NEW YORK, 5. listopada (Hina/AP) - Izložba "Blago izgubljene umjetnosti: talijansko slikarstvo u srednjovjekovnim i renesansnim rukopisima" otvorena je ovog tjedna u njujorškom muzeju Metropolitan.
NEW YORK, 5. listopada (Hina/AP) - Izložba "Blago izgubljene
umjetnosti: talijansko slikarstvo u srednjovjekovnim i
renesansnim rukopisima" otvorena je ovog tjedna u njujorškom
muzeju Metropolitan. #L#
U donjoj polovici slike, Djevica Marija gleda u sina, dok mali Isus
poseže za njenim skutima, a u gornjem dijelu slike Bog podiže ruku
za blagoslov. Sve se to nalazi u manje od 10 centimetara, u okviru
prvog slova jednog oslikanog rukopisa iz 13. stoljeća.
Izložba, otvorena do 1. veljače, predstavlja umjetnost ručno
izrađenih knjiga, koje su bile jedini način prenošenja pisane
riječi prije izuma tiskarskog stroja u 15. stoljeću.
Srednjovjekovni samostani posjedovali su velike knjige s notama i
tekstom misne glazbe. Pisari su ispisivali riječi i note, a
ostavljali prostor na početku stranica "iluminatorima" za
oslikavanje. Ti su ukrasi varirali od jednostavnih uvećanih
inicijala do detaljno izrađenih minijaturnih slika religijskih
scena, ukrašenih zlatnim i srebrnim listićima.
Oslikavanje rukopisa bilo je cijenjeno isto toliko koliko i
slikanje na velikim platnima, tvrdi Pia Palladino, kustosica
izložbe. Sliku Djevice Marije s djetetom Isusom izradio je Duccio
di Buoninsegna, jedan od vodećih slikara rane talijanske
umjetnosti.
"Želim da se umjetnost oslikavanja knjiga počne cijeniti", kaže
Palladino. "Treba shvatiti da su neki od najvećih srednjovjekovnih
slikara bili iluminatori".
Rukopisi su se uglavnom čuvali u samostanima. Tek su se u 19.
stoljeću sličice, često izrezane iz knjiga, počele prodavati.
Budući da su se knjige držale zatvorenima osim za vrijeme molitvi,
slike su sačuvale jarke boje kakve ne postoje kod velikih djela
izloženih zraku i svjetlu.
Izložba u Metropolitanu sadrži 106 djela koja je prikupio Robert
Lehman. Većina njih su pojedinačne stranice ili izrezane slike, ali
tu su i dvije uvezane knjige. Neke dolaze iz privatnih kolekcija i
nikad nisu prikazane u javnosti. Izložba je u manjem opsegu bila
otvorena u Muzeju umjetnosti Clevelanda i u Muzeju lijepih
umjetnosti u San Franciscu, a ovo je njezina posljednja stanica.
(Hina) pgo bnš