ZAGREB, 1. siječnja (Hina) - Jeftiniji novi automobili, barem oni niže klase, uvezeni iz zemalja EU, a skuplji auti iz Japana, Koreje ili drugih zemalja izvan EU, kao i skuplji rabljeni automobili bez obzira od kuda se uvoze, procjene
su automobilskih stručnjaka s kojima se ulazi u 2002.
ZAGREB, 1. siječnja (Hina) - Jeftiniji novi automobili, barem oni
niže klase, uvezeni iz zemalja EU, a skuplji auti iz Japana, Koreje
ili drugih zemalja izvan EU, kao i skuplji rabljeni automobili bez
obzira od kuda se uvoze, procjene su automobilskih stručnjaka s
kojima se ulazi u 2002.#L#
Danas, naime, počinje primjena novih trošarina na uvoz automobila,
koje su nakon "prašine" koja se digla prvim najavama o znatnijem
povećanju ipak povećane znatno blaže nego što je Vlada prvotno
predlagala.
Stupanjem na snagu izmjena Zakona o posebnom porezu na uvoz
automobila, od danas se na aute vrijednosti do 50.000 kuna plaća
trošarina od 10 posto, a na sve iznad te vrijednosti progresivno
rastu. Na automobile vrijednosti veće od 50.000 kuna plaćat će se,
naime, trošarina u određenom fisknom iznosu (od 5.000 za aute
vrijednosti od 50.000 do 100.000 kuna pa sve do 87.000 kuna za aute
čija je vrijednost iznad 350.000 kuna) i određeni iznos u postotku
(od 15 posto za iznose veće od 50.000 kuna u skupini automobila
vrijednih do 100.000 kuna, odnosno 45 posto na iznos viši od 350.000
kuna u kategoriji najluksuznijih automobila).
No, kako se za uvoz novih automobila iz zemalja EU u potpunosti
ukida carina, to znači da bi oni ipak mogli pojeftiniti (osjetnije
oni vrijednosti do 70.000 kuna). Za automobile koji se uvoze iz
drugih zemalja, npr. Japana, Koreje carina se smanjuje na 8,7 posto
ili 8,6 posto, ali bi uz nove, veće trošarine nego do sada ti
automobili ipak mogli poskupiti.
Veći izdaci očekuju one koji će u ovoj godini uvoziti rabljene
automobile. Za te se aute iz zemalja EU carina smanjuje sa 12 posto
na 7,2 posto, dok za automobile iz zemalja izvan EU ostaje 12 posto,
ali im se trošarina povećava za 50 posto u odnosu na nove, a u
slučaju da im je motor s više od 1600 prostornih centimetara
povećanje je 100 posto.
Konkretno, npr. rabljeni automobil koji se kupuje za 30.000 kuna
(ili oko 8.000 maraka, odnosno 4.000 eura) na kraju bi, nakon što se
plati carina, PDV, trošarina, koštao do registracije više od 45.000
kuna (još prošle godine to je bilo nešto više od 44.000 kuna).
Hoće li se s novim trošarinama ostvariti i željeni cilj obnove
voznog parka tek će se vidjeti. Naime, odustajanje od prvotnog
prijedloga znatno većih trošarina za uvoz novih automobila Vlada je
obrazložila i željom da potakne obnovu voznog parka. Jer, više od
polovice automobila u Hrvatskoj (točnije 55 posto) starije je od 10
godina, više od petine je starosti od pet do 10 godina, oko 18 posto
staro ih je od dvije do pet, a tek nešto manje od pet posto manje od
godinu dana.
I podatci o uvozu govore da je gotovo svaki drugi automobil koji se
uvozi rabljeni. Tako je 2000. uvezeno ukupno 62.000 automobila, od
čega 30.500 rabljenih, dok je ove godine, bar u prvih devet mjeseci,
broj uvezenih rabljenih automobila veći od polovice - od ukupno oko
57.000 uvezenih auta čak je njih 30.800 rabljenih.
(Hina) bn ds