US-noviteti-Glasila/mediji-Obrana-Diplomacija-Ratovi WP 21. X. međunarodni rekonstrukcijski fond SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST21. X. 2002.MacArthurova lekcija"George W. Bush obećao je Marshallov plan za Afganistan. Sada,
pripremajući se za potencijalnu rekonstrukciju, jedan je vladin dužnosnik spomenuo drugog generala, još ambicioznijeg od Georgea Marshalla, Douglasa MacArthura. MacArthur je bio vladar i voditelj rekonstrukcije poslijeratnog Japana. Iskustvo iz Afganistana očito je promijenilo neke Bushove dužnosnike, pa su se iz škrtih donatora pomoći pretvorili u prave imperijaliste, barem retorički. Možemo ismijavati ovu preobrazbu, ali ona u sebi sadrži i važnu lekciju. Zazivajući MacArthura, Bushovi ljudi žele izreći očito: na kraju iračkog rata postojat će politički vakuum, tako da će de facto autoritet vjerojatno biti general koji će poraziti Iračane. Vlada želi naglasiti i opseg izazova koji će predstavljati oslobođeni Irak. MacArthur je vladao Japanom od 1945. do 1951.; njegovi su dužnosnici prekrojili japanske zakone, školske knjige i ustav; njihov je cilj bio izmijeniti nacionalni karakter. Irak, koji ima snažnu autokratsku tradiciju, trebalo bi transformirati još više.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
21. X. 2002.
MacArthurova lekcija
"George W. Bush obećao je Marshallov plan za Afganistan. Sada,
pripremajući se za potencijalnu rekonstrukciju, jedan je vladin
dužnosnik spomenuo drugog generala, još ambicioznijeg od Georgea
Marshalla, Douglasa MacArthura. MacArthur je bio vladar i voditelj
rekonstrukcije poslijeratnog Japana. Iskustvo iz Afganistana
očito je promijenilo neke Bushove dužnosnike, pa su se iz škrtih
donatora pomoći pretvorili u prave imperijaliste, barem retorički.
Možemo ismijavati ovu preobrazbu, ali ona u sebi sadrži i važnu
lekciju.
Zazivajući MacArthura, Bushovi ljudi žele izreći očito: na kraju
iračkog rata postojat će politički vakuum, tako da će de facto
autoritet vjerojatno biti general koji će poraziti Iračane. Vlada
želi naglasiti i opseg izazova koji će predstavljati oslobođeni
Irak. MacArthur je vladao Japanom od 1945. do 1951.; njegovi su
dužnosnici prekrojili japanske zakone, školske knjige i ustav;
njihov je cilj bio izmijeniti nacionalni karakter. Irak, koji ima
snažnu autokratsku tradiciju, trebalo bi transformirati još više.
Zemlju razdiru etničke podjele. Nema Hamida Karzaia koji bi vodio
novu vladu nacionalnog jedinstva.
Pitanje je kako provesti rekonstrukciju MacArthurovog opsega pola
stoljeća kasnije. Kada je MacArthur vladao Japanom, Europske su
zemlje još uvijek kontrolirale Afriku i dijelove Azije; ideja o
tome da moćne zemlje mogu legitimno nametnuti red slabim i
kaotičnim zemljama u to je vrijeme bila još uvijek ukorijenjena. U
postimperijalnoj eri, javno mnijenje takvo što jednostavno ne
prihvaća. Arape bi razbjesnila produljena okupacija iračkog
teritorija. Ni američkom javnom mnijenju, koje od Vijetnama
najradije daje potrporu onim misijama u inozemstvu koje podupiru i
saveznici, ovo se ne bi previše svidjelo.
Vlada stoga treba osmisliti način na koji bi mogla ostvariti
opsežnu rekonstrukciju Iraka koja bi promicala američke interese
ali ne bi bila samo američka. Početkom 1990-tih, postojala je nada
da Ujedinjeni narodi nude takav mehanizam, no poniženja koja su
uslijedila u Somaliji, Bosni i Ruandi, pokopala su tu nadu. Čak i
nakon umjerene reforme UN-ovog ureda za mirovne misije, nada je i
dalje ugasla, između ostalog i zbog toga što UN-ovi mirotvorci
često dolaze iz siromašnih i vojno nesposobnih zemalja.
Najbolje čime svijet sada raspolaže mogao bi biti model Istočnog
Timora, prema kojem sposobna vojska (u tom slučaju vojska
Australije) vodi koaliciju dobrovoljaca, uz rezoluciju Vijeća
sigurnosti UN-a. Ovaj model primijenjen je i u Afganistanu (gdje je
mirotvorne snage predvodila Britanija, a potom Turska) i na Kosovu
i u Bosni (kojima ophodi NATO). Ipak, u modelu Istočnog Timora
postoji problem. Taj model uključuje uporabu multinacionalnih
snaga čiji članovi nemaju nikakvog iskustva u zajedničkom
djelovanju, osim ako se ne kompromitira međunarodni legitimitet
ograničavanjem sudjelovanja na zemlje članice NATO-a.
Istinski hrabra vlada ne bi prihvatila ovakvu slabost. Osmislila bi
novu međunarodnu instituciju koja bi bila dostojna MacArthurovog
žara, istodobno izbjegavajući antiimperijalističke reakcije.
Ovom novom institucijom - nazovimo ju Međunarodni rekonstrukcijski
fond - trebalo bi upravljati kao Svjetskom bankom ili Međunarodnim
monetarnim fondom: trebala bi imati upravu koju bi vodili
Amerikanci a ne niz država članica s pravom na veto, kao Vijeće
sigurnosti UN-a. Trebao bi imati stručnjake i resurse koji su
potrebni da bi se zemlje ponovno osovile na noge, uključujući i
stručnjake za ustav i odbore za istinu, kao i mirotvorce i
redarstvene dužnosnike iz različitih zemalja koji su uvježbani za
zajedničku suradnju.
Stvaranje takvog fonda vrijedno je truda jer Irak neće biti
posljednji izazov u prevencijskim ratovima. Ako nas je 11. rujan
ičemu naučio, onda je to da udaljene, kaotične zemlje mogu utjecati
na naše interese, pa je stoga bolje da se ozbiljno prihvatimo
rješavanja problema neuspjelih država. U nekim uvjetima, strana
financijska pomoć najbolje je rješenje za promicanje stabilnosti,
a već imamo Svjetsku banku koja nam može pomoći. No u drugim
uvjetima, gdje su rat ili pad vlade stvorili politički vakuum,
financijska pomoć sama po sebi nije dovoljna. Trebamo ponuditi
sigurnost i vladinu pomoć kao i gospodarsku pomoć.
Trenutno nemamo organizaciju koja bi to mogla provesti. No kako se
to iznosi u Nacionalnoj sigurnosnoj strategiji, 'Sjedinjene Države
trebaju uložiti vrijeme i resurse u izgradnju međunarodnih odnosa i
institucija koje mogu pomoći u rješavanju lokalnih kriza kada se
one pojave.' Bi li to moglo uključivati i institucije koje bi
rješavale problem vakuuma moći u neuspjelim državama? 'To je upravo
ona vrsta izazova koju imamo na umu', kazao je jedan vladin
dužnosnik", prenosi Sebastian Mallaby.