CH-FR-US-DE-kriza-Organizacije/savezi-Obrana-Terorizam-Diplomacija švicarska-le temps od 17.9.02. irak i sudbina vijeća sigurnosti ŠVICARSKALE TEMPS17.IX.2002.Budućnost UN-ova Vijeća sigurnosti rješavat će se u iračkom ratu"George W.
Bush je kazao: rat nije daleko, osim ako Irak, prvi put nakon dvanaest godina, postupi u skladu sa svojim međunarodnim obvezama. Premda ga Sjedinjene Države žele, očito je da rata u Iraku ne bi bilo da ovisi samo o Europljanima. Europska suzdržanost nije, ili nije posvuda, rezultat nepoznavanja stvarnih mogućnosti kojima Irak raspolaže u svezi s oružjem za masovno uništavanje. Ustvari, mišljenje europskih stručnjaka o tomu malo se razlikuje od mišljenja američkih. Isto tako, u Europi nema neslaganja oko činjenice da sustav sankcija ne dopušta, ili ne dopušta više, da se obuzdavaju irački programi: ne samo da je Irak opet veliki proizvođač nafte, već i dobar dio njegova izvoza umiče UN-ovu nadzoru, a te prihode bagdadski režim može uporabiti za programe naoružavanja. (...)Budućnost Vijeća sigurnosti rješavat će se u sljedećim tjednima, a ujedno i (ne)postojanje pravila kojima se uređuje i ozakonjuje primjena sile između država. Francuska, kao stalna članica Vijeća sigurnosti, posebno je zainteresirana za očuvanje uloge VS-a, ali
ŠVICARSKA
LE TEMPS
17.IX.2002.
Budućnost UN-ova Vijeća sigurnosti rješavat će se u iračkom ratu
"George W. Bush je kazao: rat nije daleko, osim ako Irak, prvi put
nakon dvanaest godina, postupi u skladu sa svojim međunarodnim
obvezama. Premda ga Sjedinjene Države žele, očito je da rata u Iraku
ne bi bilo da ovisi samo o Europljanima. Europska suzdržanost nije,
ili nije posvuda, rezultat nepoznavanja stvarnih mogućnosti kojima
Irak raspolaže u svezi s oružjem za masovno uništavanje. Ustvari,
mišljenje europskih stručnjaka o tomu malo se razlikuje od
mišljenja američkih. Isto tako, u Europi nema neslaganja oko
činjenice da sustav sankcija ne dopušta, ili ne dopušta više, da se
obuzdavaju irački programi: ne samo da je Irak opet veliki
proizvođač nafte, već i dobar dio njegova izvoza umiče UN-ovu
nadzoru, a te prihode bagdadski režim može uporabiti za programe
naoružavanja. (...)
Budućnost Vijeća sigurnosti rješavat će se u sljedećim tjednima, a
ujedno i (ne)postojanje pravila kojima se uređuje i ozakonjuje
primjena sile između država. Francuska, kao stalna članica Vijeća
sigurnosti, posebno je zainteresirana za očuvanje uloge VS-a, ali
je i općenito zainteresirana da se zadrže granice koje ne dopuštaju
neograničenu primjenu sile u međunarodnim odnošajima. Tu se zapaža
škakljiva sličnost između najvećih unilateralista u Bushovoj
upravi koji se to više žele riješiti bilo kakva mandata VS-a što im
na ruku ide zakon jačeg, i Njemačke Gerharda Schroedera. Rekavši da
se njemačko stajalište o ratu neće promijeniti, bez obzira hoće li
biti rezolucije Vijeća sigurnosti ili ne, njemački kancelar
prihvaća jednostrano stajalište koje se u biti ne razlikuje od
Cheneyjeva. Premda mora dati prednost imperativima predizborne
utrke, njemačko je stajalište paradoksalno.
Francuska pak, kada bude glasovala, neće moći provoditi drukčiju
politiku od većine u Vijeću, tj. SAD-a. Naime, neće biti kineskog
veta (među ostalim i zbog Olimpijskih igara u Pekingu), a još manje
ruskog, budući da Moskva već razmišlja o razdoblju nakon Sadama.
(...)
Uz, sada već nevjerojatan, scenarij američkog djelovanja bez nove
rezolucije, ugled Vijeća bi se zadugo, ako ne i trajno, narušio, a
time i status Francuske kao članice 'kluba petorice'. Dakako, SAD
bi s razlogom mogao zaključiti da postojeće rezolucije (678, 687, a
napose 1284) osiguravaju pravni temelj sličan onomu na koji se
NATO, dakle i Francuska, oslanjao u pripremi za rat na Kosovu. No to
je bila prava iznimka koju je uostalom relativiziralo skupno
obilježje kosovske operacije; u jednostranom iračkom ratu, iznimka
bi postala pravilo.
Pogrješno bi, uostalom, bilo u cijelosti odbaciti zamisao o
provedbi preventivnih operacija, premda za to nema jasnog pravnog
temelja u Povelji UN-a: pred prijetnjom terorista koji imaju oružje
za masovno uništavanje, prevencija može biti nužna pokaže li se da
su druge mogućnosti za odvraćanje i uobičajene mjere prisile
nedjelotvorne. Zato je SAD s razlogom pokrenuo pravu raspru nakon
11.IX., a Europljanima bi bilo korisno da se zainteresiraju za to
pitanje, a ne da ga nagonski odbacuju. No raspra ne smije mimoići
multilateralne ustanove ni biti loša izlika za promjenu režima.
Na koncu, ne smiju se podcijeniti europske posljedice toga rata.
Rađanje 'deutscher Wega' u predizbornoj utrci preko Rajne i
činjenica da se mišljenje triju najvećih zemalja Unije jako
razlikuje, na komičan način oslikava nepostojanje Europske unije
kao čimbenika na međunarodnoj pozornici. (...)
Naime, povrh razlika na međunarodnom polju, Europljane je dosad
povezivala vrlo snažna zamisao o međunarodnom sustavu koji koliko
god može djeluje na temelju zajedničkih utvrđenih pravila. Taj je
multilateralizam ujedinio sve europske države, napose Njemačku,
Francusku i Veliku Britaniju. Prva i potonja su ovih dana potvrdile
da su spremne zaboraviti zakonsku odluku Vijeća sigurnosti ili ju
preskočiti.
Jedan od rijetkih konsenzualnih čimbenika 'utjecajne Europe'
(umjesto mitske 'snažne Europe') pokazuje veliku slabost.
Francusko nastojanje da od VS-a načini preduvjet za bilo kakav rat
protiv Iraka, posebno je utemeljeno, jer bi sporazum koji uključuje
SAD naši partneri teško mogli odbaciti. Sama Njemačka će
nedvojbeno, kada prođu izbori, otkriti da nije tako jednostrana.
Ostajući na putu VS-a, g. Bush je uklonio golemu političku i
stratešku pogibelj od unilateralnog rata. Taj korak u dobrom pravcu
ništa ne govori o nastavku operacija, kao što nam ništa iz proteklog
desetljeća ne dopušta da pomislimo kako je Sadamov režim kadar da se
vrati u granice međunarodne zakonitosti", piše Francois Heisburg,
direktor Instituta za strateško istraživanje u Parizu i
predsjednik utemeljiteljskog odbora Središta za politiku
sigurnosti u Ženevi.