US-BA-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi DNEVNI PREGLED BR. 27. 7. VELJAČE 2002. DEUTSCHE WELLE - DW6. II. 2002.Pregled tiskaNjemački tisak nakon završenog Svjetskog gospodarskog foruma ocjenjuje njegove
rezultate. Nordbayerische Kurier iz Bayreutha komentira govor glavnog tajnika Ujedinjenih Naroda Kofi Annana. Annanov poziv velikim tvrtkama da više investiraju u zemlje u razvitku zbog više razloga treba bolje pogledati koliko to ima veze s praksom. Solidna i stabilna vladavina u tim je zemljama zapravo iznimka, bez obzira radilo se o Nigeriji, Azerbejdžanu ili Burmi. Svjetski gospodarski poredak socijalno nije pravedan. Ali kod mnogih zemalja Trećeg svijeta uzroci nevolje prije svega leže u unutrašnjopolitičkim odnosima. Dok se tamo ništa ne promjeni, i velike tvrtke će dobro razmisliti prije nego što investiraju i tu neće ništa promijeniti niti poziv Kofi Annana, drži list. Njemačku javnost i sav tisak je šokirala statistika o broju nezaposlenih u Njemačkoj. Prvo zbog samih nezaposlenih - a drugo što ogroman birokratski aparat Zavoda za zapošljavanje koji, kako je utvrdila državna služba za reviziju, ne oklijeva falsificirati statistiku kako bi izgledalo da je Zavod djelotvoran - iako broj nezaposlenih raste. Hannoverische Allgemeine Zeitung piše da je
DEUTSCHE WELLE - DW
6. II. 2002.
Pregled tiska
Njemački tisak nakon završenog Svjetskog gospodarskog foruma
ocjenjuje njegove rezultate. Nordbayerische Kurier iz Bayreutha
komentira govor glavnog tajnika Ujedinjenih Naroda Kofi Annana.
Annanov poziv velikim tvrtkama da više investiraju u zemlje u
razvitku zbog više razloga treba bolje pogledati koliko to ima veze
s praksom. Solidna i stabilna vladavina u tim je zemljama zapravo
iznimka, bez obzira radilo se o Nigeriji, Azerbejdžanu ili Burmi.
Svjetski gospodarski poredak socijalno nije pravedan. Ali kod
mnogih zemalja Trećeg svijeta uzroci nevolje prije svega leže u
unutrašnjopolitičkim odnosima. Dok se tamo ništa ne promjeni, i
velike tvrtke će dobro razmisliti prije nego što investiraju i tu
neće ništa promijeniti niti poziv Kofi Annana, drži list.
Njemačku javnost i sav tisak je šokirala statistika o broju
nezaposlenih u Njemačkoj. Prvo zbog samih nezaposlenih - a drugo
što ogroman birokratski aparat Zavoda za zapošljavanje koji, kako
je utvrdila državna služba za reviziju, ne oklijeva falsificirati
statistiku kako bi izgledalo da je Zavod djelotvoran - iako broj
nezaposlenih raste. Hannoverische Allgemeine Zeitung piše da je
upravo nevjerojatno da više od 80.000 ljudi radi u njemačkim
zavodima za zapošljavanje, a godišnje toj birokraciji odlazi 51
milijarda. Tako građanima može biti zanimljivo koliko oni zaista
posreduju pri traženju posla. Ako nije istina kao što se do sada
tvrdilo da svaki peti, a ne svaki drugi traži posao, onda se ponovno
postavlja pitanje o smislu takvog državnog posredničkog aparata.
Ali ovaj puta njemački ministar rada Walter Riester nije dežurni
krivac. Zavod za zapošljavanje upravlja se paritetno od
poslodavaca, sindikata kao i predstavnika savezne države,
pokrajine i općine. A tu bi svatko trebao pomesti ispred svog praga,
drži list.
Badische Zeitung iz Freiburga upozorava da je čuđenje nad
rezultatima besmisleno. Sada se svi naveliko čude, a njemačka je
televizija još prije četri godine izvještavala o sličnim
rezultatima. I svi koji se sada iščuđavaju - i u vladi i u oporbi,
poslodavci i sindikati - su kao članovi nadzornih odbora zavoda za
zapošljavanje već odavno mogli saznati sve o svakodnevnici u
posredovanju nezaposlenih - samo da su to željeli. Već davno je
utvrđeno kako se u Zavodima za zapošljavanje nezaposlenost samo
obrađuje - umjesto da se protiv nezaposlenosti bori, piše Badische
Zeitung.
Njemačko izdanje The Financial Timesa koje izlazi u Hamburgu
povezalo je dva događaja - protivljenje Njemačke Europskoj uniji
zbog potpunog oslobađanja tržišta automobila koji imaju lošim
svjedodžbe i o državnom deficitu zbog kojih Njemačka strepi hoće li
iz Bruxellesa dobiti opomenu. I u Berlinu su brzi kada treba
kritizirati odnos Italije prema Europi. S pravom, jer je talijanski
premijer Berlusconi uvijek spreman da korist europskog projekta
podčini vlastitim interesima održavanja na vlasti. Žalosno je
jedino da ni njemačka politika prema Europi nije potpuno imuna od
svojevrsne 'berluskonizacije'. To se već dogodilo prigodom odredbi
o neprijateljskom preuzimanju tvrtki, a sada to njemački kancelar
čini ponovno: pokušava brzo izgraditi vlastiti politički profil na
račun institucija iz Bruxellesa - i mrtav-hladan pritom riskira
njemački ugled u Europskoj uniji. Ovaj puta se napada potpuno
razumna liberalizacija tržišta osobnih automobila, nagađaju se
'mračni interesi' samih službenika u Bruxellesu i Europskom
povjerenstvu podmeću nepoštene namjere - i to vjerojatno samo zato
što je Bruxelles dao žutu kartu njemačkoj politici proračuna - i to
s pravom. (...) Schroeder mora hitno razmisliti o cijeloj stvari,
kako u vlastitom interesu tako i u interesu Njemačke i Europe,
upozorava list.
(DW)
BRITANSKI RADIO - BBC
6. II. 2002.
Pregled tiska
S naslovnih stranica većine britanskih dnevnika svoje podanike
danas promatra kraljica Elizabeta II. koja je točno prije pedeset
godina došla na prijestolje nakon smrti svoga oca kralja Georgea
VI. Većina listova, uglavnom okrenuta domaćim temama, bavi i
predstojećom posjetom premijera Blaira zemljama zapadne Afrike i
odnosom Zapada prema najsiromašnijem kontinentu. Ali za početak
izdvajamo The Guardian koji, pozivajući se na odvjetnike u Parizu i
Beogradu, tvrdi da bi Slobodan Milošević čije suđenje počinje
sljedećeg tjedna mogao tražiti svjedočenje Tonyja Blaira, Billa
Clintona i drugih NATO-ovih čelnika.
List ove tvrdnje naziva najavom aktivne Miloševićeve obrane pred
sudom i prenosi riječi kontroverznog francuskog advokata Jacquesa
Vergesa da bi haaški sud, ako je nezavisan, čak i bez Miloševićevog
traženja trebao na klupu za svjedoke dovesti Clintona, Blaira,
Schroedera i Chiraca. The Guardian dodaje da su slične naznake
stigle i od Miloševićeva odvjetnika Zdenka Tomaševića te da je
potvrđeno da se Verges, poznat po zastupanju teroriste Carlosa
Ramiresa 'Šakala' i šefa Gestapoa u Lionu Klausa Barbiea, sastao s
Miloševićem. The Guardian navodi ocjenu drugih odvjetnika i
dužnosnika suda da optuženi može pozvati svjedoke samo ako se
dokaže da je njihovo svjedočenje relevantno te da američki i
britanski izvori kažu da pojavljivanje Tonyja Blaira ili Billa
Clintona ne bi dolazilo u obzir. Organizacija za ljudska prava
Human Rights Watch tvrdi da bi se sud prema takvim zahtjevima,
budući da je riječ o javnim osobama, morao ponašati u skladu s
povjerenim mu zadatkom da spriječi da Miloševićevo suđenje ne
postane cirkus, piše The Guardian.
Premijer Blair dao je, uoči turneje po zemljama zapadne Afrike
tijekom koje će sa domaćinima razgovarati o trgovačkim odnosima,
pomoći i dugovima, intervju za The Times. Blair je upozorio da bi se
Zapad, ako ne pokrene korake za smanjenje siromaštva u Africi,
mogao sučeliti s novim terorističkim napadima. Uspoređujući
trenutni položaj Afrike s Afganistanom od prije deset godina -
državom koja je prepuštena propadanju preživljavala zahvaljujući
drogama i terorizmu - britanski premijer u The Timesu primjećuje da
su se krajnje posljedice takvog stanja osjetile na američkim
ulicama. Ne smijemo propustiti najbolju priliku koja se našoj
generaciji ukazala da zaliječimo ranu Afrike, to nam je dužnost i to
ćemo i učiniti, rekao je Tony Blair.
