E-DE-FR-IT-EURO-FINANCIJE-PRORAČUN-Organizacije/savezi-Proračun-Diplomacija nj 29. VIII. WELT: pakt za stabilnost ulijeva povjerenje u euro NJEMAČKADIE WELT29. VIII. 2002.Tri posto je tri posto i točka!"Hoće li Pakt za stabilnost eura
biti razbijen? Danas već dobro vidljive naprsline ne potječu od velikog udarca već od neprekidnog ribanja i nagrizanja: čas francuska vlada glasno razmišlja o navodno krutoj gornjoj granici od tri posto za proračunski deficit; čas talijanski MVP poslova razmatra mogućnost da državna ulaganja budu po načelu prelijevanja iz šupljeg u prazno jednostavno izdvojena iz obračuna deficita. I njemačka se vlada katkad u prolazu očeše o spomenuti pakt koji političarima već nekoliko godina brani brzo i udubno zaduživanje. Kada je netko uhvaćen na djelu, brzo sve demantira i iznova se zaklinje u vjernost paktu. No, javnost gubi povjerenje i to nije dobro. Naime, novac - posebno onaj svježi - zapravo je pitanje povjerenja.Političari katkad imaju uistinu kratko pamćenje: što je zapravo bio taj pakt za stabilnost, koji su Nijemci uz krajnje napore izmamili od europskih partnera? S jedne strane pakt je državama s urednim proračunima neka vrsta osiguranja u zajedničkom monetarnom prostoru od lakoumnih pobornika zaduživanja, koji bi u cijeloj
NJEMAČKA
DIE WELT
29. VIII. 2002.
Tri posto je tri posto i točka!
"Hoće li Pakt za stabilnost eura biti razbijen? Danas već dobro
vidljive naprsline ne potječu od velikog udarca već od neprekidnog
ribanja i nagrizanja: čas francuska vlada glasno razmišlja o
navodno krutoj gornjoj granici od tri posto za proračunski deficit;
čas talijanski MVP poslova razmatra mogućnost da državna ulaganja
budu po načelu prelijevanja iz šupljeg u prazno jednostavno
izdvojena iz obračuna deficita. I njemačka se vlada katkad u
prolazu očeše o spomenuti pakt koji političarima već nekoliko
godina brani brzo i udubno zaduživanje. Kada je netko uhvaćen na
djelu, brzo sve demantira i iznova se zaklinje u vjernost paktu. No,
javnost gubi povjerenje i to nije dobro. Naime, novac - posebno onaj
svježi - zapravo je pitanje povjerenja.
Političari katkad imaju uistinu kratko pamćenje: što je zapravo bio
taj pakt za stabilnost, koji su Nijemci uz krajnje napore izmamili
od europskih partnera? S jedne strane pakt je državama s urednim
proračunima neka vrsta osiguranja u zajedničkom monetarnom
prostoru od lakoumnih pobornika zaduživanja, koji bi u cijeloj
Europi mogli potpiriti inflaciju, u tom slučaju zajedničko zlo.
Osim toga, za sve države koje su prihvatile euro, pakt čini
neopozivom načelnu gospodarsko-političku odluku o odbacivanju
Keynesa i kratkoročne konjunkturne kozmetike po načelu
prelijevanja iz šupljeg u prazno. Pakt, dakle, čuva tu hitno
potrebnu minimalnu harmonizaciju gospodarske politike u zemljama-
članicama, koju su u prvoj fazi sredinom devedesetih godina
nametali kriteriji za pristup euru. Da nije bilo tog za mnoge zemlje
upravo revolucionalnog temeljnog konsenzusa, euroland ne bi mogao
nastati ni (dosada) opstati.
Sve to stavlja, dakle, na kocku onaj tko - poput njemačkog
kancelara, francuskog predsjednika i talijanskog premijera - makar
nakratko lamentira nad navodnom krutošću pakta - priželjkujući
gotovo neskriveno u aktualnom razdoblju krize da pakt zajedno s
bruxelleskim čuvarima stabilnosti nestane bestraga. No, još je
gora okolnost da onaj tko pakt dovodi u pitanje, traži mogućnosti
njegova zaobilaženja ili nastoji pritiskom iznuditi poslušnost
čuvara stabilnosti, uništava ono od čega baš i nije ostalo puno:
riječ je o vjerodostojnosti političkih elita bez obzira na (crvenu
ili crnu) političku boju.
Puno je toga u politici danas možda tako složeno i međusobno ovisno
da je jako teško međusobno usporediti dogovoreno i uistinu
realizirano. Navedimo tek jedan primjer: crveno-zelena vlada neće
ispuniti svoje obećanje o smanjenju poreza u 2003. g., tvrdeći da je
za to krivo plavljenje Labe. Je li posrijedi kršenje obećanja ili
viša sila? Tko to želi utvrditi, mora prethodno ocijeniti je li
potrebni novac mogao biti drugačije i bolje namaknut - što baš nije
jednostavan zadatak za 'normalnog' građanina.
Suprotna je situacija s Paktom za stabilnost eura, koji je
konstruiran maksimalno jasno: proračunski deficit prihvatljiv je
do određene granice a preko nje samo uz kaznu. Ta granica iznosi tri
posto BDP-a članice eurolanda. Ne 2,9 ni 3,1 posto, iako to ne bi
predstavljalo razliku gledano iz ekonomske perspektive. 'Tri posto
je tri posto', ponavljao je neumorno tadašnji ministar financija
Waigel - pogodivši samu srž problema: pakt za stabilnost eura
ulijeva građanima povjerenje u novi novac, jer političarima
oduzima komadić ovlasti u pitanju novaca. Nametnuvši samoj sebi to
ograničenje, politika, koja je bila i te kako svjesna vlastite
ugrožene reputacije, donekle se rehabilitirala u javnosti,
kritički postavljenoj prema euru. Naime, javnost odmah uočava
kršenje obećanja: tri posto je tri posto; kada je granica
prekoračena, onda je prekoračena. Svatko to može prosuditi ako ga
jednostavno ne varaju lažnim brojkama kao što je bio slučaj sa
smijenjenom na izborima portugalskom vladom.
Zato je pakt za stabilnost eura tako važan: on utjelovljuje jasnoću
u moru dvoznačnosti i troznačnosti. Moguće ga je provjeriti dok je
sve više stvari - možda neizbježno - moguće tumačiti i izlagati na
razne načine. I dobro je što je tako - ne samo zato što je riječ o
novcu poreznih obveznika. Pakt za stabilnost ne smije tolerirati
različita tumačenja, jer je u krajnju ruku riječ o ugovoru s
građanima. Ugovoru kakvih gotovo više i nema", upozorava Nikolaus
Blome.