US-BA-GB-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 5 8. SIJEČNJA 2002. GLAS AMERIKE - VOA7. I. 2002.Pregled tiskaNajtiražniji američki dnevnik 'USA Today' piše o cijeni rata protiv
terorizma. Od napada 11. rujna Kongres je izdvojio više od 60 milijardi dolara za borbu protiv terorizma u inozemstvu i na domaćem području. Za usporedbu ta svota, iako samo dio saveznog proračuna, nadilazi ukupan prihod svih osim 12 najvećih američkih kompanija u 2000.; odnosno, za nju bi se moglo kupiti 3 milijuna prosječnih novih automobila.'New York Times' jutros javlja da će za sljedeću fiskalnu godinu Pentagon zatražiti veliko povećanje svojeg proračuna. U prošloj godini dobio je 329 milijardi dolara, a sada traži ? barem 20 milijardi više. Ovo povećanje se ? piše newyorški dnevnik ? ne bi koristilo za rat u Afganistanu, niti za jačanje sigurnosti za domaćem planu, već za novo naoružanje, nove zrakoplove i brodove, te bolju zdravstvenu zaštitu vojnika.'Washington Post' također se jutros bavi jednom financijskom temom. Vladini istražitelji ? piše list - privode kraju prvi dio istrage o financiranju napada od 11. rujna. Do sada je ? uz pomoć izvoda s bankomata i kreditnih kartica utvrđeno podrijetlo 325
GLAS AMERIKE - VOA
7. I. 2002.
Pregled tiska
Najtiražniji američki dnevnik 'USA Today' piše o cijeni rata protiv
terorizma. Od napada 11. rujna Kongres je izdvojio više od 60
milijardi dolara za borbu protiv terorizma u inozemstvu i na
domaćem području. Za usporedbu ta svota, iako samo dio saveznog
proračuna, nadilazi ukupan prihod svih osim 12 najvećih američkih
kompanija u 2000.; odnosno, za nju bi se moglo kupiti 3 milijuna
prosječnih novih automobila.
'New York Times' jutros javlja da će za sljedeću fiskalnu godinu
Pentagon zatražiti veliko povećanje svojeg proračuna. U prošloj
godini dobio je 329 milijardi dolara, a sada traži ? barem 20
milijardi više. Ovo povećanje se ? piše newyorški dnevnik ? ne bi
koristilo za rat u Afganistanu, niti za jačanje sigurnosti za
domaćem planu, već za novo naoružanje, nove zrakoplove i brodove,
te bolju zdravstvenu zaštitu vojnika.
'Washington Post' također se jutros bavi jednom financijskom
temom. Vladini istražitelji ? piše list - privode kraju prvi dio
istrage o financiranju napada od 11. rujna. Do sada je ? uz pomoć
izvoda s bankomata i kreditnih kartica utvrđeno podrijetlo 325
tisuća dolara koje su potrošili otmičari, a vjeruje se da su
potrošili još 500 tisuća u gotovini. Američki dužnosnici kažu da je
Al Kaida namaknula potrebna sredstva ? između ostaloga ? zloporabom
kreditnih kartica, preprodajom dijamanata i prodajom meda.
Ima li smisla pomagati Trećem svijetu? Pripremio Bojan Klima.
Uvodničari i komentatori vodećih američkih dnevnika analiziraju
odnose Sjedinjenih Država i svijeta u razvitku u sjeni
terorističkih napada od 11. rujna, te uspješne vojne intervencije u
Afganistanu. Glavno pitanje koje se postavlja jest: treba li
Amerika pomoći u uklanjanju korijena terorizma koje mnogi nalaze u
nerazvijenosti, siromaštvu, nepostojanju demokracije te
općenitom kaosu koji vlada u mnogim zemljama Trećeg svijeta?
Komentator dnevnika 'The Washington Post' Steven Mallaby drži da
Amerika treba nastaviti pomagati zemljama u razvitku, te vremenom
svoju pomoć i povećati. Ne radi se samo o novčanoj, već i o stručnoj
pomoći te o pomoći u razvitku demokratskih ustanova. Međutim,
najnoviji događaji u nekoliko zemalja ? Argentini, Zambiji te u
Afganistanu ? mnoge Amerikance navode na pomisao da je pružanje
pomoći nerazvijenim često besmisleno, piše Steven Mallaby.
Nakon što je više od deset godina slijedila savjete američkih
ekonomista Argentina je u dubokoj financijskoj krizi. U Zambiji su
nedavno održani izbori koje je organizirao i djelomično financirao
Zapad, međutim mnogi se žale da su izbori bili lažirani.
Afganistan, oslobođen od talibana i Al Kaide, tone u anarhiju i
kriminal.
Utjecajni članovi američke vlade ? primjerice ministar financija
Paul O?Neill u prošlosti su znali izraziti stajalište da Amerika
treba drastično smanjiti pomoć inozemstvu. 'Kao i svaki biznismen -
a to je Paul O?Naill bio prije no što je postao ministar financija ?
on se želi povući iz projekata na kojima se gubi novac', primjećuje
Steven Mallaby.
Komentator 'Washington Posta' međutim drži da bi vlada trebala
pronaći načine da 'inozemstvu pomaže na pametniji način'.
= Stabilnost Afganistana je Americi očito vrlo važna. Zbog toga
američka je pomoć potrebna, primjerice u organizaciji i opremanju
mirovne misije i slanjem humanitarne pomoći ? savjetuje Steve
Mallaby.
Uvodničar dnevnika 'Christian Science Monitor' drži da bi se
terorizam učinkovitije iskorijenio kada bi islamski svijet imao
pozitivniji odnos prema Sjedinjenim Državama. 'Što Amerika po tom
pitanju namjerava učiniti?' ? pita se uvodničar bostonskog
dnevnika. Težište se stavlja na promicanje demokracije, poštivanje
ljudskih prava i vjerskih sloboda u arapskim zemljama, gdje svega
toga nema previše. No, takva je taktika često blokirana drugim
američkim interesima ? ovisnošću o srednjoistočnoj nafti, odnosno
želji da se obrani Izrael, piše uvodničar ovog američkog dnevnika.
On drži da bi glavni naglasak trebao bi biti na uklanjanju vjerske
netolerancije, koja je velikim djelom posljedica siromaštva i
političke obespravljenosti u mnogim arapskim zemljama.
