US-E-imigracija-Diplomacija-Izbori-Pobune-Ratovi LAT 3. V. EUROPSKI PROBLEMI SA STRANCIMA SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES3. V. 2002.Imigracija je u Europi strani koncept"Prije nekoliko godina, jedna moja prijateljica,
Francuskinja, predvidjela je uspon Jean- Marie Le Pen-a, čovjeka koji u nedjelju s Jacquesom Chiracom sudjeluje u drugom krugu francuskih predsjedničkih izbora. Iako je povjesničarka, predviđanje moje prijateljice nije imalo veze s fašizmom, za koji optužuju Le Pena, niti s mutnom povijesti vichyevske nacističke vlade, čijih se standarda, govori se, Le Pen drži. Nije imalo veze niti s Europskom Unijom, kojoj se Le Pen protivi, niti SAD-om, kojeg Le Pen također ne voli previše. Smatrala je, naime, da će se Francuzi prije ili kasnije početi protiviti sve većem broju sjevernoafričkh imigranata u zemlji, čijeg se prisustva Le Pen grozi. 'Nitko nas nije pitao želimo li ih ovdje', rekla mi je. To je stav kojeg bi malo Amerikanaca izrazilo, ili moglo izraziti. Mi smo zemlja imigranata, to je svima jasno. Možda neki od nas smatraju kako je broj novih imigranata koji dolaze u SAD prevelik. Možda bi neki od nas voljeli da imigranti dolaze na legalan način ili iz različitih zemalja. No ne možemo tvrditi kao smo zapanjeni
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
3. V. 2002.
Imigracija je u Europi strani koncept
"Prije nekoliko godina, jedna moja prijateljica, Francuskinja,
predvidjela je uspon Jean- Marie Le Pen-a, čovjeka koji u nedjelju s
Jacquesom Chiracom sudjeluje u drugom krugu francuskih
predsjedničkih izbora. Iako je povjesničarka, predviđanje moje
prijateljice nije imalo veze s fašizmom, za koji optužuju Le Pena,
niti s mutnom povijesti vichyevske nacističke vlade, čijih se
standarda, govori se, Le Pen drži. Nije imalo veze niti s Europskom
Unijom, kojoj se Le Pen protivi, niti SAD-om, kojeg Le Pen također
ne voli previše. Smatrala je, naime, da će se Francuzi prije ili
kasnije početi protiviti sve većem broju sjevernoafričkh
imigranata u zemlji, čijeg se prisustva Le Pen grozi. 'Nitko nas
nije pitao želimo li ih ovdje', rekla mi je.
To je stav kojeg bi malo Amerikanaca izrazilo, ili moglo izraziti.
Mi smo zemlja imigranata, to je svima jasno. Možda neki od nas
smatraju kako je broj novih imigranata koji dolaze u SAD prevelik.
Možda bi neki od nas voljeli da imigranti dolaze na legalan način
ili iz različitih zemalja. No ne možemo tvrditi kao smo zapanjeni
njihovim iznenadnim dolaskom (...).
Pa ipak, zapanjenost je upravo ono što mnogi Europljani, izgleda,
osjećaju kada su u pitanju imigranti u njihovim zemljama. Imigranti
su u Europi možda i gospodarska nužnost - Njemačka otvoreno
pokušava privući strane kompjuterske stručnjake - ali malo ih to
priznaje javno, kao što je to slučaj u SAD-u. (...) Za mnoge
Europljane imigracija je sinonim (...) za nered, siromaštvo, i,
iznad svega, zločin.
Imigranti - posebice ako dolaze u velikom broju ili iz veoma
različitih kultura- mijenjaju prirodu društava u kojima se
naseljavaju. A mnogi Europljani ne žele mijenjati svoja društva.
Njihovi glasovi za Le Pena ili Joerga Haidera u Austriji, ili za
antiimigrantske kandidate kao što je Pim Fortuyn u Nizozemskoj- za
cilj imaju, između ostalog, prenijeti upravo ovu poruku njihovim
političarima. U Europi većina ljudi živi u zemljama koje sebe
tradicionalno doživljavaju etnički, kulturološki i jezikoslovno
homogenima- i žele da tako i ostane.