Blairov put u Afriku potaknuo je brojne komentare. Pomoć Africi je
pitanje morala, tvrdi na stranicama The Daily Telegrafa Bob
Geldoff, inicijator Bend Aida iz 1985. godine, zalažući se za
potpuni oprost dugova najsiromašnijim afričkim zemljama i
omogućavanje slobodnog pristupa europskim tržištima za proizvode
iz tih država. Komentator The Independenta piše da Blairov posjet
neće zaliječiti rane koje Afrika nosi, ali će čak i najmanja korist
koju donese biti bolja od nebrige koja je, od vremena
dekolonizacije, često pokazivana prema tom kontinentu. Imaju li se
na umu primjedbe američkog ministra financija Paula O'Neila
izgovorene na Svjetskom gospodarskom forumu u New Yorku da su
siromašne zemlje same krive za svoju sudbinu te da bi svi mogli biti
bogati kao SAD samo da se dostatno potrude, više je nego potrebno,
drži The Independent, da Britanija kao bliski saveznik SAD-a pokaže
da svi na Zapadu tako ne misle.
The Guardian objavljuje komentar Thomasa Friedmana o
vojnotehnološkom jazu Amerike i Europe kao prijetnji opstanku
NATO-ovih vođa. Europsko zaostajanje za Sjedinjenim Državama
pokazalo se u Afganistanu i na Kosovu, drži Friedman, a temeljeno je
na nižoj tehnološkoj razini europske vojne industrije, ali i
činjenici da za Europljane američka osovina zla ne predstavlja
toliku prijetnju koja bi zahtjevala veće izdvajanje za vojsku.
Amerika je toliko tehnološki ispred Europe da su joj saveznici
NATO-a sve manje potrebni za vođenje ratova na velikim
udaljenostima. Rezultat je sve izraženije približavanje vojnom
apartheidu unutar NATO-ovih čelnika: Amerika će biti kuhar koji
određuje jelovnik i kuha sva glavna jela, dok će njenim saveznicima
iz NATO-a dopasti uloga potrčka čija je zadaća pospremati stolove i
održavati mir i to neograničeno. Ako Europljani zaista žele od
početka biti uključeni u vojne operacije s Amerikancima, morat će
daleko više izdvajati za zrakoplove i opremu. U protivnom neće
imati pravo prigovarati američkom unilateralizmu, zaključuje
Thomas Friedman u The Guardianu.
(BBC)
VELIKA BRITANIJA
REUTERS
6. II. 2002.
Zapad želi da u Bosni bude života i izvan okvira Daytona
"Slobodana Miloševića, suđenje kojem počinje slijedećeg tjedna u
UN-ovom sudu za ratne zločine, Zapad je nekoć smatrao mirotvorcem
prije nego li ratnim zločincem.
Sporazum iz Daytona kojim je okončan bosanski rat nasljeđe je tih
dana. A više od šest godina nakon što je potpisan u bazi zračnih
snaga SAD-a u Ohiu, među međunarodnim mirovnim promatračima
postoji suglasje kako Dayton nije dovoljan za stvaranje održive
Bosne.
Diplomati priznaju kako je Dayton velikim dijelom bio kompromis
nastao duž rovova na kraju rata koji je dao previše moći dvjema
veoma autonomnim regijama i nedovoljno moći središnjoj vladi da bi
nastala funkcionalna moderna država.
No, ne zalažu se ni za povremene pozive nekih političara i
analitičara da sazovu novu mirovnu konferenciju i osmisle 'Drugi
Dayton'. Umjesto toga, Bosance potiču da Dayton promatraju kao
početnu točku a ne krajnji cilj.
Njihova mantra jest ta da bi narod Bosne trebao preuzeti vodstvo u
reformiranju svoje zemlje. Uže veze s Europskom Unijom -
uključujući i eventualno članstvo - spominje se kao nagrada.
'Na kraju, Bosna ne bi trebala biti daytonska zemlja. Trebala bi
biti europska zemlja', kazao je Wolfgang Petritsch, austrijski
diplomat, visoki predstavnik međunarodne zajednice u Bosni.
SAD je, pregovarajući s tadašnjim srbijanskim predsjednikom
Slobodanom Miloševićem koji je predstavljao bosanske Srbe,
ugovorio mirovni sporazum u Daytonu, u studenom 1995. godine, čime
je okončano više od tri godine borbi u kojima je poginulo oko četvrt
milijuna ljudi.
Sporazum je (...) podijelio Bosnu na dvije polovice poznate kao
'entiteti'- Republiku Srpsku i Federaciju koju uglavnom čine
Muslimani i Hrvati.
Svaki entitet ima vlastitu vojsku, vlastite televizijske postaje,
vlastitu mobilnu telefonsku mrežu, vlastite direktne izvore
prihoda.
Središnja država je nestala.
Iako su glasno protestirali protiv njega kada je ugovoren, mnogi
tvrdokorni bosanski Srbi počeli su podržavati Dayton, vjerujući
kako ih je uvelike približio monoetničkoj minidržavi s bliskim
vezama sa Srbijom, čemu su težili svo vrijeme.
Početni pokušaji da se stvore čak i ograničene osobine jedinstvene
države što je Dayton osigurao - kao što su putovnice, zajedničke
registarske tablice na vozilima i zajednička valuta- blokirani su
zbog nesuglasica između različitih etničkh skupina.
Samo dvije godine nakon Daytona, međunarodna zajednica je svom
visokom predstavniku u Bosni dala više ovlasti da nametne odluke i
otpušta lokalne dužnosnike koji ometaju integraciju Bosne.
'Nalazimo se približno tamo gdje smo bili 1998. godine', kazao je
jedan viši međunarodni dužnosnik o nastojanjima implementacije
mira.
No mnogi zapadni diplomati još uvijek vjeruju kako je Daytonski
mirovni sporazum najbolje što se moglo postići u to vrijeme.
Žestoki rat značio je i to da različite etničke skupine u Bosni nisu
željele imati previše posla jedne s drugima.
I susjedne države morale su potpisati sporazum kako bi on mogao biti
primijenjen, no nacionalisti su bili na vlasti u Hrvatskoj i u
Srbiji, vršeći snažan utjecaj na bosanske Hrvate i Srbe.
Zapad je Miloševića učinio svojim mirovnim partnerom na
srbijanskoj strani jer je vjerovao da je prihvatljiviji nego čelnik
bosanskih Srba, Radovanu Karadžiću, kojeg je optužio sud za ratne
zločine UN-a.
No Milošević, koji je i sam sada optuženik i to na temelju optužbi za
najozbiljnije zlodjelo, genocid, zbog njegove uloge u podržavanju
srbijanskih sila koje su počinjale zvjerstva u Bosni, teško da je
mogao postati ljubitelj snažne i centralizirane Bosne.
'Dayton je rezultat posebnog niza okolnosti na kraju rata', kazao
je jedan zapadni diplomat.
Sada se susjedstvo promijenilo. Reformatori prijateljski
raspoloženi prema Zapadu upravljaju i Srbijom i Hrvatskom. Imaju
mnogo vlastitih problema i manje su skloni miješati se u bosanska
pitanja.
Diplomati se nadaju kako će novi zemljovid potaknuti više bosanskog
stanovništva da svoju državu prihvate kao realnost i da bi etnička
neprijateljstva mogla izbljedjeti kako se budu gradile zajedničke
institucije.
Ključ za njihove nade u funkcionalniju i multietničku Bosnu jest
presuda Ustavnog suda Bosne iz srpnja 2000. da entiteti sa svim
narodima trebaju postupati ravnopravno.
Presudu suda mnogi smatraju najvažnijim događajem u Bosni od kraja
rata- ključni trenutak koji zemlji daje priliku da se reformira u
učinkovitiju i istinski multietničku zemlju.
To znači da bi entiteti trebali biti u mnogo manjoj mjeri zasnovani
na etničkim temeljima, s više prava i visokih položaja za Srbe u
federaciji i za Muslimane i Hrvate u Republici Srpskoj.
Zapadni dužnosnici tvrde kako je presuda primjer institucija koje
je stvorio Dayton, kao što je ustavni sud, koje djeluju s ciljem
poboljšavanja zemlje i njenog unaprijeđivanja.
'Vlade dva entiteta postat će istinski multietničke', kazao je
Petritsch. 'Ovo će biti izvanredan poticaj za konačni cilj...
Daytona, odnosno ponovnu uspostavu multietničke BiH.'
Lokalni čelnici dugo raspravljaju o tome kako promijeniti ustave
dva entiteta tako da budu u skladu s presudom suda. Neki analitičari
vjeruju kako će Petritsch konačno morati upotrijebiti svoje
ovlasti da bi nametnuo rješenje.
Mnogo toga ovisit će o opsegu promjena i tome koliko će kvalitetno
biti implementirane. Mark Wheeler, direktor bosanskog ogranka
'International Crisis Group', odluku suda opisuje kao posljednju
priliku da se stvori održiva Bosna.
'Radi se o izvrsnom ugrađenom mehanizmu koji Dayton može spasiti od
njega samog', kazao je Wheeler. Ako presuda ne bude pravilno
implementirana, Bosna riskira postati (...) zemlja koja nije
sposobna opstati bez pozamašne međunarodne pomoći, rekao je.