'Sjedinjene bi Države trebale više pomoći lokalnim nevladinim
organizacijama u arapskom svijetu koje se bore za demokratizaciju
njihovih zemalja. Zemlje poput Uzbekistana i Saudijske Arabije
koje se drže američkim partnerima trebalo bi navesti da se više
otvore prema svijetu te da svojim građanima daju više slobode',
drži uvodničar 'Christian Science Monitora'. U zaključku članka se
navodi da dobar dio napora u razvoju demokracije u tom dijelu
svijeta treba prepustiti samim Muslimanima. 'Imalo bi smisla kada
bi se na tom projektu angažirali i američki muslimani', drži
uvodničar bostonskog dnevnika.
Komentator Charles Krauthammer tvrdi da se Amerika treba okaniti
idealističkih planova o razvitku demokracije i tolerancije u
islamskom svijetu. Treba se ograničiti na ostvarivanje vlastitih,
američkih nacionalnih interesa, i to ? kada je potrebno - vojnom
silom, kao što je to bio slučaj u Afganistanu. 'Radikalni islam
razumije tek jezik moći, vojne snage', primjećuje ovaj utjecajni
vanjskopolitički komentator koji svoju tvrdnju potkrepljuje i
citatom samog Osame bin Ladena koji je na nedavno objavljenoj video
snimci izjavio: 'Ako imate jakog konja i slabog konja, ljudi će se
sasvim prirodno prikloniti jakom'.
Naravno, bin Ladenova izjava je dana u drugom kontekstu, no služi
kao dobra ilustracija teze Charlesa Krauthammera. 'Ambicije
radikalnog islama najefikasnije će biti uništene snagom naše
vojske. Bin Laden je Ameriku smatrao impotentnom i dekadentnom
zemljom. Nije ni čudo ? izveo je nekoliko uspješnih napada na nas, a
Amerika na njih nije pravilno odgovorila', piše u 'Washington
Postu' Charles Krauthammer.
Stanje se sada promijenila. Poraz talibana i Al Kaide u Afganistanu
naveo je i druge zemlje i režime ? Pakistan i Palestince - da se
počnu obračunavati sa svojim teroristima. 'Jesu li to učinili zbog
toga što su shvatili da trebaju postati humaniji? Zbog toga što su
shvatili vrijednost ljudskog života? Naravno da ne. Tako su
postupili zbog toga jer ih je strah Amerike, njezine moći. Tako
treba i biti', piše kolumnist Charles Krauthammer.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
7. I. 2002.
Pregled tiska
"'The Guardian' se u uredničkom komentaru, kroz posjet premijera
Blaira južnoj Aziji, osvrće na ulogu koju Britanija igra u
svijetu.
Po riječima gospodina Blaira, Britanija se mora staviti u ulogu
'sile dobra' i 'ključnog partnera koji u suradnji s drugima nastoji
shvatiti globalnu međuovisnost'. Apstraktno gledano, ocjenjuje
'The Guardian', teško se ne složiti s njim, no s praktičnog
stajališta vizija gospodina Blaira je mutna. On, ocjenjuje list, ne
sumnja u vlastite dobre namjere, ali drugi to čine. Kada ste
prijatelj sa svima, prijeti vam opasnost da vam nitko ne vjeruje.
Pohvale koje je izrekao na račun Indije sigurno nisu promaknule
Pakistancima. S druge strane, njegov posjet Islamabadu će osnažiti
položaj jednog pučiste, koji je ne tako davno bio izopćen iz
međunarodne zajednice. Gospodin Blair bi, smatra 'The Guardian',
trebao pokušati sagledati Britaniju iz perspektive drugih zemalja.
Prije svega, trebao bi shvatiti da se britanska vanjska politika u
inozemstvu promatra kao sluga Sjedinjenih Država, što, prema 'The
Guardianu', nije ni čudo. Osim toga, Britanija je, barem je takvo
stajalište ostatka svijeta, najdjelotvornija kada djeluje kroz
Ujedinjene narode, Europsku uniju ili Commonwealth. Razdoblje
neovisne britanske diplomacije praktično je nestalo. Gospodin
Blair može nagovarati, ali mu nedostaje težina i osuđen je na to da
bude irelevantan. Za rješavanje problema Kašmira nužan je
posrednički proces pod pokroviteljstvom UN, što god o tome mislila
Indija. Samostalni pothvati dobronamjernih diplomatskih turista
prijete da uspore taj proces, zaključuje 'The Guardian'.
'The Financial Times' donosi komentar posvećen ostavci talijanskog
ministra vanjskih poslova, euro-entuzijasta Renata Ruggiera.
Neposredan povod za ostavku bila su neslaganja unutar kabineta u
pogledu uvođenja eura. Pravi razlog je, ocjenjuje list, mnogo širi,
i tiče se budućnosti Italije unutar Europske unije. Talijani su i
dalje, nastavlja list, određeni za Uniju; pa čak europskim
institucijama vjeruju više nego vlastitima. Nije, međutim, jasno u
kojoj mjeri njihova administracija dijeli ta stajališta. Talijani
su zaslužili da im se kaže kako vlada Silvija Berlusconija vidi
Europsku uniju i njenu budućnost. Isto vrijedi i za europske
partnere Rima, koji znaju sve manje o stavu četvrte po veličini
članice u pogledu pitanja koja će ove godine biti dominantna, poput
proširenja ili konvencije o budućnosti Unije. Preokupiran domaćim
problemima, gospodin Berlusconi mora naći vremena da Talijanima i
europskim partnerima razjasni bit vladine politike u pogledu
Europe. Vakuum mora biti ispunjen, piše 'The Financial Times'".
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
7. I. 2002.
Predsjednik Federacije BiH Safet Halilović: ustavna rješenja u
entitetima moraju biti simetrična. Sa Safetom Halilovićem
razgovarao Benjamin Butković.
- Kao predsjednik Federacije već ste najavili da ćete povući neke
poteze. Je li politički realno očekivati, nakon vaše eventualne
odluke o raspuštanju Skupštine, da se održe prijevremeni izbori?
= Raspuštanje Skupštine je posljednje sredstvo i mislim da to nitko
ozbiljan ne bi bez velikog i teškog razloga učinio. Ja se nadam da će
svi zastupnici imati dovoljno snage, odgovornosti i političkog
sluha da prihvate proračun, bez kojeg nema financiranja ni
institucija Federacije, niti zapravo građani mogu normalno živjeti
u takvom jednom socijalnom, političkom okruženju. Što se tiče
drugih ovlasti koje ima predsjednik Federacije, zajedno s
dopredsjednikom, radi se o tome da ćemo u sljedećem razdoblju
nastojati poduzeti, uz pomoć stručnjaka pravnih, ekonomskih i t.d.