Što bi bilo u redu, samo što europske zemlje zapravo nisu homogene,
barem ne više. Danas je 5 posto nizozemskog stanovništva
muslimansko. Do 20 posto francuskog stanovništva sada je
nefrancuskog podrijetla. Prema podatcima Organizacije za
gospodarsku suradnju i razvoj, oko 9 posto stanovništva u Njemačkoj
rođeno je izvan te zemlje, što je blizu postotka Amerikanaca
rođenih u drugim zemljama, koji žive u Americi. Čak ni ti podatci ne
odražavaju u potpunosti realnu situaciju - nitko ne može izbrojati
točan broj nelegalnih imigranata - a ni brojke ne odražavaju
kulturološki utjecaj imigracije. Dok hodate glavnim europskim
gradovima, teško je ne zamijetiti prisutnost imigranata -
londonske Pakistance, pariške Sjevernoafrikance, berlinske Ruse,
amsterdamske Indonežane, Istočne Europljane koji su posvuda - i
njihove trgovine, odjeću i različit izgled.
Čudno je, možda čak i paradoksalno, ali istinito: tijekom proteklih
dvadeset godina, milijuni ljudi migrirali su u Europu, iz čitavog
svijeta. Ipak, filozofski i institucionalno, Europljani i njihove
vlade jedva da su počeli priznavati njihovu nazočnost.
Filozofski problem je vjerojatno najteže riješiti. Kao što sam to
već napisala, prema međunarodnim standardima, većina europskih
zemalja ima neobičnu definiciju vlastitog nacionalnog identiteta.
Povijesno, biti Nizozemac značilo je ne samo govoriti određeni
jezik i slijediti ograničen broj vjerskih i kulturoloških običaja.
Povijesno, biti Nizozemac značilo je i biti tolerantan, a Nizozemci
vole o sebi misliti kao o narodu koji je otvoren prema izbjeglicama
i imigrantima - sve dok ti izbjeglice i imigranti na kraju nauče
govoriti, misliti, jesti i živjeti kao Nizozemci.
Do nedavno, Nizozemcima - ili Dancima, ili Britancima - nije bilo
teško biti tolerantan. 1981. godine, nakon proglašenja opsadnog
stanja u Poljskoj, Britanci su prihvatili oko 400 poljskh
izbjeglica. To i nije bio prevelik broj, a moj suprug, jedan od njih
400, sjeća se da su ga primili s entuzijazmom i simpatijama. Od
tada, broj izbjeglica dramatično se povećao, entuzijazam je pao a
simpatije nestale - i to ne samo zato što, kao što to britanski
političari tvrde, sada postoji više onih koji traže azil bez
pokrića. Problem nisu oni koji traže azil bez pokrića, problem su
oni koji ga zaista trebaju. Ne tako davno, UN-ov visoki povjerenik
za izbjeglice procijenio je kako broj izbjeglica u čitavom svijetu
- iz Iraka, Irana, Afganistana, Somalije, Šri Lanke i mnogih drugih
zemalja - iznosi približno 22.3 milijuna.
Broj ljudi s legitimnim pravom na azil zbog političkog progona u
njihovim zemljama mnogo je veći.(...) U prošlosti, takvi ljudi nisu
mogli putovati. No kombinacija veće mobilnosti i europskih
općenito liberalnih, dobronamjernih zakona glede političkog azila
dovela je do noćne more- pretrpanih izbjegličkih logora, pobuna i
birokratskih katastrofa: u razdoblju između 1998. i 1999.,
britanska je vlada imala zaostatak u poslovanju od 100.000
neobrađenih zahtjeva za azil.
Pa ipak, ne traže svi oni koje u Europi smatraju 'strancima' azil.
1940-tih i 1950-tih, stanovnici bivših francuskih i britanskih
imperija lakše su puštani u te zemlje, kao gesta postkolonijalne
velikodušnosti. U vrijeme kada je to učinjeno, nitko nije previše
razmišljao o dugoročnim posljedicama. Slično, Nijemci su poticali
gastarbeiter-e, iz Turske, Jugoslavije i drugih zemalja, koji su se
nakon nekog vremena ipak trebali vratiti u svoje zemlje.