Čak i oni koji predvode nastojanja s ciljem pretvorbe Bosne u
uspješnu državu nemaju iluzija o zadatku s kojim su suočeni, ne samo
kada je posrijedi zacjeljivanje ratnih rana nego i pretvorba
nerazvijene bivše komunističke balkanske republike u modernu
europsku državu.
'Bosna nikada neće postati Švicarska', kazao je viši međunarodni
dužnosnik. 'Ako budemo imali sreće, postat će Sicilija'", piše
Andrew Gray.
AUSTRIJA
APA
6. II. 2002.
Izetbegović: ponudio sam Tuđmanu dio Bosne
"Bivši predsjednik Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović u jednoj
je pismenoj izjavi priznao da je svojem bivšem kolegi Franji
Tuđmanu tijekom rata 1992. - 1995. ponudio zapadni dio Hercegovine.
'Također je istina da ta ponuda nije bila ozbiljna', navodi
bosanska izvještajna agencija Onasa Izetbegovićevo pismo
sarajevskom listu Oslobođenje.
Oslobođenje i drugi bosanski mediji objavljuju ovih dana izjave
voditelja UN-ove misije u Bosni i Hercegovini Jacquesa Kleina da je
Izetbegović Hrvatskoj ponudio Hercegovinu. Klein je u utorak u
emisiji 'Orient Express' hrvatske državne televizije rekao :
'Tuđman mi je to rekao a Izetbegović potvrdio'. Izetbegović mu je
osim toga rekao da je to učinio jer je vjerovao 'da je hrvatsko
pitanje u Bosni i Hercegovini vrlo ozbiljno'. Sada je Izetbegović u
pismu izjavio da je tom ponudom samo želio provjeriti 'stvarne
nakane' u međuvremenu pokojnog hrvatskog predsjednika. 'Tuđman je
na moju ponudu odgovorio da želi puno više, uključujući Mostar i
Stolac', tvrdi Izetbegović i dodaje da je na tu izjavu odgovorio
smiješkom: 'Izdali ste se, gospodine predsjedniče. Ipak želite dio
Bosne.' Da je tim odgovorom i svršio razgovor s Tuđmanom.
Izetbegović u pismu Oslobođenju postavlja i pitanje: 'Postoji li
netko na svijetu tko vjeruje da bi Tuđman odbio uzeti Hercegovinu da
sam mu je ponudio i da tako galantnu ponudu ne bi obznanio 'sa svim
fanfarama'?"
BiH
REFERENDUM
6. II. 2002.
Kakvu BIH zamišlja Izetbegović - govor Muslimanima u Zenici 14. XI.
1993. godine. U Bosni predsjednik i svi ministri moraju biti
Muslimani.
"Tijekom posjeta Alije Izetbegovića središnjoj Bosni, onodobni
predsjednik Predsjedništva Republike Bosne i Hercegovine u Zenici
je govorio političkoj budućnosti države. Obilazeći teritorij pod
nadzorom Armije BiH, Alija je posjetio i kamp za obuku mudžahedina
blagoslivljajući njihovu borbu i pomoć bratskom narodu u Bosni.
Izetbegović je u jednoipolsatnom obraćanju vodstvu i članovima SDA
u Zenici govorio o trenutnom stanju u državi, odnosu prema Srbima i
Hrvatima, Tuđmanu i Miloševiću, te političkoj budućnosti Bosne i
Hercegovine kako je on vidi. Budući da njegov govor, kao svojevrsna
platforma kasnijih odnosa nije bio dostupan hrvatskoj javnosti,
objavljujemo ga u cijelosti, bez kraćenja, bilo kakvih izmjena i
prevođenja na hrvatski jezik. O tome kakvu Bosnu zamišlja
Izetbegović kaže: Može li Bosna ovakva biti.
Ovakva srpsko-hrvatsko-muslimanska Bosna kao neka zajednička
država, sa zajedničkim vladama, sa zajedničkim Predsjedništvom u
kojima bi Srbi delegirali četnike, Hrvati ustaše, nije moguća.
Molim vas, to je moje uvjerenje nakon svih nevolja koje smo s njima
preživjeli. Ovo je samo jedan detalj. Pazite, mi sastavljamo Vladu
onda kažu - evo ministar financija taj i taj, veliki je Bosanac itd.
itd. Onda on dođe i slijedi opstrukcija za opstrukcijom. Pelivan,
onda guverner banke Andrijić. Naime, država u kojoj nema lojalnosti
jednog velikog, ogromnog broja ljudi ne može postojati, ne može da
funkcionira. Nije samo u pitanju lojalnost, u pitanju je da je jedan
čitav niz ljudi nasrnuo na tu državu. Oni koji trebaju da je brane
otišli su u planine i počeli da pucaju, da ruše. I dalje se insistira
na tome da je to moguće. Ja vam kažem da to nije moguće. Moguća je
jedna nova Bosna i Hercegovina, jednog dana, drugačija. Ali, s
njima nije moguće.
Dvije etape borbe
Ja sam godinu i po dana, u mirnom vremenu, godinu i po dana u ratu,
moje iskustvo, mislim i vaše iskustvo, morate da budete pred sobom
iskreni, takva država nije moguća. Evo, da iskoristim priliku da
vam kažem kako mislim da je moguće. Ne mislim da treba da se
odreknemo BiH, ne daj Bože. Kad smo platili tolike žrtve, kad smo
podnijeli tolike patnje, mi treba da nastavimo da se izborimo
konačno da imamo BiH kao državu, imamo pravo na nju. Platili smo
vrlo visoku cijenu. Mislim da treba da tu borbu vodimo u dvije
etape.
U prvoj etapi trebamo vojno da osiguramo oslobođenje krajeva u
kojima se nalazi, u kojima živi većinski muslimanski narod. Zato
što je to narod koji je podnio najviše, na koncu konaca, najviše je
zainteresiran za tu BiH. Koji je sasvim sigurno lojalan, jer druge
domovine nema i koji je teret rata za tu BiH platio najvišom
cijenom.
Drugi dio borbe za BiH, radi integracije BiH trebao bi da se vodi, po
mom mišljenju, političkim sredstvima. Nisam siguran da ćemo moći
vojnim sredstvima da osvajamo Drvar, Banja Luku, Trebinje itd.
Nisam siguran. Možda ćemo moći. Čak sam siguran da bi mogli, da bi
imali oružje. Ali ako ostanu iste međunarodne prilike, bolje rečeno
neprilike kakve su sada, najvjerojatnije ćemo morati ovaj drugi dio
voditi na jedan način uzimajući u obzir jedan čimbenik koji se zove
vrijeme na onaj način kako je to, recimo, Zapadna Njemačka se
izborila za cjelinu Njemačke. Ne vojnim putem, nego nadmoćnošću
političkog modela koji je tamo vladao.
Hrvatski i srpski fašizam
Mi imamo sada, kad pogledamo Bosnu, imamo tzv. svijetle i mračne
epohe. To su ove koje su u mraku, koje su pod fašizmom. Jednim ili
drugim, sasvim svejedno, srpskim ili hrvatskim fašizmom. Imamo
ovdje ovo što kontrolira naša Armija i naša Vlada, taj dio u
kojima...ne baš s punim rezultatom, ali izvjesnim rezultatom da
održimo neki stupanj demokracije, civilizacije, neki stupanj
ljudskih sloboda, koji, naravno, podliježe istim ograničenjima,
zbog rata objektivnim, ali u kojima se uporno pokušava da je moguće
graditi jedan civiliziran život.
U Varešu, usprkos tome što su oni istjerali to stanovništvo, ne mi
nego oni, oni su ga istjerali. Reći ću vam zašto. Tamo se nalazi 1000
Hrvata. Jedan broj Hrvata se vraća tamo. Nikome neće faliti dlaka s
glave. Mi ne bismo bili ono što smo, ne bi bili ta vlast kako se
nazivamo nekom demokratskom vlašću ako bi mi progonili te ljude. Mi
ćemo pokušati da na oslobođenom dijelu BiH nikada se ne odričući i
ne zaboravljajući onaj ostali dio, mi ćemo pokušati da organiziramo
jednu vlast koja je dostojna i koja će poštovati neke minimalne,
osnovne elementarne standarde civilizacije, civiliziranog načina
življenja. A to znači, prevedeno na politički jezik, da imamo Bosnu
i Hercegovinu u kojoj neće nitko biti progonjen zbog svoje vjere,
zbog svoje nacije i zbog svog političkog opredjeljenja. Zbog te tri
stvari neće biti nitko progonjen. To bi mogla da bude konstanta
toga. Sve drugo će se možda tu i tamo mijenjati i biti nešto
drugačije definirano, ali mislim da će to ostati i mislim da će to,
udruženo sa principom slobodnog tržišta i onoga što to može da
dadne, jer mi držimo najindustrijskiji dio i najrazvijeniji dio
BiH, može da pobijedi ovaj mrak u kome žive danas dijelovi Bosne. To
je otprilike jedan povod da vam kažem da onako ne može da se živi.