čitav niz analiza određenih zakonskih rješenja, zakonskih
projekata iz ranijeg razdoblja, kada je postojao potpuni
paralelizam, od vrha do dna, od dvije nacionalne stranke, i taj
naciokratski model podrazumijevao je to da praktično svako
ministarstvo ima dva ministarstva na etničkoj osnovi, s dva računa,
koja su praktično etnička. Privatizacija se radila etnički.
Poduzeća su postojala etnički. Još su samo trebali biti uvedeni
etnički vlakovi. Tom paralelizmu ova aktualna vlast želi označiti
kraj, iako nekih elemenata toga ima, ali kroz analizu ovih
stručnjaka mi ćemo osporiti određene zakone i određena rješenja
donesena pod ucjenom, pod prisilom.
- Možete li biti konkretni? Koji su to zakoni?
= Ima desetak zakona i ja ne bih prejudicirao jer će to biti na
Ustavnom sudu Federacije. Zbog buduće procedure.
- Jeste li zadovoljni načinom i ritmom otklanjanja paralelizama u
institucijama Federacije?
= Uglavnom jesmo. To je manje-više učinjeno uspješno u većini
ministarstava. Ostatke tog paralelizma imamo uglavnom u
Ministarstvu obrane gdje se ministar i zamjenik ministra još ne
mogu usuglasiti oko projekta Zakona o obrani, iako je zakon iz 1996.
godine imao formulaciju o tome da se Vojska Federacije sastoji od
dvije komponente - to su Armija BiH i HVO. Ali također stoji odredba
da se u roku od tri godine mora transformirati takva vojska u
jedinstvenu vojsku Federacije. To je razdoblje isteklo još 1999.
godine. Ni do danas ta, tako da kažem, unifikacija, odnosno
ujedinjenje dviju komponenti, nije učinjeno. Sada se na način
eufemizma, dakle drugih riječi, uvodi takozvana nacionalna
dvokomponentnost, što je također izraz paralelizma.
- U nekoliko navrata već je isticano da je administrativni aparat u
Federaciji prilično glomazan. Razmišlja li se u ovom trenutku o
smanjenju administrativnog aparata?
= Mišljenje većine ministara je da treba smanjiti broj zaposlenih u
federalnim institucijama, kojih je preko 7000, za najmanje deset
posto.
- Teškoće u financiranju županijskih vlasti u nekim županijama su
nesporne. Hoće li federalne institucije intervenirati u smislu
sanacije šteta nastalih u županijskim proračunima, obzirom da su
federalne vlasti ipak priskrbile neke nadležnosti koje su dosad
bile na županijskoj razini?
= Federalne vlasti su donošenjem određenih zakona o porezima, na
neki način, osigurale monopolan položaj Federacije na račun
županija. Tako da su županije, praktički, bankrotirale. Međutim
tada je već rečeno u nekim županijama da se takva odluka treba
primjenjivati jedno vrijeme, tri-četiri mjeseca, da se testiraju
njeni rezultati i ukoliko bude održiva da takvo stanje i ostane.
Međutim, očito da za županije takva zakonska rješenja u poreznoj
politici daju loše rezultate i kroz proračun za sljedeću godinu
morat će se nešto radikalnije tu činiti, ili što prije ići na
izmjenu zakona.
- Za kraj nešto što mnogi drže čak i krucijalnim: ustavne promjene u
Federaciji još uvijek nisu učinjene u skladu s odlukom Ustavnog
suda. Hoćete li u tom smjeru poduzeti neke korake?
= Mi nismo zadovoljni opsegom ponuđenih ustavnih promjena,
posebice u Republici Srpskoj. Držimo da su te ponuđene promjene od
stranog ustavnog povjerenstva kozmetičke naravi i da prihvaćaju
dopuniti neke notorne diskrimnirajuće norme, a da istinske želje za
osiguranjem instrumenata zaštite kolektivnih i individualnih
prava svih naroda i građana, podjednako na cijelom prostoru, očito
nema. Pošto se radi o jedinstvenoj odluci Ustavnog suda koja mora
biti jednako provedena u oba entiteta, normalno je da ta rješenja
moraju biti simetrična, dakle, imati iste instrumente zaštite
kolektivnih i individualnih prava kako u Federaciji za sva tri
naroda, dakle i za pripadnike srpskog naroda, tako i u Republici
Srpskoj za predstavnike hrvatskog i bošnjačkog naroda.
(RFE)
BiH
HRVATSKI NARODNI SABOR
3. I. 2002.
Hrvatski narodni sabor o položaju Hrvata u BiH
Na koncu 2001. godine, kada podvlačimo crtu ispod naših rezultata
što smo ih postigli u godini za nama, dopustite da to zajednički
učinimo i ove za Hrvate u BiH doista teške godine. Teške iz nekoliko
razloga premda nismo dali nikakva povoda da ona takvom i bude. Tek
smo htjeli i to hoćemo i dalje, uvažavajući druge i drukčije u našem
okružju, na temeljima potpune ravnopravnosti i uvažavanja naših
različitosti graditi prosperitetnu i samoodrživu Bosnu i
Hercegovinu da ona bude domovina svim njezinim konstitutivnim
narodima a ne zemlja u kojoj bi postojala i najmanja mogućnost
nametanja volje bilo kojeg naroda drugome.
Bez poštivanja temeljnih ljudskih prava i sloboda nemoguće je bilo
koju zemlju učiniti samoodrživom i perspektivnom pa tako ni Bosnu i
Hercegovinu. Primjena Opće deklaracije o ljudskim pravima i
Europske konvencije za zaštitu prava čovjeka i temeljnih sloboda od
strane onih koji su nas došli podučiti ljudskim pravima i
građanskim slobodama, nažalost, u procesu provedbe Daytonskog
mirovnog sporazuma vrlo često je bila nedosljedna i graničila je s
najgrubljim oblicima gaženja pojedinačnih i kolektivnih,
političkih i građanskih, ljudskih prava i sloboda, a o čemu su u
posljednje vrijeme jasno progovorili i Helsinški odbori za njihovu
zaštitu. Unatoč proklamiranju kako su međunarodno priznati
dokumenti o ljudskim pravima sastavnicom i Daytonskog državnog i
entitetskih ustava i kako je Opća deklaracija o ljudskim pravima
dokument iznad svih drugih, pa bez obzira je li u jednoj državi
protektorat, poluprotektorat ili neko drugo uređenje, u praksi je
najčešće ta deklaracija na najgrublji način bila kršena upravo
prema hrvatskome narodu u Bosni i Hercegovini i njegovim
demokratski izabranim političkim predstavnicima. Stoga ovu godinu
slobodno možemo nazvati godinom gaženja prava Hrvata u BiH, godinom
njihova obespravljivanja, godinom njihova poniženja.
