe naša budućnost'."