Jer onakvu BiH ponovo, jer što znači danas muslimansko-
srpsko?hrvatska BiH ili Bosna tri konstitutivna naroda, pa onda
naravno nismo mi ti koji ćemo određivati koji će biti Srbi unutra,
nego su to oni koji će određivati. A oni će odrediti četnike. Drugi
će odrediti ustaše. I kako vi možete imati jednu demokratsku Vladu
plus s ustašama i četnicima koji će onda bilo izravno rušiti tu
državu, bilo opstruirati na svakom koraku. Bušiti rupe gdje god
mogu tamo. A vi onda, mučite se i sipate u tu bačvu koja je šuplja na
sto mjesta. I nikada nećete moći da stvorite jedan koliki-toliki
stupanj normalnog življenja tamo, biti neki standard jer će to
stalno biti kradeno, opstruirano, itd. Mislim da moramo, ono što je
rekao jedan naš dobar novinar, moramo nažalost spaliti neke drage
iluzije.
Ako to ne uradimo, bojim se da ćemo dalje plaćati skupu cijenu. Od
nekih iluzija se moramo, ne znam kako dragih, konačno pogledati
realnostima u oči i mislim da nismo nikome ništa dužni. Svi su nama
dužni. Nikome mi ništa nismo dužni.
Mi držimo najbolji dio Bosne
Mi ćemo radi naših vlastitih principa nastojati da na tom dijelu
BiH, na kome će vladati BiH Armija, osnujemo jedan sistem u kome će
vladati principi demokracije, ljudskih sloboda i ono što sam rekao,
više negativno određeno u kome nitko neće biti progonjen zbog toga
što pripada nekoj vjeri i naciji. Pokušajmo da uradimo to. Mislim da
je to nešto što je nadohvat ruke, što je rečeno, što je moguće. Ako
to sad kombiniramo s jednom činjenicom da mi u BiH ćemo na tom
teritoriju, taj teritorij-ugao poklapa se sa ipak najrazvijenijim
dijelom BiH duž doline Bosne, duž doline Neretve, onda, vjerojatno
i s činjenicom da ćemo mi biti oni kojima će svijet pomoći da se
podigne iz ove nevolje i ovog pepela. Pomoći će nam to je sigurno i
od Istoka i od Zapada. Oni to i planiraju. Zapad zato što ima tešku
grižnju savjesti za ovo što nam nije dao vojnu pomoć, što nam je
spriječio samoobranu. Oni spremaju neke programe rekonstrukcije
BiH i vjerojatno će učiniti, dat će nam pokretne impulse, dat će nam
kapitala nešto da se dignemo iz ove nevolje ovdje. A mislim da će i
muslimanski svijet pomoći. On nije mogao vojno pomoći. Postoji
dobra volja da nam se pomogne. Odnosi snaga i sile koje ovdje
vladaju itd. čine da muslimanski svijet ne može bitno pomoći sada,
ali je sasvim sigurno da će on biti jedan vrlo važan faktor buduće
rekonstrukcije BiH. Uzimajući u obzir sve te činjenice, mislim da
možemo, naravno pod uvjetom da preživimo ovih sljedećih teških pola
godine koji nas čekaju, koje pred sobom da iz te nevolje izađemo, ja
mislim da mi imamo razloga da s nadom gledamo u budućnost.
Razgovor s Caringtonom
Svijet nam nije davao šanse, ali mi smo preživjeli, jer odlično se
odupiremo, iako nam je Carrington govorio da nemamo šanse protiv
takve sile. On nam je govorio da moramo neposredno zaključiti mir sa
četnicima. Kad sam mu rekao da mi to ne možemo uraditi, da nećemo
uraditi, onda je on upitao: 'A dobro, što ćete?' Ja sam rekao da ćemo
se boriti.
Kaže: 'Predsjedničke, znate li Vi što Vi govorite. Kako mislite,
čime se mislite boriti. Vi znate s kim imate posla. To je ogroman
arsenal naoružanja. Vi s tim ne možete izaći na kraj. Prema tome, ne
šalite se s glavom, ne igrajte se sa sudbinom naroda, bit ćete
uništeni, bit ćete pregaženi. Mi ne možemo da uđemo ovdje, ne možemo
da se odupremo da mi uđemo, jer smatramo da bi to bio rat u kome bi
naših 100 hiljada palo u toj borbi. Vi nemate nikakvih šansi. S čime
mislite da se borite?'
Nije nelogično to što je on pričao. Nije neracionalno jer je to tako
i izgledalo i danas kad se ponekad vidim s tim nekim strancima, oni
odmahuju glavom i na neki način odaju nam priznanje, pravo da vam
kažem, čude se da smo uspjeli da se održimo do sada. Dvadeset
mjeseci mi se borimo. Čak i pod uvjetima ovog drugog nesretnog
fronta kojeg smo pokušavali da izbjegnemo na svaki način.
Odnos prema Hrvatskoj
Navodeći da je Hrvatska učinila agresiju na Bosnu i Hercegovinu
Izetbegović govori o 'kratkovidnosti hrvatske politike kojoj sada
prijeti bosanski recept s krajinama'. Najavio je reciprocitet
autonomaških procesa na hrvatskom tlu.
- Možda je ovo prilika da vam iznesem što smo naše ponašanje prema
Hrvatskoj. Neki naši ljudi tražili su da ih proglasimo agresorom,
da kažemo da su i oni tu prisutni itd. Mi smo htjeli da izbjegnemo
jednostavno ono što bi svaki pametan čovjek u ovakvim prilikama
uradio, da izbjegnemo dva fronta. Smatrali smo da, ako imalo
politika pameti ima, svaka politika u svakom ratu do sada nastojala
je da nema dva fronta, dosta joj je jedan. Kud će gore od jednog
fronta kakav smo već imali. Nametali su nam stalno dva fronta i
kuhano je to u Beogradu gore i tko god nam je to skuhao drugi frontu
treba mu reći: alal vam vera, naravno radeći za sebe. Odradio je za
sebe ogroman posao. Sad se gore smiju kad se mi krećemo u Fojnici,
oni trljaju ruke i naravno, oni su to i zakuhali.
Vrlo pametno, moram da im odam priznanje. Nisu bolju stvar mogli
uraditi za sebe nego da nas uvuku u rat s Hrvatima. Ovamo krv na
Žepču, ali odradili su taj posao. Mi smo naravno, koliko gore su nas
oni gurali u taj rat, mi smo nastojali da ne uletimo u rat jer smo
znali što to znači. To znači ima dva fronta, to zna zatvoriti
životnu komunikaciju Split-Sarajevo, Split-Zenica, da nemaš
nafte, da nemaš hrane, sve to s čime smo sad suočeni. Znali smo za tu
situaciju i na svaki način smo pokušali da ne uletimo u zamku. Onda
smo pregovarali, potpisivali da izbjegnemo ako je moguće. No, nije
se dalo izbjeći, jer je i Hrvatska radila na svoju vlastitu štetu,
što ponekad čovjek ne može da pretpostavi.
Alija o Mati Bobanu
Ako hodite cestom pa neko naleti na vašu stranu, nije to vaša
krivica. Otkud smo mi znali da će vozač hrvatski poletjeti na našu
stranu i sudariti se. Otkud smo znali? On ide na lijevu stranu oni su
prešli na lijevu stranu. To naravno nije mogao čovjek da predviđa,
jer imaju toliko pameti da vide da je to apsolutno protiv njih. Mi
smo znali da oni tada gube rat u Bosni, mi ćemo njih slomiti u Bosni,
ali otežavamo situaciju. Jednostavno ne možemo da se borimo protiv
ovih drugih, protiv onih koji su nas prvi napali, uostalom. Oni su
sa svojom situacijom napravili nesreću hrvatskom narodu, oni gore u
Krajini ne popuštaju kao što su to oni predvidjeli, kao što su to
neki glupi ljudi u Zagrebu predviđali da će, žrtvujući ovdje nas u
Bosni, da će gore ovi reći u Krajini, eto, mi se odričemo te
republike. Naprotiv, još glasnije ponavljaju, kažu - mi hoćemo u
Krajini republiku. I što im bude na kraju krajeva, mi ćemo jednog
dana vjerojatno i na prvom sastanku gore međunarodnom kazati -
imaju pravo gore na republiku kao što su oni nama rekli da imaju
pravo. I to ćemo reći. Jer su nam napravili svu ovu nevolju koju nam
i sada ovdje čine.
Četnici su im dali još nekoliko tenkova za pare ili besplatno, to ne
znam, ali dali su im tenkove kojim pokušavaju razarati gore grad
jedan. Mi smo, naravno, poduzeli neke protumjere. Mislim da ćemo mi
sanirati tu situaciju, ali, vidite u kakvu situaciju smo došli i
jednu zamku koju smo vidjeli da nam namještaju ovi gore iz Beograda
ili tko bi ga znao. Kad jednog dana stvore arhive možda će se znati
sve što se tu radilo. Ali najpametnije što su mogli četnici da
povuku, najpametniju stvar, najinteligentniju stvar, to je ovaj
sukob između nas i Hrvata. Mi i Hrvati odrađujemo sad za njih posao.
Mi nevoljko, a Hrvati svojom vlastitom odlukom. Mi nismo to htjeli.
Mi smo eskivirali koliko god smo mogli. Pa i dalje pokušavamo.
