ZAGREB, 12. ožujka (Hina) - Misija Svjetske banke, koja je u službenom posjetu Hrvatskim željeznicama (HŽ) od 11. do 15. ožujka, provjerit će ostvaruju li se dogovoreni ciljevi iz Projekta modernizacije i restrukturiranja HŽ-a koji do
lipnja 2003. financijski podupire Svjetska banka.
ZAGREB, 12. ožujka (Hina) - Misija Svjetske banke, koja je u
službenom posjetu Hrvatskim željeznicama (HŽ) od 11. do 15. ožujka,
provjerit će ostvaruju li se dogovoreni ciljevi iz Projekta
modernizacije i restrukturiranja HŽ-a koji do lipnja 2003.
financijski podupire Svjetska banka.#L#
Na današnjem sastanku Uprave HŽ-a i članova Misije, kako su
izvijestili iz HŽ-a, razgovaralo se među ostalim o zakonskoj
regulativi koja će omogućiti liberalizaciju korištenja
željezničke infrastrukture, nabavi novih teretnih vagona,
subvencioniranju putničkog prijevoza te privatizacija pojedinih
djelatnosti. Bilo je riječi i o potrebi usklađivanja investicija u
željeznicu i u Luku Rijeka.
Do listopada 2002. Hrvatski bi sabor trebao prihvatiti Zakon o
željezničkom prometu u Hrvatskoj, koji trenutačno usklađuju
savjetnici Europske komisije. Nakon prihvaćanja tog zakona, do
početka 2003. treba prihvatiti novi zakon o HŽ-u te Zakon o
sigurnosti u željezničkom prometu. Usklađivanje s europskom
regulativom Hrvatsku obvezuje i Sporazum o pridruženju s EU i
propisani uvjeti pristupa drugih operatera hrvatskoj željezničkoj
infrastrukturi.
Predstavnici Svjetske banke tražili su odgovor o moderniziranju
130 vagona i nabavu 97 novih teretnih vagona ove godine, u vrijeme
prije nego što je teretni prijevoz odvojen kao zasebna
privatizirana tvrtka. Direktor HŽ-a Marijan Drempetić je odgovorio
da HŽ ima višak teretnih vagona za prijevoz robe koje nema, a manjak
za prijevoz robe koje ima te takvim nerazmjerom ne bi mogao
osigurati planirano povećanje teretnog prijevoza od pet posto na
godinu. Velike nade se, rekao je, polažu u X. paneuropski prometni
koridor, kojim se željeznicom prevozi samo jedan posto ukupnog
teretnog prijevoza na koridoru, dok je projekcija 15 posto toga
tereta prevesti željeznicom.
Predstavnici Svjetske banke izrazili su zabrinutost činjenicom da
je ove godine subvencija za putnički prijevoz smanjena 250 milijuna
kuna, što je objašnjeno prijenosom obveze subvencija s državne na
lokalnu razinu koja nije financijski spremna podnijeti taj trošak.
Zato se u Ministarstvu pomorstva, prometa i veza RH trenutačno
izrađuje koncept upravljanja lokalnim prugama koji bi se temeljio
na obvezi države da održava infrastrukturu na višoj razini od
dosadašnje, te na tome da lokalna zajednica pokriva razliku između
troškova i prihoda. HŽ je dužan ponuditi najpovoljniji model
prometa na tim prugama.
Direktor Drempetić je izvijestio kako se ove godine planira
privatizirati nekoliko društava koja nisu vezana uz osnovnu
djelatnost HŽ-a.
Nastavno na informacije o tijeku dogovora oko ulaganja Svjetske
banke u Luku Rijeka, Drempetić je kazao da Luku Rijeka i riječku
prugu treba promatrati kao sustav spojenih posuda, pozdravljajući
ulaganje u modernizaciju Luke Rijeka čiji su zastarjeli kapaciteti
ograničavajući čimbenik povećanju prometa. Kapacitet riječke
pruge je 6,5 milijuna tona robe na godinu, a prošle godine u Luci
Rijeka pretovareno je tri milijuna tona robe, od čega je 80 posto
robe prevezeno željeznicom. Perspektiva Luke mora se vezati
isključivo uz željeznicu jer okretanje Luke Rijeka cestovnom
prijevozu ne bi bilo ni ekonomično, a ni ekološki ni turistički
dobro promišljeno.
Razgovori stručnjaka Svjetske banke s odgovornim ljudima po
pojedinim područjima djelatnosti u sklopu HŽ-a nastavljaju se do
kraja tjedna kada će biti priređen završni sastanak na kojem se
očekuje viđenje Svjetske banke o realizaciji Projekta
restrukturiranja i modernizacije HŽ-a, izvijestili su iz HŽ-a.
(Hina) pp db