DE-E-EU-FINANCIJE-PRORAČUN-Organizacije/savezi-Makrogospodarstvo-Proračun ŠV NZZ 13. II.: EU POKLEKNULA PRED NJEMAČKOM ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. II. 2002.EU pokleknula pred Njemačkom"Ministri financija članica EU pokušavaju na
verbalnoj razini umanjiti prouzročenu štetu a Povjerenstvo EU i Europska središnja banka nevoljko sudjeluju u toj igri kako ne bi bili proglašeni gubitnicima. No, činili oni što im drago, odluka vijeća ministara financija da Njemačka i Portugal ipak neće dobiti 'žuti karton' ostavlja iza sebe samo gubitnike. To vrijedi i za euro. Doduše, neposredno nakon objave bruxelleske odluke jedinstvena europska valuta nije gotovo uopće izgubila na vrijednosti - posebno zato što se već unaprijed manje-više pouzdano znalo da dva financijsko-politička greška neće dobiti opomenu. No, u utorak je propuštena velika prilika za pružanje političke potpore jedinstvenoj valuti koja ima tendenciju naginjanja slabosti. Još je lošije što će lakouman odnos ministara financija prema paktu za stabilnost i s time povezana politička nesigurnost opteretiti povjerenje financijskih tržišta prema euru.Valja se prisjetiti: pakt za stabilnost sklopljen je 1997. zato što su u monternoj uniji koja nije poduprta političkom unijom nužna
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. II. 2002.
EU pokleknula pred Njemačkom
"Ministri financija članica EU pokušavaju na verbalnoj razini
umanjiti prouzročenu štetu a Povjerenstvo EU i Europska središnja
banka nevoljko sudjeluju u toj igri kako ne bi bili proglašeni
gubitnicima. No, činili oni što im drago, odluka vijeća ministara
financija da Njemačka i Portugal ipak neće dobiti 'žuti karton'
ostavlja iza sebe samo gubitnike. To vrijedi i za euro. Doduše,
neposredno nakon objave bruxelleske odluke jedinstvena europska
valuta nije gotovo uopće izgubila na vrijednosti - posebno zato što
se već unaprijed manje-više pouzdano znalo da dva financijsko-
politička greška neće dobiti opomenu. No, u utorak je propuštena
velika prilika za pružanje političke potpore jedinstvenoj valuti
koja ima tendenciju naginjanja slabosti. Još je lošije što će
lakouman odnos ministara financija prema paktu za stabilnost i s
time povezana politička nesigurnost opteretiti povjerenje
financijskih tržišta prema euru.
Valja se prisjetiti: pakt za stabilnost sklopljen je 1997. zato što
su u monternoj uniji koja nije poduprta političkom unijom nužna
disciplinirajuća pravila i mogućnosti sankcija kako nijedna strana
ne bi mogla 'pogrešnom' financijskom politikom potkopavati novčanu
politiku ESB. U početku se činilo da ministri financija ozbiljno
kane provesti u djelo taj projekt. U svakom slučaju, prije gotovo
točno godinu dana udijelili su Irskoj ukor zato što ta zemlja, koja
je u to vrijeme doživljavala procvat, nije provodila dovoljno
restriktivnu financijsku politiku. 'Keltski je tigar, doduše,
glasno urliknuo ali nije uspio spriječiti službenu opomenu iz
Bruxellesa. Povjerenstvo i Vijeće EU ostali su tvrdi uz - valjano -
obrazloženje da je u pitanju vjerodostojnost. No, u odnosu prema
velikoj članici euro-prostora Njemačkoj vrijede očigledno
drugačija mjerila. Kancelar Schroeder, 'maher' iz Berlina,
odgovoran za scenarij višednevne farse, zaključio je da je
'pravovremeno upozorenje' Njemačkoj, koje je zatražilo
Povjerenstvo EU, deplasirano, podmećući eurokratima u Bruxellesu i
još prljavije motive. Takva kleveta na račun Povjerenstva EU bila
je pretjerana. Doduše, može biti objašnjena već lansiranom
predizbornom kampanjom u Njemačkoj ali ni u kom slučaju i
oproštena.
Povjerenstvo EU ne uzmiče. Kao jamac ugovora EU, koji za razliku od
vijeća ministara financija nije izgubilo na vjerodostojnosti ali
jest na autoritetu, namjerava i ubuduće predlagati pravovremena
upozorenja. No, nakon 'crnog utorka' brane su probijene a pakt za
stabilnost nije opasniji od papirnatog tigra. Kako ubuduće državi-
članici odrediti novčanu kaznu u slučaju uistinu 'neumjerenog'
proračunskog deficita kada u praksi zakazuje već sustav
pravovremenog upozorenja? Krivnju za to snose u prvom redu velike
članice EU, koje imaju najviše teškoća s neprekidnim sređivanjem
svojih državnih financija te su se stoga u velikom broju
'solidarizirale' s Njemačkom. Stoga će i Italija i Francuska
ubuduće odbacivati uplitanje Bruxellesa u svoju financijsku
politiku kada se stvore uvjeti za dodjelu 'žutog kartona'. Ono što
je dopušteno Njemačkoj, nekadašnjem promotoru pakta za stabilnost,
bit će dopušteno i najvažnijim državama-partnerima. Ispaštat će
manje članice EU, koje oduvijek ispunjavaju ugovorne obveze bez
ikakvih ograničenja te koje su, prirodno, prilikom izbijanja spora
između Bruxellesa i Berlina bile na strani Povjerenstva EU.
Više je nego upitno ispunjenje Schroederove računice da bi se
svojim oštrim stavom prema Bruxellesu, koji je prisutan već dugo
vremena, uspjeti zabilježiti bodove u predizbornoj kampanji.
Naime, prenezgrapna je taktika kojom na opisani jeftini način želi
skrenuti pozornost s neuspjeha vlastite gospodarske politike. Taj
je pak neuspjeh prilično opsežan i obuhvaća financijsku, socijalnu
i politiku na tržištu rada. Nije puki slučaj što Njemačka,
nekadašnji uzorni učenik, danas ima status europskog bolesnika.
Takav razvoj događaja uznemiruje to više što Njemačka već
zahvaljujući svojoj pukoj veličini snosi posebnu odgovornost za
budućnost monetarne unije i eura. Čini se da kancelar to ne shvaća -
ali to ne vrijedi bezuvjetno i za birače koji će u rujnu biti pozvani
na birališta. Europa još ima razloga za nadu", zaključuje
komentator.