Vidite, jučer se Silajdžić sastao s ovim Granićem, pokušavamo, ako
možemo, da nađemo nekakav izlaz. Naravno, oni bi sada htjeli, sad je
Granić došao u Sarajevo. Dugo vremena nisu htjeli da dođu. Sad je
došao. Ne vjerujem da ima od toga hajra jer mi smo rekli za nas je
odlazak Bobana mjerilo vaše dobre volje. Dok god je on tu, volje
dobre nema za nas. Prema tome, to je za nas neki lakmus da puno ne
kompliciramo, vidimo Boban tamo isto kao što bi ovaj kemičar,
ćiribu ćiriba gleda je li kiselo ili ne. Tako je li dole se nešto
popravlja. Boban dok je dole, mi smo njima poodavno rekli, mi ne
vidimo nikakvog znaka dobre volje. Na taj način pokazali bi da imaju
dobru volju da poprave situaciju, ali neće. Njega i još nekoliko
zločinaca koji su dole potpuno svjesno uletjeli.
Hrvati gori od četnika
Oni su nam uradili gore stvari nego četnici, moram vam reći. Ima
ovdje gore, elemenata... i svega toga, ali dole je potpuno
smišljeno i napravljeno etničko čišćenje u Mostaru. Napravljen je
plan kako će se to odraditi. Dole je Boban skontao što bi on Hrvate
imao rasute od Neuma od Save, pa ga ovi gore u Centralnoj Bosni i ovi
gore u Posavini ništa ne slušaju može njih potjerati u tor motku pa
ih sve dole tjera Hercegovini. I to je uradio Bugojnu ranije i sad u
Varešu vrlo jasno. Točno se zna za Ahmiće. Planirana akcija. Ne
Ahmiće nego Stupni Do. Onda su zavikali idu Bosanci i kolju sve pred
sobom. Uzimajte stvari, imate sat vremena inače narod jadni, naš
ipak bosanski narod, meni je žao da je uletio stvar, ali što ćeš,
narod ne zna je da se stvari dole, dole su praznili muslimanske kuće
u Mostaru i Počitelju su potpuno prazne, neka znate, do sad tu treba
da se useli, Bobanovom planu, hrvatsko stanovništvo. Znate da
džamiju staru od 400-500 godina srušili je, dakle, jedan zločin s
predumišljajem što kažu, mada ni onaj nije bez predumišljaja. Ali
ovo je ako hladni zločin, hladno ubojstvo.
Govoreći o budućoj BiH Izetbegović je naglasio: - Moramo ovdje
graditi civiliziranu državu ili nemamo šansi. Dakle, ne čisto
muslimansku državu ovdje napraviti. Mi to ne bi trebali da uradimo
mada kako se to kaže via fakti to biti jednostavno, jer drukčije ne
može. To će biti ipak država u kojoj će 80 posto Muslimana i bit će
muslimanska ili bošnjačka kako hoćete, koliko je Francuska usprkos
što tamo ima tako, 3 milijuna Arapa, itd. Francuska država i tu je i
tu je predsjednik Vlade i predsjednik Republike i svi su ministri
Francuzi drukčije mu ne može da i prema tome, mislim da ta činjenica
da će njih biti još oko 10 posto jednih i drugih unutra, ne mijenja
na stvari da narod koji je izborio državu ima sva prava koja, ne
birajući, poštujući pravo onih njih kao manjina.
Ovi sad smatraju mi ne možemo s njom. Možemo. Nećemo dozvoliti da
budemo blokirani. Mene pitaju hoćete li se suglasiti s koridorom
Bar ? Sarajevo. Zašto ne. Ako ide Split ? Sarajevo. Ne mislim da su
išta gori od onih tamo. Odradit ćemo to i ako budemo mogli da
otvorimo te koridore otvorit ćemo i tu nemamo nikakvih predrasuda.
Mislim da smo kao narod. Jer nezdravi narodi ne shvaćaju što je
politika, a što moral. Odveć su nezdravi narodi. Zdravi narodi nisu
baš toliko skrupulozni. Imaju mjerila za interese. Mislim da smo u
tom pogledu malo odrastao narod. Odrasli smo. Nismo bili to
ispočetka."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
6. II. 2002.
"Osovina zla"
"Sve do nedavno, apsolutne kategorije dobra i zla bile su van mode u
relativističkom dobu u kojem živimo. Radi se o konceptima s kojima
se dekadentna Zapadna kultura prestala boriti. Trebao se dogoditi
11. rujan i proračunata pakost terorista al Qaide da nas protrese,
da nas podsjeti da, iako možemo biti uvjereni u to da je naše društvo
razvilo stanje savršene tolerancije, sile dobra i zla i dalje
oblikuju svijet u kojem živimo. Radi se o bitci u kojoj možemo
odlučiti igrati aktivnu ulogu - ili prihvatiti ulogu žrtve. Kao što
je to Edmund Burke bio kazao, 'Jedino što je potrebno za trijumf zla
jest to da dobri ljudi ne čine ništa.' To vrijedi danas jednako kao
što je vrijedilo prije više od 200 godina.
Predsjednik Bush je odlučan učiniti nešto, što bi moglo objasniti
činjenicu da su čak i demokrati sretni što je on u predsjedničkom
uredu umjesto Ala Gorea, koji sada pokušava naći svoj put nazad iz
političkih bespuća. Od 11. rujna, Bush je teroriste stalno nazivao
'zlikovcima'- što možda nije strašno elegantno, no ima tu vrlinu da
je istinito. U svom govoru o stanju u naciji, Bush je identificirao
'osovinu zla'. Ovo je potaklo najrazličitije oblike konsternacije
i kod kuće i među našim 'prijateljima' i 'saveznicima' u
inozemstvu, a članovi vanjskopolitičke ekipe Bushove vlade
rastrčali su se po svim medijskim kućama obećavajući kako u bližoj
budućnosti ne slijede nikakvi napadi. Riječ 'zlo' nije od one vrste
koja se koristi olako, no Bush je sigurno mislio ono što je i kazao.
Govoreći u terminima prastare bitke između dobra i zla, Bush
slijedi put Ronalda Reagana, posljednjeg predsjednika koji je
govorio u tako metafizičkim terminima. Zlo o kojem je govorio
Reagan bilo je utjelovljeno u Sovjetskom Savezu, 'središtu zla u
modernom svijetu', kao što je to bio kazao, 'zlom imperiju'. 1983.,
konsternacija u SAD-u i inozemstvu bila je velika, no Reagan je ipak
svoje riječi pretvorio u djelo. Deset godina kasnije, Sovjetski
Savez je prestao postojati djelimice i zbog toga što je Reagan
onemogućio nadogradnju vojske SSSR-a i iskazao uvelike superiornu
američku vojnu i gospodarsku snagu. Tko bi mogao poželjeti bolji
primjer za nadahnuće- posebice danas, na Reaganov 91.
rođendan.(...)
Bushova vlada zasigurno ne mlati praznu slamu. Pojavila se nova
ozbiljnost kada je posrijedi vanjska politika prema Iraku, kazao je
Ahmed Chalaby iz iračkog nacionalnog kongresa u intervjuu
objavljenom u The Washington Timesu jučer. 'Od kada je predsjednik
održao govor, stav vlade se potpuno promijenio. Čudo nije što je
došlo do toga, nego što do toga nije došlo ranije.'
Bush je, naravno, tri zemlje koje predstavljaju prijetnju, Irak,
Iran i Sjevernu Koreju, identificirao u okvirima njihovog razvoja
kemijskog, biološkog i nuklearnog oružja. 'Neću samo čekati dok se
opasnost povećava', kazao je predsjednik u svom govoru o stanju u
naciji. 'Neću stajati sa strane dok se opasnost sve više i više
približava. SAD neće dozvoliti da nam najopasniji režimi svijeta
prijete najdestruktivnijim oružjem koje postoji.'
To da se Bush namjerava obračunati sa Zlom koristeći više od riječi
očito je po predloženom proračunu koji je obznanio ovog tjedna, a
koji predlaže najveće povećanje ulaganja u vojsku u posljednja dva
desetljeća. Teroristički napadi i uspon radikalnog islama uklonili
su idiličnu predodžbu o tome da kraj hladnog rata znači i kraj zla i
oružanih sukoba. 'Naši neprijatelji prate što činimo', kazao je
ministar obrane Donald Rumsfeld u svom jučerašnjem govoru pred
Odborom Senata (...) promičući predsjednikov plan vojnog proračuna
za slijedeću godinu u vrijednosti od 379 milijardi dolara.
'Ispituju kako smo bili uspješno napadnuti, kako reagiramo i gdje
bismo mogli biti ranjivi u budućnosti. I još smo uvijek u
opasnosti.'
Tek prošlog tjedna, Rumsfeld je (...) u svom govoru održanom na
Sveučilištu za nacionalnu obranu kazao kako 'je vjerojatno da ćemo
ponovno biti iznenađeni- novim neprijateljima koji bi nas mogli
napasti na neočekivan način. I dok oni sakupljaju oružje sve veće
snage, ti bi napadi mogli odnijeti mnogo više života od onih koje
smo pretrpjeli 11. rujna.'