U javnosti se po svaku cijenu želi stvoriti novi stereotip kako su
Hrvati u Bosni i Hercegovini i njihovi politički predstavnici krivi
za nerazumijevanja s međunarodnom zajednicom, za nekooperativnost
kako neki kažu. Međutim, i na koncu ove godine želimo jasno
istaknuti kako jesmo za suradnju sa svima a poglavito s
međunarodnom zajednicom ali na partnerskim osnovama, na osnovama
međusobnog uvažavanja poštujući interese i ne zadirući u
najvažnija životna pitanja hrvatskoga naroda u Bosni i
Hercegovini. Sretni smo da ti interesi nisu nikada bili iznad
interesa drugih konstitutivnih naroda u Bosni i Hercegovini,
nikada nisu bili ekskluzivistički nego smo uvijek samo tražili
jednaku ustavnu i stvarnu poziciju s ostalima. Kako smo se god
grčevito zalagali za ostvarenje interesa svoga naroda, istom
mjerom smo željeli da ga i drugi ostvare.
Unatoč tome prema hrvatskome narodu u Bosni i Hercegovini, kao
najmalobrojnijem, uvijek se prilazilo s različitim mjerilima. U
novijoj povijesti je nezabilježen potez međunarodne zajednice da
promjenom izbornih pravila i propisa, što je učinio šef Misije
OESS-a Robert Barry, gazi demokratski izražena izborna politička
volja jednoga naroda kao što je to slučaj s Hrvatima u Bosni i
Hercegovini i uspostavlja vlast, ne sukladno izbornim rezultatima,
nego trulim kompromisima u Bosni i Hercegovini nazvanim Alijansa za
promjene, koju hrvatski narod u BiH nije izabrao. Upravo zbog toga
institucionalnim putom smo tražili zaštitu demokracije, zaštitu
demokratske volje Hrvata u BiH, ali, kojeg li apsurda, upravo oni
kojima je glavna zadaća štititi ustavnost ? Ustavni sud Bosne i
Hercegovine, oni su se proglasili nenadležnim, nemjerodavnim
zaštititi demokraciju, Ustav i ovoga puta političku volju Hrvata u
Bosni i Hercegovini.
Upravo stoga što se najviša institucija za zaštitu ustavnog poretka
nije proglasila mjerodavnom, a time i sposobnom zaštititi interese
Hrvata u BiH, naš odgovor je bio Hrvatski narodni sabor BiH. Odgovor
kao krik zbog nepravde, kao odgovor na gaženje naših temeljnih
prava i sloboda, kao odgovor da zaštitimo naša kolektivna prava i
našu slobodu. Potom su nas oni koji su dobili ovlasti vrhovnog
tumača Daytonskog mirovnog sporazuma na način protivan Općoj
deklaraciji o ljudskim pravima, zbog toga što smo dosljedno i
argumentirano, branili hrvatske interese u Bosni i Hercegovini,
što nismo dopustili da proces dekonstituiranja Hrvata u Bosni i
Hercegovini bude nastavljen sa sve očitijom tendencijom da se oni
od konstitutivnog naroda pretvore u nacionalnu manjinu ? smijenili
bez valjanih obrazloženja. Visoki predstavnik je smijenio ili
točnije rečeno oduzeo temeljna ljudska i građanska prava za oko 200
znanstvenih, kulturnih, političkih, vojnih, policijskih i inih
dužnosnika hrvatskoga naroda u Bosni i Hercegovini.
Oduzeo im je prava samo stoga što nisu prihvatili predloženi
kompromis koji bi Hrvate doveo u bezizlaznu poziciju. Po cijenu
vlastitih života morali smo oduprijeti se takvoj politici, a naš
institucionalni otpor rezultirao je, kako vidite, montiranim
političkim procesima kao u najcrnja neokolonijalistička vremena,
rezultirao je oduzimanjem ljudskih prava i našim svakodnevnim i
svakojakim prokazivanjem s ciljem da nas se diskreditira,
kompromitira i uništi i kao ljude, i kao političke predstavnike
Hrvata u Bosni i Hercegovini koji imaju nedvojbeni legitimitet
svoga naroda.
Nismo niti ćemo pokleknuti pred montiranim političkim procesima. I
opet, kad bismo bili na početku, opet bismo utemeljili Hrvatski
narodni sabor BiH, opet bismo donijeli i novotravničku Deklaraciju
i mostarsku Platformu. One su bile neizbježnost jer nas se nije
htjelo razumjeti, nije nas se htjelo ozbiljno prihvatiti kao
partnera koji je dokumentirano ukazivao cijelom svijetu da je
proces dekonstituiranja Hrvata u BiH neprihvatljiv i neodrživ po
izgradnju samoodržive Bosne i Hercegovine. Naprotiv, gaženja prava
i političke volje Hrvata u Bosni i Hercegovini nastavljena su još
žešćim intenzitetom. Nažalost, rijetki su i pripadnici druga dva
konstitutivna naroda koji su javno stali u zaštitu naših opravdanih
zahtijeva za jednakopravnom stvarnom i ustavnom pozicijom kao da
samoodržive Bosne i Hercegovine uopće može biti bez Hrvata i
njihovih istovjetnih prava. U Predsjedništvu Bosne i Hercegovine
srpski je član pogazio konsenzus u odlučivanju i vrata za uspostavu
vlasti bez političke volje Hrvata bila su širom otvorena. Nažalost,
bio je to još brzi nastavak svekolike erozije ravnopravnosti
konstitutivnih naroda i na entitetskoj i na državnoj razini.
Uspostava nelegitimne vlasti na svim razinama, posebno na
federalnoj, hrvatski je narod dovela u najtežu poziciju u
posljednjih nekoliko godina. Takva vlast nije bila izraz političke
volje Hrvata u BiH, nego joj je međunarodna zajednica dala
legalitet odlučivati u ime hrvatskoga naroda u BiH. Takva vlast
bila je u totalnoj suprotnosti s onom na nižim razinama koja je
imala legitimitet svoga naroda i upravo zbog nemogućnosti
uspostave kvalitetnih hijerarhijskih odnosa, središnja vlast u
Sarajevu vukla je poteze kojima je županije sustavno
razvlašćivala, siromašila i obezglavljivala. Disonantni tonovi i
nekoordinacija temeljne su odlike funkcioniranja takve
nelegitimne vlasti. U takvim okolnostima, razumljivo je, nemoguće
je postići napredak, ne pogotovo gospodarski i socijalni, a što je u
ovom trenutku najvažnije. Baš suprotno vlast Alijanse za promjene,
potpomognuta onima koji su je i uspostavili, sve je činila da
gospodarski sruši područja s hrvatskom većinom, da izazove
socijalnu krizu, da integrira sve oblasti ali redovito na način da
se sredstva prelijevaju iz džepova Hrvata u džepove Bošnjaka kao
sto je to slučaj s mirovinskim fondovima i njihovom reformom.
