US-E-eu-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 2. 1. ČINJENICA JE DA JE EUROPSKA UNIJA UJEDINJENA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE2. 1. 2002.Činjenica jest da je Europska Unija ujedinjena"'EU je podijeljena' bio
je naslov jednog članka objavljenog u vašem listu, 17. prosinca, nad tekstom o vanjskoj politici EU-a. Ne dijelim to mišljenje. Ono, naime, krivo procjenjuje potencijal zajedničke vanjske i sigurnosne politike (ZVSP) Europske Unije. Ne priznaje ono što je EU već do sada postigla. Objasnit ću svoje stajalište. Da, EU čine neovisne zemlje. I ta činjenica je posljedično povezana s ZVSP-om. Napokon, vanjska politika je u središtu značenja pojma 'nacija'. Ipak, ovo ne znači da ne možemo težiti tome da postanemo 'jedan glas'. Ne glasamo se zajednički, ali usklađeno. Ne težimo jedinstvenoj politici, ali imamo zajedničku politiku. Ponekad se ponašamo kao Europljani, nekad kao Europa. Politika svake zemlje članice pridonosi zajedničkim nastojanjima, i obrnuto. Naša ujedinjena snaga znači da djela svake pojedine zemlje imaju veću težinu. Uzmimo npr. ono što se dogodilo nakon 11. rujna. Samo nekoliko dana
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. 1. 2002.
Činjenica jest da je Europska Unija ujedinjena
"'EU je podijeljena' bio je naslov jednog članka objavljenog u
vašem listu, 17. prosinca, nad tekstom o vanjskoj politici EU-a. Ne
dijelim to mišljenje.
Ono, naime, krivo procjenjuje potencijal zajedničke vanjske i
sigurnosne politike (ZVSP) Europske Unije. Ne priznaje ono što je
EU već do sada postigla. Objasnit ću svoje stajalište.
Da, EU čine neovisne zemlje. I ta činjenica je posljedično povezana
s ZVSP-om. Napokon, vanjska politika je u središtu značenja pojma
'nacija'.
Ipak, ovo ne znači da ne možemo težiti tome da postanemo 'jedan
glas'. Ne glasamo se zajednički, ali usklađeno. Ne težimo
jedinstvenoj politici, ali imamo zajedničku politiku.
Ponekad se ponašamo kao Europljani, nekad kao Europa. Politika
svake zemlje članice pridonosi zajedničkim nastojanjima, i
obrnuto. Naša ujedinjena snaga znači da djela svake pojedine zemlje
imaju veću težinu.
Uzmimo npr. ono što se dogodilo nakon 11. rujna. Samo nekoliko dana
nakon napada:
- Europska središnja banka poduzela je mjere, uključujući i
smanjenje kamata, s ciljem poticanja tržišta.
- EU se složio oko opsežnog i neovisnog protuterorističkog plana,
uključujući i zajednički zakonodavni okvir koji se tiče definicija
terorizma i europskih naloga za uhićenje koji zamjenjuju
nacionalne procedure izručenja. Složili smo se i oko novog
zakonodavstva kako bi se iskorijenili izvori financiranja
terorizma.
-Zajedno s Javierom Solanom, visokim predstavnikom ZVSP-a, i s
belgijskim predsjedništvom, otputovao sam prvo u Washington a
zatim u Pakistan, Iran, Saudijsku Arabiju, Egipat i Siriju.
Predložili smo niz mjera koje su i primijenjene u roku od par dana,
uključujući i trgovinski sporazum s važnim posljedicama za
pakistansku industriju tekstila i nove programe pomoći iz
inozemstva.
-EU je udvostručio svoja već znatna nastojanja u i oko
Afganistana.
- Odlučili smo poslati svoje mirotvorce u Afganistan kako bismo
nadgledali provođenje rekonstrukcije u kojoj će EU biti jedan od
ključnih faktora u godinama koje su pred nama. Samo nekoliko dana
nakon prestanka borbi, poslali smo svoje ljude na teren u Kabul.
- Predložili smo provođenje važnih mjera na srodnim područjima kao
što su sigurnost u zračnim lukama i zrakoplovima. Koordinirana
reakcija EU-a, ukratko, bila je svjedočanstvo napretka ZVSP-a od
Zaljevskog rata.
Pa ipak su komentatori obično usredotočeni na područja u kojima su
zemlje članice EU-a djelovale pojedinačno, umjesto da je EU
djelovao kao Unija. Ovo se posebice odnosi na vojni sukob. Tu,
istina, naše zemlje članice djeluju velikim dijelom individualno,
pružajući tako podršku američkim nastojanjima.
EU je počeo graditi svoju vojnu silu: gradimo snage za brzo
djelovanje i nadamo se uskoro biti spremni obavljati određene
mirotvorne i operacije kontroliranja kriznih situacija, kao i
humanitarne misije koje uključuju vojnike. No još uvijek smo na
početku, i dok će zemlje članice EU-a doprinositi sili koju će
predvoditi Velika Britanija u Afganistanu pod pokroviteljstvom
UN-a, ovo ipak ne bi trebalo smatrati operacijom EU-a. Vanjska i
sigurnosna politika EU-a opisuje se kao politika 'bez praktičnog
sadržaja'. No pogledajte što činimo na Balkanu, gdje EU pruža ne
samo politički kontekst za povratak u normalu nego je preuzeo i
lavlji udio u nastojanjima rekonstrukcije. Europa je osigurala i
desetke tisuća vojnika koji tamo borave. Ili, uzmimo npr. širenje
EU-a i doprinos tog širenja miru i stabilnosti u Srednjoj Europi.
Ne poričem da neki nestrpljivi Europljani koji žele da EU postane
jedina 'svjetska sila' smatraju kako se sve odvija presporo. Mnogi
možda misle, kao što to mislim i ja, da se radi o zastarjelom
konceptu, (...) no EU je sve značajniji akter. A naše iskustvo
multilateralne suradnje među neovisnim zemljama veoma je
relevantno u svijetu koji nastoji zauzdati strasti pojedinih
država i usmjeriti ih prema zajedničkom cilju", piše Chris Patten,
europski povjerenik za vanjsku politiku.