US-IQ-intervencija-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WP 29. VIII. a. haig: kako riješiti problem zvani irak? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST29. VIII. 2002.Invazija na Irak: manje priče, više jedinstva"Predsjednika Busha su
nedavno savjetovali glede Iraka, a veliki dio savjeta dolazio je od onih koji su o tom pitanju u prošlosti griješili 100 posto. Prebrzo smo zaboravili krive procjene dužnosnika koji su nekoć Sadama Huseina smatrali odgovornim vođom, govorili bivšem predsjedniku Georgeu H. W. Bushu da će se Arapi pobrinuti za njega (prije no što je Irak napao Kuvajt) i očekivali da će Huseina zbaciti neki anonimni pukovnik, bez rizika za SAD. Ako slične grješke želimo izbjeći u budućnosti, brzo moramo pojasniti sve manje jasno stanje glede Iraka. Najvažnije su tri stvari. (...) Prva je ta da previše ljudi u vladi previše priča. Neki stvaraju iluziju kako rat možemo provesti bez velikih troškova, uz pomoć novog oružja i unutrašnjih pobuna, drugi se tek protive uporabi sile. I jedini i drugi potkopavaju dojam o američkoj odlučnosti koji je predsjednik Bush stvorio svojim prijašnjim objavama. Takav potpuni nedostatak stege rezultirao je ne samo bujicom loših savjeta, nego i - što je još važnije - slabljenjem naše
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
29. VIII. 2002.
Invazija na Irak: manje priče, više jedinstva
"Predsjednika Busha su nedavno savjetovali glede Iraka, a veliki
dio savjeta dolazio je od onih koji su o tom pitanju u prošlosti
griješili 100 posto. Prebrzo smo zaboravili krive procjene
dužnosnika koji su nekoć Sadama Huseina smatrali odgovornim vođom,
govorili bivšem predsjedniku Georgeu H. W. Bushu da će se Arapi
pobrinuti za njega (prije no što je Irak napao Kuvajt) i očekivali
da će Huseina zbaciti neki anonimni pukovnik, bez rizika za SAD. Ako
slične grješke želimo izbjeći u budućnosti, brzo moramo pojasniti
sve manje jasno stanje glede Iraka.
Najvažnije su tri stvari. (...) Prva je ta da previše ljudi u vladi
previše priča. Neki stvaraju iluziju kako rat možemo provesti bez
velikih troškova, uz pomoć novog oružja i unutrašnjih pobuna, drugi
se tek protive uporabi sile. I jedini i drugi potkopavaju dojam o
američkoj odlučnosti koji je predsjednik Bush stvorio svojim
prijašnjim objavama.
Takav potpuni nedostatak stege rezultirao je ne samo bujicom loših
savjeta, nego i - što je još važnije - slabljenjem naše
vjerodostojnosti u Perzijskom zaljevu, gdje se u prošlosti nismo
pokazali u najboljem svjetlu. Sjetimo se nakratko događaja u
proteklih 30 godina, od kada smo dopustili uklanjanje britanskog
sigurnosnoga sustava u zaljevu, koji potvrđuju moju tvrdnju:
potkopavanje i pad režima iranskog šaha i njegova zamjena
agresivnim i fanatičnim muslimanskim režimom; uspješno podmetanje
bombe u naše veleposlanstvo u Beirutu, nakon čega je uslijedilo
povlačenje SAD-a i Sadamovi izazovi koji su uslijedili nakon
Zaljevskog rata (1993., 1994., 1996., 1998.), od kojih se niti na
jedan nije učinkovito odgovorilo američkom vojnom silom.
Žao mi je što to moram kazati, ali i republikanci i demokrati su
griješili. Zaljevski rat u kojem ciljevi nisu do kraja ostvareni
pokazao je kako je naša vojna spremnost u mnogo većoj mjeri nego
naša mudrost bila zaslužna za odlučno poražavanje prijetnji našoj
sigurnosti i regionalnom miru. Nije, stoga, ni čudo što lokalni
čelnici (od kojih svi preziru Sadama) sumnjaju kako ćemo ovog puta
zaista obaviti posao.
Druga važna stvar jest odbiti netočne tvrdnje kako, prije no što
možemo išta učiniti glede Iraka, moramo riješiti izraelsko -
palestinski sukob. Ovo je bilo netočno 1990. i 1991. a netočno je i
danas. Oni koji savjetuju da se prije odlaska u Bagdad prvo krene u
Jeruzalem nikada neće dovršiti ni jedan od dva cilja. Bush je već
obvezao SAD na potporu najriskantnijem mogućem cilju: sigurnoj,
demokratskoj i mirnoj palestinskoj državi. Uspješan napad na Irak
sigurno neće naštetiti tom cilju. Vjeruje li itko u to da bi Sadam
Husein sa sve većim arsenalom oružja masovnog uništenja pomogao?
Treće i posljednje: rat s Huseinom nikada nije završio. Kakve god
bile koristi od objave vojne strategije ili smjene režima, nisu nam
potrebne da bismo opravdali napad na Irak. Pristanak Iraka na to da
međunarodni inspektori potvrde kako je uništeno sve iračko oružje
za masovno uništenje bilo je od ključne važnosti za privođenje
Zaljevskog rata kraju. Husein je te odredbe u potpunosti ignorirao
od 1998. Vijeće sigurnosti UN-a ujedinjeno je u svom zahtjevu da se
inspektori moraju vratiti, a čak i one arapske vlade koje se javno
protive napadu na Irak zatražit će od Iračana da surađuju s
inspektorima. Stoga, odlučimo li otići u Bagdad, Huseinu bismo
poručili: pridržavamo se međunarodnog mandata za tvoje oružje
masovnog uništenja, iz 1991. Ako nam budeš stajao na putu, bit ćeš
uništen. Jedina alternativa je uništiti tvoje oružje.
Neki od onih koji pozivaju na rat s Irakom predlagali su da od
Ujedinjenih naroda tražimo novi mandat. Naravno da bismo se trebali
konzultirati s našim partnerima iz koalicije. Ipak, tražiti nove
rezolucije Vijeća sigurnosti nakon Huseinova drskog ignoriranja
istih značilo bi da su prije jasno izneseni zahtjevi UN-a bili
nevažni i neostvarivi. Ovo je siguran način da se umanji
vjerodostojnost Ujedinjenih naroda.
Da zaključim: imamo problem s povijesnom vjerodostojnosti u
zaljevu koji neće biti lako prevladati tek retoričkim poziranjem
ili diplomatskom profinjenosti. U Washingtonu nam treba manje
priče a više ujedinjenosti, trezveno predsjedničko objašnjenje
zbog čega Irak i zašto sada, vezano za postojeći međunarodni
konsenzus o oružju masovnog uništenja. Trebamo i regionalne akcije
koje pokazuju našu odlučnost i usredotočenost. Konačno, američka
vanjska politika ili, kad smo već kod toga, međunarodni poredak
koji dopušta zemlji kao što je Irak da dođe do oružja masovnog
uništenja istodobno kršeći ozbiljne sporazume, jamstvo je da
živimo u svijetu kojeg čekaju još veći užasi", piše Alexander M.
Haig mlađi, bivši državni tajnik, zapovjednik NATO-a i šef stožera
Bijele kuće.