Borili smo se protiv toga jer to nije istinska mirovinska reforma,
koja će umirovljenicima donijeti bolji društveni status, kao ona u
Republici Hrvatskoj, premda i kod nas u Bosni i Hercegovini postoje
svi preduvjeti da se slična provede. Za nas je neprihvatljiva samo
formalna mirovinska reforma u kojoj će Alijansina federalna Vlada
otpisati mirovinska dugovanja bošnjačkim poduzećima pa tek onda
učiniti integraciju i unitarizaciju fondova. Jasno je da takve
postupke plaćaju Hrvati u Bosni i Hercegovini i da se njihova
sredstva odlijevaju u džepove drugih. Treba biti jasno svakome
Hrvatu u Bosni i Hercegovini da integracija nečistih računa ne
donosi ništa dobro nego nas pak vraća u doba kad su hrvatskim
novcima namirivani beogradski dugovi.
Inače, danas nam se nude integracije u svim oblastima, ali takve
integracije u kojima bismo izgubili svoju nacionalnu, kulturnu,
jezičnu i gospodarsku samostalnost. To su integracije kojima nam se
diskriminacijom naših nacionalnih odlika i značajki želi nametnuti
jedan novi model bosanskog jezika, bosanske kulture i našeg
svekolikog odnarođivanja. Mi to jednostavno ne možemo niti želimo
prihvatiti. Ni naši preci nisu mogli prihvatiti slične pokušaje
Benjamina Kalaya kada se također svim silama željela stvoriti
bosanska nacija i bosanski jezik. Kome trebaju i danas takva
nastojanja kad je više nego jasno kako završavaju svi pokušaji
stvaranja nadnacije, nadkulture, nadjezika?! Zar iskustva
stvaranja jugoslavenske nacije, jugoslavenskog jezika i
jugoslavenske kulture nisu stravična i bolna!? Zar ne želimo
konačno uspostaviti takve odnose u ovoj regiji koji će jamčiti da
nikada neće biti majorizacije jednih nad drugima, da nikada ne bude
sukoba nego da svi zajedno, poštujući jedni druge, gradimo slobodu
i mir u kojima ćemo znati svojim se dičiti, a tuđe poštivati. Samo
pravedan mir može biti trajan, samo trajan mir jamči okretanje
prema krucijalnim pitanjima razvitka svakog naroda i svake dobre
perspektive, a to su gospodarski razvoj i socijalna stabilnost i
pravda. A socijalno pravedni možemo biti tek onda ako smo
gospodarski jaki.
Pred nama su u godini koja dolazi ustavne reforme koje su od
sudbonosnog značenja za institucionalnu i stvarnu zaštitu i
jednakopravnost Hrvata u Bosni i Hercegovini. Sigurno sudbonosne i
za opstojnost Hrvata u Bosni i Hercegovini. Ma kakvima nas zvali, mi
nikada ne možemo niti želimo prihvatiti takav model ustrojstva naše
zajedničke domovine Bosne i Hercegovine u kojoj bi hrvatski narod
od konstitutivnog postao manjina. Ne možemo prihvatiti da
Republika Srpska ostane ekskluzivni entitet srpskog naroda, a da
Federacija primjenom principa građanske većine, zbog brojnosti
bošnjačkog naroda, postane ekskluzivno bošnjački entitet. Gdje su
u svemu tome Hrvati BiH!? Mi hoćemo da se provedba Odluke Ustavnog
suda Bosne i Hercegovine učini na način da sva tri suverena i
konstitutivna naroda na jednak način reguliraju načela
suvereniteta i konstitutivnosti naroda i jednakopravnosti
građana. Želimo da oba entiteta budu istovjetno ustrojena kad već
međunarodna zajednica ne želi entitetske ovlasti prenijeti na
državu Bosnu i Hercegovinu. Domovi naroda minimum je ispod kojih ne
možemo ići jer smo svjesni da je to posljednja institucija zaštite
nacionalnih interesa, prava i sloboda. Za nas nikakva alternativa
domovima naroda, u vidu nekakvih ustavno-pravnih povjerenstava
nije prihvatljiva jer komisije ne mogu imati prerogative domova
naroda. Domovi naroda u oba entiteta i na razini države su naš
minimum ispod kojeg ne smijemo niti možemo ići te naši zahtjevi da
svaki narod u institucije nacionalnog zastupanja ? posebno u
Predsjedništvo BiH i domove naroda - bira svoje zastupnike i
izaslanike. Bilo kakva majorizacija i nametanje volje bilo kojem
narodu od bilo kojeg naroda za nas je apsolutno neprihvatljiva.
Nismo mogli u 2001. godini a nećemo moći prihvatiti nikada pa ni u
2002. godini različiti odnos i različita, rekli bismo
diskriminatorska mjerila prema hrvatskome narodu u Bosni i
Hercegovini. Stoga želimo da Nova 2002. godina ne bude, kao ova što
je na izmaku, godina našeg poniženja, nego godina našeg uspona i
afirmacije ideja koje zastupamo, a koje nisu na štetu bilo kojeg
naroda ili građanina u Bosni i Hercegovini a zbog čega se osjećamo
pravednima i pred Bogom i pred ljudima. Da konačno shvate i u
međunarodnoj zajednici da mi ne želimo ništa ekskluzivno za sebe
kao narod nego da čvrsto stojimo na stajalištu kako je potrebno do
kraja poštivati Opću deklaraciju u ljudskim pravima, kako nitko ne
može biti iznad nje i dobiti ovlasti iznad nje i kako samoodrživa
Bosna i Hercegovina može postati tek onda kada njezini narodi,
putem svojih demokratskih izabranih predstavnika, budu umjesto
aktualne administracije međunarodne zajednice donosili odluke. Od
nametnutih odluka koje su protiv volje bilo kojeg naroda nema
ništa. One nisu i ne mogu biti plodonosne za Bosnu i Hercegovinu. To
je i povijest pokazala bezbroj puta do sada i eksperimentirati tamo
gdje se do sada toliko puta pogriješilo ? apsurd je. Zatvaranje
očiju pred nepobitnim činjenicama, a to su da u ovoj zemlji žive tri
konstitutivna naroda sa njihovim različitostima i da su te
različitosti bogatstvo a ne remetilački faktor, također je apsurd.
