LONDON, 16. svibnja (Hina/Reuters) - Knjige o curama - književni fenomen koji je dobio maha nakon ogromnog uspjeha knjige Helen Fielding "Dnevnik Bridget Jones" - dominirale su listama najprodavanijih knjiga kasnih 1990-ih, unatoč
tome što su se s vremena na vrijeme mogle čuti ocjene da se radi o "običnom smeću".
LONDON, 16. svibnja (Hina/Reuters) - Knjige o curama - književni
fenomen koji je dobio maha nakon ogromnog uspjeha knjige Helen
Fielding "Dnevnik Bridget Jones" - dominirale su listama
najprodavanijih knjiga kasnih 1990-ih, unatoč tome što su se s
vremena na vrijeme mogle čuti ocjene da se radi o "običnom smeću".
#L#
Te priče o ženama u kasnim dvadesetim i ranim tridesetim koje traže
svojeg "gospodina Pravog" prodavale su se u stotinama tisuća
primjeraka. Međutim, šest godina nakon fenomena zvanog Bridget
Jones, izgleda da je izdavačima dosta takve literature.
"Trenutačno vlada percepcija da je ženska literatura mrtva te da
ljudi sada traže neki novi smjer", kazao je Simon Trewin iz
londonske agencije za književni talent PFD. "No, ja ne mislim da je
mrtva, jer je milijuni ljudi još uživaju čitati."
Prodaja knjiga u Velikoj Britaniji prošle je godine donijela prihod
od 1,4 milijarde funti, uglavnom zahvaljujući ekranizacijama
"Dnevnika Bridget Jones" i "Harryja Pottera", koji su tim knjigama
dale još širu publiku.
"Dnevnik Bridget Jones" je suvremena obrada klasičnog romana Jane
Austen "Ponos i predrasude". Taj roman dokumentira ljubavni život
neurotične samice - koja bi u Austenino doba bila poznata samo kao
"usidjelica" - koja, između brojanja kalorija i ispijanja ogromnih
količina alkohola, sanja o tome da pronađe svojeg "g. Pravog".
Iako više nije uvijek na prvim mjestima lista najprodavanijih
knjiga, ženska literatura još uvijek je uspješna, smatraju
stručnjaci. Sada se izdaje manje takvih romana nego neposredno
nakon Bridget Jones, ali za njih još uvijek postoji publika, kazala
je Lesley Miles, marketing direktorica lanca knjižara
"Waterstone's".
Knjige o curama imaju i dosta kritičara, pogotovo onih koji
smatraju da trivijaliziraju način na koji žene danas žive. "Te
knjige nisu loše napisane, ali serviraju nam neodrživu ideju da su
veze najvažnija stvar u životu žene", kazala je autorica Patricia
Duncker, koja predaje književnost i pisanje na sveučilištu Wales.
Romani o pronalasku gospodina Pravog uvijek će imati svoju publiku,
ali Trewin tvrdi da izdavači žele dobro napisane knjige od autora
koji imaju jedinstven glas. Ne radi se o tome, tvrdi on, da je
izdavačima potreban određen broj ženskih romana, pa će uzeti prvih
10 ili 15 koji im se ponude. Knjige se izdaju ne zato što spadaju u
određeni žanr, već zato što su dobre.
No, unatoč tome, u popularnoj fikciji postoje jasno određeni
trendovi; 1980-ih u modi su bile knjige prepune seksualnih intriga
poput onih Jackie Collins, zatim su uslijedile knjige o kompleksnim
obiteljskim odnosima u ruralnoj Britaniji, zatim tzv. "knjige o
dečkima", potaknute uspješnicama Nicka Hornbyja, te "knjige o
majčinstvu" i "knjige o curama".
Trewin tvrdi da izdavači uvijek traže dobre pisce trilera te romana
za one iznad 35 godina. Agencija "Literary Consultancy" koja nudi
povratnu informaciju piscima fikcije i poezije, mjesečno dobiva
oko 60 rukopisa.
Neki mladi pisci pokušavaju imitirati određeni uspješan trend, ali
dok oni napišu svoju knjigu, trend je već prošao. Dobre knjige su
one, tvrdi Trewin, koje su napisane jer pisac želi prenijeti svoju
poruku, a ne one koje je netko napisao da bi pokrio minus na svom
bankovnom računu.
(Hina) jšk bnš