ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Fotomonografija "Iso Kršnjavi - Kultura i politika na zidovima palače u Opatičkoj 10", autorice Olge Maruševski, predstavljena je danas u Hrvatskom institutu za povijest.
ZAGREB, 12. travnja (Hina) - Fotomonografija "Iso Kršnjavi -
Kultura i politika na zidovima palače u Opatičkoj 10", autorice
Olge Maruševski, predstavljena je danas u Hrvatskom institutu za
povijest. #L#
S fotomonografijom koja pokazuje svu ljepotu, sjaj i značenje
palače u Opatičkoj u kojoj se od 1962. nalazi Hrvatski institut za
povijest (prije Institut za historiju radničkoga pokreta
Hrvatske), završio je dugi i strpljivi rad obnove te građevine,
istaknuo je ravnatelj instituta i pisac predgovora fotomonografije
Mirko Valentić.
Podsjetio je i kako je prvi hrvatski predsjednik Franjo Tuđman,
koji je i utemeljio Institut za historiju radničkog pokreta
Hrvatske, jedan od najzaslužnijih što se devedesetih godina počelo
s građevinsko-restauratorskom obnovom palače u Opatičkoj.
Valentić je izrazio i svoje žaljenje što je palača još zatvorena za
javnost. Pozvao je zagrebačku gradonačelnicu Vlastu Pavić da se
založi kako bi se uredila dva parka, odnosno vrta (veći prema
Radićevoj ulici) i manji (prema Opatičkoj) te palača bila otvorena
za javnost, tj. kako bi Zagrepčani i gosti mogli vidjeti dragocjeni
dio te naše kulturne baštine.
Autorica je počela knjigu s biografijom Ise Kršnjavoga (1845.-
1927.) pokazujući njegov raspon od priklanjanja biskupu
Strossmayeru, napuštanja narodnjačke struje, zatim priklanjanja
vladajućoj politici, odnosno Zemaljskoj vladi, pa sve do odlaska u
trećorece sv. Franje Asiškoga, rekla je recenzentica Ljelja
Dobronić.
Iso Kršnjavi prema nacrtima Hermanna Bollea dao preurediti palaču u
Opatičkoj 1891., dok je bio predstojnik Odjela za bogoštovlje i
nastavu Zemaljske vlade.
Autorica je u knjizi, kako je rekla Dobronić, prikazala sveukupno
bogatstvo palače. Ona čitatelja vodi po zgradi od stubišta koje
naziva mala "galerija" muza, kroz Pompejansku sobu u kojoj
prevladavaju prizori i portreti iz antičkog života te kroz
najljepšu "Zlatnu dvoranu" u kojoj prevladavaju raskošne
dekoracije. Posljednja koju opisuje je renesansna soba koju je
Kršnjavi smatrao i svojim kabinetom.
O knjizi su govorili i recenzent Milan Kruhek i autorica Olga
Maruševski.
U glazbenom dijelu programa nastupile su Katja Markotić
(mezzosopran) i Danijela Petrić (klavir), dok je tekstove iz
fotomonografije čitala dramska umjetnica Ljubica Jović.
(Hina) sdju az