US-KRIZA- PB, PD, PL, PP, PT, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Organizacije/savezi-Ratovi US WT 27. VIII. Čuvati se 'čelništva konsenzusom' SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES27. VIII. 2002.Čuvati se 'čelništva konsenzusom'"U savjetima
koje George W. Bush dobiva od istaknutih ljudi koji brinu kako je odlučan povesti zemlju u rat protiv Iraka došlo je do suptilne promjene. Trenutni trend jest složiti se kako Saddamovu tiraniju i megalomanski cilj - razvijanje oružja masovnog uništenja treba okončati. No samo u slučaju ako, sada govore Bushu, može dobiti odobrenje takozvane 'međunarodne zajednice', ili barem naših ključnih saveznika.Ovaj trend još je jednom nedavno potvrdio jedan od dužnosnika Bushovog oca, bivši državni tajnik, James Baker, u uvodniku nedjeljnog New York Times-a. Ukratko, u svom eseju Baker priznaje kako Saddam mora biti svrgnut i kako će vojna akcija SAD-a biti nužna za ostvarenje tog cilja. On tvrdi, međutim, da predsjednik prvo treba pokušati dobiti novu rezoluciju Vijeća Sigurnosti UN-a koja bi od Iraka zahtijevala da prihvati nove inspekcije 'bilo gdje, bilo kada prije no što počne akciju oslobođenja iračkog naroda koji trpi već desetljećima.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
27. VIII. 2002.
Čuvati se 'čelništva konsenzusom'
"U savjetima koje George W. Bush dobiva od istaknutih ljudi koji
brinu kako je odlučan povesti zemlju u rat protiv Iraka došlo je do
suptilne promjene.
Trenutni trend jest složiti se kako Saddamovu tiraniju i
megalomanski cilj - razvijanje oružja masovnog uništenja treba
okončati. No samo u slučaju ako, sada govore Bushu, može dobiti
odobrenje takozvane 'međunarodne zajednice', ili barem naših
ključnih saveznika.
Ovaj trend još je jednom nedavno potvrdio jedan od dužnosnika
Bushovog oca, bivši državni tajnik, James Baker, u uvodniku
nedjeljnog New York Times-a. Ukratko, u svom eseju Baker priznaje
kako Saddam mora biti svrgnut i kako će vojna akcija SAD-a biti
nužna za ostvarenje tog cilja. On tvrdi, međutim, da predsjednik
prvo treba pokušati dobiti novu rezoluciju Vijeća Sigurnosti UN-a
koja bi od Iraka zahtijevala da prihvati nove inspekcije 'bilo
gdje, bilo kada prije no što počne akciju oslobođenja iračkog
naroda koji trpi već desetljećima.
To se svodi na ono što je Margaret Thatcher jednom bila ismijala (u
to je vrijeme - oko 1990. - upozoravala Georgea Busha starijeg i
njegove savjetnike da ne popuštaju u vezi s Irakom)- nemogućnost
'čelništva konsenzusom'. Priznala je da, kada su posrijedi pitanja
od ključne važnosti, SAD mora voditi tako da osigura usmjeravanje
akcija i inicijativu, oko čega bi se stvorio širi ili uži konsenzus
- a ne da se unaprijed pokuša sve njih natjerati da se slože činiti
ono za što SAD vjeruje da je potrebno.
Znamo unaprijed da bi Bakerova diplomacija bila uzaludna, i
pridonijela stvaranju prepreka umjesto da ih uklanja. Još od kraja
Zaljevskog rata, Vijeće sigurnosti UN-a sve je manje voljno
podržavati inspekcije u Iraku. Ovo nije trebalo iznenađivati jer su
barem tri stalne zemlje članice Vijeća s pravom na veto (Francuska,
Rusija i Kina) bile sklone ulagivati se Saddamu - posebice ako su
tako mogle frustrirati američke političare.
U sadašnjim uvjetima, napori da se od UN-a dobije ono što bi se svelo
na casus belli s Irakom vjerojatnije će stvoriti daljnje dokaze o
međunarodnom protivljenju akciji SAD-a u toj zemlji i
intenzivirati tvrdnje multilateralista kako nemamo ovlasti za
poduzimanje takve akcije.
