E-DE-EU-MONETARNA_POLITIKA-Organizacije/savezi-Proračun-Makrogospodarstvo NJ SZ 11. II.: SUVERENITET U SUKOBU S NADVLADOM NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG11. II. 2002.Ključna pitanja"Sramotu gotovo više i nije moguće otkloniti. Na
sastanku ministara financija euro-skupine, zakazanog ovog ponedjeljka u Bruxellesu, Hans Eichel vjerojatno neće biti previše raspoložen za karnevalsku obijest. Doduše, čini se da će njemački ministar financija u posljednji trenutak uspjeti otkloniti službeno upozorenje Povjerenstva EU zbog visokog njemačkog proračunskog deficita. No, ugled Njemačke kao učitelja i uzora na području solidne financijske politike uništen je.Tome je dobrom mjerom pridonio i ples na žici njemačke vlade u pitanju takozvanog plavog pisma. Umjesto da pravodobno upozorenje Bruxellesa shvati kao neku vrstu ohrabrenja (što bi ono zapravo trebalo i biti), Berlin se zapleo u cjepidlačnu svađu s Povjerenstvom EU. Šteta je povelika i na kraju su izgubili i jedini i drugi - i njemačka vlada i euro-klub.Pitanje plavog pisma kušnja je za monetarnu uniju u čijem unutrašnjem ustrojstvu neprekidno nešto pucketa i škripi. Pritom je natezanje oko nasljednika predsjednika Europske središnje banke
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
11. II. 2002.
Ključna pitanja
"Sramotu gotovo više i nije moguće otkloniti. Na sastanku ministara
financija euro-skupine, zakazanog ovog ponedjeljka u Bruxellesu,
Hans Eichel vjerojatno neće biti previše raspoložen za karnevalsku
obijest. Doduše, čini se da će njemački ministar financija u
posljednji trenutak uspjeti otkloniti službeno upozorenje
Povjerenstva EU zbog visokog njemačkog proračunskog deficita. No,
ugled Njemačke kao učitelja i uzora na području solidne financijske
politike uništen je.
Tome je dobrom mjerom pridonio i ples na žici njemačke vlade u
pitanju takozvanog plavog pisma. Umjesto da pravodobno upozorenje
Bruxellesa shvati kao neku vrstu ohrabrenja (što bi ono zapravo
trebalo i biti), Berlin se zapleo u cjepidlačnu svađu s
Povjerenstvom EU. Šteta je povelika i na kraju su izgubili i jedini
i drugi - i njemačka vlada i euro-klub.
Pitanje plavog pisma kušnja je za monetarnu uniju u čijem
unutrašnjem ustrojstvu neprekidno nešto pucketa i škripi. Pritom
je natezanje oko nasljednika predsjednika Europske središnje banke
Wima Duisenberga tek egzemplarno za političku zloupotrebu europske
monete. Pariz već dugo potkopava solidnog Nizozemca, i to sa sasvim
očitim namjerama: naime, jedna država-članica pokušava na račun
zajednice promicati svoje konkretne personalno-političke
interese.
Doduše, Berlin baš i nema povoda za ruganje Parizu. Štoviše, bude li
u glasanju Ministarskog vijeća o plavom pismu upućen na
blagonaklonost Francuske, njemačka vlada više gotovo i neće htjeti
proturječiti susjedi u kadrovskom pitanju u ESB. Ruka ruku mije.
No, koliko će još dugo biti moguće voditi takvu europsku politiku?
Koliko će još dugo osjetljiva monetarna pitanja podnositi
preveliki politički teret? Prijeti opasnost da monetarna unija
padne žrtvom egoizma vlastitih članica. Europski političari još
uvijek ne žele prihvatiti činjenicu da su Maastriškim ugovorom
izgubili dio svog suvereniteta u gospodarskoj i financijskoj
politici.
Pravovremenim upozorenjem, upućenim Njemačkoj, Povjerenstvo EU ni
u kom slučaju nije radilo na svoju ruku. Naime, na sastanku na vrhu
EU, održanom 1997. g. u Amsterdamu, članice su usvojile pakt o
stabilnosti. Taj je pakt bio izum tadašnjeg njemačkog ministra
financija Thea Waigela, koji je u prvom redu namjeravao skrojiti
proračunsko-politički korzet za južnoeuropske članice EU.
Neugodna je činjenica da se danas na stupu srama našla država koja
je oduvijek isticala samu sebe kao vodeću članicu euro-kluba.
Pritom valja napomenuti da bi se pozicija Berlina mogla i
pogoršati: naime, savezne njemačke zemlje žustro nastavljaju
politiku zaduživanja. Njihovi deficiti ulaze u saveznu bilancu.
Dakle, dosada prognozirani minus za 2002. od 2,7 posto BDP-a mogao
bi uskoro biti nadmašen. Konjunktura se još nije stabilizirala;
troškovi za osiguranje nezaposlenih rastu. U tom slučaju Hansu
Eichelu neće više prijetiti samo žuti već i crveni karton.
Možda je utemeljena sumnja u funkcioniranje pakta za stabilnost u
istinskom scenariju krize. Naime, u slučaju prekoračenja granice
od tri posto, zemljama koje su se ogriješile o proračun prijete
novčane kazne u visini nekoliko milijardi. Tko će pak platiti
drakonsku novčanu kaznu koja bi dodatno pogoršala državnu bilancu?
No, nije moguć ni povratak financijskoj politici na usitnjenoj
nacionalnoj razini. Euro je spojio dvanaest nacionalnih ekonomija.
Pakt za stabilnost predstavlja štit koji brani od obezvređivanja
novca. Samo tako građani mogu biti sigurni da ministri financija
neće ponoviti šlampavosti iz osamdesetih godina kada su se države
zaduživale, kamate i inflacija su rasle a investicije su zatirane.
Euro-države su podcijenile pad konjunkture u cijelom svijetu.
Političari su se naivno prepustili iluziji da se Europa može
izolirati od recesije u Sjedinjenim Državama. Ignorirana je
isprepletenost financijskih tržišta na dva najveća gospodarska
prostora na svijetu. Kada slabost zahvati američko tržište,
burzovna vrijednost njemačko-američkog automobilskog koncerna
DaimlerChrysler strmoglavljuje se i na Wall Streetu i u
Frankfurtu.
Euro-klub danas se suočava s bolnom lekcijom da mora funkcionirati
i u vremenima krize. Članice moraju hitno poboljšati svoj mehanizam
za rješavanje gospodarsko-političkih kriza. Nije dovoljno da se
ministri financija euro-kluba tek jednom mjesečno sastaju na
čašici razgovora. Bivši predsjednik Povjerenstva EU Jacques Delors
uputio je na pravi put: zatražio je gospodarsku vladu za Europu. Ta
bi vizija još mogla biti aktualna. No, Europa je odavno prekoračila
Rubikon. Financijska politika za monetarnu uniju funkcionirat će
samo ako vlade odustanu ustupe dio svojih nacionalnih vrtova",
zaključuje Andreas Oldag.