Bilo kakva asimilacija i unitarizacija ne vodi uspostavi pravednog
mira.
Integraciju žele provesti i u Vojsci Federacije BiH ali na način da
prvo stope HVO i ABIH u Vojsku Federacije, da nestane
dvokomponentnosti pa tek onda žele razmišljati o Vojsci Republike
Srpske. Jasno smo kazali uvijek, a to ističemo i sada da nećemo
dopustiti ukidanje Hrvatskoga vijeća obrane sve dok postoji Vojska
Republike Srpske. Ako jedan konstitutivan narod može imati svoju
vojsku, onda mogu i ostala dva. Međutim, također smo istaknuli kako
nismo protiv državnog dimenzioniranja obrane i stvaranja Vojske
Bosne i Hercegovine u kojoj bi se sačuvala trokomponentnost. Mi smo
za takvu Bosnu i Hercegovinu i sve njezine institucije u kojima će
se na istovjetan način poštivati i afirmirati prava sva tri
konstitutivna naroda. Ako jedan narod ima pravo na nešto, onda
trebaju imati i ostala dva. Prema tome, ako se ne želi uspostaviti
takva združena vojska Bosne i Hercegovine, onda smo za
demilitarizaciju.
Vjerujući u pravdu i istinu želimo da diskriminirajući odnos Vlade
Alijanse i međunarodne zajednice prema svim građanima Bosne i
Hercegovine i njezinim narodima prestane. Pogotovo kad su u pitanju
montirani politički procesi pred domaćim pravosuđem ali i procesi
pred sudom u Haagu. Dok na jednoj strani nevino optuženi Hrvati leže
po četiri i više godina, što je i sud svojom presudom potvrdio,
dotle za generale Armije BiH, koji su bez ikakve sumnje na ovaj ili
onaj način sudjelovali u ratnim vojnim operacijama u dolini Neretve
od Grabovice do Uzdola i u Središnjoj Bosni u kojima su stradali
Hrvati, daju jamstva da se mogu braniti sa slobode, daju
financijska sredstva za obranu itd.. Takav diskriminirajući odnos
nedopustiv je i Bosnu i Hercegovinu ne može odvesti u europske
asocijacije kojima teži. Domaće pravosuđe k tome još i nemjerodavno
za određene istražne radnje, treba pokazati svoju neovisnost i
sukladno Ustavu i pozitivnim zakonskim propisima obavljati svoju
vrlo odgovornu dužnost. Montirani politički procesi mogu nas samo
unazaditi a ne odvesti u bolju i pravedniju budućnost.
Stoga, neka Vam svima Nova 2002. godina bude godina ostvarenja
osobnih želja i nadanja, ali neka bude i godina kada ćemo svi
dignuti glas protiv kršenja ljudskih, kolektivnih i pojedinačnih
prava, a u svrhu izgradnje naše domovine Bosne i Hercegovine ?
zemlje koja će biti potaman svima i države s kojom ćemo se svi s
ponosom identificirati.
ITALIJA
LA STAMPA
7. I. 2002.
Rasizam, žuta zvijezda 2002.
"Večer u Londonu, među aristokracijom i srebrninom, u kući jedne
gospođe koja mi se predstavlja kao Talijanka, po imenu Carla,
supruge jednog istaknutog Engleza. Među uglednim gostima je
francuski veleposlanik u Engleskoj, Daniel Bernard, koji govoreći
o Bliskom istoku Izrael spominje na nedvosmislen način. 'Ta pos...
mala zemlja', kaže na savršenom engleskom ('That shitty little
country'), 'neće nas sve odvesti u Drugi svjetski rat'. Elegantna
domaćica, vješta u vođenju razgovora, sva je živnula: 'Ja nikada
nisam podnosila Židove', konačno izjavljuje, 'sve ono što im se
događa njihova je krivnja'. U Daily Telegraphu čuvena kolumnistica
Barbara Amiel prepričava još dvije ili tri epizode britanskog
antisemitizma. S druge strane ministar vanjskih poslova Straw
izjavio je da se ne može uspoređivati terorizam koji ubija Izraelce
s onim protuameričkim. Vijest o paljenju jedne sinagoge na sjeveru
Londona našla je mjesta samo u jednom lokalnom židovskom listu. U
Europi se umnožavaju epizode antisemitizma s fizičkim prijetnjama,
a samo na području Pariza 2001., nabrojano je 300 napada, ovoga je
tjedna pariška židovska škola u predgrađu zapaljena, susjedna
sinagoga kamenovana. 'Od 11. rujna u svijetu', kaže Elan Steinberg,
dopredsjednik Svjetskog židovskog kongresa, 'zapaljeno je više
sinagoga nego u bilo kojem drugom razdoblju od vremena Kristalne
noći. Radi se o događajima nedvojbeno vezanim uz arapsko-
palestinsko nasilje, fizičko i verbalno, protiv Izraela, i
protužidovskoj verziji sukoba koji je ušao u opći rječnik (...)'.
(...)
U Italiji mnogi intelektualni i poslovni krugovi pitaju se kako to
da nije bilo Židova u Tornjevima blizancima kada su ovi oboreni
(naravno, informacija je uvredljivo lažna). Jedan prijatelj
industrijalac (ne-židov) priča kako se opet govori o svjetskom
židovskom nadzoru financija i tiska, kao nekada. Ponavlja se kako
su Židovi postali poput nacista. Paolo Mielli pisao je o opasnosti
oživljavanja antisemitizma. Za Židova u Europi već je postalo
društveno teško susresti prijatelje ukoliko se ne pokaže spremnim
odreći se Izraela, ukoliko ne odbaci izraelske mirovne ponude ili
nije spreman izjaviti kako je Sharon zločinac. (...)
S velikom se ustrajnošću govori da nije bilo Izraela Bin Laden ne bi
bio tako protiv Zapada, dok je, za bilo koga tko i najmanje poznaje
njegovu povijest očito suprotno: Izrael je žrtva islamskom
fundamentalizma jer predstavlja komadić zapada na bliskom istoku.