Nekoliko desetljeća kasnije, jasno je da ova generacija imigranata
nije otišla u svoje zemlje- i da njihova djeca i unuci također neće
otići 'kući'. Svi od njih nisu 'postali Nizozemci', Nijemci ili
Britanci onoliko brzo koliko su se neki nadali. U nekim su
slučajevima krive zemlje domaćini: zakoni za njemačko
državljanstvo su takvi da čak ni treća generacija Turaka, koji su
rođeni u Njemačkoj, ne postaju automatski njemački državljani. U
drugim su slučajevima krivi imigranti: iako su se mnogi uklopili
izvrsno- Velika Britanija ima iznimno visok postotak miješanih
brakova (...)- drugi, ne želeći da njihova djeca postanu zaražena
engleskim načinom života, namjerno su se nastojali ne asimilirati.
Čitava susjedstva u nekim engleskim gradovima podijeljena su ne tek
prema rasi nego prema tome iz kojeg pakistanskog ili bangladeškog
sela stanovnici- ili njihovi predci- dolaze.
Činjenica da se velik broj imigranata nije asimilirao dovela je do
gospodarskih problema i visoke stope nezaposlenosti, posebice među
onima neeuropskog podrijetla. U nekim zemljama, siromaštvo je
rezultiralo pojavom bandi i visokim brojem zločina među
imigrantima. Neki od fanatika koji su upravljali otetim
zrakoplovima prošlog rujna mnogo su godina živjeli u
Njemačkoj(...). Europski muslimani su, izgleda, organizirali
nedavne napade na židovske sinagoge - navodeći tako malu ali
tradiciji predanu skupinu francuskih Židova(...) da podršku da Le
Penu, koji je holokaust nazvao 'povijesnim detaljem'.
Europljani imaju ambivalentan odnos prema imigraciji. (...)
Razloga za to ima više. Ne samo da niti jedna od tih zemalja nema
multikulturološku tradiciju, osjećaju i dosta krivnje i trauma
zbog Drugog svjetskog rata, zbog kojeg imaju veliku želju ne
djelovati rasistički. Kao rezultat ovoga, javna rasprava često
varira od štovanja do hipokrizije, od uskogrudnosti do
ambivalentnosti. Europski političari i novinari, i ljevičari i
desničari, izbjegavali su kritizirati imigrante ili imigraciju na
bilo koji način, iz straha da će zvučati nacionalistički ili
rasistički. Oni koji se zalažu za politiku koja bi pospješila bržu
asimilaciju obasuti su optužbama sa svih strana. (...)
Nije ni čudo što su pitanja imigracije i asimilacije ostavljena
ekstremnoj desnici, ili, u nekim slučajevima, desnici koja je
protiv establishmenta: Le Penu, Haideru i novim političkim
skupinama u Nizozemskoj, Belgiji i Danskoj, između ostalih.
Umjereni političari uglavnom ne žele prljati ruke tom temom, iako
se radi o raširenom i uobičajenom problemu.
Neki promatrači francuskih izbora sada se nadaju da će se sve ovo
promijeniti. Tijekom protekla dva tjedna, mnogi europski urednici
i komentatori pisali su o iznenađujućim rezultatima prvog kruga
izbora kao o 'pozivu na buđenje'- upozorenju europskim
političarima centra da više razmišljaju o imigraciji i zločinu.
Pitam se hoće li to doga i doći. Nakon rezultata prvog kruga izbora,
Chirac je pozvao Francuze da podrže 'les droits d'homme'- ljudska
prava- i zatražio od Francuza da se udruže kao nacija kako bi
porazili Le Pena. Koliko god ovakva retorika zvučala umirujuće i
nadahnjujuće, neće učiniti da problemi nestanu. Potreban je
iskreniji razgovor nacije o tome što danas znači biti Francuz i o
tome kako se imigrantima može pomoći da se uklope u tu nacionalnu
definiciju.
Ne čini mi se da će američki primjer biti od velike koristi u ovoj
raspravi. Koliko god bili u iskušenju, na nama nije da Francuzima
govorimo kako da budu Francuzi, niti da Nizozemcima govorimo kako
da budu Nizozemci. Ni mi nismo uvijek iskreni kada su u pitanju naši
vlastiti nacionalni stavovi prema imigraciji i asimilaciji, koji
su se vremenom radikalno promijenili i koji se opet mogu
promijeniti. Osim toga, europske nacionalne tradicije dobro su
služile Europi, dajući Europljanima sigurne i udobne nacionalne
identitete, stvarajući društveno jedinstvo koje je nužno za
demokraciju i napredak. Trebali bismo se nadati da će pronaći
načine da ih sada sačuvaju", piše Anne Applebaum.