ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Konačni prijedlog Zakona o sigurnosnim službama na Ustavnim i zakonskim načelima regulira djelovanje sigurnosnih službi, njihov nadzor, te zaštitu prava i sloboda građana i na taj način omogućava kvalitetnu
reformu hrvatskog obavještajnog sustava, rekao je u Saboru zamjenik premijera Goran Granić obrazlažući Vladin prijedlog.
ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Konačni prijedlog Zakona o sigurnosnim
službama na Ustavnim i zakonskim načelima regulira djelovanje
sigurnosnih službi, njihov nadzor, te zaštitu prava i sloboda
građana i na taj način omogućava kvalitetnu reformu hrvatskog
obavještajnog sustava, rekao je u Saboru zamjenik premijera Goran
Granić obrazlažući Vladin prijedlog.#L#
Pozivajući zastupnike da prihvate predloženi zakon, Granić je
posebno istaknuo odredbe o dvostrukom - parlamentarnom i civilnom
nadzoru rada sigurnosnih službi preko saborskog Savjeta i
građanskog Vijeća za nadzor. To će, smatra, kod građana umanjiti
strah od mogućih zlouporaba njihovih prava i sloboda.
Ocijenio je da je zakonski prijedlog u tom smislu možda i
"prenormiran", ali da je to bi svjestan potez Vlade "zbog
povijesnog pamćenja da su zlouporabe i ograničenja građanskih
prava bile dio djelovanja sigurnosnih službi".
Predsjednica saborskog Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu
sigurnost Đurđa Adlešić najavila je više amandmana na predloženi
zakon, posebno u dijelu koji se odnosi na nadzor i djelokrug rada
svake od sigurnosnih službi, čuvanje tajnosti podataka, te na krug
osoba koje imaju pristup informacijama o radu službi.
Odbor među ostalim predlaže da se, ako sudac Vrhovnog suda u roku od
24 sata ne izda nalog za provođenje mjera tajnog prikupljaja
podataka za određenu osobu, unište svi prikupljeni podaci i
materijalna sredstva. Također se predlaže precizirati koje
saborsko tijelo i na koji način može nadzirati rad sigurnosnih
službi, kazala je Adlešić.
Predloženi zakon u raspravi su prihvatili klubovi DC-a, SDP-a, HSS-
a i HSLS-a, a usprotivili su mu se HDZ i HSP koji traže treće
čitanje.
Đurđa Adlešić je istaknula da Klub HSLS-a uvažava prigovor upućen
predlagaču i od oporbe i od koalicijskih zastupnika. Oni su
ukazivali na "prilagođenost zakona dnevno-političkih potrebama",
kao i na činjenicu "da je zakon na koji se čekalo dvije godine na
jednoj sjednici raspravljen i u prvom i u drugom čitanju.
Adlešić je dodala da "to ne mora nužno ići na štetu zakona" i da će
HSLS pomno pratiti njegovu provedbu.
Ante Markov je izložio niz amandmana HSS-a, posebno onaj o nužnosti
da se sigurnosne službe vežu na pojedina ministarstva, jer bez
toga, ističe, neće biti kontrole i nadzora, niti će biti postignuto
suodlučivanje.
Ocjenivši Vladin prijedlog dobrim, prije svega zbog nužnosti
hitnog uvođenja reda u sigurnosni sustav, Pavao Miljavac (DC)
prigovorio je da se preciznije trebaju ograničiti ovlasti
sigurnosnih službi i mjere tajnog prikupljanja podataka kako bi se
što je moguće više suzio prostor za zlouporabe. Upitnom smatra i
Vladinu ocjenu po kojoj je stanje u sigurnosnom sustavu prije 2000.
bilo vrlo loše.
Josip Leko je u ime SDP-a posebno pozdravio odredbu o civilnom
nadzoru nad radom sigurnosnih službi, čime će se, tvrdi, izbjeći da
u službama ponovno zavlada jedna politička opcija, te odredbu koja
predviđa da sud određuje mjere rada službi.
Za HDZ je neprihvatljiva odredba, rekao je Ivan Jarnjak, po kojoj
predsjednik države i premijer moraju izabrati ravnatelja
sigurnosnih službi u roku 30 dana od stupanja zakona na snagu.
Jarnjak smatra da je nužno uvesti i prijelazno riješenje, "jer sve
pada u vodu, ako takve službe 30 dana nemaju ravnatelja".
Zauzeo se za "čisti parlamentarni nadzor" sigurnosnih službi, jer
drži da stručnjaci koji bi se jednom godišnje sastali u Vijeću za
nadzor službi "zapravo nemaju mogućnost nadzora".
Po riječima Vlade Jukića, HSP/HKDU se protivi predloženom zakonu
jer smatra da se zakonskim, a ne političkim rješenjima mora
odrediti tko - premijer ili predsjednik države - donosi konačnu
odluku u slučaju nesuglasja oko rada sigurnosnih službi. Institut
supotpisa, tvrdi Jukić, izvor je mogućih kriza i neučinkovitosti
sigurnosnog sustava, zbog čega je zatražio njegovo treće čitanje.
Sabor nastavlja pojedinačnu raspravu o sigurnosnim službama, o
čemu će glasovati u poslijepodnevnom dijelu sjednice.
(Hina) tr/daju sšh