US-zrakoplovstvo-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi LAT 13. I. ZRAKOPLOVSTVO - BUDUĆNOST AMERIČKE VANJSKE POLITIKE? SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES13. I. 2002.Zračne snage- budućnost američke vanjske politike?"Američke
zračne snage veoma su ponosne na svoj udio u ratu protiv terorizma. I trebaju biti. Borbena učinkovitost američke zračne sile uvelike je odgovorna za brzu i odlučnu pobjedu u Afganistanu. Može se čak kazati i to da je zračna sila, kao instrument vojne moći, okrenula novu stranicu, napokon realizirajući snove nekih stratega koji su zračni rat smatrali civiliziranijim načinom vođenja rata jer može skratiti sukobe. Pa ipak, sav ovaj uspjeh ne bi trebao udariti u glavu političarima koji bi mogli biti u iskušenju koristiti zračne snage da bi gurali svoje ambicije i riskantne ciljeve u inozemstvu. Neki analitičari i političari već vjeruju kako se zračnim snagama mogu voditi i dobiti sukobi. U izdanju 'Newsweeka' od 3. prosinca, Fareed Zakaria napisao je kako su mnogi u Pentagonu i dalje nostalgični kada je posrijedi kopneni rat. Pozvao ih je da se suoče s činjenicom da je bombardiranje djelotvorna opcija. Slično, senator Trent Lott tuži se kako 'podcjenjujemo utjecaj koji može imati zračna sila.' Lawrence J. Korb, pomoćnik tajnika obrane u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
13. I. 2002.
Zračne snage- budućnost američke vanjske politike?
"Američke zračne snage veoma su ponosne na svoj udio u ratu protiv
terorizma. I trebaju biti. Borbena učinkovitost američke zračne
sile uvelike je odgovorna za brzu i odlučnu pobjedu u Afganistanu.
Može se čak kazati i to da je zračna sila, kao instrument vojne moći,
okrenula novu stranicu, napokon realizirajući snove nekih stratega
koji su zračni rat smatrali civiliziranijim načinom vođenja rata
jer može skratiti sukobe. Pa ipak, sav ovaj uspjeh ne bi trebao
udariti u glavu političarima koji bi mogli biti u iskušenju
koristiti zračne snage da bi gurali svoje ambicije i riskantne
ciljeve u inozemstvu.
Neki analitičari i političari već vjeruju kako se zračnim snagama
mogu voditi i dobiti sukobi. U izdanju 'Newsweeka' od 3. prosinca,
Fareed Zakaria napisao je kako su mnogi u Pentagonu i dalje
nostalgični kada je posrijedi kopneni rat. Pozvao ih je da se suoče
s činjenicom da je bombardiranje djelotvorna opcija. Slično,
senator Trent Lott tuži se kako 'podcjenjujemo utjecaj koji može
imati zračna sila.' Lawrence J. Korb, pomoćnik tajnika obrane u
Reaganovoj vladi, ističe kako među našim političarima 'postoji
sklonost da zračnu silu smatraju jeftinim i jednostavnim vojnim
rješenjem za sve naše vanjskopolitičke probleme.' Da,
sofisticirana tehnologija(...) omogućuje nam da bombu postavimo na
30 stopa od cilja, iz velikih udaljenosti. Tijekom Drugog svjetskog
rata bili smo zadovoljni ako smo bombardirali grad koji smo
planirali i izgubili samo 5 posto posade. Danas očekujemo mnogo
više(...). General Richard B. Myers, predsjednik vrhovne komande,
tvrdi da je 90 posto streljiva koje je korišteno u Afganistanu bilo
precizno navođeno, što je najviši postotak do sada u nekom velikom
sukobu SAD-a.
No pobjeda nad talibanima nije mjerilo po kojem možemo vrednovati
buduću ulogu američkih zračnih snaga u oblikovanju vanjske
politike. Afganistan ima neznatnu infrastrukturu i malo
gospodarskih centara. Talibani gotovo da i nisu imali zračne
obrane. Osim toga, borci Sjevernog saveza na kopnu bili su od
ključne važnosti za uspjeh naših zračnih operacija. Prisilili su
talibane da okupe svoje snage i vode konvencionalniji rat, što je
stvorilo lako vidljive ciljeve.
Promicatelji zračnih snaga skloni su uljepšavati takve detalje i
koncentrirati se na to kako je u afganistanskom ratu izgubljeno
malo američkih života. Od ovog je stajališta malen korak do
zastupanja zračne sile kao alternative kopnenim snagama, što je
taktika koja je očito politički privlačna.
Pa ipak, smanjena tolerancija prema ugrožavanju života
Amerikanaca, zajedno s nerealnim očekivanjima o američkim zračnim
sposobnostima, recept je za loše posljedice u inozemstvu.
