GB-KRIZA- PD, PI, PL, PP, PT, PR-Diplomacija-Izbori-Vlada-Proračun The Times 28. VIII. Bruxelles i Damask VELIKA BRITANIJATHE TIMES28. VIII. 2002.Bruxelles i Damask"Kada je posrijedi britanski stav u svezi s bilo kakvom većom
političkom inicijativom u Europskoj Uniji postoji depresivna shema koja se ponavlja bez obzira na to tko bio na vlasti. Prvo se niječe kako postoji ikakav radikalni novi plan, zatim se priznaje kako plan postoji, ali se ministri zaklinju svojim životom kako se plan ne nalazi čak niti u političkom programu za bližu budućnost. Potom se tvrdi kako bi mogao biti u političkom programu, ali se ne radi o ozbiljnom prijedlogu, da bi se kasnije zaključilo kako se radi o ozbiljnom prijedlogu koji, međutim, nikada neće biti implementiran. Onda se obznanjuje kako će biti implementiran, ali u takvom obliku koji neće promijeniti život običnih ljudi, da bi se u konačnici u jednom trenutku priznalo kako je do promjene zaista došlo, ali se i prije znalo da će do nje doći, jer je biračima to bilo rečeno na samom početku procesa.Pitanje ustava za Europsku Uniju sada je negdje na polovici tog ciklusa. U govoru koji je održao u Varšavi prije gotovo dvije godine Tony Blair odbijao je zahtjeve za formalni ustav EU-a. nego je
VELIKA BRITANIJA
THE TIMES
28. VIII. 2002.
Bruxelles i Damask
"Kada je posrijedi britanski stav u svezi s bilo kakvom većom
političkom inicijativom u Europskoj Uniji postoji depresivna shema
koja se ponavlja bez obzira na to tko bio na vlasti. Prvo se niječe
kako postoji ikakav radikalni novi plan, zatim se priznaje kako
plan postoji, ali se ministri zaklinju svojim životom kako se plan
ne nalazi čak niti u političkom programu za bližu budućnost. Potom
se tvrdi kako bi mogao biti u političkom programu, ali se ne radi o
ozbiljnom prijedlogu, da bi se kasnije zaključilo kako se radi o
ozbiljnom prijedlogu koji, međutim, nikada neće biti
implementiran. Onda se obznanjuje kako će biti implementiran, ali u
takvom obliku koji neće promijeniti život običnih ljudi, da bi se u
konačnici u jednom trenutku priznalo kako je do promjene zaista
došlo, ali se i prije znalo da će do nje doći, jer je biračima to bilo
rečeno na samom početku procesa.
Pitanje ustava za Europsku Uniju sada je negdje na polovici tog
ciklusa. U govoru koji je održao u Varšavi prije gotovo dvije godine
Tony Blair odbijao je zahtjeve za formalni ustav EU-a. nego je
umjesto toga predložio europsku 'Izjavu o načelima' (Statement of
principles). Takav dokument, tvrdio je, pojednostavio bi mnoge
složenosti koje trenutno, bez sumnje, okružuju institucije EU-a,
no ipak bi to bio politički a ne pravni dokument'. Jack Straw,
ministar vanjskih poslova, jučer je iskoristio svoje prvo
pojavljivanje u javnosti na svojoj turneji kako bi ojačao
oduševljenje Europskom Unijom, i da bi javno priznao kako je
prvotni Blairov stav postao neodrživ.
Straw je najavio kolektivni 'prijelaz' vlade na stav kojim
podržavaju ustav EU-a pod uvjetom da on 'uključuje jednostavni niz
načela, da običnim jezikom iznosi ono za što se EU zauzima i
javnosti pokazuje kako će nacionalne vlade ostati osnovni izvor
političke legitimnosti.' Nažalost, međutim, gotovo da nema šanse
za to da će konvencija o ustavu EU-a koju predvodi Valery Giscard
d'Estaing prihvatiti tako ograničeni mandat. Ministar vanjskih
poslova izrazio je nadu da će novi sporazum po njegovim željama
'ponovno povezati europske glasače s ustanovama koje djeluju u
njihovo ime.'(...)
Da budemo pošteni prema ministru vanjskih poslova, promjenu stava
ministara diktiraju praktične okolnosti. Vlada još uvijek nije
previše oduševljena idejom o ustavu EU-a, ali priznaje kako je
veoma vjerojatno da će se na konvenciji predložiti njegovo
stvaranje i da je najbolje to što bi vladini čelnici mogli učiniti
nakon toga bilo smanjiti snažne federalističke osjećaje. Kako ova
vlada nije ništa voljnija od svojih prethodnika (uključujući i
vladu kojoj je na čelu bila Margaret Thatcher) iskoristiti pravo na
veto u pogledu razvoja situacije u EU-u koja joj se ne sviđa, moglo
bi se tvrditi (barem u Ministarstvu vanjskih poslova) kako i nema
previše smisla povlačiti crtu u pijesku zbog načela ustava koji će
ionako isprati plima.
Ideja ustava Europske Unije nije, međutim, tek neznatna reforma
koja će postojeću šumu sporazuma jednostavno dovesti u red. Radi se
o prijedlogu od temeljne važnosti sa značajim posljedicama. Oni
pojedinci i skupine, koji se najviše zauzimaju za ovakvu promjenu,
to ne čine, jer važna područja politike žele vratiti nazad u fazu
zemalja članica i njihovih birača. (...) Straw bi trebao biti
iskren prema javnosti i priznati kako ovo nije vježba za izgradnju
novog Jeruzalema nego ograničavanje štete. U suprotnom, možda će
morati objašnjavati zbog čega se protivi pisanom ustavu za Veliku
Britaniju, dok se istovremeno počeo zauzimati za onaj za Europu",
stoji u uvodniku lista.