FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PRAVNO MIŠLJENJE PROF. SINIŠE RODINA O MOGUĆNOSTIMA USTAVNOOPRAVNE ZAŠTITE

ZAGREB, 24. rujna (Hina)- Profesor na katedri ustavnog prava na zagrebačkom Pravnom fakultetu Siniša Rodin iznio je danas za Hinu pravno mišljenje o mogućnostima ustavnopravne zaštite u postupku propisanom člankom 3. Ustavnog zakona o suradnji s Međunarodnim kaznenim sudom.
ZAGREB, 24. rujna (Hina)- Profesor na katedri ustavnog prava na zagrebačkom Pravnom fakultetu Siniša Rodin iznio je danas za Hinu pravno mišljenje o mogućnostima ustavnopravne zaštite u postupku propisanom člankom 3. Ustavnog zakona o suradnji s Međunarodnim kaznenim sudom.#L# 1. Međunarodno pravo U pisanom odgovoru Hini profesor Rodin navodi da pravnu osnovu međunarodnopravne obaveze RH da surađuje s Međunarodnim kaznenim sudom predstavlja Rezolucija Vijeća sigurnosti UN br. 827 (1993) donesena temeljem Glave VII Povelje UN. Točka 4, navedene Rezolucije glasi: "?sve države moraju u potpunosti surađivati s Međunarodnim sudom i njegovim tijelima u skladu s ovom rezolucijom i Statutom Međunarodnog suda, te shodno tome, sve države moraju poduzimati sve mjere koje su prema nacionalnom pravu nužne da bi se provele odredbe ove Rezolucije i Statuta, uključujući i obavezu država da izvrše obavezu suradnje ili naloge koje Raspravno vijeće donosi temeljem članka 29. Statuta." Pravilo da se države ne mogu pozivati na pravna pravila nacionalnog prava, ma i ustavnog ranga kako bi izbjegle ispunjenje pravne obaveze međunarodnog prava, staro je i opće prihvaćeno pravno pravilo međunarodnog prava koje utvrđuje i članak 27. Bečke konvencije o pravu međunarodnih ugovora. Svoje međunarodne obaveze države moraju ispunjavati u dobroj vjeri (bona fide). Pod pojmom države razumiju se sve grane državne vlasti, zakonodavna, izvršna i sudbena. 2. Ustavni zakon o suradnji Provedba međunarodne obaveze suradnje s Međunarodnim kaznenim sudom pravno je uređena Ustavnim zakonom o suradnji Republike Hrvatske s Međunarodnim kaznenim sudom. Navedenim ustavnim zakonom uređuje se suradnja RH s navedenim sudom, te izvršavanje obveza koje za RH proizlaze iz Rezolucije Vijeća sigurnosti UN br. 827. (1993). Prema članku 3. tog Ustavnog zakona zahtjev za suradnju ili izvršenje pojedinih odluka Međunarodnoga kaznenog suda dostavlja se Vladi RH. Nadalje, takvom zahtjevu, "?Republika Hrvatska udovoljit će ako je zahtjev ili odluka utemeljena na odgovarajućim odredbama Statuta i Pravila o postupku i dokazima Međunarodnoga kaznenog suda i ako nije u suprotnosti s Ustavom Republike Hrvatske." Zahtjev za suradnju i izvršenje odluke Međunarodnoga kaznenog suda, koji udovoljava zahtjevima iz stavka 2. ovoga članka, Vlada RH dostavlja nadležnom državnom tijelu radi izvršenja. Članak 13. Ustavnog zakona određuje da o zahtjevu Međunarodnoga kaznenog suda za uhićenje određene osobe, koja je okrivljenik pred tim sudom, odlučuje naredbom istražni sudac nadležnog županijskog suda. 3. Ustavnopravna zaštita U RH ustavnopravna zaštita osigurana je putem: (a.) ustavne tužbe; (b.) apstraktne kontrole ustavnosti; (c.) konkretne kontrole ustavnosti. Ad (a.) Hrvatski Ustav i Ustavni zakon o Ustavnom sudu jamče pravnu zaštitu subjektivnih ustavnih prava od pojedinačnih pravnih akata državne vlasti. Sukladno tome, protiv pojedinačnih akata tijela državne vlasti donesenih u postupku propisanom člankom 3. Ustavnog zakona o suradnji, te protiv odluke nadležnog županijskog suda moguće je pokrenuti postupak ustavne tužbe prema člancima 62. i 63. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu. U tom svjetlu valja interpretirati i odredbu čl. 3. Ustavnog zakona o suradnji s Haaškim sudom koja dopušta suradnju samo ukoliko ona nije suprotna Ustavu RH. Stoga nije isključena mogućnost kontrole ustavnosti i zakonitosti postupanja državnih tijela, pa i Vlade RH, u vezi s postupkom propisanim čl. 3. Ustavnog zakona o suradnji sa sudom u Haagu. Ad (b.) Ustavni sud štiti i objektivni pravni poredak RH, te može ocjenjivati ustavnost zakona i drugih općih propisa, a prijedlog može uputititi svaka fizička i pravna osoba. Ustavni sud može ocjenjivati formalnu sukladnost Ustavnih zakona s Ustavom RH. Iz dosadašnje prakse nije moguće zaključiti može li Ustavni sud ocjenjivati materijalnu ustavnost ustavnih zakona, ali ta mogućnost nije isključena. Ad (c.) Prema članku 37. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH, "Ako sud u postupku utvrdi da zakon koji bi trebao primijeniti, odnosno pojedina njegova odredba nisu suglasni s Ustavom, zastat će s postupkom i podnijeti Ustavnom sudu zahtjev za ocjenu suglasnosti zakona, odnosno pojedine njegove odredbe s Ustavom." Sukladno toj odredbi, nadležni županijski sud mogao bi zatražiti od Ustavnog suda da pokrene postupak ocjene sukladnosti Ustavnog zakona o suradnji s Međunarodnim kaznenim sudom pred Ustavnim sudom. Pravni učinci odluka Ustavnog suda ne utječu na opseg i/ili sadržaj međunarodnopravnih obaveza Republike Hrvatske, iznosi u pravnom mišljenju profesor Siniša Rodin. Inače, na članak 3. Ustavnog zakona o suradnji Hrvatske s Haaškim sudom pozvao se jučer premijer Ivica Račan navodeći da se tim člankom zadužuje Vladu da ustanovi je li haaška optužnica protiv generala Janka Bobetka u skladu s hrvatskim Ustavom. (Hina)pp sšh

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