Rumsfeld je istaknuo i to da je ulaganje očajnički potrebno nakon
deset godina naplate 'mirovne dividende'. Tijekom slijedećih pet
godina, proračun za obranu narast će na 451 milijardu dolara(...),
postajući tako drugi najveći proračun za Reaganovog proračuna iz
1985. godine, u okvirima prilagođenima inflaciji. Jasno je da Bush
polaže temelje za slijedeći korak u ratu protiv terorizma i protiv
zemalja koje ga podržavaju. Kao i Ronald Reagan, povremeno će
nailaziti na ismijavanje, sumnje i kritike. Ipak, to će biti mala
cijena u odnosu na ono što će ostvariti", piše Helle Dale.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
6. II. 2002.
Zavjera šutnje
"Osporavatelji globalizacije, od prosvjeda u Seattleu do Porto
Alegrea, nedvojbeno zaslužuju biti saslušani glede nekih pitanja.
Među njima su, u prvom redu, hiperkonzumizam zapadnih društava,
nenadziranje moći multinacionalnih tvrtki i njihovih munjevitih
financijskih transakcija telekomunikacijskim putem, stalna
zaštita poljoprivrede u najvećim gospodarstvima putem visokih
nameta koji sprječavaju uvoz iz predindustrijskih društava,
nepoznanice ili tajne biotehnologije usmjerene na najveću dobit,
izostali međunarodni sporazum o smanjenju zagađenja uslijed
'efekta staklenika', loše upravljanje vodnim resursima. No što se
ostalog tiče tu su poluistine, šutnje i dvojbenosti. Neselektivna
osuda svakog genetski promijenjenog prehrambenog proizvoda često
dolazi od strahova lišenih znanstvenog temelja, ne uzimajući u
obzir da ga ne mogu prihvatiti i prenastanjene države poput Indije
ili Kine. Potom, neprijateljstvo spram kapitalizma spremnog
ulagati tamo gdje je manja cijena radne snage nije opravdano: više
nego što zlorabi socijalni 'dumping', to često u pogledu rada i
prihoda ide u korist brojnijih stanovništava. Jedno istraživanje
ekonomistice Ann Harrison, sa sveučilišta Columbia, pokazala je da
su plaće koje zapadne tvrtke nude u zaostalijem dijelu svijeta
prosječno više deset posto od onih u mjesnim tvornicama.
Pretpostavka da industrijske sile ne namjeravaju prevladati
neravnoteže između bogatstva i siromaštva, općenito ostaje
neutemeljena unatoč ostataka protekcionizma. U interesu je
najvećih gospodarstava potaknuti razvoj svakog tržišta.(...)
Pravo pitanje, mimo nedovoljne humanitarne pomoći date siromašnim
nacijama, je objektivna nemogućnost da kratkoročno ili
srednjoročno prevladaju jaz između različitih stadija
gospodarskog, društvenog i povijesnog razvoja. Ta se nemogućnost
najviše pokazuje u južnoj hemisferi, gdje množenje ljudi nadmašuje
proizvodnju.
No glede demografskog pitanja, glavnog razloga tolike bijede,
osporavatelji postmodernog se ne izjašnjavaju. Zavjera šutnje, s
naklonošću 'pronatalnih' religija, zanemaruje podatak da je samo
tijekom 20. stoljeća svjetsko stanovništvo poraslo s 1,6 milijardi
na 6 milijardi. Nitko se ne sjeća čuvenog Mubarakovog priznanja:
'Milijun i pol Egipćana više svake godine čine uzaludnim i
očajničkim svaki naš rad'.(...)
Nije, dakle dovoljno osuditi dugove najsiromašnijih država, ni
davati prehrambenu pomoć koja katkada uništava mjesne
poljoprivrede, ni ohrabrivati rad 'liječnika bez granica' ili
vjerskih misija, bez edukacije o kontracepciji, No
protuglobalistički pokreti, ili neoglobalistički, se ne suočavaju
s primarnim pitanjem, 'ljudskom ekologijom'. Njihove najglasnije
uzbune ograničavaju se na širenje McDonald'sa, uzdignutog u simbol
američkog imperijalizma. Indijski ekonomist Jagdish Bhagwati
zaključuje: 'S jedne strane vide globalizaciju, s druge bijedu,
dakle, pretpostavljaju da je prva uzrok druge'. Doista
prejednostavno gledanje", piše Alberto Ronchey.
LA STAMPA
6. II. 2002.
Papirnati prognanici
"Pozvani da predstavljaju Italiju na slijedećem salonu knjige u
Parizu, čuveni, a u nekim slučajevima i dobri, pisci, odgovorili su
ljutitim odbijanjem počevši intelektualni prosvjed protiv
barbarstva Berlusconije, te države prostaka koja misli samo na
zarađivanje novaca i zaglupljivanje gospodarevom televizijom.
Vicenzo Consolo je izjavio da u Italiji nema više demokracije, a
kazao je to u Talijanskom institutu za kulturu uz pljesak publike
koja je dobrim dijelom bila talijanska: situacija svojstvena za
diktature. A Antonio Tabucchi, u jednom razgovoru za 'Le Monde', je
Berlusconija usporedio s Mussolinijem, a Ciampija s Vittoriom
Emanuelom III..(...)
Ogovarati vlastitu zemlju nije baš najuglađenije, ali pustimo to.
Čudi više to što tako senzibilni umjetnici nikada nemaju dvojbi:
Berlusconi je zli vladar, koalicija Ulivo družina idiota koja nije
imala hrabrosti zaustaviti ga, a tko se ne slaže s tim tezama je lud
ili se prodao.
Da je Berlusconi neuobičajen premijer to je očito. No on je i
izabrani premijer, priznat od demokracija cijelog svijeta, i nije
moguće da svaku vladu protivnici nazivaju 'režimom' samo zato što
donosi stranački obojene zakone i zauzima položaje. Imamo jednu
pomalo sirovu desnicu i jednu prilično snobovsku ljevicu, zajedno s
piscima. Ovo naše, više nego 'režim', je katastrofa", piše Massimo
Gramellini.
LA REPUBBLICA
6. II. 2002.
"Sastanak u Italiji će biti uzvrat nakon Genove"
"Svjetski socijalni formu dijelom je i njegovo ostvarenje. (...)
Ramonet, rođen u Španjolskoj 1943., je militantni intelektualac.
Slijedio je zapatiste napisavši potom knjigu o komandantu Marcosu.
Sudjelovao je u osnivanju Attac-a, francuske udruge za Tobinov
porez koja danas ima sjedišta u 40 zemalja, između ostalih i
Italiji. Sve u svemu, on u novom protuglobalizacijskom pokretu ima
moć. (...)
- Vi stalno govorite o 'pokretu'. Što pod time mislite?
= Na ljude koji su kazali dosta nepravdi, nejednakosti i
ograničenjima slobode koje je nametnuo sadašnji globalni sustav.
- Ljude s ljevice?
= Ljevica u smislu da vraća ove tri vrijednosti: pravdu, jednakost,
slobodu. No ponavljam, nitko u Porto Alegreu ne želi vlast, a
političari nisu dobrodošli.
- Nije li kratkovidno držati na odstojanju one koji vladaju?
= Tko zapravo danas vlada? Upravljaju li Blair i Bush? Stvarna je
vlast drugdje, u rukama multinacionalnih tvrtki, financijskih
institucija. Slijedećih mjeseci nastavit ćemo praviti katalog
pritužbi, ali i alternativnih iskustava. Na političarima je da
odluče; hoće li se ili neće zaraziti našom tihom revolucijom.
- Tihom? Već dvije godine pratimo jedan prosvjed za drugim.
= Faza prosvjeda je eksplodirala u Seattleu i nastavit će se. No od
2001., prvim skupom u Porto Alegreu, počela je druga faza; od
prosvjeda 'protiv' prema akciji 'za'.
- Za što?
= Za ideje, one su naša velika moć", razgovarala Anais Ginori.
FRANCUSKA
LE MONDE
6.II.2002.
Francuska i Međunarodni kazneni sud
"'Robert Badinter nas je razočarao': bolna je tvrdnja iz usta
pobornice Međunarodne federacije saveza za ljudska prava (FIDH).
To više, što se razlike koje nevladine organizacije (ONG) danas
dijele od čovjeka koji je za njih sve dosad bio simboličan lik, tiču
teme koja nam je svima na srcu: budućeg Međunarodnog kaznenog suda
(CPI).
Francuska je među prvima, u lipnju 2000., ratificirala sporazum o
tom sudu koji su u srpnju 1998. u Rimu zaključili izaslanici stotinu
dvadeset država. No za nevladine organizacije koje otpočetka
upozoravaju na dvostruko stajalište francuskih vlasti o tom
pitanju, borba ipak nije završena. Sljedeća faza - uvođenje
sporazuma u domaće pravo - bila je, naprotiv, za njih najvažnija:
nije trebalo biti riječi samo o tehničkoj prilagodbi, već o
temeljnom usklađivanju kako bi se francuski kazneni zakon uskladio
s propisima Rimskog sporazuma i svršilo s izgovorima.
