SI-HR-US-KOMENTARI-Politika slo 28.VIII.-delo-slovenska vanjska politika SLOVENIJADELO28. VIII. 2002.Rupelove modne smjernice, ljeto - jesen 2002."Na vrhuncu vanjskopolitičkih tjesnaca - s Hrvatskom i s bilateralnim sporazumom u
pogledu Međunarodnoga kaznenoga suda - ministarstvo vanjskih poslova poslužilo je paket stajališta. No da, MVP ima stajalište, no što kad još uvijek nema mišljenja.Deset točaka u koje je Rupelova Mladika spojila aktualna vanjskopolitička pitanja, iskušana su praksa. Svaki put kad se slovenska vanjska politika nađe u stisci, kad se zna da ima poteškoća s mišljenjem, u pravilu proizvodi stajališta koja bi trebala potvrditi da je takav dojam pogrešan. Dokument 'Stajališta o slovenskoj vanjskoj politici u ljetu i jesen 2002', u pogledu glavnih ciljeva i zadaća je rutinski. Vječni repertoar: članstvo u Europskoj uniji, NATO-u, uređeni susjedski odnosi. No podrobnije se posvećuje odnosima s Hrvatskom. Stajališta su većinom razumljiva: sporazum Drnovšek - Račan je vanjskopolitička činjenica koju nije moguće apstrahirati. Novi pregovori ne nude mogućnost za proboj. U trenutku kad susjedski dogovor nije na obzoru, najupotrebljiviji je sporazum o
SLOVENIJA
DELO
28. VIII. 2002.
Rupelove modne smjernice, ljeto - jesen 2002.
"Na vrhuncu vanjskopolitičkih tjesnaca - s Hrvatskom i s
bilateralnim sporazumom u pogledu Međunarodnoga kaznenoga suda -
ministarstvo vanjskih poslova poslužilo je paket stajališta. No
da, MVP ima stajalište, no što kad još uvijek nema mišljenja.
Deset točaka u koje je Rupelova Mladika spojila aktualna
vanjskopolitička pitanja, iskušana su praksa. Svaki put kad se
slovenska vanjska politika nađe u stisci, kad se zna da ima
poteškoća s mišljenjem, u pravilu proizvodi stajališta koja bi
trebala potvrditi da je takav dojam pogrešan.
Dokument 'Stajališta o slovenskoj vanjskoj politici u ljetu i jesen
2002', u pogledu glavnih ciljeva i zadaća je rutinski. Vječni
repertoar: članstvo u Europskoj uniji, NATO-u, uređeni susjedski
odnosi. No podrobnije se posvećuje odnosima s Hrvatskom.
Stajališta su većinom razumljiva: sporazum Drnovšek - Račan je
vanjskopolitička činjenica koju nije moguće apstrahirati. Novi
pregovori ne nude mogućnost za proboj. U trenutku kad susjedski
dogovor nije na obzoru, najupotrebljiviji je sporazum o
privremenom režimu.
Osim neproblematičnih ocjena u politički osjetljivo područje
poseže samo u dvije stvari: načinje pitanje daljnje slovenske
potpore Hrvatskoj, primjerice u pogledu članstva u CEFTA-i. Pri
čemu je Rupel jasno nejasan. Izražajniji je u pogledu hrvatskih
štediša Ljubljanske banke. Ministar vanjskih poslova odbacuje tezu
da bi Slovenija trebala platiti 'onih nekoliko milijuna' hrvatskim
štedišama. Budući da razvikano pitanje temelji na sporazumu o
sukcesiji, takvo je stajalište za njega najlogičnije. Ne vrijedi za
druge, recimo za predsjedničke kandidate kojima je izjavom o LjB
izrečenom u Sarajevu, Milan Kučan dobacio rukavicu. Intimno su se s
njom slagali mnogi, no državnički je to bila politička pogreška,
tako očito izgovorena u ime izborne borbe. A općenito, koliko
vrijedi Rupelovo dogovaranje, ovih je dana potvrdio on sam. Susret
Rupel - Picula je odgođen. Kad su uistinu posrijedi odnosi, sastaju
se predsjednici vlada.
Poslije otprilike tri tjedna proučavanja bilateralnoga sporazuma o
neizručivanju američkih državljana Međunarodnom kaznenom sudu
(MKZ), koji Sloveniji nudi SAD, ministarstvo vanjskih poslova još
uvijek je bez mišljenja. Rupel je ipak, koliko se može, namignuo o
čemu se radi. 'Dio problema je u dvorištu pravosuđa', 'ne vidim
posebnih razloga zbog kojih bi bilo potrebno potpisivati takve
bilateralne sporazume', izjavio je u ponedjeljak. No s obzirom na
gole pravne činjenice, to je još uvijek neprimjereno usiljen
rječnik.
Začudna je nespretnost kojom se Slovenija zapleće u pogledu MKZ-a.
Pored proamerikanizma kojim Rupel stalno istupa, značajna je i
nezgrapnost predsjednika vlade Janeza Drnovšeka. Tako se slovenska
država sama dovela upravo tamo, gdje je u ovom trenutku najmanje
ugodno: u izbor između SAD-a i EU-a.
Posve nepotreban zaplet. Ne ćemo držati prodike o načelnosti, s
njom imaju problema i od Slovenije veće i manje propuhu izložene
države. Niti o političkim razlozima zbog kojih bi bilo pristojno
odbiti sporazum. No pravni je teren nedvojbeno taj koji bi ponudio
najelegantnije rješenje. Iznenađuje što je Slovenija, koja bi po
definiciji morala biti posebno osjetljiva za instrumentarij koji
štiti male, tako posve neosjetljiva. Kao država koja je
ratificirala statut Međunarodnoga kaznenoga suda (MKS) ipak ima
pravno sužen manevarski prostor. Ta ju činjenica priječi da potpiše
ponuđeni bilateralni sporazum i to unatoč američkim drukčijim
pojašnjenjima.
Bespotrebno je čekanje na stajalište Europske unije koja se u rujnu
vraća s dopusta. Slutiti je kako će se Europa teško uskladiti prema
SAD-u. Usput, zamislite si kakve pravne pukotine u člancima statuta
već traži neka od europskih država odanih Americi, primjerice
Britanija. I zato bi najelegantniji ljetno-jesenski pomak, za koji
bi se mogla pobrinuti neka od država kandidata, bilo
preusmjeravanje mjerodavne političke dvojbe na - ustavni sud".
zaključuje komentatorica lista Saša Vidmajer.