HR-EU-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi RFE 24. I. KOLONIZIRA LI MMF HRVATSKU RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE24. I. 2002.Kolonizira li MMF Hrvatsku? Željko Lovrinčević, znanstveni suradnik zagrebačkog Ekonomskog instituta razgovarao s Ninom
Košutićem.- Bura u medijima, koja se podigla pred dolazak misije Međunarodnog monetarnog fonda u Zagreb, glavnom se svodi na pitanje jesu li zahtjevi MMF-a prema Hrvatskoj u njenom interesu, ili vode nekoj svojevrsnoj kolonizaciji Hrvatske. Za mišljenje smo zamolili znanstvenog suradnika Ekonomskog instituta u Zagrebu, Željka Lovrinčevića: = Naime, najavljen dolazak misije MMF-a je u potpunosti uzburkao, odnosno, na neki način aktualizirao ponovno polemiku među ekonomistima, a i građanima Republike Hrvatske, oko svrsishodnosti potpisanog aranžmana sa MMF-om, odnosno eventualnim njegovim nastavkom za sljedećih godinu dana koji bi mogao uslijediti tijekom svibnja, odnosno lipnja, ukoliko se postigne novi aranžman. Ja, primarno, vidim problem, zapravo, u strukturi potpisanog aranžmana. Naime, aranžman je po svojoj prirodi vrlo detaljan, čak predetaljan. Zemlje u tranziciji, ili zemlje koje su imale aranžman s MMF-om nisu u pravilu imale tako detaljan aranžman, već se zadaju
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
24. I. 2002.
Kolonizira li MMF Hrvatsku? Željko Lovrinčević, znanstveni
suradnik zagrebačkog Ekonomskog instituta razgovarao s Ninom
Košutićem.
- Bura u medijima, koja se podigla pred dolazak misije Međunarodnog
monetarnog fonda u Zagreb, glavnom se svodi na pitanje jesu li
zahtjevi MMF-a prema Hrvatskoj u njenom interesu, ili vode nekoj
svojevrsnoj kolonizaciji Hrvatske. Za mišljenje smo zamolili
znanstvenog suradnika Ekonomskog instituta u Zagrebu, Željka
Lovrinčevića:
= Naime, najavljen dolazak misije MMF-a je u potpunosti uzburkao,
odnosno, na neki način aktualizirao ponovno polemiku među
ekonomistima, a i građanima Republike Hrvatske, oko svrsishodnosti
potpisanog aranžmana sa MMF-om, odnosno eventualnim njegovim
nastavkom za sljedećih godinu dana koji bi mogao uslijediti tijekom
svibnja, odnosno lipnja, ukoliko se postigne novi aranžman. Ja,
primarno, vidim problem, zapravo, u strukturi potpisanog
aranžmana. Naime, aranžman je po svojoj prirodi vrlo detaljan, čak
predetaljan. Zemlje u tranziciji, ili zemlje koje su imale aranžman
s MMF-om nisu u pravilu imale tako detaljan aranžman, već se zadaju
samo globalne smjernice, određeni prolazi i parametri. A Hrvatska
je u aranžmanu, u početku, u trenutku potpisivanja, unijela
predetaljne elemente kao kriterije izvršenja. Hrvatska je,
zapravo, postavila sebi ograničenja - i na politici plaća, i na
broju zaposlenih, i na socijalnim transferima, i na ukupnom
deficitu. Hrvatska vlada je, naime, sama kriva jer je ona ponudila
upravo takav aranžman s previše check-pointa za koje je bilo jasno u
početku da će ih biti vrlo teško sve ostvariti, a to se sada pokazuje
kao točno. Ali gledano u cjelini ekonomska politika je bila
uspješna i u potpunosti u smjernicama i u duhu aranžmana. Na razini
godine, Hrvatska je i premašila zadane kriterije, tako da,
ponavljam još jednom, problem je nastao, zapravo, u trenutku
potpisivanja aranžmana koji je napravljen na takav način da je bilo
jasno da neće biti moguće ostvariti sve check-pointe u startu i
takvi se aranžmani, u pravilu, ne potpisuju. Inače, držim osobno da
aranžman treba zaključiti, jer to će biti vrlo značajan pozitivan
signal za financijska tržišta.
- Kako, međutim, tumačite da se MMF suprotstavlja izgradnji auto-
ceste Zagreb - Split, smatrajući da to neće izdržati proračun?
= Gledajte, na pojedine elemente koje je u posljednje vrijeme
povukla u ekonomskoj politici Hrvatska vlada ili najavila, kao što
je izgradnja ceste Zagreb ? Split, kao što je osnivanje
izvanproračunskih fondova koji u potpunosti čine javne financije
netransparentnima, kao ponovnu najavu o ugovaranju kolektivnih
ugovora za obrazovanje ili za zdravstvo, ili, posebice, povećanje
subvencija unutra. To nisu bili elementi koji su bili u duhu
aranžmana i to je ono što frustrira MMF i ljude koji to promatraju
jer oni, zapravo, traže vrlo transparentan, jasan, gotovo sustav
postavljen po određenoj špranci unutra. I Hrvatska vlada je od toga
odstupila. Što se tiče ceste, problem je u tome što u Hrvatskoj još
uvijek postoji određeni fiskalni rizik, posebice sa započinjanjem
mirovinske reforme. Deficit javnog sektora je još uvijek značajan,
restruktuiranje javnih poduzeća je tek na početku i zato MMF ne želi
dopustiti da Hrvatska uđe u neki aranžman u nepoznato glede gradnje
ceste, jer to je golema brojka za hrvatski proračun i smatra da
zapravo nije pravi trenutak za takav jedan projekt. A problem
Hrvatske je, zapravo, što su u potpunosti zapostavljeni ostali
oblici prijevoza i transporta, dakle željeznički i zračni. Problem
cestovnog prometa se ogleda u tome što su, zapravo, prometnice
zapuštene, neodržavane. I sad, vi idete u novi projekt, a zapravo
nemate dovoljno novca za održavanje postojeće infrastrukture.
Rentabilnost tog pravca nije bila ekonomski opravdana, ali je
Hrvatska vlada uporno branila svoj stav činjenicom da su tzv.
indirektne ili posredne koristi toga pravca puno, puno veće.
Međutim, taj stav nije bio prihvaćen od strane ni Svjetske banke u
ono vrijeme, ni prije nekih pet ili šest godina, već su se ponovili u
ovom razdoblju, niti od strane EBRD-a, već se zagovarala varijanta
nekakvog by-passa, odnosno proširenja i poboljšanja postojećih
prometnica i jednog dijela dogradnje postojećih prometnica prema
moru, a ne izgradnja punoga profila auto-ceste Zagreb - Split, kao
što ima nakanu Vlada u ovom projektu učiniti.
(RFE)