US-E-eu-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 17. I. EUROPA: NOVI NOVAC A STARI PROBLEMI SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. I. 2002.Europa: novi novac i stari problemi"Uvođenje nove valute u 12 zemalja 1.
siječnja Europljanima je trebalo dati novo samopouzdanje kada je posrijedi njihova uloga u svijetu i sposobnost stvaranja zajedničkih institucija. U daljoj budućnosti naziru se i zajednička europska vojna sila i obrisi europske političke federacije. No Europa 2002. slijedi Japan i SAD u obeshrabrujućoj globalnoj recesiji. Novi novac nije raspršio stare probleme. Visoka cijena socijalnog osiguranja i tržišta radne snage Njemačku su odveli u stagnaciju, a njeni partneri slijede Berlin u silaznoj putanji. Recesija nikada nije dobrodošla. No 'timing' najvećeg gospodarskog usporavanja koje je svijet zadesilo u posljednjih nekoliko desetljeća prijeti postati akutni politički problem za 15- članu Europsku Uniju. Usporavanje gospodarstva na vidjelo iznosi i krhkost nekih od velikih novih europskih ambicija. EU mora sakupiti resurse da bi financirao svoje planove za primanje 10 novih zemalja- članica, većinom bivših sovjetskih satelita u Srednjoj i Istočnoj Europi, koje će trebati gospodarsku pomoć, i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. I. 2002.
Europa: novi novac i stari problemi
"Uvođenje nove valute u 12 zemalja 1. siječnja Europljanima je
trebalo dati novo samopouzdanje kada je posrijedi njihova uloga u
svijetu i sposobnost stvaranja zajedničkih institucija. U daljoj
budućnosti naziru se i zajednička europska vojna sila i obrisi
europske političke federacije.
No Europa 2002. slijedi Japan i SAD u obeshrabrujućoj globalnoj
recesiji. Novi novac nije raspršio stare probleme. Visoka cijena
socijalnog osiguranja i tržišta radne snage Njemačku su odveli u
stagnaciju, a njeni partneri slijede Berlin u silaznoj putanji.
Recesija nikada nije dobrodošla. No 'timing' najvećeg gospodarskog
usporavanja koje je svijet zadesilo u posljednjih nekoliko
desetljeća prijeti postati akutni politički problem za 15- članu
Europsku Uniju. Usporavanje gospodarstva na vidjelo iznosi i
krhkost nekih od velikih novih europskih ambicija.
EU mora sakupiti resurse da bi financirao svoje planove za primanje
10 novih zemalja- članica, većinom bivših sovjetskih satelita u
Srednjoj i Istočnoj Europi, koje će trebati gospodarsku pomoć, i
usmjeriti ulaganje u obranu kako bi se smanjila ovisnost o SAD-u.
Na naplatu su stigli i drugi računi. Washington će izvršiti
pritisak na Europu da preuzme najveći dio tereta u financiranju
rekonstrukcije u Afganistanu, za koju će biti potrebno približno 10
milijardi dolara(...). Amerikanci su vodili tehnološki
sofisticiran rat u Srednjoj Aziji i ne bi trebali snositi troškove
za rekonstrukciju ili mirotvorne misije, stav je Bushove vlade.
Marginalizirane u afganistanskoj kampanji zbog vlastite vojne
inferiornosti i zbog pentagonskih ratnih stratega sklonih
individualizmu, europske oružane snage danas još više zaostaju za
SAD-om umjesto da smanje jaz u vojnoj spremnosti koji je izašao na
vidjelo u Bosni i na Kosovu. Europljani riskiraju spasti na
drugorazredni status unutar NATO-a. Bili bi držani u rezervi za
opasne ali neglamurozne misije dok bi Amerikanci vodili rat
globalnog opsega. Ovo je ponižavajuća podjela uloga koju
Washington i Europa moraju nastojati spriječiti. Politička oluja u
Italiji pokazuje koliko brzo omanji incident, u ovakvom ozračju,
može prerasti u nešto prijeteće.
Ostavka ministra vanjskih poslova rijetko podiže prašinu izvan
Rima. Čitave vlade dolazile su i odlazile, redovno i nonšalantno,
još od Drugog svjetskog rata. No kada je Renato Ruggiero odstupio s
dužnosti 5. siječnja, Europa se počela preispitivati.
Ruggierovo imenovanje za ministra vanjskih poslova bilo je
nametnuto Silviju Berlusconiju nakon što je sumnjivi milijarder
pobijedio na talijanskim parlamentarnim izborima prošlog svibnja.
Gianni Agnelli, vlasnik 'Fiata', i drugi talijanski
internacionalisti gurali su Ruggiera, bivšeg čelnika Svjetske
trgovačke organizacije, kao glas razuma i međunarodne
vjerodostojnosti.
No Ruggiero je veliki pobornik šire europske političke i
gospodarske integracije, čemu se Berlusconi otvoreno ruga kao
uroti nadahnutoj socijalistima. Svoje političko opredjeljenje
vidi kao ono umjerene desnice, koje u SAD-u zastupa predsjednik
George W. Bush. Otvoreno se udvara bližim odnosima s Amerikancima,
čak i na štetu talijanskih veza s Europom.
Zasićen Berlusconijevim kritikama uvođenja eura koji je zamijenio
talijansku liru, francuski franak i druge državne valute, Ruggiero
je dao ostavku. Neki su u svemu vidjeli prikrivenu američku ulogu, a
te je sumnje pojačalo Berlusconijevo preuzimanje Ruggierovog
dotadašnje položaja. No te su sumnje potpuno neopravdane. I do
kraja tjedna Berlusconi se vratio izjavama o vrlinama europskog
jedinstva, na poticaj Valery Giscard d'Estainga, bivšeg francuskog
predsjednika, koji je odletio u Rim kako bi dao vjerodostojnost
svom novom poslu čelnika savjetodavnog vijeća EU-a za reformu
europskih institucija.
Francuski glasači odlučili su smijeniti Giscard d'Estainga s
predsjedničkog položaja 1981. godine, no on je ostao aktivan u
preoblikovanju francuskih i europskih institucija. Posao
organiziranja rasprave na visokoj razini o političkoj budućnosti
Europe traje samo godinu dana i ne donosi izvršne ovlasti, no on ima
talent i ambiciju da konvenciju iskoristi kako bi pokazao Europi
što joj nedostaje jer nema predsjednika. Politički genij Europe u
drugoj polovici 20. stoljeća imao je namjeru isplesti nove mreže
gospodarskih i političkih unija koristeći nesreće i prijetnje.
Bushova se vlada mora pobrinuti da bude iznad sumnji da pridonosi
bilo kakvim Berlusconijevim nastojanjima ili koga drugog s ciljem
sprječavanja prilike koju Europa sada ima - suočiti se i još jednom
prevladati svoje probleme", piše Jim Hoagland.