Istini za volju, ovo je tek najnovija manifestacija bitke koja
traje od kraja hladnog rata. Strane vlade, posebice one
neprijateljske (koje posljednjih godina uključuju i neke od naših
saveznika), nastojale su, putem sporazuma, utvrditi 'međunarodne
norme' i druga sredstva za obuzdavanje američke 'hipersile'.
Ovakvo raspoloženje veoma je rašireno i među vijetnamskom
generacijom elite sigurnosne politike SAD-a.
Za vrijeme vlade Busha starijeg, kada su Baker, Brent Scowcroft i
Lawrence Eagleburger bili na vlasti, Washington je često popuštao
takvom pritisku. Obično je tvrdio da je to nužno da bi se: stvorile
multinacionalne koalicije, održavala 'stabilnost' (npr., da bi se
očuvao 'teritorijalni integritet' Jugoslavije) i unaprijedilo
ciljeve besmislene kontrole oružja (posebice 'uklanjanje
kemijskog oružja'). Američki vanjskopolitički establishment
prihvatio je ideju kako je smanjenje suvereniteta SAD-a na te i
druge načine neizbježna, ako ne i poželjna, sastavnica stvaranja
'Novog svjetskog poretka'.
Tijekom osam godina, koliko je bila na vlasti, Clintonova je ekipa
uvelike pogoršala ovaj trend. Devedesetih je postalo gotovo samo po
sebi razumljivo da SAD ne može i svakako ne treba činiti bilo što u
međunarodnim okvirima bez mandata UN-a. Niz 'globalnih' sporazuma
- koji bi regulirali sve, od promjene klime do ispitivanja
nuklearnog oružja i ratnih zločina- konzumirani su uz aktivno
sudjelovanje SAD-a i uz očito zanemarivanje američkog suvereniteta
i ustavnih procesa.
S vremenom, zemlja je postala sputana kao Guliver, s bezbroj
institucionaliziranih spona i obveza kao i logikom da je SAD tek
zemlja kao i svaka druga, čiji glas i utjecaj u multinacionalnim
vijećima ne treba biti važniji od onog bilo koje druge zemlje.
Od kada je došao na vlast, predsjednik Bush suočio se s ovim
sindromom više puta. Opetovano je djelovao sa ciljem jačanja našeg
nacionalnog suvereniteta i obnavljanja naše sposobnosti
unilateralnog djelovanja - na užas samoprozvanih
'internacionalista'. Odrekao se Protokola iz Kyota o globalnom
zatopljenju i povukao potpis sa sporazuma o stvaranju Međunarodnog
kaznenog suda. On je izuzeo SAD i iz Sporazuma za zabranu
proturaketnih sustava iz 1972, otvarajući tako put ubrzanom
razvoju raketnih obrambenih sistema - uključujući one na moru, što
je veoma povoljna opcija o kojoj je Bush izviješten prošlog tjedna u
Crawfordu.
Neki iz vanjskopolitičkog establishmenta kod kuće i u inozemstvu
tvrde kako takvo ponašanje čini 'unilateralizam' koji treba
osuđivati. Navodno postoje strahovi da će se Amerika okrenuti
izolacionizmu. Ono što ih, međutim, zaista brine nešto je potpuno
drugo - to da će SAD shvatiti kako je sposoban djelovati samostalno
tamo gdje je to nužno, i da bi mogao biti voljan to i učiniti.
Prava je istina, međutim, ta da je svijet sigurniji, ne samo za
američke interese nego i za sve ljude koji vole slobodu u čitavom
svijetu, kada SAD ima vojnu, gospodarsku i političku moć
unilateralnog djelovanja, kada je to nužno i kada ju vodi pojedinac
koji je voljan sposobno koristiti tu moć.
Isto tako, u suprotnosti s tvrdnjama kritičara, kada predsjednik
Bush to učini u ime naroda Iraka i naših ključnih interesa i ukloni
Saddama Huseina i njegove programe za razvoj oružja masovnog
uništenja, imat će potporu većine Amerikanaca i zahvalnost
milijuna ljudi čitavog planeta", piše Frank J. Gaffney Jr.