HR-blagdani-povijest kulture-intervju-Umjetnost/kultura/zabava-Religija/vjerovanje-Vjerovanja kada hrvati katolici kažu "svi sveti" misle na 335 svetaca Piše Ivo LučićZAGREB, 30. listopada (Hina) - Kada katolici u Hrvatskoj kažu "svi
sveti" onda ukupno misle na 335 svetaca kojima je posvećeno gotovo sedam tisuća svetih mjesta u zemlji i još gotovo 600 izvan nje, otkriva u razgovoru za Hinu povjesničar umjetnosti fra Anđelko Badurina rezultate svoga višedesetljetnog istraživačkog rada.
Piše Ivo Lučić
ZAGREB, 30. listopada (Hina) - Kada katolici u Hrvatskoj kažu "svi
sveti" onda ukupno misle na 335 svetaca kojima je posvećeno gotovo
sedam tisuća svetih mjesta u zemlji i još gotovo 600 izvan nje,
otkriva u razgovoru za Hinu povjesničar umjetnosti fra Anđelko
Badurina rezultate svoga višedesetljetnog istraživačkog rada.#L#
Badurina (1935), znanstveni savjetnik na Institutu za povijest
umjetnosti, najsvježije podatke o tome pripremio je za članak
"Hagiotopografija Hrvatske", koji će biti objavljen u 27. broju
časopisa Radovi Instituta za povijest umjetnosti, a koji je u
pripremi za tisak. Riječ je o popisu 6902 katolička sveta mjesta
posvećenih Bogu i svecima na području Hrvatske i o još 599 njih
izvan zemlje.
Svi sveti se slave od početka 7. stoljeća kada je Panteon - rimski
hram svih bogova, pokršten i posvećen svim mučenicima i svim
svetima.
Rad na hagiotopografiji Hrvatske Badurina je počeo 1975. koristeći
se podacima iz starih, izdašnijih crkvenih popisa - šematizama - a
nastavio osobnim obilaskom terena. Uvrstio je sva sveta mjesta, od
najnovijih crkava do svetaca koji su se zadržali samo kao ime
lokaliteta.
Badurina kaže da rad nije završen te nastavlja istraživati.
Nakladnika za objavljivanje nema. "Bila bi to ogromna knjižurina i
teško bi je bilo pretraživati. Ona bi imala smisla kao CD ili nešto
slično."
Prema tom radu, daleko je najomiljenija Bogorodica Marija sa svih
svojih 37 atributa (npr. Velika Gospa, Mala Gospa, Gospa Karmelska,
Gospa od Zdravlja) i njoj su posvećene ukupno 1163 crkve. Čak i neki
njezini pojedinačni atributi vrlo su brojni poput npr. Velike
Gospe, kojoj je posvećeno 236 crkava, Mariji (bez atributa) 151
crkva, a Rođenju Marijinu također 151 crkva.
Od svetaca najzastupljeniji je Ivan Krstitelj sa 304 sveta mjesta,
zatim Nikola sa 278, Mihovil sa 251, Juraj sa 247, Roko sa 205, Antun
Padovanski sa 191, Petar sa 187, (osim toga Petar i Pavao 69, a Pavao
31), Martin sa 187, Križ sa 178.
Posljednjih desetak godina grade se brojne crkve čiji su patroni
uglavnom ideološki obilježeni, kaže Badurina. Najbrojnije su
posvećene Mariji i to s pridjevima "sentimentalna naglaska", kao
što je salezijanska crkva na Zagrebačkom Jarunu sv. Mati Slobode.
Promjene u imenima se događaju i pod utjecajem ideologija. Npr.
došlo je do davanja nekih srpskih imena početkom 20. stoljeća,
odnosno davanja imena hrvatskih kraljeva između dva svjetska
rata.
Učestalost svetaca ovisi o njihovim utjecajima i o području
zaštite. Prve kršćanske crkve Hrvati posvećuju Bogorodici Mariji,
a zatim lokalnim mučenicima. Gdje ih nema, posvećuju se drugim
velikim mučenicima i apostolima, najviše sv. Petru.
Regionalni utjecaji su jasno uočeni. U primorskim krajevima je jak
talijanski utjecaj, a u kontinentalnim srednjoeuropski. Tako se
Gospa od Zdravlja javlja samo u primorskoj Hrvatskoj, i to u velikom
broju (64), a u unutrašnjosti je uopće nema. U kontinentalnom
dijelu najviše su prisutni austrijski sveci (Brigita, Ivan i Pavao,
Urlih, itd), kojih nema u primorskom dijelu.
U Istri prevladavaju lokalni sveci, npr. porečki mučenik sv. Mauro.
Svetoga Ladislava i svetoga Emerika nema nigdje nego u zagrebačkoj
nadbiskupiji jer su oni mađarski sveci. U Dubrovniku je veliki broj
crkava Marijina Navještenja koje tamo zovu Nuncijata (nunciare
znači najaviti). Te crkve su, naime, na izvidničkim mjestima i
uvijek vizualno povezane jedna s drugom, pa su istodobno bile
dojavna mjesta za plovidbu i špijunažu.
Neki su sveci podjednako zastupljeni, npr. sv. Juraj koji u Istri
nasljeđuje rimskog boga Silvana, a u Dalmaciji je nasljednik
ilirskog božanstva zmije. "Tako kad sv. Juraj ubija zmiju, on
zapravo pokrštava to pogansko mjesto."
Ikonografija i topografija nekih kršćanskih svetaca često upućuje
na likovnu sličnost s poganskim božanstvima. Osim sv. Juraja koji
"sjeda" na ilirska svetišta zmije, te zamjenjuje rimskog boga
Silvana i vojničkog Mitru, sv. Vid će zamijeniti slavenskog
Svantevida, sv. Petar slavenskog Peruna, a sv. Ilija slavenskog
Gromovnika.
"U svijesti ljudi ta su mjesta još živa pa se ta svetost mjesta
prenosi u različite topografske karte dugo nakon što tamo nema više
ničega osim kakve gomile kamenja."
Osim religioznog ima i drugih aspekata osobito važnih za
organizaciju prostora, kao što je politički. "Jedan od prvih
zahvata osvajača je rušenje starih i podizanje novih svetišta, što
smo se uvjerili i u Domovinskom ratu."
Rimljani su tako rušili ilirska svetišta, kršćani ilirska i rimska,
Slaveni kršćanska, a kršćani opet slavenska. Kada Hrvati dolaze na
područja koja i danas nastanjuju ruše ranokršćanske crkve, pa
dolazi iz Rima opat Martin, otkupljuje relikvije svetaca te ih nosi
u Rim, a kasnije ih je nakon pokrštavanja Hrvata Ivan Ravenjanin
vraćao natrag, podsjetio je povjesničar umjetnosti Anđelko
Badurina.
(Hina) iluc vl