Kada je Robert Badinter prije nekoliko mjeseci, kao senator, dobio
zaduženje da pripremi nacrt zakona o prilagodbi, ONG su u njemu
vidjeli saveznika. No tekst koji je izradio i koji će se 12.II.
predočiti Senatu, iznevjerio je sva njihova očekivanja. Nije
preuzeo nijednu glavnu preporuku fancuske koalicije za CPI (koja
okuplja 37 nevladinih organizacija) i Konzultativnog državnog
povjerenstva za ljudska prava (CNCDH, konzultativno tijelo pri
predsjedniku vlade). Oprezno izbjegava da ponovno stavi na dnevni
red neugodne teme, napose, kako ističu ONG, 'zabranjenu temu o
ratnim zločinima'.
Ako se ostane pri Badinterovu prijedlogu zakona o prilagodbi,
'Francuska bi se s razlogom mogla smatrati utočištem za ratne
zločince', komentira oštro Međunarodna federacija za ljudska
prava.
Francuska od početka vodi nejasnu igru prema CPI-ju. Na završnim
pregovorima o sporazumu tražila je da se svakoj državi omogući da u
razdoblju od sedam godina odbaci ovlasti suda za jednu od triju
vrsta nadležnih zločina: ratne zločine (uz genocid i zločine protiv
čovječnosti). Francuska je vojska, plašeći se - bez razloga, jer su
predviđene sve mjere opreza - da će inkriminacija potaknuti
neopravdane progone vojnika u operacijama u inozemstvu, razvila
pravu paranoju prema planu o CPI-ju. Izvršna se vlast podijelila, a
konsenzus se postigao samo oko ne baš dične zamisli da zemlje koje
žele mogu ratne zločine izuzeti iz polja ovlasti suda. U srpnju
1998., Francuska je tu mogućnost uvrstila u sporazum, u članak 124.
(...)
Napokon, Badinterov prijedlog ne preuzima načela CPI-ja o
nezastarijevanju međunarodnih zločina, pa i ratnih zločina, i o
nepostojanju sudbenog imuniteta za te zločine (uime kojeg nitko
nije zaštićen od sudbenog progona, pa ni državni predsjednici dok
obnašaju dužnost).
Robert Badinter se pozvao na realizam i na žurnost. Gotovo pedeset
zemalja već je potvrdilo Rimski sporazum, pa bi sud, po njegovu
mišljenju, mogao ugledati svjetlo dana do konca godine. 'Francuska
mora biti spremna, kaže; podsjećam prijatelje iz ONG-a da imamo
samo petnaest dana do isteka mandata; ako ne prođemo sada, nećemo
proći još za godinu dana'. Treba djelovati brzo, tj. predložiti
'zakon o prilagodbi postupka, a ne obnovu kaznenog zakona', kaže g.
Badinter, priznajući usput da želi da se i 'ljevici priznaju
zasluge za taj tekst'.
Bez obzira na političku taktiku, Robert Badinter ima drukčije
mišljenje od ONG-a kada je riječ o ukidanju imuniteta. Dakako,
slaže se da je glasoviti članak 124 o ratnim zločinima koji je
Francuska uvrstila 'uvredljiv za francusku vojsku'. No za nj se,
očito, borba za ukidanje imuniteta mora ponajprije usmjeriti prema
krivcima za zločine protiv čovječnosti. 'Najvećim zločincima treba
suditi, sud treba uspostaviti', a kada za to dođe čas, tj. nakon
sedam godina, 'postavit će se pitanje o ponovnom definiranju ratnih
zločina. Ali, ne trebamo ga postavljati sada, to je poguban put na
kojemu ćemo se izgubiti'. Takav pristup nije prihvatljiv za ONG,
koji svakodnevno spoznaju da negacija ljudskosti najčešće pripada
skupini ratnih zločina.
Pošto ih se odrekao njihov junak, nevladine su organizacije
prilično zbunjene kada je riječ o strategiji koju sada treba
utvrditi. Zatražile su da ih sasluša Povjerenstvo Senata za zakone
i najmanje što traže je da se Badinterov prijedlog shvati tek kao
prvi dio zakona o prilagodbi koji će se, da bi bio potpun, morati
dopuniti drugim odredbama", piše Claire Trean.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
6.II.2002.
Rusija vraća kubansku bazu u Lurdesu
"Rusija može dobiti natrag svoju vojnu bazu u Lurdesu na Kubi. U
Moskvi se sve češće čuje mišljenje da takve strateške darove
Sjedinjenim Državama nije trebalo ni davati. Pokazalo se da je
prijedlog o demontiranju baze bio kuloarski potez Glavnog stožera i
Glavne obavještajne uprave (GRU) koja mu je podložna. O toj se
odluci nije dogovaralo sa Saveznom agencijom za veze s vladom
(FAPSI) koja ima svoje interese na Kubi ni sa Službom za vanjsko
obavješćivanje (SVR). Znalci nedvojbeno tvrde da je Glavni stožer
zamijenio Predsjednika.
Odlazak Rusije iz vojno-pomorske baze u Kamranu i odustajanje od
velikog obavještajnog središta na Kubi u Lurdesu bili su darovi
Vladimira Putina uoči njegova posjeta Georgeu Bushu mlađem u
studenom prošle godine. Ipak, sada su ti darovi počeli mijenjati
vojno-političku boju. Razmišljajući o posljedicama takvog koraka,
nijedan analitičar nije mogao ni pomisliti da Pentagon želi ponovno
biti nazočan u jugoistočnoj Aziji. A upravo se to dogodilo prošlog
vikenda, kada je zapovjednik američkih oružanih snaga za područje
Tihog oceana, admiral Dennis Blair, nakon pregovora u Hanoju
izjavio da će se američka vojno-pomorska flota uskoro vratiti u
vojno-pomorsku bazu u Kamranu. Znači da će se 2004., kada prestane
vrijediti sporazum između Moskve i Hanoja, u toj bazi, točno nakon
41 godinu, opet zavijoriti američka zastava.
Tako je Putinov prijateljski potez američka uprava protumačila na
vrlo osobit način. Nije stvar u strateškom ustupku, već u tome da
Rusija ne samo da je priznala kako nije kadra graditi veze s
državama poput Vijetnama koje su kročile na put tržišnog
gospodarstva, već nije znala sačuvati ni strateška postignuća
Sovjetskog Saveza.
Očevidci tvrde da je baza u Kamranu zapravo uništena i da za njezino
održavanje u zadnjih deset godina nije utrošena ni kopjejka. (...)
Ti su vijetnamski troškovi, počevši od 1991., iznosili trista
milijuna dolara na godinu - istina, državni dug Vijetnama prema
Rusiji donedavno je bio petnaest milijarda dolara. (...)
Tada su se u Moskvi sjetili drugog dara - Lurdesa. Posjetivši Kubu
koncem 2000., Vladimir Putin visoko je ocijenio rad osoblja u toj
bazi. Njezina važnost ni danas nije manja, napose zato što, kako se
pokazalo, američka strana, bez obzira na izjave, ne kani tako brzo
promijeniti stajalište o problemima kao što je rat u Čečeniji,
strateška stabilnost i drugo. Rusija još ima izgleda da uzvrati na
odluku SAD-a o napuštanju ugovora o proturaketnoj obrani. Kako god
bilo, Kuba se za sada ne protivi, a godišnju uštedu od održavanja
baze na Kubi od dvjesto milijuna dolara za razvoj oružanih snaga RF-
a svejedno nećemo ostvariti, jer je vrijedio sustav kompenzacija",
piše Vadim Solovjov.
NJEMAČKA
DPA
6. II. 2002.
Deset godina krvavih sukoba na Balkanu pred sudom
"Desetljeće krvavih sukoba na Balkanu tvori dramatičnu pozadinu
procesa protiv bivšeg jugoslavenskog predsjednika Slobodana
Miloševića koji počinje 12. veljače pred UN-ovim sudom za ratne
zločince u Haagu. Kao prvi državni poglavar poslije Drugog
svjetskog rata, optužen je od strane međunarodnoga suda za tisuće
ubojstava, stotine tisuća progona. Na Kosovu, u Hrvatskoj i u Bosni
navodno je svim raspoloživim silama pokušao ostvariti zamisao o
velikosrpskoj državi pod vodstvom Beograda. Prema opreznim
procjenama, postupak će trajati najmanje dvije godine.
'Cijeli svijet zna da je to politički proces', doviknuo je nekoć jak
čovjek Balkana prije nekoliko dana svojim sucima. Prije toga je
ponovno paušalno odbio sve optužbe i predstavio se kao čovjek mira.
Da je njegova zemlja još uvijek izložena napadu snaga koje žele
razbiti Jugoslaviju. Protivno svim optužbama, da se svim svojim
snagama zalagao za mir. U pojedinačne točke optužnice do sada nije
ulazio. I dalje odbija sud kao ilegalan i odbija svaki oblik
suradnje.
Milošević nije imenovao čak niti odvjetnika koji bi ga branio. 'Ali
optužbe su kompleksne i teške', upozoravali su ga suci opetovano.
Da ne može sve preuzeti na sebe i pokušati izgraditi djelotvornu
obranu bez stalne pravne potpore. Ipak 60-godišnji Milošević želi
sam voditi borbu, zacijelo u svojem političkom duhu. Hoće li za to
pozvati suvremenike međunarodne politike i koga, još se ne zna.