Političari bi mogli koristiti zračne snage u humanitarnim misijama
za koje se smatra da su preopasne ili nedovoljno važne da bi se
poslale kopnene snage. To bi, pak, moglo rezultirati
nepodudaranjem sredstava i ciljeva, s nesretnim posljedicama.
Uzmimo, npr., Kosovo. Mnogi političari i stratezi tu misiju
smatraju pobjedom zračnih snaga. No istini za volju, složeni
politički imperativi odredili su to koja se vojna sredstva mogu
koristiti kako bi se postigli utvrđeni ciljevi. Od samog početka
uključivanja NATO-a, bivši predsjednik Clinton odbacio je
mogućnost upotrebe američkih vojnika u regiji, obznanjujući kako
sami zračni napadi mogu spriječiti tadašnjeg jugoslavenskog
predsjednika Slobodana Miloševića da 'nastavi i eskalira svoje
napade na bespomoćne civile.' No pripadnici zračnih snaga shvatili
su svoju misiju kao način destabiliziranja Miloševićevog režima,
ne kao pomoć izbjeglicama. Zrakoplovi su mogli bombardirati
nepomične ciljeve, ali su bili bespomoćni kada je u pitanju bilo
sprječavanje neznatno naoružane policije da nastavi ubijati
nenaoružane civile.
Ako su čelnici iz Pentagona ograničeni političkim imperativima u
svom korištenju zračne sile, kao što je to bio slučaj na Kosovu, to
će nas učiniti nepripremljenima za buduće prijetnje i ograničiti
ukupnu spremnost vojske. 'Zračna sila izvanredno je moćno i
svestrano oruđe', objašnjava kapetan Jeff Niner, pripadnik
američke mornarice, 'i samo bi ludi vojni strateg ušao u rat bez
nje. Međutim, zračna sila tek je jedan način vođenja rata. Onaj
strateg koji bi smatrao da je zračna sila sve što je potrebno za
moderni način ratovanja bio bi jednako lud.'
Prihvaćanje zračne sile kao osnove naše vojne reakcije neizbježno
će stvoriti probleme s financiranjem u Pentagonu. Nastojanja da se
dodatno ojačaju američke zračne snage u jednom bi trenutku zadrla u
proračune drugih oružanih snaga. Za cijenu jednog F-22, koji stoji
gotovo 200 milijuna dolara, vojska bi mogla nabaviti više od 30
tenkova M1A1 Abram, koji čine temelj američkih oklopnih kopnenih
snaga.
U prošlosti je bilo nastojanja da se zračna sila gurne dalje od
svojih objektivnih sposobnosti. Užasnuti rezultatima rovovskog
načina ratovanja u Prvom svjetskom ratu, pristalice zračnih snaga
počeli su ih zastupati kao brzu i odlučnu alternativu kopnenim
snagama. Talijanski general Giulio Douhet, otac strateških zračnih
snaga, vjerovao je kako samo borbeni zrakoplovi mogu dobiti ratove
i kako bi, u skladu s time, kopnene i pomorske operacije trebalo
reorganizirati oko zračnih snaga. Temelj njegove teorije jest taj
da bombaški napadi na civile uništavaju moral neprijatelja, čineći
tako ratove kraćima i humanijima. Douhetov američki istomišljenik,
General William 'Billy' Mitchell, 1930- te je napisao kako su
zračne snage 'veliki korak naprijed prema poboljšanju
civilizacije, jer će ratovi biti dobivani brzo i neće se razvlačiti
godinama.'
Pa ipak, zračne snage nikada nisu ispunile takva očekivanja. Nisu
okončale Drugi svjetski rat brzo i odlučno, unatoč činjenici što su
uzrokovale veliki broj žrtava među civilnim stanovništvom-
posebice u Japanu. Bile su na sličan način neučinkovite u
Vijetnamu. Nisu svrgnule Sadama Huseina. Niti spasile živote
civila na Kosovu.
Osim ovih neujednačenih rezultata, postoji i jaki praktični razlog
zbog kojeg ne bi bilo mudro da se političari oslanjaju isključivo na
zračne snage kako bi ostvarili američke ciljeve u inozemstvu-
velika razina međuovisnosti među američkim vojnim snagama. Bez
podrške s kopna ili mora, ne samo da bi pripadnici američkih zračnih
snaga bili izloženiji zračnoj obrani neprijatelja, i naša bi vojna
reakcija na krize bila jednostrana, predvidljiva i tako izložena
budućim izazovima. Samo bombe ne bi trebale oblikovati našu vanjsku
politiku", piše Derek Lundy, istraživač pri Vijeću za vanjsku
politiku.