No Izrael predstavlja najveću koncentraciju Židova na svijetu te
stoga privlači i najviše antisemitizma. Arapi koji su njegovi
veliki neprijatelji, razradili su antisemitizam prema klasičnim
standardima, potpune demonizacije, negacije prava na postojanje,
sustavne izgradnje očitih laži poput onih da Solomonov i Herodov
hram nikada nisu postojali, ili da se Holokaust nije nikada
dogodio. Sav taj otrovni zavežljaj ima malo toga s izraelsko-
palestinskim pitanjem, s Teritorijima, mirom. I ovdje je riječ
'okupacija' lišena bilo kakvog značenja, dio je općeg rječnika, kao
kada se govorilo, pardon, kada se govori, jer se to opet pojavljuje
u arapskim novinama, da je židovski beskvasni kruh natopljen
krvlju. Jednom riječju, europski antisemitizam, hranjen arapskim
izmišljotinama, ponovno je na dijelu. Ideja da su Židovi zločinački
blok predodređen uništiti svijet, upravo kao što kaže Mein Kampf,
ponovno je u mislima o 11. rujnu, Izraelu, židovskoj moći u svijetu,
tisku, financijama. Osvježila se kriminalizacija koja je dovela do
najvećeg pokolja u ljudskoj povijesti. Može li se opet dogoditi?
Izrael ima veliku vojsku, no nekoliko projektila punih kemijskog
ili biološkog oružja uvijek može pogoditi nebodere u Tel Avivu, ili
sinagogu u Rimu", piše Fiamma Nirenstein.
Europa, zimska kampanja
"Događaji u vezi Ruggiera predstavljaju izrazito rijedak slučaj
igre u kojoj su svi igrači gubitnici. Gubitnik je vlada, a kako bi se
to uvidjelo dovoljno je pogledati strani tisak. Gubitnik je oporba
jer je izgubila sugovornika u kojega je imala povjerenja. Gubitnik
je i sam Ruggiero koji nije mogao obaviti zadaću radi koje je i
pozvan a gubitnici su i oni koji su jamčili za njega.
Gubitnik je čak i Bossi, koji je propustio izvanredne prilike za
šutnju. Gubitnik je cijela naša zemlja pa čak i Europa koja je pred
važnim ciljevima i potrebno joj je da njene članice mirno mogu
razmišljati i da nisu pogođene polemikama poput onih koje ostavka
Ruggiera pokreće u Italiji. Predsjednik vlade je kazao da vladina
politika ostaje uvjereno i istinski europeistička.
To je vrlo jasna tvrdnja i ne možemo dvojiti u njenu iskrenost. No
više od općenitih izjava (kojim će se toplomjerom mjeriti današnji
spram jučerašnjeg europeizma?), kako bi se izašlo iz stanja koje se
stvorilo, i razriješilo dvojbe koje se osjećaju u europskim
prijestolnicama, potrebno je zauzeti stajališta glede konkretnih
stvari, a još je potrebnije da djela slijede riječi.
Prvi je problem onaj širenja, glede kojega smo svojevremeno
naznačili rezerve. Dijeli li vlada rokove naznačene u Nici? I koja
je, načelno, optika kojom koalicija Polo gleda na Europu koja se
sprema proširiti na pet, sedam, deset novih zemalja? Druga je točka
reforma institucija; je li vlada za jačanje ovlasti i struktura
Komisije?
Je li za proširivanje broja odluka koje se donose većinski? Koji
odnosi moraju biti između europskog parlamenta i nacionalnih
parlamenata? Kakvi su njeni pogledi na mogućnost da se predsjednik
Komisije bira općim izborima? Mora li skupština koja će početi sa
svojim radom u ožujku pripremiti teren za europski ustav?
I na kraju, da iskoristimo termin kojega je iskoristio i
predsjednik Ciampi, kao i Schroeder i Chirac, dijeli li talijanska
vlada cilj pretvaranja Europe makar u etapama, u pravu federaciju
država-nacija sa zajedničkom vanjskom i obrambenom politikom? Ne
očekuje se da će se glede svega odmah objaviti precizan pravac
vlade. Mnoge od tih točaka bit će predmetom dugih pregovora. No po
njima i mnogim drugima, a ne po općenitim izjavama, mjerit će se
europeizam predsjednika vlade", piše Boris Biancheri.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
7.I.2002.
Argentina se kreće u krivom smjeru
"S obzirom na sve argentinske gospodarske boljke, najgore rješenje
bio bi gorljivi zaštitar trgovine, predsjednik neprijateljski
raspoložen prema slobodnom tržištu.
No upravo se ovo dogodilo prošloga tjedna inauguracijom Eduarda
Duhaldea, čelnika dominantne Peronističke stranke, koja je,
izgleda, odlučna, obnoviti nacionalističku gospodarsku politiku
Juana i Evite Perona, u pokušaju da se Argentina spasi od
financijskog kolapsa.
Opterećena dugovima, zatvaranjima banaka i činjenicom da novac i
ulagači napuštaju zemlju, treće najveće gospodarstvo Južne Amerike
pretvorilo se u izgubljen slučaj. Porezi su povišeni a trgovina se
smanjila kao posljedica recesije a privatizacija državnih
poduzetništava je obustavljena.
Iza sveg ovog stoji Međunarodni monetarni fond, koji se zalagao za
više poreze i strogost kao uvjet za daljnju pomoć MMF-a.
Argentina, nekoć razvijeno gospodarstvo Južne Amerike u eri
deregulacije, slobodne trgovine i slobodnih tržišta, ulazi u petu
godinu recesije. Nezaposlenost iznosi gotovo 20 posto a siromašno
je 40 posto stanovništva.
Nažalost, Duhalde, argentinski peti predsjednik u četiri tjedna,
djeluje kao krivi čovjek s krivom gospodarskom politikom za kojeg
je malo vjerojatno da će Argentinu vratiti s ponora u normalno
stanje.
Duhalde, kojeg je na vlast postavila Peronistička stranka koja
kontrolira zakonodavstvo, svu krivicu za argentinske nevolje
svaljuje na ono za što tvrdi da su neuspjesi reformi s ciljem
stvaranja slobodnog tržišta koje je zemlja provela '90-tih godina
na poticaj SAD-a. To je bilo vrijeme kada je Argentina počela
smanjivati prepreke uvozu i kada je počela prodavati svoje
neprofitne tvrtke u posjedu države.
Pozivajući na povratak ljevičarske gospodarske politike koju je
regulirala država, Duhalde je kretanje prema gospodarstvu
slobodnih tržišta nazvao 'neuspjelim gospodarskim modelom koji je
doveo do očaja milijune Argentinaca. Sada nam je potreban novi
model', kazao je.
Taj ljevičarski model uvelike će povećati kontrolu države nad
gospodarstvom i povećati trgovinske carine i kvote kako bi zaštitio
najrazvijenije argentinske industrije od stranog suparništva- što
je katastrofalan korak unazad.
Takozvani Duhaldeov novi gospodarski model zapravo je jedan od
najstarijih u svijetu a ne postoji niti jedna zemlja u kojoj se
pokazao djelotvornim.
