HR-HŽ-investicije-Promet HŽ OVE GODINE NAMJERAVA INVESTIRATI 1,07 MILIJARDI KUNA NA ČETIRI KORIDORSKE PRUGE Piše: Nenad ZlatovićZAGREB, 4. travnja (Hina) - Javno poduzeće Hrvatske željeznice u ovoj godini planira investirati na četiri
koridorske pruge oko 1,078 milijardi kuna, a do 2006. ukupni obujam investicija HŽ-a na tim prugama iznosit će oko 5,71 milijardu kuna.
Piše: Nenad Zlatović
ZAGREB, 4. travnja (Hina) - Javno poduzeće Hrvatske željeznice u
ovoj godini planira investirati na četiri koridorske pruge oko
1,078 milijardi kuna, a do 2006. ukupni obujam investicija HŽ-a na
tim prugama iznosit će oko 5,71 milijardu kuna. #L#
Predsjednik uprave HŽ-a Marijan Drempetić za Hinu je kazao da se ta
ulaganja uglavnom odnose na infrastrukturu na koridorskim prugama,
kapitalne remonte pruga, na osiguranje kolodvora i kolodvorskih
postrojenja na prugama, remonte kontaktne mreže i elektrovučnih
stanica te obnovu signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih
uređaja.
Tako će na hrvatskom dijelu pruga X. koridora (Salzburg-Solun i
Atena) od Dobove preko Zagreba do Tovarnika HŽ u ovoj godini
investirati 150,5 milijuna kuna, a na koridor Vb (Rijeka-Zagreb-
Budimpešta) od Botova preko Zagreba do Rijeke 258,9 milijuna kuna.
U ličku prugu od Splita preko Šibenika do Oštarija, odnosno koridor
Vb1, uložit će se ove godine najviše, odnosno 397,2 milijuna kuna, a
na koridor Vc (Ploče-Budimpešta) od Belog Manastira preko Sarajeva
do Ploča HŽ će uložiti 271 milijun kuna.
Što se tiče prigradskih i lokalnih pruga, osnovni cilj HŽ-a je da u
slijedećih pet godina ne bude niti jedne lokalne pruge na kojoj bi
brzine bile manje od 60 kilometara na sat, jer drže da bi ta brzina
omogućila kvalitetniju uslugu, što je način za HŽ da vratit putnike
na ukupno 900 kilometara lokalnih pruga.
Ugovor sa Svjetskom bankom ističe u lipnju 2003. i mahom se odnosio
na kreditiranje obnove infrastrukture na pruzi Zagreb-Split,
kapitalni remont na X. koridoru između Novoselca i Ivanić Grada,
nabavku građevinske mehanizacije za te remonte, obnovu 38
putničkih vagona iz klasičnih u klimatizirane vagone i vagone za
brzine od 160 kilometara na sat, te rekonstrukciju i obnovu 125
teretnih vagona za prijevoz rasutih tereta, kazao je Drempetić.
Dodao je da je za to utrošeno oko 55 milijuna dolara. Preostala
razlika od ukupnih 98 milijuna dolara kredita namijenjena je za
zbrinjavanje viška zaposlenika i za financiranje socijalnog
programa zbrinjavanja. Nakon lipnja 2003. Drempetić misli da će HŽ
dostići broj zaposlenih predviđen projektom restrukturiranja i
modernizacije i da neće biti potrebe za većim otpuštanjem
zaposlenika i njihovim zbrinjavanjem. HŽ sada ima 16.317
zaposlenih, a na kraju 2002. mora ih biti 15.935, a 2005. oko 12.000
zaposlenika. Smatra da će se od 2003. do 2005. prirodnim odljevom,
prekvalifikacijama, ali i osnivanjem novih trgovačkih društava HŽ
uspjeti zbrinuti tu razliku u broju zaposlenih bez dodatnih
materijalnih sredstava.
Naglasio je da je HŽ zainteresiran za daljnju suradnju sa Svjetskom
bankom i nakon isteka aranžmana, ali ako je neće biti, HŽ će se
okrenuti drugim bankama, rekao je, i na financijskom tržištu
osigurati sredstva prije svega za investicije, pa tek onda za
infrastrukturu, za čije održavanje sredstva mora osigurati i
država. Ustvrdio je da teretni promet ionako mora biti
profitabilan, a u prijevozu putnika očekuje nastavak rasprave s
hrvatskom Vladom, ali i lokalnom samoupravom o pokrivanju dijela
troškova u lokalnom prometu, jer prihodi od prodanih karata ne
pokrivaju troškove.
Prema projekciji HŽ-a pokrivanje te razlike u razdoblju
restrukturiranja HŽ-a od dvije do tri godine, u cijeloj Hrvatskoj
ne bi trebala prelaziti više od 300 milijuna kuna godišnje uz
subvenciju lokalne samouprave i hrvatske Vlade. Ako se od tog
iznosa oduzme 25 milijuna kuna godišnje na razne povlastice
putnicima koje po zakonu HŽ mora dati, onda bi jedinice lokalne
samouprave na nacionalnoj razini za subvencioniranje lokalnog
putničkog prijevoza trebale dati godišnje 275 milijuna kuna. Kao
primjer je naveo da Zagreb sam participira u subvencioniranju
gradskog i prigradskog prijevoza s 46,5 milijuna kuna godišnje.
Drempetić je mišljenja da lokalna samouprava to neće moći sama
sufinancirati zbog skromnih proračuna i brojnih obveza, te da će se
rješenje morati pronaći u balansiranju između prihoda HŽ-a od
prodaje karata, državnog proračuna i proračuna lokalnih
samouprava. Drži da se to može riješiti i na način da država osnuje
fond za namirivanje te razlike.
(Hina) nz ds