SARAJEVO, 14. siječnja (Hina) - Vlasti u Bosni i Hercegovini do ponedjeljka nisu službeno izvještene o stupanju na snagu zabrane cestovnog prijevoza kroz Hrvatsku naftnih derivata namijenjenih za BiH no ovaj je slučaj već odavno
postao predmetom oštrih komentara.
SARAJEVO, 14. siječnja (Hina) - Vlasti u Bosni i Hercegovini do
ponedjeljka nisu službeno izvještene o stupanju na snagu zabrane
cestovnog prijevoza kroz Hrvatsku naftnih derivata namijenjenih za
BiH no ovaj je slučaj već odavno postao predmetom oštrih
komentara.#L#
Zamjenik ravnatelja Carinske uprave Federacije BiH Hasib Salkić
izjavio je medijima kako se osobno nada da takva mjera neće ni
stupiti na snagu te da će to biti predmetom posebnih razgovora
predstavnika dviju zemalja.
"Hrvatska se u ovoj varijanti pojavljuje kao strana koja zlorabi
priču o prijevozu roba kroz određene zemlje iz sigurnosno-
ekoloških razloga", kazao je Salkić.
S njegovog stajališta, prijeporno je prije svega to što se
najavljena uredba hrvatske Vlade odnosi samo na tranzit nafte kroz
Hrvatsku a ne i na naftu kupljenu u zemlji za potrebe BiH.
"Time se u potpunosti eliminira konkurentnost poduzeća iz BiH i to
ne možemo i nećemo prihvatiti", kazao je Salkić.
Sličnog je mišljenja i Bećir Čengić, predsjednik udruge uvoznika
nafte u BiH.
"To je grubo narušavanje slobodne trgovine odnosno pokušaj
strvaranja naftnog monopola", kazao je Čengić kako ga citira
"Dnevni avaz".
Tgrovci naftom u BiH zapravo optužuju hvatsku Vladu da svojom
uredbom pomaže INI u pokušaju uspostave naftnog monopola na tržištu
ove zemlje.
Hrvatska se naftna tvrtka pri tom optužuje da svojim kupcima nudi
nekvalitetno gorivo zbog čega se oni odlučuju poslovati s tvrtkama
iz Slovenije i Mađarske.
Kritika iz BiH međutim nisu pošteđeni ni Slovenci koje Čengić
optužuju da također imaju monopolističke ambicije.
Naftaši iz Bih tvrde da, prema postojećim informacijama, tvrtke
poput "Petrola" daju gorivo tvrtkama u BiH bez ikakvog plaćanja
računajući da će jednom kada dug naraste preuzeti većinsko
vlasništvo nad sadašnjim poslovnim partnerima.
U ovom trenutku najjači argument koji potežu naftaši u BiH je taj da
u zemlji nerazvijene infrastrukture ograničiti prijevoz nafte samo
na željeznicu nema nikakvog smisla. Na taj bi se način navodno samo
mogle potaknuti nestašice i poskupljenja goriva.
Predsjednik sindikata željezničara BiH Munir Spahić drži međutim
kako su takve tvrdnje neutemeljene.
"Odluka hrvatske Vlade neće donijeti dobro samo željezničarima već
i višestruku korist državi BiH počevši od pojeftinjenja goriva pa
do smnjenja zagađenja zraka. Štetit će samo lopovima", ocijenio je
Spahić.
Seadata Cerić, pomoćnica ministra vanjske trgovine BiH, također je
ocijenila da bi preusmjeravanje prijevoza nafte željeznicom
pomoglo punjenju proračuna i sprješavanju šverca u BiH.
Najave o novoj uredbi hrvatske Vlade tako su za sada uglavnom
poslužile za prepucavanja cestovnih i željezničkih trgovaca a s
obzirom na isplativost ovog posla nema dvojbe da će se ovaj rat
nastaviti još većim intenzitetom.
(Hina) rm sd