DE-LOBIRANJA-Parlament-Vlada-Procesna industrija DW 23. VII. LOBISTI DEUTSCHE WELLE - DW23. VII. 2002.Što su zapravo lobiji i lobisti? Prilog Wolter von Thiesenhausena.U aferi s prilično dvojbenim uplatama na račune njemačkih
političara s računa agencije Moritza Hunzingera često se spominje riječ lobist. Prva pomisao kod običnih ljudi odmah ima negativan predznak, međutim lobisti i lobiranje sastavni su dio demokratskoga sustava.Već naziv lobist ukazuje na granice izvanparlamentarnog zastupanja interesa. Njegovo mjesto je lobby, predvorje plenarne dvorane. Tamo on smije pokušati utjecati. Prašina koja se digla oko Moritza Hunzingera i njegovih raznovrsnih veza s politikom prijete ugroziti sliku lobiranja kao nečega što samo po sebi nije nepošteno, nego potpuno legitimno. U demokraciji funkcioniraju stvari upravo tako da se različiti interesi usklađuju mirnim putem. U tu svrhu takvi interesi moraju se zastupati tamo gdje se odluke donose - u parlamentu i vladi. To se događa već i samim biranjem zastupnika u parlamentu. Oni zastupaju interese svojih birača. Tako će na primjer neki zastupnik iz izborne jedinice u kojoj je jaka poljoprivreda posebnu pozornost posvetiti poljoprivredi, jednom zastupniku iz pomorskog kraja posebno će važne teme biti
DEUTSCHE WELLE - DW
23. VII. 2002.
Što su zapravo lobiji i lobisti? Prilog Wolter von Thiesenhausena.
U aferi s prilično dvojbenim uplatama na račune njemačkih
političara s računa agencije Moritza Hunzingera često se spominje
riječ lobist. Prva pomisao kod običnih ljudi odmah ima negativan
predznak, međutim lobisti i lobiranje sastavni su dio
demokratskoga sustava.
Već naziv lobist ukazuje na granice izvanparlamentarnog zastupanja
interesa. Njegovo mjesto je lobby, predvorje plenarne dvorane.
Tamo on smije pokušati utjecati. Prašina koja se digla oko Moritza
Hunzingera i njegovih raznovrsnih veza s politikom prijete
ugroziti sliku lobiranja kao nečega što samo po sebi nije
nepošteno, nego potpuno legitimno. U demokraciji funkcioniraju
stvari upravo tako da se različiti interesi usklađuju mirnim putem.
U tu svrhu takvi interesi moraju se zastupati tamo gdje se odluke
donose - u parlamentu i vladi. To se događa već i samim biranjem
zastupnika u parlamentu. Oni zastupaju interese svojih birača.
Tako će na primjer neki zastupnik iz izborne jedinice u kojoj je
jaka poljoprivreda posebnu pozornost posvetiti poljoprivredi,
jednom zastupniku iz pomorskog kraja posebno će važne teme biti
brodarstvo, brodogradnja i ribarstvo.
K tome onda treba pridodati i zastupanje interesa preko lobista. To
mogu biti predstavnici raznih udruga ili nekih poduzeća. Bivši
zastupnici u parlamentu ili visoki dužnosnici nude svoje kontakte
zainteresiranim skupinama ili poduzećima. Oni povezuju političke
dužnosnike i one koji žele utjecati na njihovo djelovanje. Pritom
ne znači da parlamentarci načelno nemaju povjerenja u lobiste i da
im se nastoje ukloniti s puta. Lobiji je za svakog od njih vrlo važna
burza informacija. Oni tako doznaju što pojedine udruge i interesne
skupine misle i očekuju, koje brige muče pojedina područja ili
poduzeća.
Prijedloge zakona, na primjer, koje priprema vlada stavljaju
stručnjaci s područja o kojima je riječ pod povećalo. Tako se brze i
lakše pronalaze propusti ili problematična mjesta u njima. Upravo
parlamentarna oporba koja se ne može osloniti na rad službeničkog
aparata ili manje stranke koje nemaju veliki krug suradnika
zahvalni su lobijima za ovaj posao. To naravno ništa ne mijenja na
činjenici da je svaki parlamentarni zastupnik dužan ustanoviti što
je interes skupine a što opći interes. Jer u ustavu stoji da su
parlamentarci 'zastupnici čitavog naroda, nisu vezani nikakvim
interesima i uputama i trebaju slušati samo svoju savjest'.
(DW)