LONDON, 12. listopada (Hina/AFP) - Britanski slikar J.M.W. Turner izazvao je prevrat u prikazivanju Venecije, jedne od njegovih omiljenih tema - poruka je izložbe ovih dana otvorene u Tate Britain u Londonu, koja okuplja stotinjak
djela ranije rijetko izlaganih u javnosti.
LONDON, 12. listopada (Hina/AFP) - Britanski slikar J.M.W. Turner
izazvao je prevrat u prikazivanju Venecije, jedne od njegovih
omiljenih tema - poruka je izložbe ovih dana otvorene u Tate Britain
u Londonu, koja okuplja stotinjak djela ranije rijetko izlaganih u
javnosti. #L#
Joseph Mallord William Turner (1775.- 1851.), brijačev sin koji je
postao najveći britanski slikar s početka 19. stoljeća, boravio je
u Veneciji tri puta, 1819., 1833. i 1840. Nijedan grad nije toliko
utjecao na Turnera, velikog putnika, premda je ondje ukupno proveo
manje od mjesec dana.
Venecija mu je bila nadahnuće za tridesetak ulja, stotinjak
akvarela i petstotinjak stranica skica i crteža, od čega će se
većina moći vidjeti na izložbi koja ostaje otvorena do 11.
siječnja.
"Prije nego bi došao u Veneciju, nahranio bi maštu slikama grada iz
pjesama lorda Byrona, Shakespeareovih drama i slika Canaletta,
Tintoretta i Tiziana. Onda bi došao i našao drukčiju Veneciju i
otkrivao nove perspektive grada", kaže Ian Warrell, organizator
izložbe.
Njegovi akvareli i ulja pokazuju nevjerojatno nebo, napeto
ozračje, slobodnu tehniku i treperave boje tipične za umjetnika
koji je nekoliko desetljeća kasnije nadahnjivao impresioniste, a
pod konac života gotovo prešao u apstrakciju.
Turner je bio jedini koji je prikazao Veneciju s morske strane,
slikao zabačene četvrti koje su drugi zaobilazili (Giudecca, gdje
su živjeli Židovi).
Glasoviti slikar bio je u svoje doba kontroverzan i zbunjivao je
svojom sklonošću apstrakciji.
"Kako se god zvale njegove slike - Kitolovci, Venecija, Jutro,
Podne ili Noć - sve su iste i lako ih je zamijeniti", bio je oštar
jedan kritičar.
Pripremajući izložbu, Ian Warrell otkrio je da dvije gotovo
apstraktne slike koje su 60-ih klasificirane kao slike Venecije,
najvjerojatnije prikazuju Portsmouth, lučki grad na jugu
Engleske.
Turneru su se rugali zbog odvažnosti u uporabi žarko žute boje, kao
što je na pozadini "Jessice", nadahnute Shakespeareovim "Mletačkim
trgovcem". Taj je portret jedan kritičar nazvao "Dama koja se želi
izvući iz posude sa senfom".
(Hina) vrad bnš