ZAGREB, 24. siječnja (Hina) - Hrvatska je Vlada danas odredila granične prijelaze i cestovne koridore za uvoz, izvoz i provoz opasnih tvari, među kojima su i nafta i naftni derivati autocisternama, kao mjerama borbe protiv šverca i
zaštite okoliša.
ZAGREB, 24. siječnja (Hina) - Hrvatska je Vlada danas odredila
granične prijelaze i cestovne koridore za uvoz, izvoz i provoz
opasnih tvari, među kojima su i nafta i naftni derivati
autocisternama, kao mjerama borbe protiv šverca i zaštite
okoliša.#L#
Vladine mjere vrijede za domaće i strane prijevoznike i tvrtke i
kako je istaknuo premijer Ivica Račan, nisu diskriminirajuće.
Mjere se mogu primjenjivati već od danas, a formalno će stupiti na
snagu objavom u "Narodnim novinama" Izmjena Pravilnika o prijevozu
opasnih tvari.
Vlada izmjenama dopušta prijevoz nafte i naftnih derivata i
cestama, ali uz poštivanje paketa od ukupno 28 mjera koje se odnose
na definiranje graničnih prijelaza i cestovnih koridora, pojačan
carinski nadzor te pojačanu policijsku kontrolu na granici ali i na
cijelom teritoriju Hrvatske.
Vladinim mjerama preko Hrvatske više neće biti odobren tranzit
autocisternama za susjedne zemlje koje međusobno graniče, npr. iz
Mađarske u SRJ, ili iz Slovenije u Mađarsku.
Premijer Ivica Račan podsjetio je na nesporazume sa susjednim
zemljama zbog nedavne zabrane tranzita autocisternama i na
određene nespretnosti Hrvatske. I ministar vanjskih poslova Tonino
Picula podsjetio je na reakcije susjednih zemalja i na njihove
diplomatske note. Picula vjeruje da će Vladine mjere otkloniti
prigovore susjeda, te ističe da je hrvatska diplomacija otvorena da
u dijalogu objasni mjere i razloge za njih te otkloni moguće
prigovore.
Premijer Račan nada se da će Vladine mjere naići na razumijevanje
susjednih zemalja, jer se odnose i na domaće i na strane
prijevoznike, na uvoz, izvoz i tranzit nafte i naftnih derivata, te
nisu diskriminirajuće.
Hrvatska je Vlada odlučna zaoštriti kontrolu prijevoza opasnih
tvari, nafte i naftnih derivata jer želi dobiti bitku s kriminalom i
zaštiti svoj okoliš. To je legitimno pravo Hrvatske i oko toga se
nećemo pogađati ni s kim, poručio je Račan.
Vladinim se mjerama definira da će se uvoz, izvoz i tranzit nafte i
naftnih derivata na granici sa Slovenijom moći obavljati samo na
tri granična prijelaza - Macelj, Bregana i Dubrava Križovljanska. S
BiH to će se moći na dva prijelaza - Stara Gradiška i Županja, s
Mađarskom na prijelazima Goričan i Donji Miholjac, a sa SR
Jugoslavijom na prijelazu Bajakovo.
Za promet u i iz luke Ploče koristit će se granični prijelaz Mali
Prolog, za splitsku luku prijelaz Kamensko, a za luku Rijeka
prijelazi Stara Gradiška i Županja sa BiH odnosno Bajakovo sa SRJ.
Opasne tvari neće se smjeti voziti kroz hrvatske nacionalne parkove
i mjerama se izričito zabranjuje prometovanje autocisternama preko
Plitvica i graničnog prijelaza Staro Petrovo Selo.
Ulazak ili izlazak autocisterni više nije dopušten ni preko
graničnih prijelaza Pasjak i Rupa.
Prijevoz sa ili do 10 dopuštenih graničnih prijelaza usmjeravat će
se na paneuropske koridore i autoceste. Tako je odlučeno najprije
zbog ekoloških razloga, protumačio je novinarima ministar prometa
Alojz Tušek, podsjećajući da je u Hrvatskoj u prošloj godini zbog
prijevoza opasnih tvari bilo 70 ekoloških incidenata.
Uz određivanje cestovnih koridora, Vlada je donijela i niz drugih
mjera koje trebaju onemogućiti šverc naftom. Tako će svi dopušteni
prijelazi biti opremljeni kolskim vagama sve radnje na granici
obavljat će dva carinska službenika, zapisnike će potpisivati
također dva carinika i voditelj smjene, detaljno će se pregledavati
i kontrolirati autocisterne i roba koju prevoze.
Mjerama je također predviđeno da vozači autocisterni na ulazu u
Hrvatsku dobiju i točan, najkraći prijevozni put kojim se mogu
kretati, a odredit će im se i rok u kojem se trebaju naći na
graničnom prijelazu za izlazak iz Hrvatske. Umjesto u danima, kao
do sada taj će rok biti utvrđen u satima.
Osim toga, carina i policija moći se autocisterne kontrolirati i
bilo gdje na području Hrvatske. U Vladi pojašnjavaju da se ne radi
ni o kakvom novom pravilu, već činjenici da se neke postojeće
zakonske odredbe nisu primjenjivale.
Hrvatska se priprema i za kontrolu autocisterni s naftom i naftnim
derivatima putem GPS sustava koji će omogućiti da se u svakom
trenutku zna gdje se vozilo s opasnom tvari nalazi. Mjere
predviđaju i hitno donošenje niza zakonskih izmjena kojim bi se
pojačale sankcije i kazne za prekršitelje.
(Hina) bm/bn sšh