Priča o rastućem globalnom gospodarstvu priča je o slobodnim
tržištima, a tamo gdje su uvedena, bolećiva gospodarstva
pretvorena su u motore rasta i napretka. Radi se o državama gdje su
trgovačke prepreke snižene, porezi smanjeni, tvrtke u posjedu
države prodane privatnim poduzetnicima a pristup tržištu otvoren
ljudima s ambicijama i snovima o boljem životu.
Hong Kong, Singapur, Belgija, Velika Britanija, Nizozemska i SAD
među najotvorenijim su gospodarstvima svijeta, prema Indeksu
trgovačke otvorenosti 'Heritage Foundation'-a. Te i na sličan
način otvorene države među najnaprednijima su u svijetu.
Druga su krajnost Mijanmar, Bangladeš, Burundi, Iran, Sijera
Leone, Sirija i Alžir - protekcionistička i zatvorena
gospodarstva. Ujedno i najsiromašnija na svijetu.
Lekcije su jasne i očite, izvješćuje 'Heritage Foundation' u svom
najnovijem godišnjem izvješću, 'Economic Freedom of the World'
(Gospodarska sloboda svijeta): Otvorenija gospodarstva će rasti
brže i doseći više standarde života jer otvorenost potiče: a)
dobiti od specijalizacije i trgovine, b) inovaciju i učinkovitu
proizvodnju i c) prihvaćanje mudrih politika.'
'Naša otkrića u skladu su s ovim stavom: stalno otvorena
gospodarstva imaju veći dohodak po glavi stanovnika i rastu brže od
onih zatvorenijih', stoji u izvješću.
Zemlje koje su prije bile gospodarski beznadežne pokazale su što
trgovačka otvorenost, deregualcija i privatizacija mogu učiniti za
njih.
Na primjer, u proteklih dvadeset godina, Meksiko, Kina, Irska i
Filipini 'bili su među zemljama u kojima je zabilježen znatan rast
Indeksa trgovačke otvorenosti kao i veliko povećanje trgovine',
izvješćuje 'Heritage Foundation'.
Jedan od razloga zbog kojeg su slobodna trgovina i gospodarska
deregulacija bile najvažnije globalne gospodarske reforme
posljednjih nekoliko desetljeća jest taj da sve više neuspjelih
gospodarstava odlučuje preuzeti taj model.
Kina je promatrala SAD i druga otvorena gospodarstva i zaključila
kako, ako kapitalistički model slobodnih tržišta funkcionira za
Ameriku, funkcionirat će i za Kinu. Što se i potvrdilo.
No nova Duhaldeova vlada više se voli okretati prošlosti svoje
zemlje nego osvrnuti se izvan granica zemlje. Argentinsko
gospodarstvo u proteklih je dvadeset godina uvelike naraslo upravo
zbog toga što se otvaralo. Sada, uz golemi dug i niz drugih
katastrofalnih gospodarskih pogrešaka, prijeti joj daljnji
gospodarski pad.
Argentina još uvijek ima previše tvrtki u vlasništvu države, carina
iznosi skoro 14 posto - što je dvostruko od uobičajenog - prevelik
dio njenog gospodarstva djeluje na 'crnom' tržištu kako bi se
izbjegle birokratske prepreke a visoki porezi koji su usporavali
rast povećali su nezaposlenost i siromaštvo.
Ovo je zemlja kojoj je potrebna velika doza kapitalizma slobodnog
tržišta no koja se, unatoč tome, povlači u prošlost", piše Donald
Lambro.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
7.I.2002.
Zbog čega nije bio opkoljen?
"Američka dojavna služba boji se da je Osama bin Laden napustio
Afganistan. Ako je zaista preživio, moramo postaviti pitanje: zbog
čega ga nisu opkolile američke kopnene snage kada se sumnjalo da se
krije u spilji pored pakistanske granice?
Američke kopnene snage nisu bile potrebne kako bi krčile put uz
litice Tora Bore nego samo kako bi se presjekli putovi kojima je
mogao pobjeći bin Laden- što je misija koja je riskirala mnogo manje
života. Deseci savezničkih brodova ophode Arapskim morem u nadi da
će presresti bin Ladena i njegove poručnike, a Pentagon planira
napade na Somaliju u slučaju da bin Laden i njegova banda tamo budu
zamijećeni.
Vrijedi riskirati živote kako bi se onemogućio bin Laden. U
protivnom, Amerikanci mogu očekivati da će ih snaći novi smrtonosni
teroristički napadi. Kada bin Laden i drugi šefovi njegove bande
budu eliminirani, postoji velika šansa da će se različite
islamističke skupine koje podupire al Qaida raspršiti, i ponovno
otpočeti svoje bitke koje su vodile prije, protiv dobro branjenih
svjetovnih režima kao što su onaj u Egiptu ili Alžiru", stoji u
uvodniku 'The Boston Globe'-a a prenosi list.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
7. I. 2002.
Čupanje korijena terorizma
"Kako se prva faza rata protiv terorizma (rat u Afganistanu) bliži
kraju, još uvijek nije jasno kako SAD planira smanjiti snažno
neprijateljstvo prema svojoj zemlji u muslimanskom dijelu
svijeta.
Glavni pristup jest koristiti odnose javnosti kako bi se promicala
ljudska prava, demokracija i vjerske slobode, uglavnom među
Arapima koji ne uživaju te povlastice. No tako blaga taktika često
stoji u suprotnosti s drugim interesima SAD-a, kao što su ovisnost o
nafti sa Srednjeg Istoka i želja za obranom Izraela.
Smanjivanje potrošnje nafte i poticanje izraelsko - palestinskog
mirovnog procesa su potrebni, naravno. No korijenje terorizma
uglavnom je u vjerskoj netoleranciji, koja se sama po sebi hrani
arapskim siromaštvom i nepostojanju političkog glasa naroda.
Jednako kao što je SAD obnovio Njemačku i Japan nakon Drugog
svjetskog rata, sada može agresivno gurati i demokratske ideje,
vjerske slobode i gospodarski napredak u islamskom svijetu. A
najlakši način da se počne jest podržati rad nevladinih
organizacija koje su već uključene u ta nastojanja.
A zemljama kao što su Uzbekistan i Saudijska Arabija, koje sada
pomažu rat SAD-a, posebno su potrebna veća ljudska prava i
demokracija. SAD bi trebao iskoristiti ovo privremeno partnerstvo
i gurnuti te zemlje u novim smjerovima.
SAD može potaknuti i toleranciju među muslimanima. No najveći dio
takovih nastojanja najbolje je ostaviti samim muslimanima, i
unutar SAD-a i u inozemstvu. Zatražiti od američkih muslimana da
prenesu poruku najsmislenije je", stoji u uvodniku lista.