HR-udžbenici -Izobrazba-Nac. manjine i etn. zajednice moratorij na učenje novije hrvatske povijesti gotov, a udžbenika još nema piše Željko DraženovićVUKOVAR, 26. listopada (Hina) - Iako je s početkom rujna i novom školskom godinom
istekao petogodišnji moratorij na učenje novije hrvatske povijesti za učenike srpske nacionalnosti u hrvatskom Podunavlju, poseban dodatak tzv. separat o događajima koji su obilježili stvaranje samostalne hrvatske države namijenjen učenicima srpske nacionalnosti još uvijek se ne nalazi na školskim klupama učenika u Podunavlju.
piše Željko Draženović
VUKOVAR, 26. listopada (Hina) - Iako je s početkom rujna i novom
školskom godinom istekao petogodišnji moratorij na učenje novije
hrvatske povijesti za učenike srpske nacionalnosti u hrvatskom
Podunavlju, poseban dodatak tzv. separat o događajima koji su
obilježili stvaranje samostalne hrvatske države namijenjen
učenicima srpske nacionalnosti još uvijek se ne nalazi na školskim
klupama učenika u Podunavlju.#L#
Njegova izrada pri samom je kraju i očekuje se da bi vrlo brzo trebao
doći pred članove Povjerenstva Ministarstva prosvjete i športa,
izjavila je za Hinu savjetnica ministra prosvjete i športa za
nacionalne manjine Jadranka Huljev.
Po njezinim riječima, moratorij (koji je uveden 1997. procesom
mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja) na učenje novije
hrvatske povijesti za učenike srpske nacionalnosti u hrvatskom
Podunavlju praktički traje dok separat, na kojemu radi posebna
radna skupina stručnjaka, ne bude gotov.
Činjenica da separat, ne samo da nije tiskan, već ga još nije ni
prihvatilo povjerenstvo, po riječima Jadranke Huljev, ne treba
previše zabrinjavati jer je izučavanje novije hrvatske povijesti
obrazovnim programom ionako predviđeno za sam kraj školske godine.
Iz njega će noviju hrvatsku povijest učiti učenici završnih razreda
gimnazije, drugih razreda srednjih četverogodišnjih škola, prvih
razreda srednjih trogodišnjih škola i osmih razreda osnovnih
škola.
"Radna grupa radi na njegovoj izradi i kada separat dođe pred
povjerenstvo, nakladnik Školska knjiga vrlo brzo će ga tiskati",
kaže Huljev, dodajući kako će se separat koristiti uz već postojeće
udžbenike povijesti, te će biti tek prijelazno rješenje.
"Ako smo imali rok za moratorij na učenje novije hrvatske
povijesti, trebao bi postojati rok trajanja primjene separata koji
u konačnici mora biti zamijenjen novim udžbenikom povijesti",
navodi Jadranka Huljev. Ističući kako o tom pitanju ipak odlučuje
ministar, ali, po njezinu mišljenju, trebao bi se odrediti rok
primjene separata.
Đuro Podunavac, predsjednik Odbora za prosvjetu Zajedničkog vijeća
općina (ZVO), koje brine o zaštiti kulturnih i prosvjetnih prava
srpske nacionalne manjine u hrvatskom Podunavlju, ističe kako je
moratorij na učenje novije hrvatske povijesti za učenike srpske
nacionalnosti u hrvatskom Podunavlju u potpunosti ispunio svoju
svrhu.
Prema njegovom mišljenju, "bilo bi dobro da su moratorijem pored
učenika srpske nacionalnosti, bili obuhvaćeni i ostali učenici u
školama u Podunavlju".
Podunavac smatra kako je razdoblje stvaranja neovisne hrvatske
države u današnjim povijesnim udžbenicima prikazano "neobjektivno
i bez sagledavanja potpune istine".
"Niti jedan Srbin nije, primjerice, uzeo oružje u ruke jer je želio
stvoriti veliku Srbiju", ističe Podunavac i dodaje kako su
"hrvatski Srbi željeli samo ostati živjeti u bivšoj jugoslavenskoj
federaciji".
Prema njegovom mišljenju, separat o novijoj hrvatskoj povijesti,
ukoliko bude kvalitetno napisan, ne bi trebao imati vremensko
ograničenje trajanja.
Predsjednik Samostalne demokratske srpske stranke, najjače srpske
političke stranke u hrvatskom Podunavlju, dr. Vojislav
Stanimirović smatra da je petogodišnji moratorij na učenje novije
hrvatske povijesti za učenike srpske nacionalnosti bio posve
opravdan.
"Bitno je reći istinu koja ne bi smjela biti jednostrana", smatra
Stanimirović te zaključuje kako je povijest uvijek potrebno
pratiti s određenim vremenskim odmakom. "Nemamo ništa protiv
izučavanja novije hrvatske povijesti", napominje Stanimirović,
dodajući kako "djecu treba poučavati na objektivnim činjenicama".
On se nada da će separat o novijoj hrvatskoj povijesti učenicima
ponuditi "pregled povijesnih zbivanja koja će biti sagledana
realno i objektivno bez jednostranih pogleda na događaje s početka
90-ih godina prošloga stoljeća i početka stvaranja neovisne
hrvatske države".
O sadržaju separata nisu željeli govoriti niti predstavnici
Ministarstva, niti predstavnici srpske nacionalne manjine
angažirani na njegovoj izradi i usvajanju.
Na području hrvatskog Podunavlja, koje obuhvaća nekadašnja
okupirana područja Vukovarsko-srijemske i Osječko-baranjske
županije, po podacima državnih uprava za prosvjetu iz tih dviju
županija, na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu školuje se 1219
srednjoškolaca i 2657 osnovnoškolaca. Najveći dio njih - 1109
srednjoškolaca i 1972 osnovnoškolca, školuju se u osnovnim i
srednjim školama u Vukovarsko-srijemskoj županiji.
(Hina) žd dd