US-suparništvo-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi WT 14. III. SVE VEĆI JAZ IZMEĐU SAD-A I EUROPE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES14. III. 2002. Izazov NATO-a"Posljednjih se dana može čuti mnogo opaski o zabrinutosti glede
relevantnosti NATO-a i općeg stanja obrambenih odnosa SAD-a i Europe. Akcije koje su mogle biti viđene kao trijumfi, (...)kao što je prvo pozivanje NATO-a na klauzulu petog članka koji se odnosi na samoobranu kao reakcija na 11. rujan, odbacuju se kao isprazne geste. Pa ipak, najuspješnije institucije su one su koje su sposobne reagirati na izazove prilagodbom i širenjem u svjetlu okolnosti koje se mijenjaju. S pravim vodstvom na obje strane Atlantika, NATO može stvoriti, na skorašnjem jesenskom summitu u Pragu, sigurnosni okvir za 21. stoljeće koji bi bio od ključne važnosti. Da bi se to moglo učiniti, potrebno je iskreno procijeniti realno stanje. Prvo, jaz između vojne spremnosti Europe i SAD-a je stvaran i sve veći. Ovo se može lako dokazati ako se usporede američki specijalci u Afganistanu i britanski SAS. Što se ljudstva tiče, Britanci su potpuno ravnopravni Amerikancima. No SAS jednostavno ne može djelovati na način na koji američki specijalci mogu. Ne može
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
14. III. 2002.
Izazov NATO-a
"Posljednjih se dana može čuti mnogo opaski o zabrinutosti glede
relevantnosti NATO-a i općeg stanja obrambenih odnosa SAD-a i
Europe. Akcije koje su mogle biti viđene kao trijumfi, (...)kao što
je prvo pozivanje NATO-a na klauzulu petog članka koji se odnosi na
samoobranu kao reakcija na 11. rujan, odbacuju se kao isprazne
geste. Pa ipak, najuspješnije institucije su one su koje su
sposobne reagirati na izazove prilagodbom i širenjem u svjetlu
okolnosti koje se mijenjaju. S pravim vodstvom na obje strane
Atlantika, NATO može stvoriti, na skorašnjem jesenskom summitu u
Pragu, sigurnosni okvir za 21. stoljeće koji bi bio od ključne
važnosti.
Da bi se to moglo učiniti, potrebno je iskreno procijeniti realno
stanje. Prvo, jaz između vojne spremnosti Europe i SAD-a je stvaran
i sve veći. Ovo se može lako dokazati ako se usporede američki
specijalci u Afganistanu i britanski SAS. Što se ljudstva tiče,
Britanci su potpuno ravnopravni Amerikancima. No SAS jednostavno
ne može djelovati na način na koji američki specijalci mogu. Ne može
koristiti vojni zrakoplov Predator jer ga Britanci jednostavno
nemaju. Ne mogu udružiti svoje znanje koje prikupe na terenu s
informacijama koje pružaju satelit i dojavna služba za taktičke
signale jer ih Britanci nemaju. (...) A Britanci su apsolutno
najsuvremenije opremljeni od svih naših saveznika.
Drugo, Europa jednostavno ne ulaže dovoljno u obranu. Kako sada
stvari stoje, proračun za obranu europskih zemalja članica NATO-a
smanjio se s 184 milijarde dolara, koliko je iznosio 1995., na 159
milijardi dolara u 2001. godini. Tako da je, u najboljem slučaju,
NATO sada savez s članicama koje se mogu svrstati u dvije
kategorije. SAD ima naprednu tehnologiju i, stoga, sposobnost
voditi ratove u 21. stoljeću. Europljani imaju bitno slabiju vojnu
opremu i tehnologiju.
Treće, ova ključna razlika u vojnoj spremnosti - i apsolutna
nevoljkost europskih zemalja posljednjih godina da to ispravi -
potaknula je velike rasprave o budućnosti NATO-a. S jedne strane,
NATO je izvanredna institucija, koja osigurava zajedničku obranu
za europski kontinent. Vojna rivalstva su potisnuta, stabilnost
naglašena. Ako se s Rusijom može ostvariti učinkovit praktični
odnos- što je svakako realan cilj- kontinent će imati zajednički
sigurnosni sustav prvi puta u svojoj povijesti. No, s druge strane,
iako je tako dobra stvar na dohvat ruke, stare navike i strukture
NATO-a neće dopustiti preinaku institucije u onakvu kakva bi bila
važna za probleme današnjice- i sutrašnjice.
NATO se, stoga, mora promijeniti ako želi postati relevantan u
svjetlu promjena s kojima su njegove članice suočene, istodobno
čuvajući svoju ključnu prednost - europsku stabilnost.
Tri koraka su od temeljne važnosti:
Prvo, NATO bi trebao priznati da mu trebaju vojne snage brzog
djelovanja. Trenutno, samo SAD može rješavati probleme koji utječu
na sigurnost NATO-a. Npr., čak na Kosovu, koje je očito dio Europe,
snage SAD-a napravile su gotovo sve u početnoj fazi akcije jer smo
samo mi imali zrakoplove koje ne može registrirati radar, sigurne
komunikacije i najrazličitije precizno streljivo. Početnu fazu
koju nismo obavili mi obavili su Britanci koji jedini od svih
saveznika imaju krstareće rakete. Da bi prevladao ovaj jaz, NATO bi
trebao nadograđivati postojeće institucije, kao što su
multinacionalni 'Allied Rapid Reaction Corps' (Saveznički zbor za
brzo djelovanje) i utvrditi i zapovjednu strukturu Savezničkih
snaga za ekspedicijsko djelovanje (Allied Expeditionary Force).
Takve snage, koje bi se usredotočile na komunikacije i pomaganje,
bile bi sposobne dopunjavati akcije SAD-a.
Drugo, NATO bi trebao i formalno početi nastojanja da se Rusija
uključi u zapovjednu strukturu (...). Iako je bilo nekih
neslaganja, Rusija je, općenito gledajući, sudjelovala prilično
dobro u mirotvornim misijama u Bosni i na Kosovu. NATO bi trebao
stvoriti zajedničku brigadu NATO-a i Rusije koja bi mogla biti i dio
NATO-ovih Snaga za ekspedicijsko djelovanje.
Treće, ništa od gore navedenog neće biti učinkovito ako europske
zemlje članice NATO-a ne budu bile sposobne usko surađivati s
SAD-om i iskoristiti snagu SAD-a. Da bi se takva suradnja
uspostavila, SAD bi unutar svog proračuna za obranu trebao osnovati
fond - za početak, 4 milijarde dolara, npr.- koji bi imale i zemlje
NATO-a i koji bi bio namijenjen razvoju i dobavi sustava, u
najkraćem mogućem vremenskom razdoblju, koji bi pomogli
komunikacije i precizno ciljanje.
NATO ima učinkovitu, čak i znamenitu, povijest. Nastavak njegovog
uspjeha, međutim, zahtijevat će prilagodbu kako bi se mogao nositi
s novim izazovima. Ekspedicijski NATO, koji bi bio sposoban vojno
surađivati s Rusijom i iskoristiti sofisticiranu tehnologiju 21.
stoljeća, to može ostvariti", piše Franklin D. Kramer, koji je od
1996. do 2001. godine bio pomoćnik ministra obrane za međunarodna
sigurnosna pitanja.