US-KRIZA- G, GR, GJ, GT, PB, PD, PN, PL, PR, PG, TR-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Trgovina-Makrogospodarstvo-Organizacije/savezi IHT 19. VI. TRANSATLANTSKI JAZ PRIJETI ZAJEDNIČKOJ SIGURNOSTI SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL
HERALD TRIBUNE19. VI. 2002.Transatlantski jaz prijeti zajedničkoj sigurnosti"Sve veće razlike između politike i vojne spremnosti SAD-a i Europe mogle bi imati ozbiljnih posljedica za buduće odnošaje. Kako bismo zaustavili ovaj trend osnovali smo Povjerenstvo za transatlantsku sigurnost i industrijsku suradnju (Commission on Trans-Atlantic Security and Industrial Cooperation) (...).Povjerenstvo ima za cilj jačanje ključnih faktora transatlantskog odnosa i smanjivanje postojećih razlika. Bojimo se da bi, ako to ne učinimo, obje strane Atlantika mogle biti međusobno sve izoliranije, a tako i manje sposobne suočiti se sa zajedničkim sigurnosnim izazovima.Gospodarska bliskost, politička srodnost i sigurnosne veze između Amerike i Europe stvaraju obostrane ovisnosti koje treba njegovati. Zaista, tragični 11. rujan, kao i složene vojne kampanje i političke krize koje su uslijedile, potvrđuju da moramo djelovati. Više si ne možemo priuštiti luksuz vremena između priznanja da sigurnosni problem postoji i provedbe prikladne reakcije. Ukratko, istinsko transatlantsko partnerstvo hitno je
vezi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. VI. 2002.
Transatlantski jaz prijeti zajedničkoj sigurnosti
"Sve veće razlike između politike i vojne spremnosti SAD-a i Europe
mogle bi imati ozbiljnih posljedica za buduće odnošaje. Kako bismo
zaustavili ovaj trend osnovali smo Povjerenstvo za transatlantsku
sigurnost i industrijsku suradnju (Commission on Trans-Atlantic
Security and Industrial Cooperation) (...).
Povjerenstvo ima za cilj jačanje ključnih faktora transatlantskog
odnosa i smanjivanje postojećih razlika. Bojimo se da bi, ako to ne
učinimo, obje strane Atlantika mogle biti međusobno sve
izoliranije, a tako i manje sposobne suočiti se sa zajedničkim
sigurnosnim izazovima.
Gospodarska bliskost, politička srodnost i sigurnosne veze između
Amerike i Europe stvaraju obostrane ovisnosti koje treba
njegovati. Zaista, tragični 11. rujan, kao i složene vojne kampanje
i političke krize koje su uslijedile, potvrđuju da moramo
djelovati. Više si ne možemo priuštiti luksuz vremena između
priznanja da sigurnosni problem postoji i provedbe prikladne
reakcije. Ukratko, istinsko transatlantsko partnerstvo hitno je
potrebno.
Naše postojeće i odgovornosti iz prošlosti čine nas posebno
osjetljivima na hitnu potrebu za zajedničkom obranom kao ključnom
dimenzijom transatlantskog partnerstva. Obrambena tehnologija i
ulaganje koji se provode odvojeno stvaraju uvjete koji potiču
odvojene pa čak i nekompatibilne rezultate.
Uklanjanje formalnih i neformalnih prepreka koje utječu na
sposobnost američkih i europskih tvrtaka koje se bave proizvodnjom
oružja i vojne opreme da surađuju mogle bi imati dalekosežnih
posljedica u vidu obnavljanja partnerstva. Ako napredak na ovoj
fronti ne bude ostvaren brzo, mentalitet tvrđave Europe / tvrđave
Amerike mogao bi povećati razlike i ograničiti sposobnost
suočavanja sa zajedničkim prijetnjama.
Mnoge postojeće nacionalne regulacije koje upravljaju trgovinom
vojne opreme i suradnjom ukorijenjene su u vladinim politikama koje
su stvorene kako bi ispunile legitimne sigurnosne ciljeve.
Podržavamo te ciljeve, ali neka od tih ograničenja preostala su iz
vremena hladnog rata, a postala su zastarjela i kontraproduktivna
zbog internacionalizacije industrijskih operacija i
komercijalizacije komponenti obrane.
Čvrsto vjerujemo da amero-europska akcija treba biti vođena
vizijom transatlantskih tržišta vojne opreme, a treba ju
karakterizirati manje kontrolirani dotok proizvoda i
usluga(...).
Bilo kakav unilateralni pristup bio bi nerealističan i
nepromišljen. Uspješno provođenje ove vizije u djelo ovisi o dvije
osnovne komponente- suradnji i reciprocitetu. Između tvrtaka koje
se bave proizvodnjom vojne opreme i vlada na objem stranama
Atlantika mora postojati suradnja tako da se zastarjeli ili
neučinkoviti postupci uklone, regulacije implementiraju
učinkovito, a novi znanstveni i strojarski talenti prepoznaju i
koriste produktivno.
Mora postojati i istinski reciprocitet, uz jednaku dostupnost
međusobnih tržišta, odustajanje od protekcionističkih politika
vlada i uklanjanje pravnih i kulturoloških normi koje se svode na
'kupujte američko' ili 'kupujte europsko'.
Naše se povjerenstvo 2. travnja sastalo u Parizu kako bi počelo
šestomjesečni proces sa ciljem definiranja konkretnih prijedloga
koji će vladama i industriji omogućiti da još jednom procijene
ukorijenjene pretpostavke i da poduzmu korake s ciljem jačanja
transatlantskih odnošaja. Radujemo se suradnji s vladama i
industrijama na obje strane Atlantika, kako bismo razvili i
primijenili zamisli koje naše ciljeve mogu pretvoriti u
stvarnost.
Za razliku od drugih sektora euro-atlantskih gospodarstava,
transatlantski obrambeni sektor nije u stanju prikladno reagirati
na pritiske tržišta i dioničara koji zahtijevaju više integracije.
Naš je zajednički cilj - pomoći da se zaustavi ta anomalija i
izgradi budućnost u kojoj ćemo surađivati, a koja je nužna ako
želimo opstati i napredovati.
Kraj hladnog rata stvorio je brojne nove okolnosti, ali osnovni
poticaj za američko-europske odnošaje i dalje je u osnovi
nepromijenjen. Uz NATO i Europsku Uniju kao dvije ključne
institucije, transatlantski odnosi definiraju sve širu zajednicu
interesa koja se zasniva na gospodarskoj interakciji i političkoj i
sigurnosnoj suradnji koja je važnija no ikad", pišu Jean-Paul
Bechat, predsjednik i direktor francuske zrakoplovne tvrtke
Snecma, i Felix Rohatyn, bivši američki veleposlanik SAD-a u
Francuskoj. Bechat i Rohatyn su predsjednici Povjerenstva za
transatlantsku sigurnost i industrijsku suradnju u 21. stoljeću
pri Centru za strateške i međunarodne studije.