US-AR-mmf-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Financijsko-poslovne usluge-Makrogospodarstvo-Organizacije/savezi WT 28. 1. ARGENTINSKI OČAJ SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES28. 1. 2002.Smanjiti dug Argentini?"Unatoč sve težoj
gospodarskoj krizi, Međunarodni monetarni fond za sada se opirao pozivima za smanjenje duga u vrijednosti od barem 15 milijardi dolara. MMF izgleda shvaća kako bi ovakva 'pomoć' u najboljem slučaju bila samo dodatak neodrživom dugu zemlje. No kako to iskustva iz drugih kriza pokazuju, dužnosnici američke Državne pričuve i MMF-a mogli bi popustiti sve većim institucionalnim i političkim pritiscima da posude novac. To bi bila greška. Argentina nije, kao što su to tvrdili neki, slučaj zemlje koja je prihvatila mjere slobodnog tržišta, nametnute iz Washingtona, i sada zaslužuje da ju se izbavi. Izbavljanje Argentine smanjilo bi odgovornost i mogućnost za bolji gospodarski učinak zemlje. Argentinske reforme provedene ranih 1990-tih- nastale iz neuspjelih prošlih politika - bile su hrabre no nepotpune. Tako je MMF u pravu kada ističe kako su argentinski problemi stvoreni uglavnom u Argentini. Ukupna potrošnja vlade u tom se desetljeću
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
28. 1. 2002.
Smanjiti dug Argentini?
"Unatoč sve težoj gospodarskoj krizi, Međunarodni monetarni fond
za sada se opirao pozivima za smanjenje duga u vrijednosti od barem
15 milijardi dolara.
MMF izgleda shvaća kako bi ovakva 'pomoć' u najboljem slučaju bila
samo dodatak neodrživom dugu zemlje. No kako to iskustva iz drugih
kriza pokazuju, dužnosnici američke Državne pričuve i MMF-a mogli
bi popustiti sve većim institucionalnim i političkim pritiscima da
posude novac.
To bi bila greška. Argentina nije, kao što su to tvrdili neki,
slučaj zemlje koja je prihvatila mjere slobodnog tržišta,
nametnute iz Washingtona, i sada zaslužuje da ju se izbavi.
Izbavljanje Argentine smanjilo bi odgovornost i mogućnost za bolji
gospodarski učinak zemlje.
Argentinske reforme provedene ranih 1990-tih- nastale iz
neuspjelih prošlih politika - bile su hrabre no nepotpune. Tako je
MMF u pravu kada ističe kako su argentinski problemi stvoreni
uglavnom u Argentini. Ukupna potrošnja vlade u tom se desetljeću
udvostručila, uvelike nadmašujući gospodarski rast, a zemlja je
izgubila interes za reformu do polovice 1990-tih. Jedini uvjet
MMF-a koji je Argentina ispunila bilo je povećanje poreza - koji su
znatno viši od onih u SAD-u.
Pa ipak, MMF je nastavljao posuđivati od sredine 1990-tih do onda
kada je kriza s dugom postala neizbježna. MMF-ova doktrina
spašavanja ohrabrila je neodgovorni privatni sektor koji je
posuđivao Buenos Airesu (...). U roku od jedne godine, MMF je
odobrio spašavanje argentinske vlade i njenih zajmodavaca, što ga
je stajalo 48 milijardi dolara. Nije ni čudo da većina Argentinaca s
pravom MMF gleda kao na dobročinitelja povlaštene elite.
Da MMF još jednom priskoči u pomoć, potkopao bi odgovornost s kojom
bi se Buenos Aires trebao suočiti. Kao čelnici u Kongresu i u
argentinskim pokrajinama, članovi stranke novog predsjednika
Eduarda Duhaldea odigrali su veliku ulogu u dramatičnom rastu vlade
tijekom prošlog desetljeća. Sam je Duhalde povećao deficit
pokrajine Buenos Airesa deset puta do vremena kada je otišao s
položaja gradonačelnika 1999. godine.
MMF ne bi pomogao niti gospodarstvu. Duhaldeovu retoriku koja za
sadašnju krizu optužuje gospodarsku otvorenost prati i
populistička politika. Njegova odluka da uspostavi kontrolu nad
pesom devaluirajući ga stvorila je financijsku krizu i 'otvorila
vrata pakla', prema riječima Daniela Maggiola iz 'Fundacion
Libertad' iz Rosaria.
U zemlji u kojoj se dugovanja najvećim dijelom mjere u dolarima,
devaluacija znači bankrot. No Duhalde je nastojao izbjeći tu
zavrzlamu stvarajući drugu. Novim zakonom koji Argentincima
dopušta ne platiti u potpunosti svoje zajmove i režije, predsjednik
je pokušao prebaciti troškove devaluacije na banke i mnoge strane
tvrtke.
Tako je vlada prepisala ugovore o dugu između privatnih entiteta
bezočno kršeći (...) prava o privatnom vlasništvu. Devaluacije
često nanose štetu ukupnoj gospodarskoj aktivnosti, no vladine
greške rijetko se prenose u privatni sektor u tolikoj mjeri. Cijena
u smislu mogućnosti za razvoj Argentine osjećat će se još mnogo
godina.
Potezi vlade prisilili su banke, koje su još uvijek potpuno
odgovorne za svoje dugove, na bankrot. Vlada je (...) zamrznula i
bankovne račune, blokirajući gospodarstvo i razbjesnjevši
Argentince. Duhalde otkriva kako je teško biti populist bez novca
koji je nužan da bi se financirali populistički projekti.
MMF ne bi trebao uskočiti i popuniti tu prazninu. Da to učini, samo
bi ponovio neuspjela spašavanja iz prošlosti, kao što su ona
provedena u Indoneziji i Rusiji, gdje su vlade koje su dobile novac
pokazale malo interesa za ozbiljne reforme. Čak i klasične tvrdnje
koja ide u prilog novčanoj pomoći - da je potrebna kako bi
spriječila zarazu i zaustavila sustavnu međunarodnu financijsku
krizu - u ovom slučaju nema.
Kako je argentinska kriza kronika unaprijed predviđene krize, nije
iznenadila tržišta diljem svijeta.
Ako ne bi trebao pružiti financijsku pomoć, što MMF može učiniti?
Trebalo bi ga se držati odgovornim za zajmove koje je davao. Trebao
bi prihvatiti vlastite gubitke u Argentini, kao što sada potiče
privatne zajmodavce da učine isto u nadolazećim pregovorima o dugu.
Takvo smanjenje moglo bi biti znatno jer Argentina duguje MMF-u 14
milijardi dolara, koje bi uglavnom trebala platiti ove i slijedeće
godine.
No samo smanjenje duga neće pomoći Argentini. Zemlja bi mogla
odabrati prelazak na dolar kao svoju najbolju monetarnu opciju.
Zaista, Buenos Aires tek treba utvrditi vjerodostojnu valutu i
zdravi gospodarski program. Samo tada će banke shvatiti kako je
izvedivo dobiti kredit i ponovno pokrenuti gospodarstvo. Do tada,
mogućnost da se banke mogu izvući s potpunim gubitcima mora biti
otvorena. To je jedini način na koji se Buenos Aires, MMF i same
banke može održati poštenima", piše Ian Vasquez.