Nije postavio nikakve zahtjeve niti predočio popis svjedoka.
Glavna tužiteljica Carla Del Ponte mora se odreći sugovornika s
kojim bi razjašnjavala eventualna pravna pitanja. A sudac Richard
May zajedno sa svojim kolegama Patrickom Liptonom Robinsonom i O-
Gon Kwonom mora više nego inače paziti da se izbjegne svaki dojam
pristranosti. Sucima pri tomu moraju pomagati trojica odvjetnika
koje je sud imenovao tako zvanim 'prijateljima suda'. Njihova je
zadaća paziti da optuženi ostvari svoja temeljna prava. Milošević
ni s njima ne želi imati posla. Za sud je stanje novo - tako nije
reagirao još nijedan optuženik.
No Milošević i nije bilo koji optuženik u povijesti suda ustrojenog
1993. isključivo za kaznena djela u Jugoslaviji. To će tužiteljica
jasno dati do znanja u govoru na početku glavnog postupka. Za nju su
događaji na Kosovu u središtu - kao početak jednog razvitka i kao
krvavi svršetak. Kad je Milošević krajem osamdesetih godina na
području 'srpske kolijevke' rasplamsavao srpski nacionalizam, po
njezinu je uvjerenju pokrenut lanac kaznenih djela koja su svršila
NATO-ovim bombardiranjima Kosova. Da je za sve to odgovoran čovjek
koji je s najvišeg položaja zločine planirao, financirao i
omogućio.
'Optužba je spremna za proces', obznanjuje Del Ponte već tjednima.
Samo za kompleks Kosova, suci su joj odobrili 90 svjedoka koje smije
pozvati u sudnicu. Osim toga tu su dokazni predmeti i pismene izjave
svjedoka. Do srpnja bi trebala predočiti čime obrazlaže točke
optužnice za zločine protiv čovječnosti i ratne zločine na Kosovu
između 1. siječnja i 20. srpnja 1999.
Kasnije treba doći na red Bosna, kad će Milošević biti pred najtežom
optužbom koju sud poznaje - genocid. Ciljano uništenje narodnosnih
skupina iz rasističkih, vjerskih ili političkih pobuda teško se
može dokazati. To se pokazalo u ranijim postupcima pred sudom. Pred
sudom je teško voditi nužan dokazni postupak o nakanama
istrijebljenja. Prema mišljenju pravnika, to neće biti lako ni u
Miloševićevu slučaju. Bivši diktator iz Beograda vladao je svojom
dominantnom osobom i usmenim naredbama. Govori se da nedostaju
pismene naredbe nedvojbene prirode", izvješćuje Edgar Denter.
DIE TAGESZEITUNG
6. II. 2002.
Sadam Husein ne može pobijediti
"Pogledajte, reći će vjerojatno Colin Powell svojim europskim
kolegama ministrima vanjskih poslova prvom prigodom, pogledajte,
ratna retorika mojega šefa ipak nije bila uzaludna. Jedva je prošlo
tjedan dana od prijetnja američkog predsjednika Iraku. I već režim
u Bagdadu oprezno najavljuje spremnost za razgovore. Doduše, još
nije riječ o povratku međunarodnih inspektora oružja, ali Bagdad
barem želi ponovno pregovarati s UN-ovim glavnim tajnikom Kofijem
Annanom.
Taj korak Bagdada vjerojatno neće dovesti do prijateljskog držanja
Washingtona - čak ni u slučaju uspješnih pregovora. Naprotiv: ma
što Sadam Husein i njegova vodeća elita poduzeli idućih tjedana,
koristit će dugoročnim američkim ratnim planovima. Ili se
pregovori o UN-ovim inspektorima neće ni održati ili će ih Bagdad
prekinuti - tada će Irak ići na ruku čvrstorukašima u Washingtonu
koji s poletom iz Afganistana zahtijevaju brze vojne akcije. Ili će
Huseinovi ljudi uistinu zaokrenuti - tada će američka vlada na
svakom koraku argumentirati da tek sada treba pravo pojačati ratne
pripreme da bi se povećalo pritisak na iračku vladu.
Ako se saveznici SAD-a u to upuste, ili su loše informirani, naivni
- ili postupaju s grubim nemarom. Makar se Bushova politika nekima
ne sviđa, jedno mu se mora priznati: svoje prave planove za Irak
nikada nije tajio. Jasno, koliko to dopuštaju pravila diplomacije,
Bush i ministri njegova kabineta prijetili su ratom. Za izricanje
još jasnijih prijetnja zaduženi su vladini savjetnici kao nedavno
Richard Perle: rat protiv Iraka prijeti sve dok je Sadam Husein na
vlasti - a o pitanju tko će vladati Irakom, s Huseinom se,
razumljivo, ne može pregovarati. Europski saveznici trebali bi se
držati podalje od te opasne igre SAD-a", drži komentator lista Eric
Chauvistre.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
6. II. 2002.
Domoljubna maškarada
"Što čini jedan popularni ratni predsjednik da bi svoj sadašnji
afganistanski bonus iskoristio i unutarnjepolitički? Odgovor je
dao George W. Bush sa svojim proračunskim planom. Najprije se
brojke zamotaju u američki zastavu umjesto u do sada uobičajenu
nebesko plavu omotnicu. I drugo, u svakom se odlomku tri puta
koristi riječ 'sigurnost'.
Najveće povećanje izdataka za naoružanje u zadnja dva desetljeća
smjera dakle na 'vojnu sigurnost' iako na otvorenom polju danas
više nema zadovoljavajućih protivnika supersili a većina
Pentagonovih programa obasutih kišom dolara nemaju veze s amorfnom
opasnošću od terora. Predložena smanjenja poreza ne služe pak
jednostavno obogaćivanju ionako dobro podloženih, nego
'ekonomskoj sigurnosti'.
Budući da u jesen predstoje parlamentarni izbori, sve se za početak
financira na kredit. Oni koji zbroje dva i dva mogu izračunati da će
preraspodjela po načelu Enrona naposljetku ići na račun 'socijalne
sigurnosti'. U drugim okolnostima George W. Bush morao bi računati
na silovit otpor ako će socijalnu državu i dalje voziti unatrag.
Zbog sjajnih rezultata ispitivanja mišljenja može se ipak nadati da
će barem veliki dio njegovog proračunskog programa proći u
kongresu. Ali domoljubna maškarada pokazuje i koliko je ovom
predsjedniku rat potreban", zaključuje Dietmar Ostermann.
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
6. II. 2002.
Odgovornost za siromašne
"Svjetski gospodarski forum prigoda je za obraćanje globalnoj
eliti u ime potlačenih masa, u ime daleko više od jedne milijarde
ljudi u našem svijetu koji žive bez dostatne prehrane, bez zdrave
pitke vode, bez temeljnog školskog obrazovanja i bez medicinske
skrbi za djecu.
Ti ljudi nisu žrtve globalizacije. Njihov se problem ne sastoji u
tomu što su povezani u globalno tržište, nego u tomu što su iz njega
isključeni.
Nije dovoljno jednostavno utvrditi da siromašni bez gospodarstva
nemaju nade ikada se osloboditi siromaštva. Opipljivim primjerima
koji mijenjaju njihov život, treba im pokazati da gospodarstvo,
ispravno primijenjeno, i profiti, mudro uloženi, donose socijalne
prednosti.
Sve više gospodarskih menadžera shvaća da ne moraju čekati da vlade
naprave što treba. U mnogo slučajeva vlade smognu hrabrost - i
sredstva - tek kad gospodarstvo krene naprijed.
Poduzeća mogu ponekad s uistinu malim ulaganjima pokrenuti masu.
Primjer: proizvođači soli. U suradnji s Ujedinjenim narodima
pobrinuli su se da sol za ljudsku uporabu sadrži dovoljno joda. Time
se svake godine zaštiti više od 90 milijuna djece od nedostatka joda
a time i od najčešćih uzroka duševnih poremećaja.
Nitko nije pozvaniji od gospodarskih vođa da opovrgne argumente
protekcionista i lukavih škrtaca. Oni su ti koji mogu predočiti
najuvjerljivije argumente za otvaranje tržišta bogatih zemalja za
radno-intenzivne proizvode siromašnih država. Oni su ti koji se
uvjerljivo mogu založiti za ukidanje izvozničkih agrarnih
subvencija zbog kojih seljaci u siromašnim zemljama nisu sposobni
za utakmicu. I oni su napokon ti koji kao vodeći porezni platiše
argumentiraju za oprost dugova i za javnu pomoć u razvitku
siromašnim zemljama.
Sve te mjere presudne su pretpostavke za rast i procvat siromašnih
zemalja. One moraju dakako i vlastitu kuću dovesti u red kako bi
mobilizirale domaća novčana sredstva i privukle inozemna privatna
ulaganja. Ali treba im pružiti poštenu priliku za izvoz njihovih
proizvoda, a mnoge zemlje trebaju i financijsku i tehničku pomoć za
izgradnju svoje infrastrukture i postrojenja prije nego što će biti
kadre iskoristiti tržišne prigode", piše Kofi Annan u rubrici 'Gost
komentator'.