US-predsjednikovanje-Obrana-Diplomacija-Proračun-Organizacije/savezi CSM 5. IX. 11. rujan, godinu dana poslije SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR5. IX. 2002.11. rujan, godinu dana poslije: uspjesi i neuspjesi"Dok se rat
protiv terorizma bliži svojoj prvoj godišnjici, dobro je vrijeme da rezimiramo sve što je do sada učinjeno: što smo ostvarili? Koje smo pogreške učinili? Koje smo lekcije naučili? Što da učinimo slijedeće? Sa pozitivne strane, omeli smo, iako ne i uništili, vodstvo Al Qaide. Ostvarili smo promjenu režima u Afganistanu, toliko potrebnu, ali smo to skupo platili. Veliki dio zemlje u ruševinama je nakon 20 godina rata. Cijena ponovne izgradnje iznosit će nekoliko milijardi i trajat će godinama. Bushova vlada često je izražavala svoje skeptično stajalište u pogledu izgradnja nacija, no u ovom slučaju američka je odgovornost izravnija. Čitava srednja Azija očajnički treba model demokratske stabilnosti. Čak ako i ne uspijemo, trebali bismo barem pokušati pretvoriti Afganistan u takav model. U intervjuu koji je nedavno dala za BBC, savjetnica za nacionalnu sigurnost, Condoleezza Rice kazala je kako je napad na Irak pitanje morala. Sve je veća moralna obveza da se pomogne Afganistanu.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
5. IX. 2002.
11. rujan, godinu dana poslije: uspjesi i neuspjesi
"Dok se rat protiv terorizma bliži svojoj prvoj godišnjici, dobro
je vrijeme da rezimiramo sve što je do sada učinjeno: što smo
ostvarili? Koje smo pogreške učinili? Koje smo lekcije naučili? Što
da učinimo slijedeće?
Sa pozitivne strane, omeli smo, iako ne i uništili, vodstvo Al
Qaide. Ostvarili smo promjenu režima u Afganistanu, toliko
potrebnu, ali smo to skupo platili. Veliki dio zemlje u ruševinama
je nakon 20 godina rata. Cijena ponovne izgradnje iznosit će
nekoliko milijardi i trajat će godinama.
Bushova vlada često je izražavala svoje skeptično stajalište u
pogledu izgradnja nacija, no u ovom slučaju američka je odgovornost
izravnija. Čitava srednja Azija očajnički treba model demokratske
stabilnosti. Čak ako i ne uspijemo, trebali bismo barem pokušati
pretvoriti Afganistan u takav model.
U intervjuu koji je nedavno dala za BBC, savjetnica za nacionalnu
sigurnost, Condoleezza Rice kazala je kako je napad na Irak pitanje
morala. Sve je veća moralna obveza da se pomogne Afganistanu.
Skupa pogreška u Afganistanu bila je ta da smo dozvolili velikom
dijelu Al Qaide, možda i samom Osami bin Ladenu, da pobjegnu u
Pakistan. Nema jamstva da se ovo moglo spriječiti, no bilo bi mnogo
manje vjerojatno da je SAD više svojih pješačkih snaga poslao na
granicu Afganistana i Pakistana, oko Tora Bore, da ju zatvore.
Zaista, SAD se oslanjao na neizvjesnu lojalnost Afganistanaca zbog
njihove navodne nepodmitljivosti.
Ova greška dogodila se zbog averzije da se ugroze životi američkih
vojnika. Bushova vlada mora prihvatiti kako je, ako je odlučila
povesti rat, neizbježno da će neki od američkih vojnika biti
ubijeni, bez obzira na tehnološku sofisticiranost oružja u našem
arsenalu.
Čini se da su se članovi Al Qaide i njeni simpatizeri raspršili ne
samo u Pakistan nego i u druge okolne zemlje, tako da postoji
mogućnost da danas ima više terorista nego prije rata. U nekim
područjima palestinskog teritorija postoje teroristi koji bez
sumnje simpatiziraju Al Qaidu a da nisu njeni članovi.
Arapsko- izraelski i sukob oko Kašmira pogoršali su se. U interesu
Al Qaide je da ovo potiče. Pogoršavanje oba sukoba pogoršalo bi i
položaj SAD-a.
Iako moramo nastaviti naše napore da identificiramo i zauzdamo ili
eliminiramo Al Qaidu, moramo unaprijed razmišljati o našoj
dugoročnoj politici prema Islamu i svijetu.
Naša bi politika za cilj trebala imati uklapanje Islama u zapadna
društva, slijedeći tako model Japana nakon Drugog svjetskog rata.
Da bismo to učinili, a posebice da bismo poboljšali svoj položaj u
svijetu općenito, trebamo prijatelje i saveznike. Nimalo nam ne
pomaže to što smo jedina supersila s vojnim establishmentom i
najsnažnijim gospodarstvom ako nas smatraju silnikom.
Bushova vlada ovo nije dovoljno brzo shvatila. 'Ili ste s nama, ili
ste uz teroriste', obznanio je predsjednik u rujnu 2001., a zvučao
je kao John Foster Dulles za vrijeme hladnog rata. Ovo je crno-
bijeli pogled na svijet, a svijet ne odgovara toj slici.
Prošle godine postalo je savršeno jasno ono što se uvijek
naslućivalo, a to je jaz u vladi koji podsjeća na onaj koji je
postojao u Carterovoj vladi između državnog tajnika, Cyrusa
Vancea, i savjetnika za nacionalnu sigurnost, Zbigniewa
Brzezinskog.
Politika predsjednika je, čini se, dopustiti potpredsjedniku i
ministru obrane da okupljaju oko sebe njegove glavne konzervativne
pristalice a državnom tajniku da oko sebe okuplja liberale i
pristalice politike centra. (...)
Predsjednik Bush ima i nerealnu viziju predsjedničkih ovlasti. To
je tipično za predsjednike. Na kraju će ga dovesti do sukoba s
Kongresom i američkim narodom. Primjer je predsjednik Johnson u
Vijetnamu. Pitanje nije ima li predsjednik ovlasti samostalno
narediti invaziju na Irak; pitanje je da li to predstavlja primjer
dobre politike. Odgovor je izrazito ne, a nadamo se da savjetovanje
s Kongresom nije tek pitanje formalnosti.
Paradu širenja predsjedničkih ovlasti vodi javni tužilac, John
Ashcroft, koji je na dobrom putu da postane najgori javni tužilac od
A. Mitchella Palmera za vrijeme Wilsonove vlade. Da nije
tvrdoglavog federalnog sudstva, Ustav bi bio u košu za smeće u
Ministarstvu pravosuđa", piše Pat M. Holt, bivši šef senatskog
stožera za međunarodne odnose.