DE-E-EURO-POLITIKA-EU-Organizacije/savezi-Gospodarski pokazatelji NJ 16. V. SZ: PAKT ZA STABILNOST POSTAJE SVE NAPORNIJI VELIKIM EUROPLJANIMA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG16. V. 2002.Naporni pakt"Euro nije bezuvjetno postao popularniji
otkada ga svakodnevno možemo dodirnuti. (...) Brojne male nezgode na blagajnama trgovina ne ulaze, doduše, u statistiku ali mogu dugotrajno naškoditi potrošačkoj klimi, kao što pokazuje i promet u trgovini na malo u protekla tri mjeseca. Srednjeročno gledano, slobodna konkurencija kaznit će trikove sa cijenama ali na kratki rok ne treba podcijeniti psihološko opterećenje kojem je izložena zajednička valuta.Zato je još problematičnije što se upravo sada teškim pregovorima utanačeni institucionalni okvir, izgrađen oko eura, našao pod pritiskom. U pitanju je ponovno europski pakt za stabilnost i rast, koji bi trebao sačuvati disciplinu članica monetarne unije kada je riječ o smanjenju njihovih proračunskih deficita. Nakon pobjede nad desnim populistom Le Penom francuski predsjednik Jacques Chirac signalizirao je da će građanska vlada u Parizu smanjiti poreze bez obzira na pakt o stabilnosti. Gledano iz današnje perspektive, francuski proračunski deficit vjerojatno će osjetno porasti, što je Povjerenstvo u Bruxellesu već potaknulo na
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. V. 2002.
Naporni pakt
"Euro nije bezuvjetno postao popularniji otkada ga svakodnevno
možemo dodirnuti. (...) Brojne male nezgode na blagajnama trgovina
ne ulaze, doduše, u statistiku ali mogu dugotrajno naškoditi
potrošačkoj klimi, kao što pokazuje i promet u trgovini na malo u
protekla tri mjeseca. Srednjeročno gledano, slobodna konkurencija
kaznit će trikove sa cijenama ali na kratki rok ne treba podcijeniti
psihološko opterećenje kojem je izložena zajednička valuta.
Zato je još problematičnije što se upravo sada teškim pregovorima
utanačeni institucionalni okvir, izgrađen oko eura, našao pod
pritiskom. U pitanju je ponovno europski pakt za stabilnost i rast,
koji bi trebao sačuvati disciplinu članica monetarne unije kada je
riječ o smanjenju njihovih proračunskih deficita. Nakon pobjede
nad desnim populistom Le Penom francuski predsjednik Jacques
Chirac signalizirao je da će građanska vlada u Parizu smanjiti
poreze bez obzira na pakt o stabilnosti. Gledano iz današnje
perspektive, francuski proračunski deficit vjerojatno će osjetno
porasti, što je Povjerenstvo u Bruxellesu već potaknulo na
izricanje upozorenja. No, nije riječ samo o Francuskoj. Već je
talijanski premijer Silvio Berlusconi u svojim predizbornim
obećanjima pokazao nemar prema spomenutom paktu. Njemački ministar
financija Hans Eichel uspio je izbjeći službeno upozorenje
Povjerenstva ('plavo pismo') zbog porasta deficita na saveznoj i
razini pojedinih saveznih zemalja samo zahvaljujući poprilično
neuvjerljivom obećanju da će proračuni javnih ustanova u Njemačkoj
već 2004., dakle za dvije godine, biti sastavljeni gotovo bez novih
zaduživanja.
Očito je da pakt za stabilnost postaje sve naporniji za velike
članice euro-zone, koje ga na ovaj ili onaj način suspendiraju.
Chirac to čini eksplicitno a njemački političari u vladi i
opoziciji manje ili više implicitno. Valja priznati da pakt za
stabilnost ima svoje mane. Uveden je 1998. kako bi pomirio sa
zajedničkom valutom euroskeptike među Nijemcima općenito i Edmunda
Stoibera konkretno. To je bar bio odlučujući politički razlog u
danima kada je trebalo odlučiti smiju li i bivše zemlje s
nekonvertibilnim valutama sudjelovati u projektu eura. Iza toga
krije se i razumno gospodarsko obrazoženje: nijedan guverner bilo
koje središnje europske banke ne smije se nikada naći u situaciji da
zbog katastrofalnog stanja u proračunu svoje zemlje mora glasati za
inflatornu politiku u okviru Europske središnje banke. Pakt je
trebao pomoći prevladati nepovjerenje ulagača na financijskim
tržištima prema novoj valuti.
No, tim su argumentima suprotstavljeni i neki prigovori: naime, kao
dogovor među vladama, pakt veže ruke nacionalnim parlamentima u
pitanju njihove najvažnije ovlasti - prava na utvrđivanje
proračuna. Osim toga, sve dok ne bude postignut cilj uravnoteženih
proračuna, pakt čini nacionalnu proračunsku politiku jako
nefleksibilnom u fazama slabe konjunkture, čemu smo upravo
svjedoci u Njemačkoj i Francuskoj. Prigovori imaju težinu ali gube
snagu u kontekstu činjenice da euro do daljnjeg treba bilo kakav
financijsko-politički regulatorij te da je - sasvim neovisno o tome
- suzbijanje deficita razborita stvar.
Ipak je u tom kontekstu nedvojbeno primjerena kritično intonirana
rasprava o praksi pakta za stabilnost. Sumnju izaziva sklonost
velikih članica euro-zone da jednostavno ignoriraju pakt - kao što
je upravo učinio Chirac odnosno kao što, primjerice, običava svojim
fantastičnim obećanjima o smanjenju poreza činiti FDP (njemački
liberali - op. prev.) kao buduća vladajuća stranka u Berlinu. Takvo
ponašanje narušava vjerodostojnost eura i nacionalne politike. Tko
odgovara na pitanje o valjanosti dogovora na kojima počiva euro
neodređenim 'vidjet ćemo', radi u korist svim Le Penima ovog
svijeta, koji bi najradije odbacili euro i ujedinjenu Europu. Osim
toga, takvi političari jačaju dvojbenu sklonost Povjerenstva EU da
financijsku politiku snažnije usmjerava iz Bruxellesa posredstvom
takozvane euro-skupine, što bi moglo dodatno narušiti popularnost
nove valute u članicama EU.
Ne, trenutačno nema alternative paktu za stabilnost a svi
političari angažirani u predizbornoj kampanji trebali bi ga u
vlastitom interesu ukalkulirati u svoja obećanja (...)", upozorava
na kraju uvodnika Nikolaus Piper.